Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Så du menar att en bullpup med grt är klumpigare än en icke-bullpup med grt?
Med "fittigt" vet jag inte vad du menar. En kortare vapen med bibehållen piplängd är väl optimalt.
Det är ingen skönhetsfaktor vi ska gå efter vid val av ny AK.
Det är min uppfattning efter att ha skjutit en handfull bullpup jämfört med vanliga ak. Jag har inte skjutit grt från bullpup däremot.
Men då en fördel med bullpup sägs vara att de är lätt att hålla i färdigställning, vilket de är för att de är baktunga, så tar du bort den fördelen och dessutom blir det svårare att stabilisera vapnet då båda händerna är nära varandra. Så ja, jag tycker det är klumpigare/mer obalans med grt på en bullpup än på en vanlig ak.
Även om en längre pipa kan vara en fördel för att leverera högre anslagsenergi på längre avstånd så finns det ju andra aspekter av bullpup vapen som gör hantering klumpigare och direkt sämre. Bl.a magasinbyten, vissa fungerar endast ok för högerskyttar* (utan mekanikeringrepp) ofta är avtrycket dåligt, dvs sämre än en vanlig ak.
Även med hänsyn tagen till att de som beslutar om vapen är traditionella och det kan vara svårt att få in en "ny" version, bullpup, så tror jag ju också att nackdelarna med bullpup är svaret på att inte så många används runt om i världen.
*Även om jag inte nödvändigtsvis är en absolut anhängare av att byta axel vid ex: SIB/MOUT finns det andra tillfällen då man kan tvingas behöva byta axel, ex: skada i "stark hand/sida", även om man kan vinkla vapnet hit och dit så blir det abrovinker till din nackdel, jämfört med en traditionell ak.