2014-12-01, 05:01
Medlem
Hypnagogas avatar
Jag inser endast mitt privilegium som människa, inget annat, jag går inte med ryggen fri och även jag är en del av förtrycket men jag tycker att förtrycket mot vissa mänskliga grupperingar är mindre viktigt än det förtrycket som alla vi människor upprätthåller dagligen... Sorry tjejer men det finns faktiskt viktigare saker än er och ni går inte heller med ryggen fria eftersom ni är med och upprätthåller detta förtryckarsystem.

Låter kanske kallt men ni är med i ett förtryckarsystem ni kanske inte är så medvetna om, det är lätt att tro att man är medveten om det men egentligen kanske man inte är det, inklusive mig. Man kanske ser att det sker men ignorerar det undermedvetet och väljer att prioritera annat (för det sker dagligen överallt). Det räcker inte bara med att man ser och är medveten om det, man måste säga åt andra som också upprätthåller det här systemet att också tänka på det.

Det finns dock vissa som har ryggen fria och det är nämligen de som ser livet ur naturens ögon och det är ganska få, dom brukar oftast finns djupt inne i djungler totalt fria från den moderna civilisationen och deras sinnen är lite annorlunda mot våra så de har inget ont i sig. Dom är mer naturmänniskor eftersom dom inte gått in i samma påtvingade "människoroll" (CIV Människa) som oss i det civiliserade samhället. Det som skadar dom mest, de är oss, så det är väldigt viktigt att vi ej tar kontakt med dom eftersom våran mentala sjukdom (negativitets, självförnekelse, kränkt människa, det är någon annans fel syndrom) är extremt smittsam och då kommer det finnas en chans att vi kommer tvinga med dom in i våran civilisation, hjärntvätta dom och ge dom en påtvingad CIV människoroll. Dessa naturmänniskor har ryggen fria eftersom dom ÄR naturen och eftersom vi förtrycker naturen dagligen så är dom en del av det förtryckta. Allt som inte är CIV människa är förtryckta: Djur, natur och naturmänniskor.

Vi föddes som naturmänniskor men blev inte uppfostrad som naturmänniskor. Människan så som den är idag i den civiliserade världen är endast en konstruktion, vi är "inlärda" sedan födseln att vara människor med ett visst människobeteende som ofta yttrar sig i att "tänka i grupp" "ignorera naturen" "följa strömmen" "självupptagenhet" och har en tendens att vara ganska "egocentrisk" och har kommit på fåniga uttryck som "Vi är inte mer än människor" som är någon slags ursäkt för vissa opassande beteenden som upprätthåller naturförtrycket. Vi upprätthåller inte det naturliga tillståndet att vara människa för vad är egentligen en naturlig "människa"?. Istället för att vara riktiga människor i dess naturliga tillstånd har vi fått lagar på lagar på lager av illusioner och hjärntvätt inpräntat i våra små hjärnor där vi gått in i en påtvingad människoroll som inte för den sakens skull är mänsklig i sig.

Så min fråga är snarare hur vi kan krossa männstriarket som dagligen förtrycker naturen? om inte vi krossar det hoppas jag innerligt att naturen sparkar uppåt.
Senast redigerad av Hypnagoga 2014-12-01 kl. 05:32.
Citera
2014-12-01, 05:25
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisAlphaea
Så att ni kan bli bättre människor än vad ni är. Just nu krälar ni runt i smutsen, och ni är inte ens medvetna om det.
Jag krälar inte i smutsen..
Jag konkurrerar på lika villkor med männen inom mitt yrke i kraft av min kompetens och inte för att någon lag säger så...
Vad du vill är att idiotförklara alla duktiga kvinnor med driv som klarar av att ta sig fram i samhället...
En väninnas dotter sökte in som brandman och totalvägrade att göra fystestet enligt separerad standard... Fick hon inte göra fystestet på männens villkor fick det vara....
För detta fick hon mycket stor respekt hos sina kollegor...
En sådan respekt får man inte genom kvotering...
En sådan repekt kan man inte kräva...
Den förtjänar man...
Man får inte respekt av att kalla personer för WT..
Det är snarare ett tecken på bristande respekt för sina medmänniskor...
Citera
2014-12-01, 05:45
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Jag krälar inte i smutsen..
Jag konkurrerar på lika villkor med männen inom mitt yrke i kraft av min kompetens och inte för att någon lag säger så...
Vad du vill är att idiotförklara alla duktiga kvinnor med driv som klarar av att ta sig fram i samhället...
En väninnas dotter sökte in som brandman och totalvägrade att göra fystestet enligt separerad standard... Fick hon inte göra fystestet på männens villkor fick det vara....
För detta fick hon mycket stor respekt hos sina kollegor...
En sådan respekt får man inte genom kvotering...
En sådan repekt kan man inte kräva...
Den förtjänar man...

Man får inte respekt av att kalla personer för WT..
Det är snarare ett tecken på bristande respekt för sina medmänniskor...

skönt att det finns smarta kvinnor som fattar,

Till TS, varför har jag en skyldighet att göra något alls? vem har bestämt denna skyldighet jag har? vem ska upprätthålla denna skyldighet jag har?

gillar punkt 6. When a woman tells you something is sexist, believe her.
feminism i ett nötskal, tänk absolut inte, håll käften och tro
Senast redigerad av salty-sailor 2014-12-01 kl. 05:51.
Citera
2014-12-01, 05:46
Medlem
Kan någon berätta för mej vad mina privilegier som vit man är? Samma sak med patriarkatet. Har frågat gång på gång vad dom innebär/vad det är, men får i regel bara svaret att "du vet mycket väl vad dom är/vad det är" vilket jag ärligt talat inte gör.

Hittar bara mycket otydliga definitioner och evighetsdiskussioner om ämnena på Google.
Citera
2014-12-01, 05:54
Medlem
Citat:
Haha, "försök inte förändra samhället". Om alla tänkte så, hur skulle det då se ut? Vi skulle fortfarande trampa runt i leran.

Du trampar runt i lera, helt klart.

Citat:
Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing him/herself.

Leo Tolstoy
Citera
2014-12-01, 06:08
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Har du som man tänkt på att du, bara genom att existera och vara som du är, upprätthåller det patriarkat som världen runt ansvarar för kvinnors systematiska underordning? Ja, du. Sluta kolla runt omkring dig, jag talar till just dig. Har du en prinskorv nedstoppad i pantalongerna så är du skyldig, så enkelt är det. Du kanske tror att det enbart är andra män som står för förtrycket, objektifieringarna, våldtäkterna, våldet, förminskandet, slut shamingen, oviljan att släppa fram kvinnor som är bättre kvalificerade än dig, etc., men jag kan lova att oavsett hur feministisk och modern du tror dig vara så finns det något område där du brister (förmodligen många områden, om vi ska vara ärliga, och det vet du om).

Ledsen om mitt inlägg nu blir lite rörigt, men jag skriver från mobilen så det kanske du kan visa lite avseende för.

Jag tänker ALDRIG hjälpa eller ställa mig bakom någon som påstpr att JAG är skyldig för brott och beteenden som andra människor har. Jag har inte våldtagit något, jag brukar inte våld, jag är oskyldig till allt detta. Det är lika mycket mitt fel som det är ditt.

Om jag säger att det är DITT fel och att DU är ansvarig för att så många kvinnor är otrogna - hade du då stallt dig bakom mig för att motverka detta och accepterat att ta skit för något du inte ens har gjort?

Varför skulle något f.ö. släppa förbi någon bara för att denne är bättre? Om vi tar arbetsmarknaden till exempel; där är man bara riktigt efterbliven och blåögd om man tackar nej till ett jobb bara för att det finns andra som är bättre kvalificerade. Var man får kämpa för sig själv helt enkelt - det gäller både kvinnor och män.

Om du väljer att släppa folk före bara för att dom är bättre än dig så får du skylla dig själv om du inte kommer någonstans i livet utan står och trampar på samma ställe livet ut.

Får jag fråga om det kommer att fortsötra att vara mitt fel vad andra människor gör ända tills de slutar? Kan jag aldrog bli fri skulden från vad andra gör oberoende hur jag själv sköter mig?

Om en person är riktigt bra på att tala och domminerar en diskussion, är det då dennes fel att någon annan inte besitter denna förmåga och inte ens vågar tala ut? Om sp ät fallet - borde de med körkort stanna hemma för att låta dom som inte kan köra bil få monopol på vägarna istället?

Du beskyller alla män för något som bara ett fåtal är skyldiga till. Är det mitt fel som man om en annan man börjar veva mot mig? Eller är det inte ens värt att ta upp då våld mot män inte är lika hemskt som det mot kvinnor? Jag spelar inte i något spel där män och kvinnor är uppdelade i olika lag, där våld män emellan ses som en attack mot sina egna - gör du?
Citera
2014-12-01, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fukkd
Kan någon berätta för mej vad mina privilegier som vit man är? Samma sak med patriarkatet. Har frågat gång på gång vad dom innebär/vad det är, men får i regel bara svaret att "du vet mycket väl vad dom är/vad det är" vilket jag ärligt talat inte gör.

Hittar bara mycket otydliga definitioner och evighetsdiskussioner om ämnena på Google.

Du behöver inte veta vad det är för att det rent ut sagt är idiotiskt skitsnack, ett privilegium är en lagstadgad, exklusiv rättighet som ges av staten till en viss person eller grupp, och detta kan vi med säkerhet säkerställa att ingen vit man har fått i detta samhälle för att varken vara vit eller för att vara en man.
Citera
2014-12-01, 06:56
Medlem
"Jag gissar att du är en typisk SD-väljare? Lågutbildad ung WT-man med antifeministiska åsikter som går på socialbidrag och dricker Red Bull jämt och ständigt, duschar en gång var tredje vecka, och spelar dataspel hela nätterna i mammas källare? Det är så det låter, faktiskt."

Då ska vi se:
1. Sexism, hat mot män och föreställningar baserade på könstillhörighet
2. Rasism, som om hudtonen påverkar hans budskap på ett anonymt internetforum eller gjorde det sannolikt att han lever på redbull och aldrig duschar
3. Klassiscism, fuck alla som tjänar mindre pengar än dig.

Härskarteknik om jag någonsin hade skådat den. Du är ju genomvidrig. Ditt sätt att se på din omgivning är ju präglat av hat och förakt för människan. Det spelar ingen roll om du upplever att du för de godas talan och att du kämpar mot förtryck, så länge DU och de med dina åsikter driver "kampen" så kommer ni endast åstadkomma motsatsen. Jag kommer aldrig någonsin att lyssna på sådana som dig och ge dig tillåtelse att påverka min värdegrund. Jag känner riktiga feminister i verkligheten, INGEN av dessa resonerar som du gör. Du är bara en slacktivist som försöker kompensera avsaknaden av verklig förändring med att skrika högst och mest indignerat på flashback. I vilket fikarum skryter du om det här?

Som en sista känga vill jag bara påpeka att du har en avatar som för tankarna osökt till stackare med downs och deras vargtröjor. Gör vad du vill med den observationen, jävla fantasyåsna.
Citera
2014-12-01, 06:57
Medlem
Citat:
Har du som man tänkt på att du, bara genom att existera och vara som du är, upprätthåller det patriarkat som världen runt ansvarar för kvinnors systematiska underordning? Ja, du. Sluta kolla runt omkring dig, jag talar till just dig. Har du en prinskorv nedstoppad i pantalongerna så är du skyldig, så enkelt är det. Du kanske tror att det enbart är andra män som står för förtrycket, objektifieringarna, våldtäkterna, våldet, förminskandet, slut shamingen, oviljan att släppa fram kvinnor som är bättre kvalificerade än dig, etc., men jag kan lova att oavsett hur feministisk och modern du tror dig vara så finns det något område där du brister (förmodligen många områden, om vi ska vara ärliga, och det vet du om).

Svaret på detta kallas ökad genusmedvetenhet! Som man har du snackat länge nog nu. Sluta glappa med din stora käft och sätt dig ner och lyssna lite istället, för en gångs skull. Ett första steg på vägen till att få upp ögonen för din egen privilegierade position är att lyssna på vad feminister har att säga om det. Ta t.ex. denna lista av Pamela Clark, verksam vid York University i Kanada:

35 Practical Tools for Men to Further Feminist Revolution

Du kan börja med att läsa igenom listan och begrunda vilka av punkterna som stämmer in på dig, vilka du behöver bli bättre på (i fallet med den genomsnittlige flashbackaren gissar jag på nästan alla punkter ). Istället för att grina, gnälla, och kämpa emot som den Vite Kränkte Man du är bör du reflektera över listan och börja applicera den praktiskt i dina vardagliga möten med kvinnor. Det kommer nog att kännas kämpigt i början, eftersom ingrodda patriarkaliska mönster är svåra att tvätta ur. Men efter ett tag kommer det att släppa och du kommer att se att du, om du ödmjukt följer dessa råd, sakta blir till en bättre medmänniska.

Frågeställning: Vad kan du som man göra för att bryta ner din orättvisa maktposition och bereda väg för kvinnor? Vilka av råden på Clarks lista känner du dig individuellt mest träffad av? Vad gör du i dagsläget för att feminismen ska växa och bli starkare? Vad kan du göra utöver det du gör idag?
Vilket jävla skitsnack
Citera
2014-12-01, 08:14
Medlem
blowns avatar
Jag har inget ansvar inför någon annan än mig själv och jag accepterar inte att hållas ansvarig för något kollektiv, om det så är svenskars handling, mäns handling, smålänningars handling, mörkhårigas handling etc.

Feminism är bara ytterligare en totalitär ideologi i mängden. Istället för att utmåla en hudfärg, en samhällsklass, en ras eller politiska övertygelser som sin största fiende så är det sexism som är feminismens grundval.

Den enda minoritetens rättigheter man bör slåss för är individens, och feminismen är ett mycket stort hot mot individens rätt- och friheter.
Citera
2014-12-01, 08:32
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Frågeställning: Vad kan du som man göra för att bryta ner din orättvisa maktposition och bereda väg för kvinnor? Vilka av råden på Clarks lista känner du dig individuellt mest träffad av? Vad gör du i dagsläget för att feminismen ska växa och bli starkare? Vad kan du göra utöver det du gör idag?
Jag förstår inte varför feminister anser att det är mäns främsta uppgift att "bereda väg" för er. Det enda jag kan tänka mig, är att uppmana kvinnor att studera och att kämpa för att komma framåt. Att inte dra på sig offerkoftan och gnälla. Att bli självständiga och starka.

Jag vill inte göra något för att feminismen ska växa sig starkare. anser att feminism är en kvinnohatande och destruktiv kraft som uppmuntrar svaghet och vansinne.

Dessutom har jag inte någon orättvis maktposition. Det är bara dina konspiratoriska genusteorier som talar. Att du hänger på tumblr förvånar inte. Där frodas vansinnet. Seså, kom ner från din White-privilige position och släpp ut dina head-mates.
Senast redigerad av Japhy 2014-12-01 kl. 08:45.
Citera
2014-12-01, 09:02
Medlem
GodeGorans avatar
Citat:
Frågeställning: Vad kan du som man göra för att bryta ner din orättvisa maktposition och bereda väg för kvinnor?

Jag har ingen orättvis maktposition, så inget.

Citat:
Vilka av råden på Clarks lista känner du dig individuellt mest träffad av?

Många av punkterna var ju bara vanlig hyfs och sunt förnuft som jag och de flesta män redan gör. Sen några i sann feministisk anda då man som man ska BACKA och särbehandla kvinnor positivt endast för att de är kvinnor vilket inte har med jämställdhet att göra alls.

Citat:
Vad gör du i dagsläget för att feminismen ska växa och bli starkare?

Jag gör mitt bästa för att få folk i min omgivning att förstå att dagens feminism är inget att ha om det är jämställdhet man brinner för. Deltar i diskussioner på forum och i verkligheten, delar artiklar som synliggör dumheterna med dagens feminism på sociala medier.

Citat:
Vad kan du göra utöver det du gör idag?

Man kan ju engagera sig så som till exempel Per Ström gjorde genom att blogga och delta i debatter men det är dessvärre omöjligt utan att man samtidigt får ta emot horder av hot och så kallat näthat.

Eftersom att du TS är övertygad om att vi lever i ett patriarkat och att alla män upprätthåller det undrar jag hur du ställer dig till den här bilden? https://magic.piktochart.com/output/2648620-myten-om-mans-overlage-i-samhall

Efter att ha kollat på den kan man konstatera att om vi upprätthåller ett patriarkat är vi jävligt dåliga på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in