Citat:
Ursprungligen postat av
Smedjan
Evolutionen behöver inga bevis överhuvudtaget, det är ju bara en massa lösa trådar utan svar.
Nu besvarade inte mina frågeställningar om vilka delar av evolutionstoerin du accepterar och vilka du inte accepterar (se
www.flashback.org/sp51302441 eller
www.flashback.org/sp51303223 ). För att kunna föra en vettig dialog i ämnet om vilka bevis som finns för evolutionsteorin underlättar det om jag vet vad du accepterar eller inte accepterar i evolutionsteorin.
Låt mig exemplifiera: En av evolutionteorins huvudpåståenden är att naturligt urval på genetiska variationer (som t.ex. uppkommer via mutationer) kan efter flera generationer skapa nya komplexa biologiska funktioner som inte fanns där förut.
Exempel på bevis för detta påstående:
En studie gjordes på av evolutionen av E-koli bakterien i ett laboratorium (se
http://www.pnas.org/content/105/23/7899.full ). Bakterierna befann sig i en miljö där citrat var närvarande, men de har inte förmåga att metabolisera citrat då syre är närvarande. Men forskare upptäckte att efter drygt 30 000 generationer (30 000 generationer hos människan motsvarar några hundratusen år, medan hos bakterier bara några år) och miljarder av mutationer utvecklades till slut hos en av populationerna en ny biologisk funktion hos bakterien som inte fanns där förut, nämligen metabolisering av citrat då syre är närvarande. Detta gav dem en evolutionär fördel, eftersom detta påskyndade deras tillväxt, d.v.s. naturligt urval. Med andra ord uppkom en ny biologisk funktion som bakterierna saknade genom mutationer och naturligt urval.
Så, några frågor till dig:
- Accepterar du det faktum att naturligt urval på genetiska variationer (som t.ex. uppkommer via mutationer) kan efter flera generationer skapa nya biologiska funktioner som inte fanns där förut?
- Accepterar du ovanstående bevisföring för detta faktum?