2014-12-03, 23:11
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidHume
I artikeln "Budgetdramatiken på gp.se" har man bakat in en poll med frågan "Vilka kommer du att rösta på i ett extra val?". I skrivande stund är resultatet följande:

De rödgröna: 27%
Alliansen: 37%
Sverigedemokraterna: 34%
Övriga: 3%
(Totalt 101%, troligtvis pga avrundningsfel)

Detta ser i mina ögon ut som en orealistiskt hög siffra, men det vore ju klart intressant om vi i framtiden kommer att ha tre relativt jämnstora block istället för två. Eller är detta en föraning om folkets i mars månad kommande dom över politikerna?

Tycker det är skumt att någon gammelmedia utformar en poll sådär, SD är alltså sitt eget block nu enligt dem, och det enda partiet som var värt att ha med enskilt. Sådär hade man kunnat tro att en poll på Avpixlat skulle ha sett ut.
2014-12-03, 23:16
Medlem
Månsans avatar
Idag inträffade något ovanligt. För att inte säga unikt.

I SvD:

"En av många risker som Stefan Löfven tar med det här beslutet är förstås att Sverigedemokraterna fortsätter att växa i ett nyval. Enligt mätinstitutet Sentio, som hamnade mycket nära Sverigedemokraternas valresultat, hade SD i oktober stöd av 16,7 procent av väljarna."

Mig veterligt första gången någonsin som Sentios SD-siffror omnämns i traditionell ljugmedia.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nyvalet-kan-leda-till-ett-antiklimax_4161335.svd
2014-12-04, 00:10
Medlem
SvD verkar ha bytt fil.
2014-12-04, 00:11
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Idag inträffade något ovanligt. För att inte säga unikt.

I SvD:

"En av många risker som Stefan Löfven tar med det här beslutet är förstås att Sverigedemokraterna fortsätter att växa i ett nyval. Enligt mätinstitutet Sentio, som hamnade mycket nära Sverigedemokraternas valresultat, hade SD i oktober stöd av 16,7 procent av väljarna."

Mig veterligt första gången någonsin som Sentios SD-siffror omnämns i traditionell ljugmedia.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nyvalet-kan-leda-till-ett-antiklimax_4161335.svd

Man har nämnt Sentio i förbigående en gång tidigare vad jag sett. Men jag har för mig att man inte skrev namnet Sentio, utan man skrev typ "i en annan mätning fick SD..."

Proppen är ur hos folket sedan länge, MSM släpar efter och lättar på agenda-kontrollen så sakteliga.

Ingen kan längre bortse från att Sverige är unikt i massinvandringsligan, inte ens journalister. De har ju faktiskt en hjärna dom med.

Citat:
Ursprungligen postat av weltall
Tycker det är skumt att någon gammelmedia utformar en poll sådär, SD är alltså sitt eget block nu enligt dem, och det enda partiet som var värt att ha med enskilt. Sådär hade man kunnat tro att en poll på Avpixlat skulle ha sett ut.

Jag reagerade också med förvåning, vad är det jag ser??

Jag ser att SD tickar på med ca 1,5 röster per tionde sekund. Man känner opinionsyrycket nästan fysiskt när man skådar tryckandet en stund.

http://live.gp.se/Event/Budgetdramatiken/mobile&Theme=13044
Senast redigerad av RingRing2014 2014-12-04 kl. 00:36.
2014-12-04, 00:47
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fick just ett antal frågor från Demoskop's webpanel. Vad man röstade på senast & vad man tyckte om det uppkomna läget. Men inte vad man tänkte rösta på i ett extraval. Konstigt.

Det var denna:
http://www.expressen.se/nyheter/valjarnas-besked-ratt-med-extra-val/
2014-12-04, 07:55
Medlem
cutlerjrs avatar
Nu kommer det bli högintressant att följa utvecklingen i opinionsinstituten.

Lite orolig är jag dock inför ett nyval, jag har träffat på två stycken pensionärer i min närhet som röstade SD för första gången i år men som nu pratade om att gå tillbaka till S för pensionens skull. Påtalade såklart att SD är det enda partiet som helt vill slopa pensionärsskatten, men de såg lite skeptiska ut. Det är just pensionärerna jag hoppas SD ser till att de behåller och att de inte köper S bild av att SD svikit.
2014-12-04, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det var denna:
http://www.expressen.se/nyheter/valjarnas-besked-ratt-med-extra-val/

Hur många fick man ange som ansvariga för krisen? Det är många 100% i det utfallet som redovisas.
2014-12-04, 08:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
SVT/SIFO 3/12

Sifo har också frågat väljarna huruvida de tycker att de övriga riksdagspartierna nu borde samarbeta med Sverigedemokraterna i frågor där de tycker lika.
Där svarar 39 procent att de tycker att de övriga partierna nu borde samarbeta med Sverigedemokraterna. 47 procent svarar att de inte tycker partierna ska samarbeta.

Totalt har 1.048 personer svarat.

DET VISAR UNDERSÖKNINGEN
I undersökningen ställdes två frågor:

1) Är det rätt eller fel av Sverigedemokraterna att rösta på Alliansens budget och därmed fälla Stefan Löfvens budget?

Rätt: 35 procent.

Fel: 43 procent.

Tveksam, vet ej: 22 procent.

2) Tycker du att partierna borde samarbeta med SD i frågor där de tycker lika eller tycker du inte man skall samarbeta med SD?

Borde samarbeta: 39 procent.

Borde inte samarbeta: 47 procent.

Tveksam, vet ej: 14 procent.

Detta bör betraktas som oviktat rådata och därför måste vi lägga på en Bradley-faktor på alla sådana siffror.
2014-12-04, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Citerar dig för att i början av nästa år (efter extra valet) kunna säga "Come again?" efter att SD fått långt över 16 %.

Värt att notera är att SD alltså inte ens vill ha en minskning av invandringen för att kunna samarbeta. Ändå vägrar alla samarbeta med dem... Den enda rimliga slutsatsen som går att dra är alltså att 7K:s övriga politik är underordnad massinvandringen. Undra vad det har för effekt på opinionen?

Jag vill ju såklart att SD ska växa som bara fan. Men jag vill inte göra mig själv besviken. Därför tar jag inte i så mycket

Har undersökningen tagits bort nu?? Hittar den inte! Fick Gp inte fram det dom ville av den??
2014-12-04, 12:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Hur många fick man ange som ansvariga för krisen? Det är många 100% i det utfallet som redovisas.
Minns inte exakt, jag tror man kunde kryssa i så många man ville faktiskt.
2014-12-04, 12:17
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Nu kommer det bli högintressant att följa utvecklingen i opinionsinstituten.

Lite orolig är jag dock inför ett nyval, jag har träffat på två stycken pensionärer i min närhet som röstade SD för första gången i år men som nu pratade om att gå tillbaka till S för pensionens skull. Påtalade såklart att SD är det enda partiet som helt vill slopa pensionärsskatten, men de såg lite skeptiska ut. Det är just pensionärerna jag hoppas SD ser till att de behåller och att de inte köper S bild av att SD svikit.

Högintressant att följa Sentios OU menar du? Dom andra är tämligen ointressanta, dom kommer göra än större ansträngningar nu att få det att se ut som att SD sjunker alt ligger kvar på valresultatet i September.
2014-12-04, 12:48
Medlem
napsterspys avatar
Tydligen ingen gillar SD längre eller så opinion har påbörjat sitt propaganda redan.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2565375-farre-sympatiserar-med-sd

Bara 7,7 procent anger Sverigedemokraterna som sitt favoritparti, enligt en mätning hos SCB. Det är en rejäl skillnad mot de över 12 procent som säger att de är beredda att rösta på partiet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in