2014-11-21, 11:43
Avslutad
Hej. Har en laptop med trasiga usb portar samt kraftigt skadad ljudplugg men en fullt funktionell vga port som jag kopplat till tvn. Kan jag på något vänster få ljudet ut i från datorn till plattburken?
Citera
2014-11-21, 12:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritafin
Hej. Har en laptop med trasiga usb portar samt kraftigt skadad ljudplugg men en fullt funktionell vga port som jag kopplat till tvn. Kan jag på något vänster få ljudet ut i från datorn till plattburken?

Nej, inte om du inte har DP eller HdMI.

Om ingen USB funkar så kanske den par en PCExpress-kortplats?
Citera
2014-12-01, 22:00
Medlem
Vassknivs avatar
Okej jag är skit dålig på sånt här. Men innan hade jag Hdmi i datorn och vga i tvn, så hade jag Skärm 1 i datorn (Här kunde jag spela spel osv) och sen skärm 2 var i tvn. Jag drog t.ex en film eller youtube klipp från 1 till 2 och kunde se samtidigt som jag spelade :P förstår ni? Detta verkar inte fungera längre.
Citera
2014-12-02, 22:06
Medlem
Får bara stereo effekt, inget 5.1 Surround effekt?? Samsung tv och ljud

Hej! Har en smart-tv Samsung och Samsung ljud, 5.1. Det är Förstärkare och hela köret. Men kör just nu
Dator -> HDMI->TV
Förstärkare > HDMI & Optisk > TV
Har nämligen bara en HDMI utgång ingen ingång heller, på förstärkaren. Så därav kopplingen.

Iallafall, när man går in på ljudinställningar på datorn hittar den bara att det är stereo, inte surround, testat youtube med olika 5.1 testers, inget funkat. Har inte upplevt någon 5.1 känsla när man kollar på film heller. Någon som vet vad felet är? Prövat med både min laptop och min stationära dator.
Ska man kanske koppla typ såhär:
Dator > Hdmi > Förstärkare > optisk > TV?

Har letat efter liknande fall men inte hittat något likadant. KAN ni inte svaret, eller ens har en lösning på det, ta er inte besväret att skriva tack!
Citera
2014-12-02, 22:13
Medlem
quieenies avatar
Ta kontakt med Samsung support,07717267864!
Citera
2014-12-03, 01:28
Medlem
Finskpinnes avatar
Med nuvarande kopplingen: 1. Kolla om din TV kan skicka ut 5.1, de flesta klarar bara stereo. 2. Kolla upp om ditt ljudkort/moderkort/grafikkort på datorn stödjer att skicka ut 5.1. 2. Kolla att filmen Du ska titta på stödjer 5.1.
I och med att din förstärkare inte har hdmi in så hjälper det tyvärr inte att koppla datorn direkt till den. I värsta fall: man kan få fejkat surroundljud genom att välja inställningen Pro logic på förstärkaren.
Senast redigerad av Finskpinne 2014-12-03 kl. 02:04.
Citera
2014-12-04, 11:10
Medlem
Uppdaterade en massa i min bärbara HP-dator igår via HP support assistant - bl.a. ljud- och grafikdrivrutiner (Realtek HD Audio och AMD HD graphics). Har datorn kopplad HDMI>receiver>HDMI>TV.
Innan uppdateringen hade jag alltid ljud ur högtalarna kopplade till receivern, då datorskärmen slogs på när TV:n stängdes med fjärrkontrollen, men ljudet fortsatte spelas upp via receivern (skärmnställning: visa endast på andra bildskärm). Denna inställning behövde alltså aldrig ändras, då TV:n påslagen gav bild på TV:n och TV:n avstängd gav bild på datorskärmen.

Nu fungerar detta tyvärr inte längre: När TV:n stängs startar inte datorskärmen automatiskt. Därför måste jag manuellt ändra till "visa endast på datorskärm", men detta gör att också ljudet kommer från datorn. Skillnaden mot innan är alltså att datorskärmen inte tänds när jag stänger av TV:n.

Jag vill alltså alltid ha ljud ur högtalarna kopplade till receivern, oavsett om jag tittar på TV:n eller datorskärmen. Vet någon hur jag löser detta utan att avinstallera uppdateringarna?
Senast redigerad av Yalouque 2014-12-04 kl. 11:34.
Citera
2014-12-04, 12:19
Medlem
Snowflakeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv
Okej jag är skit dålig på sånt här. Men innan hade jag Hdmi i datorn och vga i tvn, så hade jag Skärm 1 i datorn (Här kunde jag spela spel osv) och sen skärm 2 var i tvn. Jag drog t.ex en film eller youtube klipp från 1 till 2 och kunde se samtidigt som jag spelade :P förstår ni? Detta verkar inte fungera längre.

Windowsknappen + P, och välj utvidga.
Citera
2014-12-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag brukar kolla på netflix, HBO-nordic etc i min TV som jag kopplar till min laptop. I söndags morse fungerade allt fint, men sen på kvällen fungerade det inte då TVns kanal sa ingen insignal. Hänt så för en tid sedan och då fungerade det senare på dagen. Nu fungerade det inte igår kväll och jag fick se Boardwalk empire på min Laptop och sitta på en oskön datastol. Testade att byta uttag för HDMI-kabeln då jag har ett uttag för HDMI som går till min PS3 och ett för den andra HDMI-kabeln som ska gå till min lap top. Jag har inte kabeln i för jämnan utan jag tar ut den när jag inte använder den då kabeln räcker till ett mindre bord som jag placerar datorn på, som annars står på ett datorbord. Teven är från 2008, kablarna från 2008 resp 2012, datorn är från 2011. Har fungerat bra tills nu och jag vill gärna kunna se program från datorn i teven. Nej, jag vill inte använda min PS3 till att logga in på ex Netflix då jag måste skriva med en gamepad och det tar djäkligt lång tid.

Någon som kan hjälpa mig?

Nu har jag skaffat blue rayspelare och den går tydligen att koppla till datorn. Kan jag ställa in på något sätt att se filmer på teven som datorn kör HBO Nordic och allt streamas via nätverksroutern-blue ray till teven eller går inte det?
Citera
2014-12-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yalouque
Uppdaterade en massa i min bärbara HP-dator igår via HP support assistant - bl.a. ljud- och grafikdrivrutiner (Realtek HD Audio och AMD HD graphics). Har datorn kopplad HDMI>receiver>HDMI>TV.
Innan uppdateringen hade jag alltid ljud ur högtalarna kopplade till receivern, då datorskärmen slogs på när TV:n stängdes med fjärrkontrollen, men ljudet fortsatte spelas upp via receivern (skärmnställning: visa endast på andra bildskärm). Denna inställning behövde alltså aldrig ändras, då TV:n påslagen gav bild på TV:n och TV:n avstängd gav bild på datorskärmen.

Nu fungerar detta tyvärr inte längre: När TV:n stängs startar inte datorskärmen automatiskt. Därför måste jag manuellt ändra till "visa endast på datorskärm", men detta gör att också ljudet kommer från datorn. Skillnaden mot innan är alltså att datorskärmen inte tänds när jag stänger av TV:n.

Jag vill alltså alltid ha ljud ur högtalarna kopplade till receivern, oavsett om jag tittar på TV:n eller datorskärmen. Vet någon hur jag löser detta utan att avinstallera uppdateringarna?
Löste sig efter att jag startat om datorn!
Citera
2014-12-19, 21:27
Medlem
Koppla laptop till tv

Tjenare, har en laptop med integrerat intel hd grafikkort med nvidia

Jag har haft den kopplad med hdmi till en panasonic lcd-tv, har kunnat ha över 1440x1080 upplösning men nu efter jag uppdaterade drivrutinerna och hade den inkopplad till en annan tv så får jag inte upplösningen till högre än 1366x768, de står tillockmed "Upplösningen är lägre än 1440x1080. Vissa objekt får kanske inte plats på skärmen."

Får den inte över 1366x768 i varken windows skärmupplösningsprogram, intels kontrollpanel eller i nvidia kontrollpanelen..

http://i62.tinypic.com/n2olj6.png

Någon som kan hjälpa mig? thx!
Citera
2014-12-19, 23:04
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Vad har TV'n för upplösning då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto