2014-12-01, 19:28
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Här måste jag fråga, även om det bär mig emot, har du hittat några exempel på att t.ex. bajspackare defakto blir diskriminerade? Och nu menar jag utifrån din egen kontext, d.v.s. som varandes heterosexuell vit man.

Är HBTQ, och snart P antar jag, på något vis uteslutna ur det offentliga samtalet, politiken och media? Personligen tycker jag det tjatas för mycket om dessa marginelle företeelser.
Jag har inte sett någon regelrätt diskriminering i juridisk bemärkelse med egna ögon, men jag har sett mycket hat. Speciellt under min uppväxt var det väldigt mycket drivande med homosexualitet, men inte på något hjärtligt sätt. Du förstärker dessutom den bilden rätt bra med ditt ordval, som i den här kontexten är svår att tolka som något annat än nedvärderande.

Jag har svårt att föreställa mig hur det måste vara att växa upp på en mindre ort och veta att du skulle bli totalt utfryst och kanske till och med slagen bara för att du väljer att inte dölja att du är bög.
Citera
2014-12-01, 20:29
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisAlphaea
Du är på rätt väg och har rätt inställning. Du har en grundläggande ödmjukhet och har åtminstone skymtat problemet. Men du kan göra mer. Jag rekommenderar att läsa feministisk litteratur och bloggar som ett första steg. Eftersom du med största sannolikhet ofta har att göra med kvinnor i din vardag är det en god investering från din (och alla andra mäns) sida att veta hur man kan uppföra sig korrekt och vad som är OK och vad som inte är det.

Hur kommer det sig att du, ja just du ser med sån klarsynthet?
Är seriöst fruktansvärt nyfiken på vilka vägar här i livet som banat väg för detta tänk om att du kan avgöra hur en person är på "rätt" väg och har "rätt" inställning?

Kan du göra mer tror du?
Och vad har du gjort hittills?
Eller är din uppgift för jämställdheten att agera domare gällande "rätt" tänk?

Du måste väl förstå min nyfikenhet hur du lyckades undvika denna betingning som oss övriga, framförallt mannen innehar.

Är seriös med mina frågor verkligen..
Vill inte att ett geni går till waste så att säga..
rättar mig mer än gärna för den logik du vill framföra.
Denna röda tråd :/

Du får det verkligen att låta som om det är 2 sidor.
Den goda/upplysta och den onda/blinda sidan.

Har andra innan dig påstått detta men beskyllt annan grupp?
Jag tror faktiskt det :/
Citera
2014-12-01, 21:10
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Svår fråga. Det beror på från fall till fall. Kvotering på arbetsplatser ser jag som något negativt. Jag har dock inga problem med vissa riktade insatser, såsom när man i vissa län har gett ekonomisk hjälp till medelålders kvinnor för att skaffa körkort.

Om diskrimineringen i sig är ojämställd eller inte beror helt på hur du vill definiera jämställdhet, men jag anser att den ibland kan vara ett nödvändigt ont.
Att människor utifrån sitt kön har förtur till vissa arbeten och liknande är diskriminering oavsett hur man vänder på det. Tycker du att män ska kvoteras in på högskolan också? 60 % av studenterna är kvinnor nämligen.
Citera
2014-12-01, 21:20
Medlem
ArtemisAlphaeas avatar
Phew! Vilken kavalkad av antifeministisk aktivism! Där ser man hur det går om man som kvinna vågar ta sig ton och rikta strålkastarljuset mot patriarkatet!

Först, kommentarer till utvalda utdrag. Det är så mycket att svara på så jag tar bara exempel på vad jag ser som "huvudargumenten" i er argumentation (om man nu ska använda det ordet ). Mina mer generella tankar tar jag i inlägget under.

Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag har inget ansvar inför någon annan än mig själv och jag accepterar inte att hållas ansvarig för något kollektiv, om det så är svenskars handling, mäns handling, smålänningars handling, mörkhårigas handling etc.

[...]

Den enda minoritetens rättigheter man bör slåss för är individens, och feminismen är ett mycket stort hot mot individens rätt- och friheter.

Det här tycks vara det vanligaste "argumentet", ett typiskt liberal-kapitalistiskt skitargument som män ofta använder för att avskriva sig ansvar. Det kan sammanfattas "Men jag är snäll, och jag har inget ansvar för andra än mig själv". FEL, du är del av ett kollektiv som systematiskt trycker ner kvinnor. Du har avnjutit dina privilegier, nu har du ditt ansvar att ta hand om. Finns många varianter på detta argument, bl.a:

Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Och varför ska jag hjälpa till för, vad får jag ut av det?

Vad du får ut av det...? VAD DU FÅR UT AV DET? Har du helt tappat all din mänsklighet? Det handlar inte om vad du får ut av det, det handlar om din plikt som människa att föra samhället framåt. Att du ens börjar med tanken "vad får jag ut av att göra det här?" visar hur skadade och skeva människor som formas av det liberal-kapitalistiska patriarkatet blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
En hel del tjejer är ganska duktiga på att vilja upprätthålla sina och killars roller.

[...]

Förresten om du letar runt, även här på fb så kan du se en hel del kvinnliga medlemmar som bekräftar vad jag skriver. Fast åh andra sidan, dessa kvinnor kanske är anti-feminister...

Tyvärr stämmer det att alltför många kvinnor internaliserat patriarkatets normer och tror att dessa är naturlagar. De fjäskar runt som hundvalpar för sina manliga "ägare". Det om något visar hur mycket feminismen fortfarande behövs och hur mycket som fortfarande behöver göras, när tom. majoriteten av kvinnorna i ett land som Sverige inte har vaknat helt!

Slutligen finns det en till typ av argument jag vill bemöta, och det nedanstående får exemplifiera det:

Citat:
Ursprungligen postat av GodeGoran
Eftersom att du TS är övertygad om att vi lever i ett patriarkat och att alla män upprätthåller det undrar jag hur du ställer dig till den här bilden? https://magic.piktochart.com/output/2648620-myten-om-mans-overlage-i-samhall

Detta är ett typiskt "end-all-be-all"-argument i den genomsnittlige antifeministens klena tankevärld. Rent kalla statistiska siffror framtagna av en manligt kodad vetenskapsnorm som inte säger ett skit om hur saker och ting verkligen förhåller sig i världen. Precis som när antifeministen står vid det rullande bandet på fabriken och skruvar ihop saker, jobbar på banken som ekonomislav och hanterar bokföring, eller på Donken och flippar burgare, handlar det om samma känslolösa, urkorkade "data in-data ut"-tragglande där den vidare förståelsen försvinner. Att fokusera på oväsentliga detaljer är ett antifeministiskt paradtrick för att få folk att glömma den större bilden, helheten (idioter som Pär Ström kör det tricket ad nauseam). Dessa mysigt "objektiva", döda siffror kan vagga in er i tron att det inte finns något patriarkat, ingen manlig överordning. Ja, kanske det tom. är ni som är förtryckta! Whoop-di-fucking-do! Problemet löst.

Nej. Riktiga män, med perspektiv på samhället, historien och världen, vet bättre. Ta t.ex denna artikel av Per Wirtén, om det evigt pågående, globala kriget mot kvinnan. Läs, och lär er något, för en gångs skull!
Citera
2014-12-01, 21:22
Medlem
ArtemisAlphaeas avatar
[Fortsättning]

Slutsatser:

Jag vet att ni antifeminister här på FB är vana med att dunka rygg i en klubb för inbördes beundran, och de få kvinnor som finns här och vågar säga emot ert dagliga frosseri i kvinnohat är så försiktiga och spaka av sig att ni har vant er att köra softball. Ni tror att ni är bra på att sätta feminister på plats på samma sätt som en överviktig slacker tror att det inte borde vara så svart att spöa en kampsportsmästare. Jag står bara på en höjd långt över er och skrattar ner. Jag vet från tidigare erfarenhet hur detta monstrum av kvinnohat ligger djupt under samhällets påstått "jämställda" fasad, men om det retas och provoceras tillräckligt så bryter det upp över ytan och visar sitt fula tryne, vilket är exakt vad som hänt nu i denna tråd. Jag kan konsten att avslöja er, och jag hoppas att de som står bredvid och observerar har förmågan att se.

Det som framgår tydligt i reaktionerna i tråden är att ni är helt ovilliga att erkänna er privilegierade position i samhället. Vissa av er försöker vifta bort det genom att erkänna några av de lättare punkterna på listan och bortförklara det som "ja, men det är ju bara vanligt sunt förnuft...", men det är lätt att snacka och svårare att göra. Om det bara vore sunt förnuft, varför är alla punkterna på listan fortfarande ett problem i samhället, som kvinnor måste stå ut med dagligen? Ni är så arroganta och ignoranta, det är klart dessa saker är luft för er när det inte är ni som drabbas av dem. Andra av er bara blånekar som sura småpojkar, drar sig innanför skalet och stänger av.

Ni är alla djupt skadade. Ja, så djupt att ni inte ens känner det. Ni, och alltför många andra människor i samhället (tyvärr också många kvinnor ), vet inte hur borta ni är. Ni är fast i en phallogocentrisk hjärntvättad livsvärld som garanterar manlig överordning och kvinnlig underkastelse. Hela världssystemet bygger på detta malande systematiska förtryck där kvinnor regelbundet begränsas och sätts på plats (som t.ex i denna tråd) genom hån, normer, våld, hot om våld, etc. Det är en pyramid som inbegriper hela jordens befolkning och innesluter oss alla som ett fängelse, och ni sitter allra högst upp i toppen och gnäller när någon ens skissar ut konturerna för er, för minsta anblick av sanningen får er att kippa efter andan i skräck. Ja, att se sanningen är en stor skräck för den som inte vill att saker och ting ska förändras! Istället reagerar ni med att genast kollapsa hela den komplicerade världen till en enda liten infinitesimal tråd av gnäll vars kontenta är "men jag då, buhähä!" Sen undrar ni var uttrycket Vit Kränkt Man kommer ifrån! Någon kommer och försöker få er att öppna era stängda ögon och ta de första stapplande, osäkra stegen på vägen till att bli en riktig kännande, seende människa (och inte bara en "Man"), och vad gör ni? Tar till er det som sägs och begrundar det med ett ärligt och öppet sinne? Nej, börjar genast slå ifrån er, skylla ifrån er, dra ut kukarna och veva runt med dem hotande att pissa ner alla som inte bekräftar er egen världsbild!

Jag gjorde vad jag kunde. Ni är döda människor. Om hundra år, när patriarkatet är nedmonterat och alla öppet kan se tillbaka på det som vi idag ser tillbaka på Nazityskland, kommer nätarkeologer att gräva upp denna tråd ur historiens mörka djup. Hur tror ni då att ni kommer att framstå? Jag kan svara på det redan nu: som svin som bökar runt i gyttjan, och tror att de är de renaste och mest sofistikerade varelserna som någonsin har vandrat på Moder Jord. Ni kan gömma er nu bakom indignation och samhällsnormer, men alla kommer att kunna se till slut. Tids nog!
Citera
2014-12-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ni är alla djupt skadade. Ja, så djupt att ni inte ens känner det.
Hur vet du att det inte är du som är skadad istället? Jag menar, de flesta här tycker att det är du som är skadad... Alltså borde du tänka efter om dina åsikter faktiskt är vettiga först innan du börjar kasta sten i glashus. Du vill att män ska uppoffra sig för kvinnor ännu mer än de redan gör. På vilket sätt är detta jämställt?
Senast redigerad av Herodion 2014-12-01 kl. 21:27.
Citera
2014-12-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herodion
Hur vet du att det inte är du som är skadad istället? Jag menar, de flesta här tycker att det är du som är skadad... Alltså borde du tänka efter om dina åsikter faktiskt är vettiga först innan du börjar kasta sten i glashus. Du vill att män ska uppoffra sig för kvinnor ännu mer än de redan gör. På vilket sätt är detta jämställt?

Bra poäng där!
Citera
2014-12-01, 21:38
Medlem
Jag vet att jag inte är den mest sofistikerade varelsen eller personen på ett långt håll! Jag rapar, jag fiser, jag svär, jag ger onda ögat till folk ofta, jag gör hellre ingenting än någonting och jag bryr mig inte ett skit om jag är "opassande". Men det du vad, jag är ovanligt glad nuförtiden!
Citera
2014-12-01, 21:39
Medlem
Citat:
[Fortsättning]

Slutsatser:

Jag vet att ni antifeminister här på FB är vana med att dunka rygg i en klubb för inbördes beundran, och de få kvinnor som finns här och vågar säga emot ert dagliga frosseri i kvinnohat är så försiktiga och spaka av sig att ni har vant er att köra softball. Ni tror att ni är bra på att sätta feminister på plats på samma sätt som en överviktig slacker tror att det inte borde vara så svart att spöa en kampsportsmästare. Jag står bara på en höjd långt över er och skrattar ner. Jag vet från tidigare erfarenhet hur detta monstrum av kvinnohat ligger djupt under samhällets påstått "jämställda" fasad, men om det retas och provoceras tillräckligt så bryter det upp över ytan och visar sitt fula tryne, vilket är exakt vad som hänt nu i denna tråd. Jag kan konsten att avslöja er, och jag hoppas att de som står bredvid och observerar har förmågan att se.

Det som framgår tydligt i reaktionerna i tråden är att ni är helt ovilliga att erkänna er privilegierade position i samhället. Vissa av er försöker vifta bort det genom att erkänna några av de lättare punkterna på listan och bortförklara det som "ja, men det är ju bara vanligt sunt förnuft...", men det är lätt att snacka och svårare att göra. Om det bara vore sunt förnuft, varför är alla punkterna på listan fortfarande ett problem i samhället, som kvinnor måste stå ut med dagligen? Ni är så arroganta och ignoranta, det är klart dessa saker är luft för er när det inte är ni som drabbas av dem. Andra av er bara blånekar som sura småpojkar, drar sig innanför skalet och stänger av.

Ni är alla djupt skadade. Ja, så djupt att ni inte ens känner det. Ni, och alltför många andra människor i samhället (tyvärr också många kvinnor ), vet inte hur borta ni är. Ni är fast i en phallogocentrisk hjärntvättad livsvärld som garanterar manlig överordning och kvinnlig underkastelse. Hela världssystemet bygger på detta malande systematiska förtryck där kvinnor regelbundet begränsas och sätts på plats (som t.ex i denna tråd) genom hån, normer, våld, hot om våld, etc. Det är en pyramid som inbegriper hela jordens befolkning och innesluter oss alla som ett fängelse, och ni sitter allra högst upp i toppen och gnäller när någon ens skissar ut konturerna för er, för minsta anblick av sanningen får er att kippa efter andan i skräck. Ja, att se sanningen är en stor skräck för den som inte vill att saker och ting ska förändras! Istället reagerar ni med att genast kollapsa hela den komplicerade världen till en enda liten infinitesimal tråd av gnäll vars kontenta är "men jag då, buhähä!" Sen undrar ni var uttrycket Vit Kränkt Man kommer ifrån! Någon kommer och försöker få er att öppna era stängda ögon och ta de första stapplande, osäkra stegen på vägen till att bli en riktig kännande, seende människa (och inte bara en "Man"), och vad gör ni? Tar till er det som sägs och begrundar det med ett ärligt och öppet sinne? Nej, börjar genast slå ifrån er, skylla ifrån er, dra ut kukarna och veva runt med dem hotande att pissa ner alla som inte bekräftar er egen världsbild!

Jag gjorde vad jag kunde. Ni är döda människor. Om hundra år, när patriarkatet är nedmonterat och alla öppet kan se tillbaka på det som vi idag ser tillbaka på Nazityskland, kommer nätarkeologer att gräva upp denna tråd ur historiens mörka djup. Hur tror ni då att ni kommer att framstå? Jag kan svara på det redan nu: som svin som bökar runt i gyttjan, och tror att de är de renaste och mest sofistikerade varelserna som någonsin har vandrat på Moder Jord. Ni kan gömma er nu bakom indignation och samhällsnormer, men alla kommer att kunna se till slut. Tids nog!
finns ingen som är kvinnohatare här inne det är femenistiska åsikter vi hatar
Citera
2014-12-01, 22:04
Medlem
blowns avatar
Citat:
Det här tycks vara det vanligaste "argumentet", ett typiskt liberal-kapitalistiskt skitargument som män ofta använder för att avskriva sig ansvar. Det kan sammanfattas "Men jag är snäll, och jag har inget ansvar för andra än mig själv". FEL, du är del av ett kollektiv som systematiskt trycker ner kvinnor. Du har avnjutit dina privilegier, nu har du ditt ansvar att ta hand om. Finns många varianter på detta argument, bl.a:

Vad du får ut av det...? VAD DU FÅR UT AV DET? Har du helt tappat all din mänsklighet? Det handlar inte om vad du får ut av det, det handlar om din plikt som människa att föra samhället framåt. Att du ens börjar med tanken "vad får jag ut av att göra det här?" visar hur skadade och skeva människor som formas av det liberal-kapitalistiska patriarkatet blir.

Jag säger inte att jag är snäll, jag säger att jag vägrar ta på mig ansvaret för vad du anklagar ett kollektiv för. Jag är inte ett kollektiv, jag ser mig inte som en del i ett kollektiv och jag tänker inte ha lägre krav på någon annan än jag har på mig själv bara för att denna personen säger sig tillhöra ett visst kollektiv.

Jag ser det också som en plikt att föra detta samhället framåt, och med framåt menar jag då mot ett samhälle där vi slutar kollektivisera människor och ge dessa kollektiv egenskaper efter egna förutfattade meningar. Du vet – som bl.a. du och rasister gör.

Det är varje enskild människas rätt att ta de chanser de erbjuds. Om en person ger mig en chans för att jag är man så är det inte mitt problem, utan den andre personens, eftersom man med urval grundat på kön kommer att riskera att anställa sämre personal. Du tror ju garanterat även att kvinnor har lägre lön, så jag ska ju vara JÄVLIGT glad om jag blir erbjuden ett jobb eftersom jag är dyrare att anställa.
Citera
2014-12-01, 22:05
Medlem
ArtemisAlphaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKJuristen
Hur kommer det sig att du, ja just du ser med sån klarsynthet?
Är seriöst fruktansvärt nyfiken på vilka vägar här i livet som banat väg för detta tänk om att du kan avgöra hur en person är på "rätt" väg och har "rätt" inställning?

[...]

Du måste väl förstå min nyfikenhet hur du lyckades undvika denna betingning som oss övriga, framförallt mannen innehar.

Om du verkligen vill veta det så har jag långt mycket mer och framförallt bättre utbildning och erfarenhet än någon av er. Men eftersom det inte finns något sätt att bevisa detta över nätet utan någon sorts outning så får ni bara ta mitt ord. Hursomhelst tänker jag inte luras in i någon kukmätartävling med er, jag har helt enkelt fokuserat hela livet på att informera mig och avprogrammera mig från patriarkatets lögner som vi fått i oss sedan vi föddes.

Jag är inte orolig, de som har förstånd nog att se kommer att se. Det är dem jag försöker nå.

Citat:
Hur vet du att det inte är du som är skadad istället?

Vad snackar du om? På vilket sätt skulle jag vara skadad?

Citat:
Jag menar, de flesta här tycker att det är du som är skadad...

De flesta här klarade inte gymnasiet, så det säger inte så mycket.

Citat:
Du vill att män ska uppoffra sig för kvinnor ännu mer än de redan gör. På vilket sätt är detta jämställt?

Män uppoffrar sig inte ett skit för kvinnor, sluta fabulera. Det är snarare tvärtom.
Citera
2014-12-01, 22:53
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Om du verkligen vill veta det så har jag långt mycket mer och framförallt bättre utbildning och erfarenhet än någon av er. Men eftersom det inte finns något sätt att bevisa detta över nätet utan någon sorts outning så får ni bara ta mitt ord. Hursomhelst tänker jag inte luras in i någon kukmätartävling med er, jag har helt enkelt fokuserat hela livet på att informera mig och avprogrammera mig från patriarkatets lögner som vi fått i oss sedan vi föddes.

Jag är inte orolig, de som har förstånd nog att se kommer att se. Det är dem jag försöker nå.

Vad snackar du om? På vilket sätt skulle jag vara skadad?

De flesta här klarade inte gymnasiet, så det säger inte så mycket.

Män uppoffrar sig inte ett skit för kvinnor, sluta fabulera. Det är snarare tvärtom.

Tror du letar efter nåt du inte kommer hitta här..
Dvs lättlurade människor.

Det är pga feminister som dig som förstör för riktiga feminister med en verklig vilja av att förbättra för de mest utsatta.

Hitler är död. För alltid död :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in