2014-12-01, 15:26
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Kan du ge exempel på sådana situationer?
Med "glida på en räkmacka" menar jag inte att allt är superlätt, utan bara att jag aldrig blir missgynnad på grund av mitt kön, etnicitet eller sexualitet, och i de få tillfällen jag blir det är det lätt att se att jag blir det på grund av något jämställdhetsarbete.
Citera
2014-12-01, 15:31
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Med "glida på en räkmacka" menar jag inte att allt är superlätt, utan bara att jag aldrig blir missgynnad på grund av mitt kön, etnicitet eller sexualitet, och i de få tillfällen jag blir det är det lätt att se att jag blir det på grund av något jämställdhetsarbete.
Är det då rätt att diskriminera för att främja jämställdhet? Hur går det ens ihop? Diskrimineringen i sig är ju ojämställd. Och då är det ju ingen räkmacka längre...
Citera
2014-12-01, 15:47
Medlem
Gubbskems avatar
Nej!

Enda anledningen jag har till att titta över mina privilegier är när jag vill njuta lite extra över min förträfflighet medan jag läser något feministgnäll. Skadeglädje är den enda sanna glädjen.
Citera
2014-12-01, 16:14
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag skulle så gärna vilja se en realityshow med bara kvinnor. Tänk dig en helkvinnlig variant av Robinson. Jag skulle sitta bänkad framför tv:n vid varje avsnitt.

Min mor har jobbat på ett ålderdomshem i många år nu, jag brukar ibland få höra en hel del "Robinson-ö med bara kvinnor" liknande skräckhistorier ifrån vad hon kallar "hönshuset" när vi ses, så jo jag kan nog tänka mig hur det skulle bli i TV...
Citera
2014-12-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisAlphaea

Um.... För att dessa grupper har varit förtryckta och strukturellt förfördelade under nästan hela människans historia, kanske....? Kan det vara därför, Einstein?

Javisst, att kön är "irrelevant" för dig tror jag ju på så mycket jag vill.

Varför ska du konsumera kultur gjord av kvinnor? Kanske för att om du konsumerar kultur skapad av andra sorts människor än dig själv så växer du genom att du vidgar dina vyer och din förståelse av världen...? Kan vara en tanke, kanske? Om du är ärlig mot dig själv så kommer du nog komma fram till att du konsumerar en massa skitkultur redan som det är, så ett byte till mer högkvalitativa saker skulle bara göra dig gott.

Våga gå ur era trygghets-zoner, fegisar!

Det har skrivits en hel del smörja i tråden redan, men detta är nog det värsta hittills. Det här är ren MRM-bullshit, unkna ångor till "teorier" som antifeministiska loser-killar sniffar sig bänga på och misstar för verkligheten. Ett tips till dig och andra lågtbegåvade hjon här: spendera mindre tid bland de "snälla killarna" i Relations-forumet och mer tid ute i verkligheten om ni verkligen vill veta hur saker är. Jag kan ge er en hint på vägen: det sista tjejer vill ha är antifeministiska mongon.

LOL, du börjar låta lite rädd. Känner du dig hotad?

Skrattar bäst som skrattar sist!

Men sluta nu, du får ju de övriga feministerna här att framstå som Kd-kärringar. Du gör en massa antaganden tagna ur det grå. Förhoppningsvis är du ledsen och trollar för att få oss att tycka mer illa om feminism än vi redan gör.

Det är ingen anledning. Jag lever inte igår, och jag levde inte för 200 år sedan. Sedan vill jag se EN källa som säger att kvinnor varit förtryckta alla män. Nej du kommer inte hitta någon, för att vara underställd och förtryckt, är inte samma sak. Antar att barn är jävligt förtryckta idag annars.

Du får tro vad fan du vill. Enda gången kön spelar någon roll för mig, är då jag får känslor för någon. Aldrig annars.
Jag har förvisso aldrig sagt att jag inte konsumerar kultur skapat av kvinnor, men återigen - jag konsumerar bara det jag tycker är bra. Kön spelar ingen roll för det säger inget om hur kvalitativt ett arbete är.

Jag skrev inte att tjejer vill ha anti-feminister eller mongon. Du är inte anti-feminist bara för att du inte släpper fram kvinnor. Du är könsfixerad dock om du inte släpper fram någon värd det - bara för att personen råkar vara kvinna, eller man. Försök förstå skillnaden. Den ende som försöker upprätthålla könsfixerat förtryck här är du. Två fel gör inte ett rätt.

Återigen gör du massa antaganden så det blir löjligt. Även om du inte har något emot att vara den dominanta faktorn i det sociala och intima livet, så betyder inte det att alla andra kvinnor känner lika dant. En hel del tjejer är ganska duktiga på att vilja upprätthålla sina och killars roller. Jag personligen har inget emot att vara den som inte för taktpinnen, men jag är inte så naiv att jag tror att samhället kommer tolerera det.
Förresten om du letar runt, även här på fb så kan du se en hel del kvinnliga medlemmar som bekräftar vad jag skriver. Fast åh andra sidan, dessa kvinnor kanske är anti-feminister...

Ja jag känner mig hotad när folk berättar för mig vad jag ska göra med mitt liv, inte speciellt konstigt? Jag har nog med skit att förhålla mig till så tack, men nej tack det räcker.

Den ende som behöver bli en bättre medmänniska är du. Släpp könsfixeringen och se människan. Jag vet inte vad du har för erfarenhet med killar, men något verkar har drabbat dig som gör att du säljer di så hårt till denna ideologi. Det finns andra sätt, t.ex. att försöka utveckla sig själv - istället för att försöka förändra andra. För just nu och det du länkade är bara ren och skär ytlig egoism. Men vi finns som vill hjälpa och lyssna.

Citat:
Ursprungligen postat av HAARPSWEDEN
Nej knappast, ingen föds ond. Kanske kan det bero på att x antal familjer tjänar grova pengar på krig? Bingo! Du förstår ts att både förtrycket av kvinnor och dehumanisering av män sker för att folk tjänar pengar på det och du är en del av det systemet och inte en lösning. Du vill egentligen inte att förtryck skall försvinna, du vill bara att förtrycket undantagslöst skall drabba män. Alla som anslutit sig till en ideolog och gör det till en stor del av sitt liv och skall ut och predika om sitt budskap är maktens små hantlangare

Riktigt bra
Senast redigerad av Arvingen 2014-12-01 kl. 16:32.
Citera
2014-12-01, 16:29
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det jag personligen gör är att inse att jag som heterosexuell vit man glider på en räkmacka i de allra flesta situationer. Att föreställa sig hur det känns att tillhöra en diskriminerad grupp är extremt svårt för någon i min position. Därför är jag väldigt försiktig med att förkasta teser om patriarkatet, och jag brukar ge allt rätt så mycket eftertanke även om jag initialt tycker att det verkar helt vanvettigt.

Här måste jag fråga, även om det bär mig emot, har du hittat några exempel på att t.ex. bajspackare defakto blir diskriminerade? Och nu menar jag utifrån din egen kontext, d.v.s. som varandes heterosexuell vit man.

Är HBTQ, och snart P antar jag, på något vis uteslutna ur det offentliga samtalet, politiken och media? Personligen tycker jag det tjatas för mycket om dessa marginelle företeelser.
Citera
2014-12-01, 16:57
Medlem
Troll-tråd.

Fruntimmer får vad fruntimmer förtjänar varken mer eller mindre, ta över då om ni är så jävla förträffliga. Men en kravlista är väl lite väl typiskt stereotypt kvinnligt Peka-o-Kräva beteende eller hur. Varför i helvete ska ni leva ut eran egen nidbild gång efter annan det hjälper väl inte eran sak?

Aids är populärare än damfotboll. Nuff said.
Citera
2014-12-01, 17:19
Medlem
Citat:
16. Be responsible with money in domestic/romantic relationships. Know that if you are irresponsible with money, this necessarily impacts your partner and since women still make less than men overall (and live longer), this is a feminist issue.
Uppenbarligen ska vi ge kvinnan pengar för att det ska vara jämställt i relationen. Dessutom måste vi:
Citat:
1. Do 50% (or more) of housework.
2. Do 50% (or more) of emotional support work in your intimate relationships and friendships.
33. Walk the walk about income inequality. Women still earn about 77% as much as men. If you are in a position where you are financially able to do so, consider donating a symbolic 23% of your income to social justice-oriented causes.
Dvs vi ska ge kvinnan i relationen pengar, samtidigt som vi ska göra mer än hälften av allt hemarbete, samtidigt som vi ska ge bort pengar till bistånd...
Citera
2014-12-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Ditt inlägg påminde mig om det här perfekta exemplet över det du säger om enbart kvinnliga företag jag läste för ett tag sen:

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1168182/Catfights-handbags-tears-toilets-When-producer-launched-women-TV-company-thought-shed-kissed-goodbye -conflict-.html
det är bara att lyssna på vad en kvinnlig tränare i ett idrottslag sa det som tar en kvart att gå igenom i ett herrlag tar två dagar i ett tjejlag. det vet väl alla att kvinnor i grupp inte kan komma överens
Citera
2014-12-01, 18:28
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Vad kan du som man göra för att bryta ner din orättvisa maktposition och bereda väg för kvinnor? Vilka av råden på clarks lista känner du dig individuellt mest träffad av? Vad gör du i dagsläget för att feminismen ska växa och bli starkare? Vad kan du göra utöver det du gör idag?

Jag köper öht inte konceptet "patriarkat" liksom andra struktur-koncept. Jag gillar heller inte att skuldbelägga hela grupper grundat på deras kön eller andra egenskaper som de föddes med. Kort och gott: Jag accepterar inte de falska premisserna som frågeställningarna bygger på.

Clarks lista och tankar om de punkter jag anser intressanta:

(Förövrigt, att dela upp allt i 50/50 kvinnor män är inget ändamål i sig och beror på situationen och omständigheterna)(1) (Ej heller är gynnande av kvinnor ett ändamål) (2)

Citat:
1. Do 50% (or more) of housework.

Se (1)(2)

Citat:
2. Do 50% (or more) of emotional support work in your intimate relationships and friendships.

se (1) men i princip stämmer det. Har inget med feminism att göra egentligen.

Citat:
3. Consume cultural products produced by women.

Tyvärr, men ingen talar om för mig vad jag ska eller inte ska läsa. Att läsa kvinnlig eller feministisk litteratur är inget ändamål i sig. Se (2)

Citat:
4. Give women space.

Detta är inte exklusivt till kvinnor... varför inte bara ge främmande personer utrymme?

Och jag sätter mig bredvid vem jag vill på buss och tåg, om nu inte personen aktivt tar avstånd genom att t.ex be mig gå.

Citat:
6. When a woman tells you something is sexist, believe her.

Omvänd ad hominem. Inte en chans att jag accepterar argumentationsfel.

Citat:
7. Educate yourself about sexual consent and make sure there is clear, unambiguous communication of consent in all your sexual relationships.

Självklart.

Citat:
10. Have progressive name politics.

Se (2)

Citat:
11. If you have children, be an equal parent.

Se (1)... Beror på situationen.
Citat:
20. Ensure that some of your heroes and role models are women.

Inget ändamål i sig.

Citat:
33. Walk the walk about income inequality.

Se(1)

Citat:
34. Get in the habit of treating your maleness as an unearned privilege that you have to actively work to cede rather than femaleness being an unearned disadvantage that women have to work to overcome.

Se högst upp.

Citat:
35. Self-identify as a feminist.

Nej.
Citera
2014-12-01, 19:19
Medlem
Det var otäckt så mycket hat denna TS spyr ur sig.
Jämställdhet - Ja
Extremfeminism - NEJ

Sök hjälp innan du fräts upp fullständigt av din sura galla. Att förolämpa andra tjänar du inget på.
Citera
2014-12-01, 19:22
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Är det då rätt att diskriminera för att främja jämställdhet? Hur går det ens ihop? Diskrimineringen i sig är ju ojämställd. Och då är det ju ingen räkmacka längre...
Svår fråga. Det beror på från fall till fall. Kvotering på arbetsplatser ser jag som något negativt. Jag har dock inga problem med vissa riktade insatser, såsom när man i vissa län har gett ekonomisk hjälp till medelålders kvinnor för att skaffa körkort.

Om diskrimineringen i sig är ojämställd eller inte beror helt på hur du vill definiera jämställdhet, men jag anser att den ibland kan vara ett nödvändigt ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in