2014-12-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Jag trodde att det skulle gå snabbt att få ett beslut efter intervjun. Ditt ärende har ju tidigare "följt kurvan" och du har kunnat räkna ut tex när du skulle få mail om kallelse till intervju baserat på information från andra här?

Vidare har jag beräknat att min man kommer få mail denna vecka (6.e).

Kanske det var krisen med syrien som skjutit upp handläggningen med våra ärenden. Det har ju varit ganska tyst på detta forum om positiva beslut på sistone.

Hoppas du får svar snart, det får du säkert!

Hej Minde,
det är svårt att hålla reda på alla här men du kanske minns att jag skrev att det var lite problem med intervjun. Hon var på sin intervju den 3 November, men först blev inte intervjun renskriven på ett tag och sen fick hon skriva under och skicka tillbaka samt komplementera med papper så intervjun inklusive bevis som hon tagit med sig blev inte inskickat förrän 1 December, alltså i måndags, på eftermiddagen så det var nära midnatt svensk tid.

Så jag har kollat den där websidan om och om igen. Men! Nu för en och en halv timma sen så fick hon ett mail där det står att beslut är taget!! Så det gick väldigt fort efter att intervjun äntligen blev inskickad(det var ju den biten som tog tid). Sen står det ju vidare då att man inte får reda på beslutet via det här mailet. Bara det att beslutet är fattat. Så nu har jag varit upprymd hela morgonen! Men jag börjar fundera lite. Tänk om beslutet är avslag.

Sen undrar jag också hur snart jag kommer få reda på beslutet. Det står att det kommer via post om man bor i Sverige eller till konsulatet/ambassaden om man inte är där och då borde väl dom få beslutet elektroniskt så att man kan ringa dom så fort dom öppnar antar jag.

Jag tycker ändå att det inte borde vara avslag eftersom det gick så snabbt. Hade dom saker att fundera på borde dom väl frågat.
Citera
2014-12-03, 12:40
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatahen
Rant:

Den tolkning jag har gjort kring gällande lagtexter samt domar i migrationsöverdomstolen är att eftersom jag och min fru är gifta så ligger bevisbördan på migrationsverket om dom vill neka henne uppehållstillstånd.

Med det sagt: Finns det något sätt som vi kan ta det här ärendet vidare till domstol för att få ärendet uträttat?
Jag tror (vet ej) att det finns några förklaringar, som dom inte medger officiellt, går ej:
- misstanke om s k skenäktenskap
- politiska undertoner till verksledningen: "vi vill ha in röstboskap, bidragsberoende pålitligast"

På MigV:s webbsida kan du läsa att "gifta par är BERÄTTIGADE till återförening" i Sverige (via anhörihgetsansökan). Den engelska formuleringen: "ENTITLED TO...". Ändå ger regelverket MigV rätten att undersöka äktheten av äktenskapet, via först ett jättebatteri med detaljfrågor (nästintill skostorlek) vis ifyllande av ansökan. Plus irl-tervju, där i princip samma frågor vevas igen.

Jag hade en situation där jag tog upp just ovanstående skrivning, med en svensk generalkonsul i ett land, med stor betydelse för Sverige. Varpå jag fick snabbrepliken: "Det stämmer inte!". Varpå jag lade upp utskrifter av MigV:s egna officiella dokument på bordet, och sa:"V v läs och kommentera detta, tack". En mycket snopen generalkonsul, flackade med blicken, och kom med nåt förläget "yttrande". Pinsamt och okunnigt, lita aldrig på officiella ämbetsmän! Vare sig i eller utanför Sverige.

Plus exempellöst långa handläggningstider ("flykting"-prioriteringen). Om väntetid överstiger 14 resp 16 månader, även om MigV försåtligt lagt till em "gummi-reservation" om ännu längre tid,,, bla-bla-bla, tror jag att en skarp komplettering, med referens till deras egna oficiella dekret, laghänvisningar, etc, kan väcka effekt.

Domstol tveksamt, och all sådan hantering tar ju alltid lång tid. En konsultation med jurist/advokat, det kan vara värt ett försök, men jag gissar att det kanske leder till hjälp med "vassa" skrivningar, i bästa fall.

Ps. Hur många känner till att ikonen Olof Palme "skengifte sig" med en tjeckisk studentska, under järnridå-epoken, när hon fått klart med UPT i Sverige upplöstes äktenskapet snabbt. OP blivande statsminister... *host*
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-12-03 kl. 12:48.
Citera
2014-12-03, 13:05
Medlem
TheGrokes avatar
Nu är det här aningen off-topic, men postar ändå här då jag varit lite aktiv i tråden.

En fråga om uppehållstillståndskortet man får. Vi väntar på att få hem sambons nu och så ska vi åka i slutet på januari sedan.

Finns det några speciella regler kring kortet? Det är väl så att man får resa i hela Shengen-området i högst 3 månader om man har kortet? Måste man åka till Sverige först, eller kvittar det?

Jag funderar på att göra ett stopp i Rom med sambon på väg hem till Sverige, och ta en weekend där. Han är ju från Sydafrika, så i vanliga fall hade han inte fått komma in i Italien utan att ansöka om visum.

Men nu har han ju kortet som berättigar resande i Shengen, eller? Räcker det med att bara visa upp kortet och hans pass för att få komma in i landet?

Som sagt, sorry for off-topic, men ni är ju ett par här inne med mycket kunskap kring dessa frågor. Tackar.
Citera
2014-12-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Man förstår ju varför det finns direktiv och paragrafer men måste man verkligen följa dem så benhårt i vartenda fall? Det låter ju som om en robot fattar besluten och inte en människa.
Håller verkligen med dig. De är iskalla och verkar inte ha något humant i sig över huvud taget!
Citera
2014-12-03, 14:55
Medlem
Citat:
Så jag har kollat den där websidan om och om igen. Men! Nu för en och en halv timma sen så fick hon ett mail där det står att beslut är taget!! Så det gick väldigt fort efter att intervjun äntligen blev inskickad(det var ju den biten som tog tid). Sen står det ju vidare då att man inte får reda på beslutet via det här mailet. Bara det att beslutet är fattat. Så nu har jag varit upprymd hela morgonen! Men jag börjar fundera lite. Tänk om beslutet är avslag.

Sen undrar jag också hur snart jag kommer få reda på beslutet. Det står att det kommer via post om man bor i Sverige eller till konsulatet/ambassaden om man inte är där och då borde väl dom få beslutet elektroniskt så att man kan ringa dom så fort dom öppnar antar jag.

Jag tycker ändå att det inte borde vara avslag eftersom det gick så snabbt. Hade dom saker att fundera på borde dom väl frågat.

Verkar som att ni hamnade i E3-systemet, då brukar beslutet komma nästan direkt efter intervjun. Vi hamnade utanför E3 men hade förtur, och fick vänta nästan 6 månader efter intervjun. Hade det varit avslag borde ni först ha åkt ur E3..Vet inte om det finns "solklara avslag" där man fattar beslut om avslag inom E3. Är nog ovanligt isf.

Har du fullmakt får du beslutet hem efter 1-2 dagar. Annars får din partner kontakta ambassaden i hemlandet. När det gällde oss kunde kunde de iaf ge svar direkt över telefon så fort beslutet var fattat (min partner ringde morgonen efter beslutet togs).
Citera
2014-12-03, 14:56
Medlem
Citat:
Hej Minde,
det är svårt att hålla reda på alla här men du kanske minns att jag skrev att det var lite problem med intervjun. Hon var på sin intervju den 3 November, men först blev inte intervjun renskriven på ett tag och sen fick hon skriva under och skicka tillbaka samt komplementera med papper så intervjun inklusive bevis som hon tagit med sig blev inte inskickat förrän 1 December, alltså i måndags, på eftermiddagen så det var nära midnatt svensk tid.

Vad skönt att ni fått beslut!! Att ni fick det innan jul också. Det lär ju vara ett positivt beslut då det gick så snabbt, vid osäkerhet hade dom nog viljat göra en intervju med dig först. Fast är ju såklart pirrigt innan man väl får läsa det.
Om du vill veta så ring, det gjorde jag direkt på morgonen, sen så fick jag beslutet i brevlådan efter 2 dagar
Citera
2014-12-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Verkar som att ni hamnade i E3-systemet, då brukar beslutet komma nästan direkt efter intervjun. Vi hamnade utanför E3 men hade förtur, och fick vänta nästan 6 månader efter intervjun. Hade det varit avslag borde ni först ha åkt ur E3..Vet inte om det finns "solklara avslag" där man fattar beslut om avslag inom E3. Är nog ovanligt isf.

Har du fullmakt får du beslutet hem efter 1-2 dagar. Annars får din partner kontakta ambassaden i hemlandet. När det gällde oss kunde kunde de iaf ge svar direkt över telefon så fort beslutet var fattat (min partner ringde morgonen efter beslutet togs).

Citat:
Ursprungligen postat av Naserian
Vad skönt att ni fått beslut!! Att ni fick det innan jul också. Det lär ju vara ett positivt beslut då det gick så snabbt, vid osäkerhet hade dom nog viljat göra en intervju med dig först. Fast är ju såklart pirrigt innan man väl får läsa det.
Om du vill veta så ring, det gjorde jag direkt på morgonen, sen så fick jag beslutet i brevlådan efter 2 dagar

Ja, jag såg ingen omedelbar anledning för att vi skulle få avslag i alla fall. Intervjun såg bra ut, jag läste den renskrivna. Sen har man ju förstås funderat på andra saker. Har vi skickat in tillräcklig med bevis? Har vi varit tillsammans tillräckligt länge o.s.v men inget av de känns ju som anledningar att ge avslag direkt.

Hon ska i alla fall ringa efter att konsulatet öppnat(18:00 svensk tid) och hennes jobb tillåter. Jag tror inte att jag kommer få något brev till mig eller kan ringa? Vi gjorde ingen såndär fullmaktsgrej. Men får hon inte tag på dem eller svar idag så får jag väl ringa imorgon. Bara allt har gått bra nu så hoppas jag att hon kan åka med mig hem efter jul/nyårs-helgen. men det är lite annat att göra förstås också, en hel del praktiskt att lösa och så.

Nu har vi förvisso inte fått ett positivt beslut än men nu känner man att det är så orättvist för de som sökt förra året och inte fått beslut än.
Citera
2014-12-03, 17:38
Medlem
Hej alla. Jag har följt tråden och varit hoppfull ett tag nu,
grattis till alla som fått snabba svar!
Om jag skulle vara i hans hemland i februari (när vi borde få intervjutid), kan man hänga på till intervjun då, typ sitta i väntrummet?
Citera
2014-12-03, 18:40
Medlem
Idag var det för första gången någon som svarade på Migrationsverket när jag ringde!

Kors i taket.

Jag hade tusen frågor...En av dom var ifall det verkligen är sant att han inte får besöka mig i Sverige under handläggningstiden. Hon svarade att om man lyckas få Visum så finns det inga direkta problem.
Endast Visumet är problemet. Visserligen ett stort sådant, men jag trodde det var against the law att den sökande befann sig här av andra anledningar.
Citera
2014-12-03, 19:02
Medlem
Citat:
Hej Minde,

Just ja. Men jag trodde ni hade fått in den tidigare ändå? Då är saken biff om man får dra slutsatser från andra resultat här. Klart att det är beviljat! Jag säger inte grattis än, men visst måste det vara ett positivt beslut?! Jo!
Andra personer som fått svar så snabbt efter intervju har fått positivt svar.
Väntar med spänning för nu är kl 19.00 och hon borde snart (om hon får) ringa och höra.
Citera
2014-12-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Just ja. Men jag trodde ni hade fått in den tidigare ändå? Då är saken biff om man får dra slutsatser från andra resultat här. Klart att det är beviljat! Jag säger inte grattis än, men visst måste det vara ett positivt beslut?! Jo!
Andra personer som fått svar så snabbt efter intervju har fått positivt svar.
Väntar med spänning för nu är kl 19.00 och hon borde snart (om hon får) ringa och höra.

Hon har ringt men hon som tar hand om uppehållstillståndsansökningar är ledig på förmiddagen. På eftermiddagen har dom inte telefontid... Men hon skulle försöka ringa då i alla fall, tyckte dom som svarade. Det fanns heller ingen annan där som kunde ge något svar. Om det inte går vägen så får väl jag ringa Migrationsverket direkt imorgon. Men jag är osäker på om jag får besked då jag ej har fullmakt?

Hoppas att ni får mailet nu då. I så fall kanske ni inte heller har särskilt länge kvar! Så länge intervjun blir av snart.
Citera
2014-12-03, 21:11
Medlem
Citat:
Hon har ringt men hon som tar hand om uppehållstillståndsansökningar är ledig på förmiddagen. På eftermiddagen har dom inte telefontid... Men hon skulle försöka ringa då i alla fall, tyckte dom som svarade. Det fanns heller ingen annan där som kunde ge något svar. Om det inte går vägen så får väl jag ringa Migrationsverket direkt imorgon. Men jag är osäker på om jag får besked då jag ej har fullmakt?

Hoppas att ni får mailet nu då. I så fall kanske ni inte heller har särskilt länge kvar! Så länge intervjun blir av snart.

Jag ringde och fick muntligt om det var positivt eller negativt till schengen-visumet utan fullmakt (man får dock inte det formella beslutet i brevlådan som annars). Så ring imorgon! Det verkar ju lovande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in