2014-12-04, 12:55
Medlem
LucNNs avatar
Sveriges medier er så upålidelige, at man får kvalme. Det er så langt ude, at man kun kan forvente, at udfaldet bliver en radikal vælgerstrøm mod SD. For der er tydeligvis en stor afgrund mellem det, der i medierne og af den svenske elite fremhæves som folkets opinion, og det, der er folkets opinion. Strategien bygger på, tror jeg, at folk sidder i sine små familjeceller fremfor TVet, og at en familjecelle, der konfronteres med elitens påstand tror, at de selv afviger fra normen, og derfor har større sandsynlighed for at korrigere sine holdninger. Alt afhænger af, at folk har en begrænset informationskanal. Men det kan ikke fungere for altid. Og det vil resultere i vælgerflugt mod SD. Afmagt og frustration er, hvad det avler. Og begge dele er SDs trumfkort. Der er ingen anden vej end en øget SDindflydelse.
2014-12-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Nu kommer det bli högintressant att följa utvecklingen i opinionsinstituten.

Lite orolig är jag dock inför ett nyval, jag har träffat på två stycken pensionärer i min närhet som röstade SD för första gången i år men som nu pratade om att gå tillbaka till S för pensionens skull. Påtalade såklart att SD är det enda partiet som helt vill slopa pensionärsskatten, men de såg lite skeptiska ut. Det är just pensionärerna jag hoppas SD ser till att de behåller och att de inte köper S bild av att SD svikit.

finns nån enstaka som hoppar av men ..har hör flera som kommer gå över från s till sd nu pågrund av att sd står upp för sin politik och s utestänger 13% av väljarna
2014-12-04, 13:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Sveriges medier er så upålidelige, at man får kvalme. Det er så langt ude, at man kun kan forvente, at udfaldet bliver en radikal vælgerstrøm mod SD. For der er tydeligvis en stor afgrund mellem det, der i medierne og af den svenske elite fremhæves som folkets opinion, og det, der er folkets opinion. Strategien bygger på, tror jeg, at folk sidder i sine små familjeceller fremfor TVet, og at en familjecelle, der konfronteres med elitens påstand tror, at de selv afviger fra normen, og derfor har større sandsynlighed for at korrigere sine holdninger. Alt afhænger af, at folk har en begrænset informationskanal. Men det kan ikke fungere for altid. Og det vil resultere i vælgerflugt mod SD. Afmagt og frustration er, hvad det avler. Og begge dele er SDs trumfkort. Der er ingen anden vej end en øget SDindflydelse.

Ja visst är det så. Vi har en liten politisk- och media-elit som vill styra folket och berätta vad de ska tycka. Lite tvärtemot demokrati där folket talar om för politiker vad de ska exekvera.

Men ju mer extrem eliten blir desto tydligare blir det för folk att känna att de faktiskt har fel. Vi såg detta även i EMU-frågan och med facit i hand är det lätt att se att folket hade rätt.

När SD dessutom blivit tredje största parti blir det också väldigt svårt för eliten att upprätthålla bilden av att elitens åsikter är normen. De försöker dock så gott de kan med opinionsundersökningar som drar upp MPs siffror och drar ned SDs plus allt annat som media matat ut.

Vi ska därför inte bli förvånade över en ketchupeffekt när allt rämnar.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-12-04 kl. 13:30.
2014-12-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Tydligen ingen gillar SD längre eller så opinion har påbörjat sitt propaganda redan.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2565375-farre-sympatiserar-med-sd

Bara 7,7 procent anger Sverigedemokraterna som sitt favoritparti, enligt en mätning hos SCB. Det är en rejäl skillnad mot de över 12 procent som säger att de är beredda att rösta på partiet.

De där siffrorna stiger ju givetvis också, i samma takt som SD stiger, men de halkar liksom efter lite. Det är så det ser ut, första steget är att proteströsta SD, sen när man blir lite varm i kläderna och blir bekant med partiet inser man att, fan de står ju för samma åsikter som jag i många frågor! Så har det varit för mig, och de som idag säger att de "proteströstar" på SD kommer imorgon att vara riktiga SD-sympatisörer.
2014-12-04, 15:24
Medlem
Durgas avatar
Finns det egentligen någon mening längre för något institut att hålla SD siffror så lågt det går , jag menar , inför ett extraval så är det väl ingen mening med att låta SD smyga bakom "friserade" siffror då det invaggar övriga partier i en falsk förhoppning. (viktningen borde ju kunna justeras nu efter så lång läroperiod)

Ska SD kunna mötas och motas så måste ju insatsen förhålla sig till verkligheten och höga siffror för SD är mobiliserande för dess motståndare.

En för låg viktning för SD inför extravalet har inte den förväntade psykologiska effekten längre , det satte valresultatet definitivt stopp för så den vägen är en återvändsgränd.

Vi har nått vägs ände och det vi ser nu är dödsryckningarna från dess sista försvarare, om max två år är det plånboken och dess faktiska realiteter som bestämmer och då får du heta och tycka vad fn som helst det spelar ingen roll längre.

S & M som dom största har fortfarande möjligheten kvar till fortsatt makt men tiden tickar obönhörligen ifrån dom.
2014-12-04, 15:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Lars Wilderäng (Cornucopia) har gjort en egen opinionsundersökning bland sina läsare nu inför extravalet.

Fp & Kd åker ut, SD får med 22% en bibehållen vågmästarroll.
Citat:
(M):s invandringspolitiska utredning från 2009 är i stort samma som (sd):s politik och en återgång till den skulle öppna för ett samarbete mellan partierna. Det mesta av (sd):s politik är samma som traditionell betongsosse eller gammelmoderat politik, och samarbeten är fullt möjliga.

Dock understryker han en viktig sak:
Citat:
Viktigt att notera är att extra val inte utlysts än. Regeringen sitter kvar och har sagt att de tänker utlysa extra val den 29:e december. Om opinionsundersökningar går dem emot kan de förstås strunta i det och regera på alliansens budget istället.
2014-12-04, 16:05
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Nu kommer det bli högintressant att följa utvecklingen i opinionsinstituten.

Lite orolig är jag dock inför ett nyval, jag har träffat på två stycken pensionärer i min närhet som röstade SD för första gången i år men som nu pratade om att gå tillbaka till S för pensionens skull. Påtalade såklart att SD är det enda partiet som helt vill slopa pensionärsskatten, men de såg lite skeptiska ut. Det är just pensionärerna jag hoppas SD ser till att de behåller och att de inte köper S bild av att SD svikit.

Det är värt att påpeka att de troligen inte kommer få någon pension överhuvudtaget om den galna massinvandringen fortsätter. Pensionärerna kommer att kastas utför ättestupan för att få plats med fler bidragstagare.
2014-12-04, 16:19
Medlem
Ipsos har mätt hur många av väljarna för respektive parti som kommer att rösta på samma igen. S och SD i topp.
Citat:
De två partier som just nu har de mest övertygade väljarna är Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Av deras sympatisörer uppger 84 respektive 83 procent att de ämnar att rösta på samma parti även den 22 mars.

– Endast fem procent av SD-väljarna tror att de ska rösta på ett annat parti i extravalet, säger David Ahlin.
Dvs om SD inte vinner en enda väljare från något annat parti så kommer man ändå få 12,3 procent i valet. Detta är den absoluta botten.

Och det betyder också att alla opinionsmätningar som publiceras nu och som visar att SD har ett stöd runt 12,3 procent samtidigt påstår att SD inte har vunnit en enda ny väljare sedan valdagen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kd-ligger-samst-till-infor-nyvalet/

Fast mest intressant är ändå att FP och KD ligger jävligt illa till och riskerar att åka ur riksdagen.

Rättelse: Den absoluta botten för SD är 83 procent av 12,9 vilket är lika med 10,7. Då har vi räknat med att endast de som är säkra på att rösta SD igen gör så och att inga andra väljare har tillkommit från något håll. Hur trovärdiga är opinionsmätningar som visar siffror för SD i närheten av denna katastrofbotten?
Senast redigerad av Andraandningen 2014-12-04 kl. 16:31.
2014-12-04, 16:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ipsos har mätt hur många av väljarna för respektive parti som kommer att rösta på samma igen. S och SD i topp.
Om S hade gått till val själv så hade jag kunnat tro på detta, då hade en del vänsterväljare gått tillbaka till S för att få "ordning på torpet". Men nu när S går till val ihop med MP så tror jag att många tidigare kärnväljare kommer att dra öronen åt sig & istället gå över till SD.
2014-12-04, 16:37
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Tydligen ingen gillar SD längre eller så opinion har påbörjat sitt propaganda redan.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2565375-farre-sympatiserar-med-sd

Bara 7,7 procent anger Sverigedemokraterna som sitt favoritparti, enligt en mätning hos SCB. Det är en rejäl skillnad mot de över 12 procent som säger att de är beredda att rösta på partiet.
Detta måste bara ifrågasättas. SCB har genom åren varit det undersökningsföretag med störst problem av alla till att lägga SD på nivå i opinionen fram till den senaste mätningen efter valet då man till viktade upp till rätt nivå. SCB har skyllt på respondenter som hoppar av och att SD är extremt svåra att mäta för att respondenter inte vill uppge SD i sitt svar.

Nå hur ska vi läsa in "favoritpartidelen" i undersökningen då? Det är väl om något ännu mer stigmatiserat att säga att man är SD i hjärtat än att säga tvärt om! Som av en händelse ligger "gillar" delen ganska precis där SCB hade SD rösterna tidigare. Hur har de gjort med vikningen i denna del av undersökningen och hur ser råmaterialet ut? Jag säger att SCB har ingen koll alls på SD:s opinion och tar inte höjd för skamfaktorn, i synnerhet för dem som säger att det ännu mer stigmatiserande att de egentligen gillar SD i hjärtat. Skulle inte förvåna mig om 7,7% ligger väldigt nära råmaterialet i undersökningen.
Senast redigerad av Kloss 2014-12-04 kl. 16:44.
2014-12-04, 17:00
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Finns det egentligen någon mening längre för något institut att hålla SD siffror så lågt det går , jag menar , inför ett extraval så är det väl ingen mening med att låta SD smyga bakom "friserade" siffror då det invaggar övriga partier i en falsk förhoppning. (viktningen borde ju kunna justeras nu efter så lång läroperiod)

Ska SD kunna mötas och motas så måste ju insatsen förhålla sig till verkligheten och höga siffror för SD är mobiliserande för dess motståndare.

En för låg viktning för SD inför extravalet har inte den förväntade psykologiska effekten längre , det satte valresultatet definitivt stopp för så den vägen är en återvändsgränd.

Vi har nått vägs ände och det vi ser nu är dödsryckningarna från dess sista försvarare, om max två år är det plånboken och dess faktiska realiteter som bestämmer och då får du heta och tycka vad fn som helst det spelar ingen roll längre.

S & M som dom största har fortfarande möjligheten kvar till fortsatt makt men tiden tickar obönhörligen ifrån dom.
Jag är övertygad om att för lågt satta siffror på sd bromsar tillväxten i valet, och jag vet att opinionsinstitutens uppdragsgivare håller med. Lex-wolodarski. Därför kommer de att försöka dra ner det även om valresultatet gör att de inte kan krypa under 10% igen. Det här med att de inte skulle klara av att vikta är så klart bara skitsnack. Alla de som kan förlora pengar på det tippade resultatet betydligt bättre,dvs spelbolagen, plus ett norskt företag som inte är indragen i svensk media. Alla som tjänade på det(gjorde sina chefer glada) tippade för lågt.
2014-12-04, 17:22
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Idag inträffade något ovanligt. För att inte säga unikt.

I SvD:

"En av många risker som Stefan Löfven tar med det här beslutet är förstås att Sverigedemokraterna fortsätter att växa i ett nyval. Enligt mätinstitutet Sentio, som hamnade mycket nära Sverigedemokraternas valresultat, hade SD i oktober stöd av 16,7 procent av väljarna."

Mig veterligt första gången någonsin som Sentios SD-siffror omnämns i traditionell ljugmedia.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nyvalet-kan-leda-till-ett-antiklimax_4161335.svd

Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
SvD verkar ha bytt fil.
Faktum är att alliansen inte är direkt roade av ett extraval,risken är stor att man minskar,så i det här läget är inte SDbashing prio 1. Man försöker väl få Löfven att ångra sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in