2014-11-29, 22:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma60
Ingen aning om vad föregående hyresgäst gjort...
Det kanske du inte bör bry dig om heller, som hyresgäst har du en rad rättigheter men du har också skyldigheter vilket inkluderar ansvar när du gör ändringar så det kan va bättre att ringa hyresvärden/fastighetsskötare.

Citat:
Men det där med pop-nit fattade jag inte.
Popnut även kallad blindnitmutter.
http://www.aboveboardelectronics.com/pop/POPnut.htm
http://www.dinbyggare.se/bilder/upload/10/artiklar/289/Kort89_bild3_grupp2.jpg

Redigerat:
Mitt svar förutsätter att det är fastighetens utrustning som felar.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-11-29 kl. 22:13.
Citera
2014-11-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte pop-nit, det är en helt annan sak. Pop-nut.

Ja, jädrar.
Det var en bra ide som jag inte tänkt på.

Men tror du man kan få fast den och det blir hållbart?
Citera
2014-11-30, 10:19
Moderator
Tystnads avatar
Svårt att svara på men blindnitmutter är en mycket bra grej, dock är den nog främst avsedd att användas i plåtliknande konstruktioner då den funkar lite som en popnit och expanderar, i nämnda järndosa har den kanske inte plats att expandera tillräckligt?
Har enbart använt denna i plåtkonstruktioner, metallhyllor, kylskåpshandtag etc.

Men det skadar ju inte testa den är ju ändå sönder.
Bara du får tag i en krok med samma gänga som blindnitmuttern
Citera
2014-11-30, 12:10
Medlem
JBernards avatar
Vad händer om man använder en omvandlare 24v på utrustning avsedd för 12v?
Citera
2014-11-30, 13:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Utrustningen går (antagligen) sönder.
Citera
2014-12-01, 20:32
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Fått tag på en gammal kristallkrona som jag behövde förlänga sladden till. Går 3 svarta sladdar i den varav 2 är ihopvirade och den 3:e rimligtvis är nollan. körde in det i en sockerbit och kopplade en vanlig lampsladd med blå till 0 och brun till den andra. Uttaget i taket är är ett vanligt för taklampor med 2 hål. Tror det blir rätt så men jag tänkte bara höra här så att jag inte har råkat göra hela kristallkronan strömförande.

Allt lugnt?
Citera
2014-12-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard

Effekten kommer öka med en faktor 4, tro du utrustningen klarar av en sån effekt?
Citera
2014-12-01, 21:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Fått tag på en gammal kristallkrona som jag behövde förlänga sladden till. Går 3 svarta sladdar i den varav 2 är ihopvirade och den 3:e rimligtvis är nollan. körde in det i en sockerbit och kopplade en vanlig lampsladd med blå till 0 och brun till den andra. Uttaget i taket är är ett vanligt för taklampor med 2 hål. Tror det blir rätt så men jag tänkte bara höra här så att jag inte har råkat göra hela kristallkronan strömförande.

Allt lugnt?
Ja, det låter korrekt.

Kristallkronan har antagligen haft krontändning tidigare, men sedan har man kört allt på en tändning, därav de två ihopvirade trådarna.
Citera
2014-12-01, 22:12
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Effekten kommer öka med en faktor 4, tro du utrustningen klarar av en sån effekt?

Hur räknade du fram den faktorn?
Citera
2014-12-01, 22:15
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys

Det låter som en retorisk fråga. Tack för Era svar iallafall, nu vet jag att skiten förmodligen brinner upp och avstår från att prova.
Citera
2014-12-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Hur räknade du fram den faktorn?

Han utgick från att utrustningen består av en resistiv last. Då ger ju dubbla spänningen dubbla strömmen - dubbla strömmen ggr dubbla spänningen är ju 4 ggr effekten. Men det är ju långt från sanningen om det är elektronik t ex, då den kan bete sig olika. Ofta har man t ex spänningsregulatorer/omvandlare som ser till att olika delar av kretsen får rätt spänning - är det då linjära regulatorer så dubblas effekten - men är det switchande regulatorer minskar strömmen t o m när man höjer spänningen och idealt drar den då bara halva strömmen vid 24 V och effekten blir samma (såna regulatorer har oftast rätt bra verkningsgrad).

Numera använder ju t ex många nyare mobiler, surfplattor, kameror mm USB-matning på 5 V - men elektronikens matningsspänning varierar ju lika mycket som med dom gamla laddarna. Det sitter då helt enkelt DC/DC-omvandlare (oftast effektiva switchande) som reglerar så man kan mata med "standardspänning" på 5 V och sen jobbar elektroniken med helt andra spänningar invändigt som kan va både högre och lägre än 5 V. Jag har t ex ett ocilloskop som går på 9 V - men det matas ändå via USB - sitter en DC/DC omvandlare på sladden

Det är inte ens säkert att utrustning går sönder om den får 24 v istället för 12 då dessa spänningsregulatorer kan klara ett rätt stort inspänningsområde. Men det beror ju helt på hur kretsen är designad och hur pass höga effekter den hanterar normalt - det är inte värt att chansa för risken är stor att nåt går sönder (12 V till 24 V är ju en rätt stor höjning också).
Senast redigerad av C20 2014-12-02 kl. 09:57.
Citera
2014-12-02, 18:41
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Han utgick från att utrustningen består av en resistiv last. Då ger ju dubbla spänningen dubbla strömmen - dubbla strömmen ggr dubbla spänningen är ju 4 ggr effekten. Men det är ju långt från sanningen om det är elektronik t ex, då den kan bete sig olika. Ofta har man t ex spänningsregulatorer/omvandlare som ser till att olika delar av kretsen får rätt spänning - är det då linjära regulatorer så dubblas effekten - men är det switchande regulatorer minskar strömmen t o m när man höjer spänningen och idealt drar den då bara halva strömmen vid 24 V och effekten blir samma (såna regulatorer har oftast rätt bra verkningsgrad).

Numera använder ju t ex många nyare mobiler, surfplattor, kameror mm USB-matning på 5 V - men elektronikens matningsspänning varierar ju lika mycket som med dom gamla laddarna. Det sitter då helt enkelt DC/DC-omvandlare (oftast effektiva switchande) som reglerar så man kan mata med "standardspänning" på 5 V och sen jobbar elektroniken med helt andra spänningar invändigt som kan va både högre och lägre än 5 V. Jag har t ex ett ocilloskop som går på 9 V - men det matas ändå via USB - sitter en DC/DC omvandlare på sladden

Det är inte ens säkert att utrustning går sönder om den får 24 v istället för 12 då dessa spänningsregulatorer kan klara ett rätt stort inspänningsområde. Men det beror ju helt på hur kretsen är designad och hur pass höga effekter den hanterar normalt - det är inte värt att chansa för risken är stor att nåt går sönder (12 V till 24 V är ju en rätt stor höjning också).

Som vanligt bortser ni från att en apparat inte per automatik avger mer effekt bara för att en storhet ökar. Så är inte alltid fallet. Höjer du spänningen kommer apparaten att dra mindre ström men avge samma effekt. Detta är den stora anledningen till att vi använder så hög spänning som möjligt vid överföring av effekter över långa sträckor.

Det som eventuellt knäcker apparaten i det här fallet är överspänningen, inte någon ökad effekt. Förutsatt att det inte är en apparat som fungerar i flera spänningsområden.

Formeln med U^2 vid effektberäkning är ju bara teoretisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in