2014-11-30, 07:23
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Förstår inte vad du är ute efter. MA har förklarat hur han hittade henne i skogen, den versionen är helt motbevisad och han fälldes för brott mot griftefrid bland annat pga detta. Att hans bajskorvar finns i skogen gör honom inte till en mördare. Den springande punkten i denna tragiska historia är att ingen förutom MA (+ ev. några från familjen) vet hur hon dog. Det går inte att hitta en åtalspunkt som håller för ingen vet vad han ska åtalas för förutom brott mot griftefrid.
Nej, du har säkert rätt. Men då det är så uppenbart att Mats ljuger anser jag att han bör åläggas en förklaringsbörda, så som skedde i Marinafallet. Och att detta kan låta sig göras under pågående utredning. Men nu är väl en resning detta enda som kan ändra fallet, och då måste nya bevis till - och det känns avlägset.
Citera
2014-11-30, 07:36
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser det helt klart att LC hade vita högklackade skor, lång vit tröja med långa ärmar och en handväska när hon gick ut den kvällen.
Det fanns en orsak att de här sakerna försvann och min teori är som sådan.
De som var gärningsmännen för LC plockade bort de här sakerna och motivet var att det skulle se ut som att LC hade kommit från bostaden och därmed att MA var gärningsmannen och mordet hade skett i bostaden.
Men enligt undersökning som polisen gjorde i bostaden efter att kroppen hittats fanns det ingenting som visar att något mord skett där.
En högst personlig fråga - har du själv någon gång frågat Mats om det var han som mördade Linda?
Citera
2014-12-01, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
En högst personlig fråga - har du själv någon gång frågat Mats om det var han som mördade Linda?
Jag har aldrig träffat MA och jag känner honom inte.
Citera
2014-12-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är frågan jag ställt tre gånger nu.
hur visste mats var lindas kropp var någonstans?
Enligt den teorin som jag har och uppgivit är att det var gärningsmännen som såg till att Lindas skor, vita tröja och handväska försvann från platsen där kroppen fanns.
Enligt den teorin var det någon som tog MA till platsen där kroppen fanns.
Citera
2014-12-01, 14:36
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Enligt den teorin som jag har och uppgivit är att det var gärningsmännen som såg till att Lindas skor, vita tröja och handväska försvann från platsen där kroppen fanns.

Citat:
gärningsmännen som såg till att Lindas skor, vita tröja och handväska försvann från platsen där kroppen fanns

Det är väl ingen som säger att det inte kan ha hänt, åsikterna går isär vem skulle gjort det i så fall.
Kortfattat så är det identiteten på gärningsmännen så skiljer oss åt.
Du hävdar kineser och de flesta andra hävdar A*m och A*m. Det är mycket möjligt att någon med samma efternamn som GM har kört GM till FP som jag hävdar är samma som BP. Minns bilen som ett vittne såg vid FP.

Har du inget nytt att komma med så hävdar jag att min teori om händelseförloppet den 1/8 är den rätta. Skulle glömt den finns den i tråden det är bara att söka.
Citera
2014-12-02, 08:32
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Jag har aldrig träffat MA och jag känner honom inte.
Tror du på den själv? Jag tror du ljuger, liksom Mats Alm.
Senast redigerad av KluvenTunga 2014-12-02 kl. 08:35.
Citera
2014-12-02, 15:52
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

fast den lilla teorin är, som alla vet, förintad intill minsta beståndsdel. enligt en enig tingsrätt kan den "lämnas helt utan avseende".

så hur kunde mats veta var lindas kropp fanns? varför klafsade han omkring med sina ecco-skor i området och försökte elda på fyndplatsen? kan du inte fråga mats nästa gång du pratar med honom, för vi är många som undrar över detta
Citera
2014-12-02, 17:50
Medlem
Det är MA som uppger i förhör mycket detaljerat att LC hade blandannat vita högklackade skor på sig, en vit långärmad tröja och en handväska när hon lämnade bostaden.
Jag anser om MA var gärningsmannen som ni påstår, hade de här sakerna funnits där vid kroppen,
men nu fanns inget av dem där.
När man ser till de saker som är borta får man intrycket att mordet skett i en bostad och kroppen tagits ut från bostaden och placerats där den hittades.
Jag anser om MA varit gärningmannen skulle han sett till att de saker han uppgav i förhör också fanns där vid kroppen.
Efter att kroppen hittades blev det en omfattande husundersökning av bostaden och bilen men det fanns ingenting som visade att något mord skett i bostadem.
Jag anser med den höga kompetens som polisen har när det gäller ett misstänkt mord i en bostad, skulle de med stor säkerhet hittat bevis eller indicier för mordet om något sådant skett där.
Jag anser något mord har aldrig skett i bostaden.
Citera
2014-12-02, 18:25
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:

Har du Lagro någon egen teori om vem som har kört MA till fyndplatsen?
Tror du,om vi (du) för en liten stund bortser från "räkmaffian-teorin" att någon i MA:s familj kan ha varit behjälplig?
För nu är det väl ändå dags att inse att någon räk (läs kines)maffia aldrig existerat i detta fall.Dom påståendena är sedan länge söndersmulade!
Senast redigerad av RAMMVOGEL 2014-12-02 kl. 19:08.
Citera
2014-12-02, 20:03
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Jag anser med den höga kompetens som polisen har när det gäller ett misstänkt mord i en bostad, skulle de med stor säkerhet hittat bevis eller indicier för mordet om något sådant skett där.
Jag anser något mord har aldrig skett i bostaden.

Har Dalapolisen bara hög kompetens när ett mord sker i en bostad? Låg kompetens när ett mord sker utomhus? Eftersom du inte tror på Mats 'Griftefridaren' Alm som gärningsman i fallet, tror du att polisen hade kunnat nypa rätta gubbarna om de tänkt lite annorlunda? Vad skulle man lagt fokus på i utredningen från start tycker du?
Citera
2014-12-02, 20:44
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Han är fri. Och med tiden kommer han bli mer och mer anonym. Och folk kommer bry sig mindre och mindre. Förutom möjligen några rättshaverister i den här tråden. Det är ett milt pris för att slippa tillbringa massa år i fängelse.

Jag tror faktiskt han hade kunnat tjäna något på att erkänna. Det säger jag inte bara för att jag tar parti emot honom, för det finns det 100-tals kriminalfall där jag gör men inte försöker pådyvla någon friad ett erkännande, utan för att jag tror hans liv hade kunnat bli en aning bättre efter avtjänat straff. Vad lever han för liv idag egentligen? Utan arbete och utan kvinna? Avskydd av allmänheten? Om han hade fått ett 10+årigt straff hade han kunnat gå in i depå, kanske läsa någon smärre utbildning, byta namn, omvärdera livet och förhoppningsvis flytta långt bort för att kunna starta om igen. Som det var nu kom han liksom 'out of the frying pan and into the fire'. Känslan från allmänheten (och främst Lindas anhöriga) tror jag är ungefär: den här odågan drog hela svenska folket vid näbben med den mest uppenbara lögnen någonsin, och kom undan med det (minus griftedomen). Mats Alm är ofta på tapeten i indiciemålstrådar här på forat som ett sorts avskräckande exempel. Allmänheten hade nog kunnat vara lite mer förlåtande/förstående mot honom om han sagt lite mer av sanningen. Tror jag.

Den här tråden är hutlösa 3352 sidor lång och hjälper till att hålla minnet efter Linda vid liv och samtidigt stjälpa Mats lite. Om han hade erkänt direkt - det alla (utom Lagro) har lyckats lista ut, hade den här tråden ens haft en fjärdedel så många inlägg då? Sannolikt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Ursäkta men nu tramsar du faktiskt! En dömd mördare (oavsett om det rubricerats som dråp eller vållande) är stämplad för livet. Och jag undrar om du kan ge något exempel på när en sådan person "fått en andra chans" av sin omgivning?

Nu känner väl inte jag någon frigiven mördare direkt, men det bror väl på vad som menas med 'omgivning'. Nathalie Rönnqvists föräldrar förlät ju sin dotters mördare, om det var någon direkt hjälp för honom vet jag inte. De närmaste vännerna lär väl inte säga upp bekantskapen med någon morddömd, tror jag? Familjen brukar ju stötta en oavsett vad man gjort. En sån som 'Little Richard' (trippelmord) har ju fått anställning som skribent för att blogga om livet på anstalt etc. Grovt kriminella får ju även mycket beundrarpost av kvinnor. Jag vet dock inte om Mats Alm är just den typen som drar in mycket brev? Eventuellt hade han kunnat få någon praktikplats eller något via någon organisation som hjälper ex-cons, jag tror den chansen hade varit större än att han skulle få en anställning idag på egen hand.

Media brukar ju mest skriva om 'sambomördare' som fått livstid, så där hade han inte haft så mycket att frukta tror jag. Fall som är gamla brukar ju trilla bort från medvetandet eftersom det ideligen sker nya våldsdåd.

Det stora gisslet är ju arbetsgivare, det är ju föga imponerade med en morddom på sitt CV när man söker arbete. Mats Alms ansikte är ju ingen någon glömmer i första taget, tack var att han själv frivilligt gick ut i 'Efterlyst'. Jag tror inte det hade varit extremt mycket värre med 'mord' jämfört med 'griftefrid', för honom på det sättet. Ett erkännande hade nog varit att rekommendera för honom, så hade han kunnat bli anonym snabbare. Men men...
Citera
2014-12-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Har du Lagro någon egen teori om vem som har kört MA till fyndplatsen?
Tror du,om vi (du) för en liten stund bortser från "räkmaffian-teorin" att någon i MA:s familj kan ha varit behjälplig?
För nu är det väl ändå dags att inse att någon räk (läs kines)maffia aldrig existerat i detta fall.Dom påståendena är sedan länge söndersmulade!
Att någon av MA familjemedlemmar varit inblandad är en omöjlighet.
En sådan sak är mycket lätt för polisen att kontrollera som de sannolikt också gjort och det fanns ingen misstanke från polisens sida för något sådant.
Att det funnits privata spekulationer och fantasier är något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in