2014-12-03, 08:00
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du vill alltså att jag ska "rangordna" alla de vittnen som vittnade till läkarnas nackdel ?
För all del, det är rätt så svårt att bortförklara polisen MR:s intressanta observation och det av ett antal anledningar och som vi redan gått igenom många gånger tidigare.
MR:s och fotohandlarparets (plus fotokunden vars närvaro styrkte händelsen) vittnesmål var kanske de tyngsta vittnesmålen av en rad ytterst besvärande sådana.
Alla vittnesmål i fallet CdC är givetvis viktiga men här har vi sammanlagt 4 vittnen som alla var mkt trovärdiga och som levde stabila liv och minst 3 av dessa var heltidsarbetande personer (en polis & paret som drev en egen framgångsrik verksamhet i Solna centrum)

Låt oss göra det omvända nu, du har ju tydligen läst igenom en herrans massa dokumentation från förhör och rättgångar, vem av de två misstänkta herrarna anser du vara mest trovärdig i förhören ?
Jag minns inte och det har jag inget minne av löper som en röd tråd genom förhören med herrarna, det märkliga är att ett vittne som MR hade inga som helst problem med att komma ihåg händelsen i tunnebanan trots att observationen ägde rum i början av 1984, inte heller hennes poliskollega hade några större problem att minnas mötet i Gamla stan två år tidigare, minnet kan vara en bedräglig sak och alla kan ha svårigheter att komma ihåg vissa händelser men det går inte att skylla på dåligt minne hur mycket som helst, trovärdigheten får sig en allvarlig törn då.
Vill gärna att du svarar på min ovanstående fråga.

Mvh
Det fetade:
Just här har vi problemet med din ärlighet i debatten.
ALL minnesforskning visar mot att det är precis tvärtom mot vad du hävdar men sådant låtsas du inte om.
Det är betydligt mer trovärdigt att de 2 läkarna inte kommer ihåg vad de gjorde på pingsten 1984än att Rådén och den andra polisen kommer ihåg något sådant trivialt (jag vet redan att du nu kommer att skriva att det inte var trivialt att TH var med en prostituerad, men notera att hon inte nämnde det för någon innan det här blev aktuellt) så långt efteråt.
Man kommer helt enkelt inte ihåg vad man gjorde ens för ett halvår sedan om det inte finns något speciellt att hänga upp sig på.

Sedan är det förstås så att det viktigaste av allt är att de skulle ha haft tillfälle att göra det och just den frågan har du undvikit totalt och det är ingen ärlig debatt.

Jag vet också redan att du i ditt svar på detta kommer att komma med en massa svammel om olika saker läkarna borde ha kommit ihåg men du kommer inte att komma med någon form av gärningsbeskrivning.

Också för att förekomma dig kan jag redan nu säga att det finns ingen orsak för mig att komma med en alternativ gärningsman/män eftersom jag inte pekar ut någon, till skillnad mot dig som pekar ut speciifika personer. Då får du faktiskt också tala om hur de skulle kunna gjort det.
Citera
2014-12-03, 12:15
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det fetade:
Just här har vi problemet med din ärlighet i debatten.
ALL minnesforskning visar mot att det är precis tvärtom mot vad du hävdar men sådant låtsas du inte om.
Det är betydligt mer trovärdigt att de 2 läkarna inte kommer ihåg vad de gjorde på pingsten 1984än att Rådén och den andra polisen kommer ihåg något sådant trivialt (jag vet redan att du nu kommer att skriva att det inte var trivialt att TH var med en prostituerad, men notera att hon inte nämnde det för någon innan det här blev aktuellt) så långt efteråt.
Man kommer helt enkelt inte ihåg vad man gjorde ens för ett halvår sedan om det inte finns något speciellt att hänga upp sig på.

Sedan är det förstås så att det viktigaste av allt är att de skulle ha haft tillfälle att göra det och just den frågan har du undvikit totalt och det är ingen ärlig debatt.

Jag vet också redan att du i ditt svar på detta kommer att komma med en massa svammel om olika saker läkarna borde ha kommit ihåg men du kommer inte att komma med någon form av gärningsbeskrivning.

Också för att förekomma dig kan jag redan nu säga att det finns ingen orsak för mig att komma med en alternativ gärningsman/män eftersom jag inte pekar ut någon, till skillnad mot dig som pekar ut speciifika personer. Då får du faktiskt också tala om hur de skulle kunna gjort det.

Det börjar bli patetiskt att höra ditt ältande om unkna utredningar som inte bevisar någonting, mer än andras teorier och att du får hålla på utan att blir avstängd, samtidigt som vi andra som ibland svarar dig blir avstängda.
Det verkar som att du drömmer om att få tråden för dig själv så slipper du obekväma motsvar.

När du kan bevisa motsatsen då är det läge att revidera följande bevis, beslut och påståenden.

Det är ställt utom allt rimligt tvivel ATT läkarna styckat kroppen av daCosta
http://s2.postimg.org/lz938l2yh/Styckarna_k_nda_av_polisen.png

Att läkarna inte blev dömda för att ha mördat daCosta berodde på att en av domstolsfolket pratat med media. Det har ingenting med mordet att göra utan slarv i rättsapparaten.

Alla tidigare styckmord där man kommit fram till att det är utom allt rimligt tvivel ATT man styckat en kropp har också mördat kroppen. Vem annars skulle kunna ha gjort det. Gick läkarna runt på stan och letade efter döda kroppar som dom släpade hem för att ha sexuella orgielekar med under styckning.

Som jag hela tiden påstått och flera med mig, är det man kan läsa i inlägg för flera år sedan innan jag äntrade tråden och det är klockrent.
1.
Man lurade ner daCosta till RM med löfte om heroin som den ene läkaren hade tillgång till i sitt forskninggsprojekt.

2.
Obducenten hade nycklar till RM en perfekt plats att stycka upp en kropp med minimal risk för upptäkt.
Att dom inte brände upp kroppsdelarna i ugnen begriper nog ingen.

Här är sista gissningen. Nöjda och belåtna efter nattens övningar och med två obekväma säckar att få bort, bestämde man att ta varsin säck med sig på väg hem för att sova. Eftersom den ene läkaren bodde på Fleminggatan på Kungsholmen (Enligt ett tidigt inlägg) vid den här tiden och att det fanns en avfart från Essingeleden ner till Tomteboda (som revs när Posten byggde sin postterminal) så blir FP1 en logisk dumpningsplats eftersom läkaren åkte vidare över bron vid Tallis till Kungsholmen och Igeldammsgatan upp till Flemminggatan där läkaren bodde.

Den andre läkaren hade förmodligen ett möte på E25 eller bodde i närheten därför hittades säck 2 på FP2. Därför har de två dumpningsplatserna fått sin naturliga förklaring.

2 läkare
2 säckar
2 dumpningsplatser
2 bostadsadresser den ene på Fleminggatan och den andre kanske i närheten av FP2??
http://s1.postimg.org/k7ftt374v/Da_Costa_f_ljer_med_m_rdarna.png

Dom här läkarna hade en diger meritlista.

Misstänkta för otukt och misshandel
Var stammisar på E25 och Malmskillnadsgatan
Hade småbarn med sig på Rättsmedicin när dom hade sina sexorgier med likdelar. Barnet hade sagt i förhör att man tog bor tantens bröst.
Att sedan en av läkarna försökte att ta sitt liv kanske hade att göra med att hårstrå som hittades kanske innehöll hans DNA och ville försvinna innan det bekräftades.

Stalltips.
Båda läkarna dödade/mördade och styckade daCosta på RM och placerade säckarna på FP1 och FP2.
Orsak. Läkarna ville ha sex med daCosta och visste att man kunde få det om man mutade henne med heroin. Tyvärr fick hon en överdos så hon dog. Nervösa över en död kropp styckade man henne och resten vet vi. Om man BARA ville ha sex med daCosta varför valde man då RM. Ett bevis på att man hade planerat mordet och styckningen redan från början. annars kunde man haft sexet på hotellet på Bryggargatan. (Numera Frejs Hotell) dit hon brukade ta sina kunder.
Citera
2014-12-03, 17:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet

(det av mig fetade)
Kan inte du berätta lite mer om den där intressanta minnesforskningen, några länkar vore mkt tacksamt.

Du gör ett generalfel när du blandar ihop de båda läkarna och deras helt uppenbart usla minne, om du har läst de första förhören med obducenten så ägde dom rum i december 1984 och då var det inte fråga om någon längre tidperiod bakåt som utredarna försökte få grepp om, den misstänktes dåliga minne var markant märkbart redan då och här snackar vi om ynka 6 månader.

När de båda herrarna häktades samtidigt hösten 1987 så hade det förflutit över 3 år sedan händelserna sommaren 1984 och visst kan man ha en viss förståelse för att det fanns minnesluckor men inte i den omfattningen som det rörde sig om i förhören.

Du behöver inte heller försöka förminska Rådens trovärdighet, det är inget märkligt alls med att hon kom ihåg mötet med den misstänkte mannen och Catrine trots att 4 år förflutit mellan observationstillfället och då hon berättade om detta märkliga möte.

Låt mig få ta ett exempel ur verkligheten, jag mötte Christer Petterson i början av 2000-talet på Centralstationen i Stockholm och jag har fortfarande kvar en klockren bild i huvudet av hur konstigt han betedde sig och vilken skum utstrålning han utstrålade, speciella möten glömmer man inte i första taget och du får gärna yra hur mycket du vill om minnesforskningen men verkligheten ser lite annorlunda ut ibland.
Och om vi raskt hoppar tillbaka till en kvinnliga polisen och den misstänkte läkaren & Catrine så betvivlar jag inte för en sekund att Råden faktiskt såg rätt eftersom båda var välbekanta ansikten sen tidigare.

En alternativ gärningsbeskrivning (som du verkar längta efter så innerligt) kan dyka upp först när jag läst igenom hela förundersökningen och gärna slasken då också, tror inte att det finns någon i den här tråden som gjort detta än och då åsyftar jag precis allt och det här kan ta tid.
Åklagarens gärningsbeskrivning täcker nog i det stora hela in händelseförloppet men med vissa förbehåll, tingsrätten gjorde som bekant bedömningen att Catrine kan ha dött så sent som den 21 juni, jag utgår ifrån att du läst igenom hela domen ?
Åklagaren fokuserade på Pingsthelgen men det är lite olyckligt eftersom det inte är frågan om något större tidsspann från den 11 juni som var en måndag fram till veckan därpå och den 21 juni som var en torsdag (inlämningen av styckfotona skedde då), vi pratar om 10 dagar nu.

Mvh
Citera
2014-12-04, 17:01
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Om läkarna hade vetat detta så kanske Styrlin och Nyberg hade haft anledning att oroa sig.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/studenttillvaron-ingen-ansvarsfri-zon_4161171.svd
Citera
2014-12-04, 18:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Och vad hände egentligen med allt detta ?

"I början av nästa vecka lämnar kvinnans juridiska ombud, Bengt Sternung, in stämningen till Stockholms tingsrätt. Hennes make är numera död.
- Vi stämmer förlaget för grovt förtal av kvinnan och grovt förtal av avliden. Det handlar om miljonbelopp, säger Sternung till TT
"

Lite mer från samma artikel ovan:

"L*******g anser att makarnas minnesbilder kan vara felaktiga och att deras utpekande kan vara falskt. Han är också kritisk till hur utpekandet gick till.
Det blev en sorts gissningstävlan där det gällde att hitta rätt person, hävdar han i boken.
I boken finns ett kapitel om fotohandlarparets berättelse. Enligt L*******g var det parets uppgifter som definitivt övertygade poliser, journalister och allmänhet om att anklagelserna mot läkarna var riktiga.
"

Kvinnans juridiska ombud höll dock inte med:

""Allt gick år helvete"
- Det är ruskiga påståenden med tanke på att mannen inte har någon möjlighet att försvara sin heder. Makarnas heder sätts på spel alldeles i onödan.
"

För att avrunda med ett tänkvärt citat ur artikeln i aftonbladet:

"Förre chefsåklagaren A****s H***n som drev målet i både tingsrätten och hovrätten tror inte att regeringsrätten beviljar resning.
- L*******g redovisar ingen ny bevisning i sin bok. Inga nya omständigheter har tillkommit, säger A****s H***n till TT.
"
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-12-04 kl. 18:58.
Citera
2014-12-05, 04:31
Medlem
Tråden är lite oöverblickbar men det var väl Sternung som drog sej ur? Han förstod att hans klient inte skulle vinna då det i och med ansökan kom fram en massa fuffens som talade mot henne.
Citera
2014-12-06, 02:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Tråden är lite oöverblickbar men det var väl Sternung som drog sej ur? Han förstod att hans klient inte skulle vinna då det i och med ansökan kom fram en massa fuffens som talade mot henne.

Exakt vad för "fuffens" talade emot fotohandlarfruns ansträngningar att få upprättelse ?
Du är väldigt kryptisk nu så varför inte reda ut allt detta nu ?

Är inte det ganska märkligt egentligen, ni mediemordsanhängare talar om rättsäkerhet och rättvisa för de ursprungligt anklagade herrarna men var någonstans fanns det någon rättssäkerhet och rättvisa för fotohandlarfrun ?

Hon upplevde sig tydligen som enormt kränkt av den där boken som kom ut -99, hennes avlidne make kunde inte ens försvara sig mot skitsnacket.
Det är lätt att gå till verbal attack mot en gammal försvarslös dam som står helt ensam och insinuera saker som inte är sanna, ett ganska fräckt tillvägagångssätt skulle jag vilja påstå.

Hon var säker på sitt utpekande och hon sa att hon hade väntat på det där ansiktet i konfrontationsgrupp 2, vad mer behövs egentligen ?

Mvh
Citera
2014-12-06, 04:27
Medlem
Det är svårt att hitta i tråden eftersom så fort ett dokument läggs ut så postas massa dynga av personer som inte vill att fakta ska komma fram. Det var du som tog upp den korkade stämningen så du kan väl leta upp den. Min minnesbild är att det av stämningen framgick att AS haft hemliga möten med rättens domare före rättegången. Detta fick folk att förstå rättsrötan i fallet. Sternung kände väl också Henning Sjöström privat vill jag minnas så kanske Sjöström upplyste Sternung om att hans klient pga bedrägligt agerande skulle få betala skadestånd om hon inte drog tillbaka sitt svammel. Sternung kände sig förd bakom ljuset och AS stod där ensam.
Citera
2014-12-06, 12:35
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:

Hon upplevde sig tydligen som enormt kränkt av den där boken som kom ut -99,

Mvh

Det kanske hon skulle ha tänkt på innan hon fantiserade fram en person på bilder som aldrig sett dagens ljus.

Lindebergs prisbelönta bok rekommenderas varmt till alla som är intresserade av fakta om en av Sveriges största rättsskandaler.
Citera
2014-12-06, 18:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Det kanske hon skulle ha tänkt på innan hon fantiserade fram en person på bilder som aldrig sett dagens ljus.

Lindebergs prisbelönta bok rekommenderas varmt till alla som är intresserade av fakta om en av Sveriges största rättsskandaler.

Det mesta talar för att bilderna existerat, både Arne och Anita har vittnat om detta under ed, en fotokund (jägmästaren) befann sig i butiken den 21/6-84 då fotohandlarparet reagerade över nämnda fotografier, makarnas berättelse fick STÖD av fotokundens vittnesmål och TR fann det styrkt att händelsen verkligen ägt rum.

Det är således ingen som har fantiserat ihop någonting alls, dessutom så fick den välkände och meriterade journalisten/författaren Lars Borgnäs fick till slut kontakt med en fd anställd 20 år efter att händelsen med och den fd anställde bekäftade att Anita berättat i efterhand om händelsen, detta skedde på måndagen den 25 juni, dvs 4 dagar efter.

Jag vill rekommendera jag med, Borgnäs utmärkta Sanningen är en sällsynt gäst är närmast obligatorisk för alla som är intresserade av detta fall.

Mvh
Citera
2014-12-06, 19:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det mesta talar för att bilderna existerat, både Arne och Anita har vittnat om detta under ed, en fotokund (jägmästaren) befann sig i butiken den 21/6-84 då fotohandlarparet reagerade över nämnda fotografier, makarnas berättelse fick STÖD av fotokundens vittnesmål och TR fann det styrkt att händelsen verkligen ägt rum.

Det är således ingen som har fantiserat ihop någonting alls, dessutom så fick den välkände och meriterade journalisten/författaren Lars Borgnäs fick till slut kontakt med en fd anställd 20 år efter att händelsen med och den fd anställde bekäftade att Anita berättat i efterhand om händelsen, detta skedde på måndagen den 25 juni, dvs 4 dagar efter.

Jag vill rekommendera jag med, Borgnäs utmärkta Sanningen är en sällsynt gäst är närmast obligatorisk för alla som är intresserade av detta fall.

Mvh

Ge dig nu, inget absolut inget talar för att bilderna har existerat, allt är bara fria fantasier av ett par som av någon outgrundlig anledning hoppade in och förstörde fallet, Borgnäs med den stora plånboken är inte trovärdig för fem öre och det lönar sig inte att du håller på och tjatar om hans förträfflighet.

Jag undrar hur mycket han betalade sitt så kallade "vittne".
Citera
2014-12-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ge dig nu, inget absolut inget talar för att bilderna har existerat, allt är bara fria fantasier av ett par som av någon outgrundlig anledning hoppade in och förstörde fallet, Borgnäs med den stora plånboken är inte trovärdig för fem öre och det lönar sig inte att du håller på och tjatar om hans förträfflighet.

Jag undrar hur mycket han betalade sitt så kallade "vittne".
Finns väl ingen som på fullt allvar tror på fablerna i L Borgnäs och H Olssons böcker? Svenskt rättsväsende var på sin absoluta lågvattenpunkt i detta rättsfall, vidräkningen om denna tid kommer med tiden att göra eftermälet till dessa personers insatser rätt bister i sin sakliga sågning över ideologiska lögner för kampens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in