Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Tydligen ingen gillar SD längre eller så opinion har påbörjat sitt propaganda redan.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...tiserar-med-sd
Bara 7,7 procent anger Sverigedemokraterna som sitt favoritparti, enligt en mätning hos SCB. Det är en rejäl skillnad mot de över 12 procent som säger att de är beredda att rösta på partiet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kloss
Detta måste bara ifrågasättas. SCB har genom åren varit det undersökningsföretag med störst problem av alla till att lägga SD på nivå i opinionen fram till den senaste mätningen efter valet då man till viktade upp till rätt nivå. SCB har skyllt på respondenter som hoppar av och att SD är extremt svåra att mäta för att respondenter inte vill uppge SD i sitt svar.
Nå hur ska vi läsa in "favoritpartidelen" i undersökningen då? Det är väl om något ännu mer stigmatiserat att säga att man är SD i hjärtat än att säga tvärt om! Som av en händelse ligger "gillar" delen ganska precis där SCB hade SD rösterna tidigare. Hur har de gjort med vikningen i denna del av undersökningen och hur ser råmaterialet ut? Jag säger att SCB har ingen koll alls på SD:s opinion och tar inte höjd för skamfaktorn, i synnerhet för dem som säger att det ännu mer stigmatiserande att de egentligen gillar SD i hjärtat. Skulle inte förvåna mig om 7,7% ligger väldigt nära råmaterialet i undersökningen.
Man kan ifråga sätta SCB utifrån IPSOS undersökning;
Citat:
De två partier som just nu har de mest övertygade väljarna är Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Av deras sympatisörer uppger 84 respektive 83 procent att de ämnar att rösta på samma parti även den 22 mars.
– Endast fem procent av SD-väljarna tror att de ska rösta på ett annat parti i extravalet, säger David Ahlin.
Sd kan gå framtill 20 % och till och med överraska med att överträffa det. Om 40% av svenska folket är missnöjda eller mycket missnöjda med invandringspolitiken finns det en gigantisk marginal och förutsättningar för en skräll av sällan skådat slag.
Precis just en folkomröstning om invandringspolitiken och om alla tar det för det blir det 30% till Sd.
Jag har hittills haft rätt om budgeten och om nyvalet. Nu får jag gissa på att Sd får över 20% och jag hoppas på att jag grovt underskatta det.