2014-12-01, 13:28
  #9457
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LampknappeN
Läste en artikel på Tjock där någon som hastigast recenserade ett nytt öl som skulle släppas på systemet i december: Schloss Eggenberg Samichlaus Classic (330ml, 41kr, 14%). Kunde inte undgå att jag drack just detta öl tidigare i år nere i Tyskland och måste säga att jag blev positivt överraskad. Den höga alkoholhalten framhäver smaker som jag associerar med brandy med toner av päron och äpple, samtidigt som den är mycket balanserad.

Hade inte ölen fungerat som ett substitut till ett glas cola för att få ner bakispizzan mellan Oktoberfest-omgångarna hade jag gett den full pott, nu slutade det istället med att jag hällde ut halva flaskan i vasken Blir att införskaffa någon flaska nu i december för att ge den en ärlig chans.

Haha, ja den är fruktansvärt söt, men med några år (läs 4-5) på nacken borde det ordna upp sig
Citera
2014-12-01, 15:22
  #9458
Medlem
LarsOrvars avatar
Hur gör dom öl som smakar frukt. brygger dom på frukten?

själv tycker jag att öl inte ska smaka fruktigt. kalla mig reaktionär men Öl ska vara bryggt på torrfoder (malt, ris, potatis osv) och smaka just Öl. man kan nog hålla sig till cider om man vill ha mer sötma.
häftigt namn föresten "öl".

anno 1000 år före kristus:
"kolla här smidbjoern va gott detta smakar. va ska vi kalla't?"

"öööööööhh....öl?"

:-)
Citera
2014-12-01, 15:30
  #9459
Medlem
Scallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOrvar
Hur gör dom öl som smakar frukt. brygger dom på frukten?

själv tycker jag att öl inte ska smaka fruktigt. kalla mig reaktionär men Öl ska vara bryggt på torrfoder (malt, ris, potatis osv) och smaka just Öl. man kan nog hålla sig till cider om man vill ha mer sötma.
häftigt namn föresten "öl".

anno 1000 år före kristus:
"kolla här smidbjoern va gott detta smakar. va ska vi kalla't?"

"öööööööhh....öl?"

:-)

Hur smakar öl enligt dig? En saison och en imperial stout har ju inte direkt mycket gemensamt men båda är öl.
Citera
2014-12-01, 15:35
  #9460
Medlem
LarsOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scallion
Hur smakar öl enligt dig? En saison och en imperial stout har ju inte direkt mycket gemensamt men båda är öl.

som den svenska standarden vi har på systemet och mathandel
Citera
2014-12-01, 17:07
  #9461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOrvar
som den svenska standarden vi har på systemet och mathandel

Men vi har bådadera?!
Citera
2014-12-01, 18:07
  #9462
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOrvar
Hur gör dom öl som smakar frukt. brygger dom på frukten?

själv tycker jag att öl inte ska smaka fruktigt. kalla mig reaktionär men Öl ska vara bryggt på torrfoder (malt, ris, potatis osv) och smaka just Öl. man kan nog hålla sig till cider om man vill ha mer sötma.
häftigt namn föresten "öl".

anno 1000 år före kristus:
"kolla här smidbjoern va gott detta smakar. va ska vi kalla't?"

"öööööööhh....öl?"

:-)
Oj..
Vilken frukt menar du? Vilka öl menar du?
Öl är ingen smak.
Cider är oftast inte sött alls.
Det du kallar svensk standard, alltså tråkig ljus lager, kom mycket senare än ale. Något du kanske visste men jag antar att du inte hade en aning om det.
Citera
2014-12-01, 20:23
  #9463
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOrvar
Hur gör dom öl som smakar frukt. brygger dom på frukten?

själv tycker jag att öl inte ska smaka fruktigt. kalla mig reaktionär men Öl ska vara bryggt på torrfoder (malt, ris, potatis osv) och smaka just Öl. man kan nog hålla sig till cider om man vill ha mer sötma.
häftigt namn föresten "öl".

anno 1000 år före kristus:
"kolla här smidbjoern va gott detta smakar. va ska vi kalla't?"

"öööööööhh....öl?"

:-)

Håller med. Jag gillar inte heller fruktsmak i öl. Fast som brutefish var lite inne på i inlägg #9448 när han svarade mig så behöver inte fruktsmaken vara så framträdande. Jag har själv tänkt börja lagra en sorts belgiska öl, som jag har tagit upp nyligen i den här tråden men kommer då inte att satsa på de som har körsbär eller annan frukt som en ingrediens. Timmermans kriek har jag hemma men kan inte rekommendera den då den är just av den "frukttyp" som jag inte gillar och inte kommer att satsa på för lagring. Bl.a. för fruktsmaken men också av de skäl som jag har fått råd om här ovan. Jag kommer att införskaffa några av de öl som jag har fått tips om i denna tråd. Öl av lambictyp, geuze, gueuze eller vad man ska kalla dem. En ny öltyp för mig så jag är ingen expert.

Det finns många olika typer av öl. T.ex. så ligger flesta ale närmare ljus lager i smaken än många andra men de smakar ofta mer. Även ljus lager finns av många olika typer och med olika smak. Jag lagrar bl.a. porter av lite olika typer och tycker att det är roligt. Föredrar dock öl bryggda enligt Reinheitsgebot och då alltså med enbart de ingredienserna. Det hindrar dock inte att ölen kan vara av många olika sorter och smaka väldigt olika.

Ordet öl är väldigt gammalt.

Citat:
Ordet öl kommer från äldre fornsvensk tid. Fornsvenskans öl betydde öl, dryckeslag, gästabud. Det är ett gemensamt germanskt ord, eventuellt besläktat med latinets alumen som betyder ’alun’. I den fornnordiska mytologin kallades gudarnas dryck för bior och människornas dryck kallades för alu. Från alu kommer orden öl och ale. Tyskans Bier, engelskans beer, franskans bière, med flera har omstritt ursprung, men kan komma av latinets bibere 'dricka'. Ordet bärs kommer av bärjersöl 'bäjerskt, bayerskt öl'.[2] Medeltidstyska hade även ordet Äl, som användes för en variant som förbjöds i renhetslagarna.


http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96l
Citera
2014-12-01, 20:54
  #9464
Medlem
Quorthons avatar
"Fruktsmak" hittar man ju i varierande grad i den mesta ale, oavsett om den innehåller frukt eller inte genom estrar, humle etc.
Citera
2014-12-01, 22:37
  #9465
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
"Fruktsmak" hittar man ju i varierande grad i den mesta ale, oavsett om den innehåller frukt eller inte genom estrar, humle etc.
Ja, tänkte också på det när jag läste de senaste inläggen. Jag skulle nästan till och med vilja påstå att jag har druckit välhumlade öl helt utan tillsatt frukt som har smakat betydligt fruktigare än till exempel riktiga kriekar smakar körsbär.

Jag tycker förrästen att ganglere2 och ni andra som säger er ogilla öl med tillsatt frukt (eller bär eller whatever) borde testa några bra fruktöl innan ni avfärdar konceptet helt. Att låta Timmermans kriek avgöra att ni inte gillar stilen vore väldigt synd, testa istället Boons version (som också finns i standardsortimentet men kostar lite mer) som är en riktig kriek och faktiskt smakar som den ska.
Citera
2014-12-01, 23:27
  #9466
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Ja, tänkte också på det när jag läste de senaste inläggen. Jag skulle nästan till och med vilja påstå att jag har druckit välhumlade öl helt utan tillsatt frukt som har smakat betydligt fruktigare än till exempel riktiga kriekar smakar körsbär.

Jag tycker förrästen att ganglere2 och ni andra som säger er ogilla öl med tillsatt frukt (eller bär eller whatever) borde testa några bra fruktöl innan ni avfärdar konceptet helt. Att låta Timmermans kriek avgöra att ni inte gillar stilen vore väldigt synd, testa istället Boons version (som också finns i standardsortimentet men kostar lite mer) som är en riktig kriek och faktiskt smakar som den ska.
ja. glöm bort timmermans helt, den har inte här att göra.
iofs dricker jag gärna t.ex. en timmermans apple på sommaren, men då är jag också medveten om att det är en "blanddryck" och tar den för vad det är.

gällande frukt. vissa ipa med bara humle kan smaka väldigt mycket "exotiskt", likt annans och passionsfrukt, mycket mer än andra öl med riktig frukt i, som enbart ger hintar om smaken.
Citera
2014-12-02, 00:58
  #9467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Ja, tänkte också på det när jag läste de senaste inläggen. Jag skulle nästan till och med vilja påstå att jag har druckit välhumlade öl helt utan tillsatt frukt som har smakat betydligt fruktigare än till exempel riktiga kriekar smakar körsbär.

Jag tycker förrästen att ganglere2 och ni andra som säger er ogilla öl med tillsatt frukt (eller bär eller whatever) borde testa några bra fruktöl innan ni avfärdar konceptet helt. Att låta Timmermans kriek avgöra att ni inte gillar stilen vore väldigt synd, testa istället Boons version (som också finns i standardsortimentet men kostar lite mer) som är en riktig kriek och faktiskt smakar som den ska.

Boons Oude Kriek smakar väl ändå körsbär. Körsbär är ju inte ett sött bär egentligen utan en syrlig. Det är ju bara då man tillsätter extra socker som körsbär får den söta sliskiga smaken.
Citera
2014-12-02, 12:41
  #9468
Medlem
KickAss-1337s avatar
Det är ju själva fan att man inte kan gå förbi bolaget utan att poppa in. Nu stod det så klart också en massa Rodenbach Vintage och annat mums på hyllorna, dock har jag två av dessa på ingång så där höll jag mig allt. Däremot blev det en Norwegian Wood från Haandbryggeriet, en Mikkeller Raspberry Trippelbock och DESSUTOM hittade jag ett parti med Underlig Jul från Nögne! Den förstod jag som att den inte skulle komma alls i år så lyckan är total är också väldigt nyfiken på Mikkellern så korkar nog upp den i eftermiddag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in