2014-12-04, 15:19
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Tack för infon!
Jag undrar om socialen och/eller POLISEN har hört Yaras syster?
Varför skulle de höra hennes syster?
Polis och socialtjänstens uppgift är inte att traumatisera barn som inte har med ärendet att göra.
De som är föremål för åtal och granskning här har inte haft med systern att göra i Sverige -- och du vet väl att svensk lag gäller i Sverige och alltså inte täcker någon handling de kan tänkas ha gjort på besök i Gaza?
Citera
2014-12-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle de höra hennes syster?
Polis och socialtjänstens uppgift är inte att traumatisera barn som inte har med ärendet att göra.
De som är föremål för åtal och granskning här har inte haft med systern att göra i Sverige -- och du vet väl att svensk lag gäller i Sverige och alltså inte täcker någon handling de kan tänkas ha gjort på besök i Gaza?
Systerns ev kontakter med främst Yara anser jag ha med ärendet/målet att göra.
Citera
2014-12-04, 15:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Systerns ev kontakter med främst Yara anser jag ha med ärendet/målet att göra.
Fast det det har talats om är kontakter med mamman - inte systern. Eller var hittar du några belägg för att kontakten skett via systern?

Systern är ett barn och i och med att hon inte ens befunnit sig i närheten så har hon ingenting att tillföra .. vad skulle det vara?
Citera
2014-12-04, 15:52
Medlem
Till "micro 113" Jag tycker det är dumt att slå sig till ro med de redan hördas utsagor. Yaras syster behöver inte bli traumatiserad av att bli hörd av socialtjänst/polis. Min uppfattning är att denna flicka kan tillföra uppgifter av värde för målet. T ex vad hon HÖRT ANDRA SÄGA OM YARA.
Senast redigerad av commandaria 2014-12-04 kl. 15:55.
Citera
2014-12-04, 16:04
Medlem
Pethruss avatar
Intressant att den hörda forensikern säger att det inte finns några tecken på att kaveln skulle ha diskats - vilket ju annars är något som påståtts hela tiden.
Citera
2014-12-04, 16:15
Medlem
Citat:
Till "micro 113" Jag tycker det är dumt att slå sig till ro med de redan hördas utsagor. Yaras syster behöver inte bli traumatiserad av att bli hörd av socialtjänst/polis. Min uppfattning är att denna flicka kan tillföra uppgifter av värde för målet. T ex vad hon HÖRT ANDRA SÄGA OM YARA.

Jag håller med dig.

Förbereder man ordentligt, med föräldrar som inte bråkar och lägger sig i kan mycket intressant uppdagas. Kanske i sandlådorna hos en duktig barnpsykolog, med en bra kvinnlig rättstolk.

I vilket fall som helst så borde alla dessa barn som haft beröring med de vuxna i klanen, få tider hos PBU för att utröna om de farit illa på Gaza, eller hos föräldrarna i Landskrona som deltar i stöldräder!

Just för att det är det som är asylskälen som talar om trauman, och orsaken till att det är så synd om de alla.

Fråga systern vem flickan är som står i Rosa kappa på bild framför en bombad skola, vore att belysa det mesta om detta fall.

Jag skulle fråga om de var på Gaza, eller i Egypten, eller kanske någon annanstans när de påstår de var på Gaza. Jag skulle intresseras mig för Madeleens resrutt.

Men konkreta fall som belyser en flyktingpolitik som kostar mer än det smakar ligger inte i våra politikers intresse. Det är bara att fylla upp landet med kriminella och se vad som händer...
Citera
2014-12-04, 16:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej, vad hon hört andra i Gaza säga har ingen som helst relevans i målet. Man hör inte heller grannars, vänner vänner om huruvida de via hörsägen kan ha snappat upp något.

Din uppfattning delas inte av åklagaren - tack och lov - skulle bli jäkligt dyra förundersökningar om man skulle förhöra släkt med släkten osv "bara för att" (tillfredsställa nyfikna kanske)

Det har inte framkommit någonting som pekar på att det lilla barnet skulle han något som helst av värde att tillföra - alltså skall hon inte utsättas för några förhör.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Intressant att den hörda forensikern säger att det inte finns några tecken på att kaveln skulle ha diskats - vilket ju annars är något som påståtts hela tiden.
Ja, det är intressant, med hänsyn till kavelns placering så har nog forensikern rätt - varför skulle man placera en diskad kavel där (sovrumsfönstret om jag minns rätt). Det naturliga hade varit att låta den ligga i diskstället eller stoppa undan den i en låda om man diskat den.
Citera
2014-12-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, vad hon hört andra i Gaza säga har ingen som helst relevans i målet. Man hör inte heller grannars, vänner vänner om huruvida de via hörsägen kan ha snappat upp något.

Din uppfattning delas inte av åklagaren - tack och lov - skulle bli jäkligt dyra förundersökningar om man skulle förhöra släkt med släkten osv "bara för att" (tillfredsställa nyfikna kanske)

Det har inte framkommit någonting som pekar på att det lilla barnet skulle han något som helst av värde att tillföra - alltså skall hon inte utsättas för några förhör.

Ja, det är intressant, med hänsyn till kavelns placering så har nog forensikern rätt - varför skulle man placera en diskad kavel där (sovrumsfönstret om jag minns rätt). Det naturliga hade varit att låta den ligga i diskstället eller stoppa undan den i en låda om man diskat den.

Det kanske inte är relevant i målet just nu, men för samhällets hantering av dessa personer inom klanen, är det relevanta synpunkter.

Dessa personer som lever efter egna regler och belastar myndigheter och rättsväsendet är det relevant att göra ingripanden på från soc., eftersom de utnyttjar barn som ankare och vid stöldräder.

Det var ju ingen bra idé att låta dessa personer köra sitt eget race tills Yara dog av deras hantering av barn. Det har ju också visat sig att deras egna pojkar for illa, så indikationer finns för att undersöka alla barn som haft beröring med dessa skitföräldrar. Särskilt när det visar sig vad de är kapabla till, och vad släkten såg, och tolererade beträffande Yara.

Det har smugits in felaktiga fakta om kaveln, men kaveln har inte den betydelse i bevishänseende som en del tillmäter den, då skadorna på Yara är dokumenterade och hemska oavsett vilka tillhyggen som använts.
Citera
2014-12-04, 16:30
Medlem
Min uppfattning är att snålheten redan bedragit visheten om det skulle vara ekonomisk kostnad som är anledning till att Yaras syster inte hörts av svenska myndigheter.
Senast redigerad av commandaria 2014-12-04 kl. 16:35.
Citera
2014-12-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med dig.

Förbereder man ordentligt, med föräldrar som inte bråkar och lägger sig i kan mycket intressant uppdagas. Kanske i sandlådorna hos en duktig barnpsykolog, med en bra kvinnlig rättstolk.

I vilket fall som helst så borde alla dessa barn som haft beröring med de vuxna i klanen, få tider hos PBU för att utröna om de farit illa på Gaza, eller hos föräldrarna i Landskrona som deltar i stöldräder!

Just för att det är det som är asylskälen som talar om trauman, och orsaken till att det är så synd om de alla.

Fråga systern vem flickan är som står i Rosa kappa på bild framför en bombad skola, vore att belysa det mesta om detta fall.

Jag skulle fråga om de var på Gaza, eller i Egypten, eller kanske någon annanstans när de påstår de var på Gaza. Jag skulle intresseras mig för Madeleens resrutt.

Men konkreta fall som belyser en flyktingpolitik som kostar mer än det smakar ligger inte i våra politikers intresse. Det är bara att fylla upp landet med kriminella och se vad som händer...
Japp det räcker med att fråga systern om hon också har en likadan jacka! Om hur Yara upplevde sin skola! Jag tror inte ett skit på biopappans historia ! om att hon behövde byta miljö hon är och var ett ankarbarn! Nu finns hela familjen här och vem betalar deras uppehälle?De kommer nog att bita sig fast.........är de på rättegången eller?
Citera
2014-12-04, 16:53
Medlem
TCGIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Japp det räcker med att fråga systern om hon också har en likadan jacka! Om hur Yara upplevde sin skola! Jag tror inte ett skit på biopappans historia ! om att hon behövde byta miljö hon är och var ett ankarbarn! Nu finns hela familjen här och vem betalar deras uppehälle?De kommer nog att bita sig fast.........är de på rättegången eller?

Nej, föräldrarna har inte varit närvarande under de senaste rättegångsdagarna.
Citera
2014-12-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Nej, föräldrarna har inte varit närvarande under de senaste rättegångsdagarna.
Märkligt det är ju just därför de finns här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in