2014-12-04, 15:26
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Jag förstod det, givetvis kan man inte släppa lös slagsmål helt. Jag tycker ändå att slagsmålskulturen som finns i NHL och övriga amerikanska ligor är otroligt fjantig och man borde givetvis bestraffas med i alla fall ett matchstraff om man väljer att slåss mot en annan spelare. Som sagt finns det inga andra seriösa sporter där man enbart får en liten slap on the wrist om man slåss mot en motståndare så jag förstår inte varför det behövs i hockeyn?
Problemet idag är att de är fan mig längre avstängning på slagsmål där båda är med än fula armbågar och bentacklingar.

Jag ser gärna 2+10 för slagsmål, vid andra slagsmålet blir de ms. Är det någon av spelarna som tvingar fram slagsmål så kan det bli 2+2+10 på den.

Men jag skulle vara glad om vi bara kunde gå tillbaka till när det var ms utan massa böter och avstängningar.
Citera
2014-12-04, 15:31
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Men jag skulle vara glad om vi bara kunde gå tillbaka till när det var ms utan massa böter och avstängningar.

Precis vad jag önskar. Bort från resten av matchen om det är en engångsföreteelse. Sedan kan man börja diskutera avstängningar och grejer om det sker vid upprepade tillfällen under en kortare (15-20 matcher?) period.
Citera
2014-12-04, 15:40
Medlem
tgv23000s avatar
Frölunda - SAIK i final är självklart, det blir en tuff jämn 7-match-serie, där SAIK med sin fart avgör i sjunde. Vem sjutton skulle kunna slå ut något av dessa lag i kvart eller semi?

Hanses har varit bra, men Svensson har en högre högstanivå, hoppas han är tillbaka snart.

Undrar om dom värvar någon att ersätta Kabanov? pengar saknas verkligen inte.
Senast redigerad av tgv23000 2014-12-04 kl. 15:42.
Citera
2014-12-04, 15:49
Medlem
VSVPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Din jefla newb.

Slagsmål är inte tillåtet i någon liga. Det är personer som dig som försvårar att minska straffet för slagsmål med att säga tillåta.

Tillåta slagsmål = ingen bestraffning. I NHL är det 5 min utvisning dvs något otillåtet.

Däremot ska vi minska bestraffningen för slagsmål. Definitivt.

Förlåt, det var givetvis det jag menade. 5 min och andra slagsmålet match penalty eller nåt.

Som det ser ut nu tror jag snarare att det skapar frustration hos spelare och att de åker runt och jagar folk istället = fler fula tacklingar = fler skador
Citera
2014-12-04, 16:01
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Frölunda - SAIK i final är självklart, det blir en tuff jämn 7-match-serie, där SAIK med sin fart avgör i sjunde. Vem sjutton skulle kunna slå ut något av dessa lag i kvart eller semi?

Hanses har varit bra, men Svensson har en högre högstanivå, hoppas han är tillbaka snart.

Undrar om dom värvar någon att ersätta Kabanov? pengar saknas verkligen inte.

Slå ut frölunda ur slutspelet är väl ingen grej, händer ju varje år.
Tror nog tom. att Luleå kan fixa det.
Citera
2014-12-04, 16:04
Medlem
Ezzelinos avatar
Den frikyrkopredikantsliknande Anders Forsberg uttalar sig i en tabloid:

Citat:
Modotränaren menar att han inte har gett Brashear några speciella direktiv om enskilda spelare i Färjestad.
– Han själv verkar ha väldigt bra koll på den biten. Och när vi åker och möter lag i SHL vet vi att de har en eller två spelare som brukar gå över gränsen.
Vilka är det i Färjestad?
– Tror jag hoppar över det. Det blir så stökigt om jag börjar namnge dem, men de finns där och vi vet definitivt vilka de är.

Jag tycker han hycklar. Han menar att samtliga lag i SHL (utom Modo, får man förmoda) "har en eller två spelare som brukar gå över gränsen" och försöker, på Peter Forsbergs order, skrämma dem genom föredettingen Brashear, som förefaller vara en trasig människa. Modo är knappast mer drabbat än något annat lag av tjuvnyp eller oegentligheter från andra lags spelare.

Blaskan sammanfattar också de kontroversiella incidenterna från matchen Modo-Färjestad i oktober:

Citat:
Lagen möttes den 22 oktober och det var framför allt tre händelser som blev omdiskuterade:
Färjestads Anton Hedman satte in en tackling som träffade huvudet på Modos Gustav Possler. En tackling som väckte stor ilska i Modolägret. Hedman blev inte utvisad och efter att tacklingen granskats i efterhand gjordes heller ingen anmälan till disciplinnämnden.
En puckförande Kyle Flanagan tacklas hårt av Jesper Jensen. FBK-backen fick matchstraff, men disciplinnämnden valde att inte straffa dansken med någon avstängning. Flanagan drabbades av en hjärnskakning och Modoforwarden har inte spelat sedan dess.
I en situation framför Modos mål crosscheckade backen Marko Kauppinen Färjestads Luciano Aquino i ansiktet. Kauppinen anmäldes till disciplinnämnden som delade ut två matchers avstängning för Kauppinen.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-12-04 kl. 16:14.
Citera
2014-12-04, 16:11
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Albin Carlsson är nästa man att lånas ut till Timrå nu när Roche tydligen ska vara tillbaka till ikväll. Ingen tidsbestämning på hur länge han blir utlånad med han förväntas i alla fall spela imorgon. Skönt att ha tillbaka Roche.
Citera
2014-12-04, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
"Det är en helt annan sak"... jag har pratat om samma sak hela tiden.
Det är en vårdslös tackling och McDonell åkte på en tvåa. Fint, så var det med det. Men när folk säger att Kabanov bara har sig själv att skylla för att han åkte på en ryggradsfraktur och två spruckna revben börjar man ju tappa tron på mänskligheten.

Ja, jag är helt för att tillåta slagsmål, det är nog majoriteten här inne.

Då har du valt fel sport, varför inte börja följa MMA i stället?
Tror dom flesta här inne mer uppskattar fint spel.

Tror Luleå har en bra chans i kväll mot oss. Olimb vilar idag och Figren är inte helt återställd men spelar. Dvs det 2 lokomotiven i det 2 femmor som producerar flest poäng i Frölunda.
Citera
2014-12-04, 17:04
Moderator
vfs avatar
OT raderat, skärpning./Mod
Citera
2014-12-04, 17:26
Medlem
Mr Caves avatar
Sådär, nu har jag också sett tacklingen och mina två cent är: Inga större fel i den tacklingen. Som fysisk spelare så strävar man givetvis efter att dela ut schyssta hårda tacklingar. Inte en massa skär och armbågen är efter sidan. Det ser ut som att Kabanov tappar kontrollen över pucken ett kort ögonblick och därför inte tittar upp, sen ser han McDonell i ögonvrån och försöker krympa ihop, vilket gör att tacklingen tar olyckligt. Som hockeyspelare så vet man ju att det kan komma en motståndare bakom mål vilket gör det viktigt att hålla koll på grejerna. Det gjorde inte Kabanov och det straffade sig.

Nä, en bra tackling av McDonell, och vad hade alternativet varit? Visat "respekt" genom att flytta på sig och låtit Kabanov passera?
Citera
2014-12-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Den frikyrkopredikantsliknande Anders Forsberg uttalar sig i en tabloid:

Jag tycker han hycklar. Han menar att samtliga lag i SHL (utom Modo, får man förmoda) "har en eller två spelare som brukar gå över gränsen" och försöker, på Peter Forsbergs order, skrämma dem genom föredettingen Brashear, som förefaller vara en trasig människa. Modo är knappast mer drabbat än något annat lag av tjuvnyp eller oegentligheter från andra lags spelare.

Blaskan sammanfattar också de kontroversiella incidenterna från matchen Modo-Färjestad i oktober:

Du såg inte den matchen mellan Modo och Färjestad va?

De hängde som ryggsäckar på Modos spelare i 60 minuter och Tollefsen höll som vanligt på med sina tjuvnyp efter signalerna. Hedman sätter in en satsning mot Posslers huvud som kunnat sluta riktigt illa. Detta är Färjestads signum. Det var så de tog sig till SM-final förra våren trots ett uselt lag (vilket är bevisat denna säsong då de är ännu sämre nu). Men eftersom svenska domare aldrig haft kompetensen att kunna sätta ned foten eller en jämn nivå, så gynnas FBK av detta. Alla med någon koll vet detta. Media kallar det för "vinnarkultur", och jag ska applådera föreningen för att de lärt sig spela på gränsen på ett sådant effektivt sätt, men i sanningens namn hade det inte gått vägen med domare som har någorlunda kompetens eller några riktlinjer att följa.

Om man vill ha ett exempel hur absurt svensk ishockey är, så kan man ta att förra matchen mellan Modo och Färjestad, så slutade det med att Modo fick en avstängning. Det var helt absurt att Färjestad fick komma undan utan något straff men Modo blev straffade.

Det är fantastiskt roligt av Modo att ta in Brashaer. Det är som många påpekat förr -- oerhört enkelt för vissa typer av spelare att bete sig på ett visst sätt, trots att de inte är särskilt tuffa, och sedan gömma sig utan att få stå för sitt beteende. Jag vill tro att det säger något om mänsklig natur när Per Ledin tillåter sig att bli knuffad av Brashaer utan att göra något tillbaka, när han aldrig hade tillåt det om det vore någon annan än NHL:s tuffaste slagskämpe genom tiderna. Mänsklig natur. Det är kul att ge sig på någon mindre, men det är inte lika kul att tvingas stå upp för beteendet mot någon större. (Dock är Ledin en riktigt skön människa till skillnad från Jämtin)
Citera
2014-12-04, 18:01
Medlem
Godslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Albin Carlsson är nästa man att lånas ut till Timrå nu när Roche tydligen ska vara tillbaka till ikväll. Ingen tidsbestämning på hur länge han blir utlånad med han förväntas i alla fall spela imorgon. Skönt att ha tillbaka Roche.

Fast att Dennis Persson går före Albin Carlsson är en märklig prioritering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in