2014-12-01, 09:36
Medlem
TetrisNinjas avatar
Som jag ser det har jag en skyldighet att upprätthålla patriarkatet.

Den här listan bestod mest av skitsnack: ''Underkasta dig kvinnor, ge oss pengar, sitt inte bredvid kvinnor i kollektivtrafiken, anta att en kvinna alltid talar sanning, tillåt inte sexistiska skämt om kvinnor'' osv. osv.

Det hela handlar mest om hur man ska särbehandla kvinnor istället för att se dem som jämlikar, där könet blir avgörande för hur man ska förhålla sig till människor i vardagslivet. Vissa punkter har inte ens något med feminism att göra, som punkt 17.
Citera
2014-12-01, 10:20
Medlem
Jag är man, men känner mig som kvinna, alltså är jag kvinna. Hur ska jag göra med mitt medlemskap i "patriarkatet"? Kontaktar jag någon som skriver ut mig eller behåller jag mina privilegier?
Citera
2014-12-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ja, såna påståenden hör man ju titt som tätt från män. Det finns två stora problem här:

1. Du behandlar män och kvinnor olika
2. Samtidigt tror du att du behandlar dem lika

Både ditt beteende och din blindhet för sagda beteenden är stora hinder för samhällets framåtskridande.

Nej. Jag skrev att jag behandlar män och kvinnor likadant. Anledningen till att jag skrev så är att jag behandlar män och kvinnor likadant. Det finns ett stort problem här: 1. Du gör antaganden du inte har täckning för därför att du inte känner mig. 2. Du har ett bisarrt självgodhetskomplex som innebär att du alltid har rätt i all din godhet och vishet.

Kvinnor verkar tro att "lika behandling" innebär att jag ska ge dem någon slags positiv särbehandling för de är ju utsatta för strukturell förfördelning. Nej. Jag behandlar dig precis som jag behandlar Kalle. Att du inte uppskattar det har ingenting med saken att göra.

Men feminismen kommer alltid att hävda "osynliga strukturer". Det är som religion. Om något skett på ett sätt som de inte uppskattar så är det alltid patriarkatets fel. Själva är det bara oskyldiga offer. Det försvaret kommer alltid att användas. Om så 100% av chefstjänsterna i sverige innehas av kvinnor kommer vi ändå få höra att kvinnan är förtryckt så fort det sker något som uppfattas som orättvist.

Citat:
När kön är riggad mot oss på det sätt den nu är så blir "verktyget" nödvändigt för att jämna ut ojämlikheterna och göra samhället rättvist.

När är samhället, enligt dig, "rättvist"? Det du pratar om är en chimär. Hur ska man avgöra rangordningen på de kvinnor som släpps före då? Det finns ju orättvisor inom gruppen kvinnor också.

Citat:
...Och där avslöjade du dig som kvinnohatare. Feminism är i praktiken en synonym till jämställdhet, det är både jämställdhetens teori och dess praktik.

Och där avslöjade du dig som manshatare. Nej feminism är inte en synonym till jämställdhet. Feminism är en politisk rörelse där en liten klick talföra individer försöker skaffa sig fördelar på bekostnad av andra. Du är själva definitionen på nyttig idiot. Du har för övrigt redan uttalat dig nedvärderande med förutfattade meningar. Jag vet att du tror att det är ok för du riktar dig ju till "korkade gubbslem och obildade SD-idioter utan jobb" men det är det inte. Men feminist, det skulle jag inte kalla dig. Du är en nyttig idiot åt feminismen.

Citat:
antifeministiska mongon

För er som försvann till toaletten ett tag så har vi precis börjat kränka utvecklingsstörda personer. Det är ett fint sätt för det starkare könet att peka på orättvisorna i samhället förstår ni.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Mycket intressant frågeställning. Ska hänsyn tas utifrån hudfärg/ras framför kön eller vise versa? Sexuell läggning och upplevd sexualitet måste såklart även tas med i beräkningen.

Ponera att patriarkatet måste göra en nyanställning enligt mångfaldspraxis, är det då så att en vit kvinna möjligtvis skulle exkluderas en anställning om en annan sökande vore svart, eller räcker det kanske rent av med en vit man med "kvinnlig upplevd sexualitet"?

Vi som är en del av patriarkatet måste såklart ställa oss dessa frågeställningar, då det enligt TS är vår skyldighet.

Sluta sväva ut i oväsentligheter, jag skrev ut frågeställningen klart och tydligt i trådens första inlägg. Fortsätter du att gå OT så kommer jag kontakta en moderator som tar bort dina inlägg och alternativt bannar dig. Bara så att du vet.

Det är inte "oväsentligheter". Bara för att du inte förstår vad som skrivs så är det inte ointressant. Att hota inlägget med moderator är ju på gränsen till infantilt.

Citat:
Det massiva hat som börjar flamma upp mot mig redan nu i denna tråd ser jag som bekräftelse på att dessa aggressiva strukturer ligger fast starkt under ytan på vårt förljugna samhälle.

Och där togs offerkoftan på. Titta bara!! Titta på vad ni HATAR MIG alla dumma äckliga gubbslemjävlar. Här försöker jag, den goda, fantastiska kvinnan bara utbilda er dumma våldtäktsmän med en lista över hur ni ska leva era liv och DIREKT så blir jag HATAD! Enbart för att jag är kvinna!

Nej. Du får mothugg för att dina argument är dåliga. För att ditt sätt är högtravande och självgott. För att du är nedvärderande och kränkande. Jag säger inte ett pip om ditt kön, när jag läste ditt tragiska första inlägg så trodde jag du var en man.

Det jag säger är att du är en otrevlig individ. Du beter dig precis som nidbilden av den högfärdige härskaren du påstår dig kämpa mot. Du låter som Göran Persson på speed. Härskarteknik och offermentalitet byter av varandra som det passar. Du fäktar vilt och gör personangrepp till höger och vänster.

Jag känner inte en person som skulle stå ut med dig i mer än en kvart, oavsett kön. Jag tycker mest synd om dig faktiskt.

Citat:
Jag behöver inte redovisa ett skit! Vad ni börjar göra nu i tråden är att lägga någon sorts bevisbörda på mig där jag ska deklarera mina ståndpunkter och liknande.

Hm. Du förstår vad argumentation är för något inte sant? Det är det vi ägnar oss åt på ett politiskt forum. Argumentation. Det innebär också, tyvärr, att man måste "redovisa skit" ibland.

Den röda tråden är nog tyvärr att du ser osynliga maktstrukturer som försöker hålla dig nere var du än går. Varje situation filtreras genom ditt genusfilter och slutsatsen blir alltid densamma. Om du får mothugg när du skriver nonsens på ett forum så är det för att du är KVINNA. Om du tvingas "redovisa skit" så är det det patriarkala förtrycket som försöker sätta sig på dig som KVINNA. Allt du förnimmer färgas av ett rabiat fokus på ditt eget kön. Det är inte vi som hatar kvinnor min vän, det är du som hatar män. Det löper som en röd tråd i hela ditt sätt att diskutera.

Citat:
Så att ni kan bli bättre människor än vad ni är. Just nu krälar ni runt i smutsen, och ni är inte ens medvetna om det.

Med varje påhopp så förminskar du dig själv och gör dig själv mindre och mindre relevant. Inte för att du är kvinna alltså, utan därför att du är självgod och otrevlig.

Fortsätt hata min vän. Jag tror att det är av de få saker du faktiskt är bra på.
Senast redigerad av Avskedad 2014-12-01 kl. 11:16.
Citera
2014-12-01, 11:15
Medlem
avmans avatar
Patriarkatet är en myt

THE MYTH OF MALE POWER
http://www.youtube.com/watch?v=FFtGw...g9-inbSHXD7G5n

THE MYTH OF PATRIARCHY
http://www.youtube.com/watch?v=PVE6FSzUHr4

"Kvinnor får lägre betald" är en myt.
http://www.dnv.se/wp-content/uploads..._myter_bok.pdf
Citera
2014-12-01, 11:24
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avskedad

Folk verkar tro att kvinnor skulle agera bättre än män om rollerna varit ombytta. Som om kvinnor är det "mjukare" könet och aldrig skulle missbruka en maktposition för egen vinning. Jag har frågat kvinnliga vänner om de hellre skulle arbeta på ett företag med enbart män, eller enbart kvinnor. Samtliga har fått något plågat i blicken vid tanken på ett företag med enbart kvinnor. Ett enda långt rabiat Robinson-öråd verkar vara bilden av en sådan anställning. Kvinnor har andra sätt men de är lika maktkåta och egocentriska som män, tror du annat är du en nyttig idiot.

Ditt inlägg påminde mig om det här perfekta exemplet över det du säger om enbart kvinnliga företag jag läste för ett tag sen:

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1168182/Catfights-handbags-tears-toilets-When-producer-launched-women-TV-company-thought-shed-kissed-goodbye -conflict-.html
Citera
2014-12-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisAlphaea
Har du som man tänkt på att du, bara genom att existera och vara som du är, upprätthåller det patriarkat som världen runt ansvarar för kvinnors systematiska underordning? Ja, du. Sluta kolla runt omkring dig, jag talar till just dig. Har du en prinskorv nedstoppad i pantalongerna så är du skyldig, så enkelt är det. Du kanske tror att det enbart är andra män som står för förtrycket, objektifieringarna, våldtäkterna, våldet, förminskandet, slut shamingen, oviljan att släppa fram kvinnor som är bättre kvalificerade än dig, etc., men jag kan lova att oavsett hur feministisk och modern du tror dig vara så finns det något område där du brister (förmodligen många områden, om vi ska vara ärliga, och det vet du om).

Svaret på detta kallas ökad genusmedvetenhet! Som man har du snackat länge nog nu. Sluta glappa med din stora käft och sätt dig ner och lyssna lite istället, för en gångs skull. Ett första steg på vägen till att få upp ögonen för din egen privilegierade position är att lyssna på vad feminister har att säga om det. Ta t.ex. denna lista av Pamela Clark, verksam vid York University i Kanada:

35 Practical Tools for Men to Further Feminist Revolution

Du kan börja med att läsa igenom listan och begrunda vilka av punkterna som stämmer in på dig, vilka du behöver bli bättre på (i fallet med den genomsnittlige flashbackaren gissar jag på nästan alla punkter ). Istället för att grina, gnälla, och kämpa emot som den Vite Kränkte Man du är bör du reflektera över listan och börja applicera den praktiskt i dina vardagliga möten med kvinnor. Det kommer nog att kännas kämpigt i början, eftersom ingrodda patriarkaliska mönster är svåra att tvätta ur. Men efter ett tag kommer det att släppa och du kommer att se att du, om du ödmjukt följer dessa råd, sakta blir till en bättre medmänniska.

Frågeställning: Vad kan du som man göra för att bryta ner din orättvisa maktposition och bereda väg för kvinnor? Vilka av råden på Clarks lista känner du dig individuellt mest träffad av? Vad gör du i dagsläget för att feminismen ska växa och bli starkare? Vad kan du göra utöver det du gör idag?

Du behöver bearbeta din bitterhet mot män, kanske hos en psykolog?

Att ständigt gå runt och se sig som ett offer är inte hälsosamt. Enligt dig är kvinnor mentalt handikappade och oförmögna att stå upp för sig själva. Vore jag kvinna skulle JAG känna mig kränkt.

Du behöver lära dig ansvarstagande. Men det kanske kommer med tiden när du blir mer vuxen.
Citera
2014-12-01, 12:18
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
"23. Don’t treat your spouse like a “nag.” If she is “nagging,” you are probably lagging."

Vilken själv(köns)god feminist.

Jag personligen tycker ju att hela den här listan är "nagging". Hade jag varit i ett förhållande och fått en lista med punkter jag skulle tänka på för hennes skull så hade jag kallat det gnäll.

Nu ska man få denna jävla lista även fast man inte känner kvinnan..

Och varför ska jag hjälpa till för, vad får jag ut av det? Det här med att samhället och män ställer upp och korrigerar sig själv och sin omgivning så att kvinnor ska kunna glida fram utan besvär är över. Feminism är att du klarar dig själv.

Nä vet du vad, Gundrunk Avskyrman, Piraya Blåst, Maria Svelände och alla andra kan dra nåt gammalt kadaver över sig medans jag avancerar i min patriarkala mansroll. Det gäller att komma till toppen, som en ansiktssats. Häng med nu era slappsnippor..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2014-12-01 kl. 12:31. Anledning: Vårdade språket lite..
Citera
2014-12-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fukkd
Kan någon berätta för mej vad mina privilegier som vit man är? Samma sak med patriarkatet. Har frågat gång på gång vad dom innebär/vad det är, men får i regel bara svaret att "du vet mycket väl vad dom är/vad det är" vilket jag ärligt talat inte gör.

Hittar bara mycket otydliga definitioner och evighetsdiskussioner om ämnena på Google.
Män ur tydligen alla samhällsklasser förtrycker kvinnor skoningslöst i livets alla skeenden.
Citera
2014-12-01, 14:04
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Ditt inlägg påminde mig om det här perfekta exemplet över det du säger om enbart kvinnliga företag jag läste för ett tag sen:

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1168182/Catfights-handbags-tears-toilets-When-producer-launched-women-TV-company-thought-shed-kissed-goodbye -conflict-.html
Jag skulle så gärna vilja se en realityshow med bara kvinnor. Tänk dig en helkvinnlig variant av Robinson. Jag skulle sitta bänkad framför tv:n vid varje avsnitt.
Citera
2014-12-01, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag skulle så gärna vilja se en realityshow med bara kvinnor. Tänk dig en helkvinnlig variant av Robinson. Jag skulle sitta bänkad framför tv:n vid varje avsnitt.
Problemet med det är ju att de kvinnor som är mest manliga kommer att förtrycka de andra.
Citera
2014-12-01, 14:24
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det jag personligen gör är att inse att jag som heterosexuell vit man glider på en räkmacka i de allra flesta situationer. Att föreställa sig hur det känns att tillhöra en diskriminerad grupp är extremt svårt för någon i min position. Därför är jag väldigt försiktig med att förkasta teser om patriarkatet, och jag brukar ge allt rätt så mycket eftertanke även om jag initialt tycker att det verkar helt vanvettigt.
Kan du ge exempel på sådana situationer?
Citera
2014-12-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisAlphaea

Varför ska du konsumera kultur gjord av kvinnor? Kanske för att om du konsumerar kultur skapad av andra sorts människor än dig själv så växer du genom att du vidgar dina vyer och din förståelse av världen...? Kan vara en tanke, kanske? Om du är ärlig mot dig själv så kommer du nog komma fram till att du konsumerar en massa skitkultur redan som det är, så ett byte till mer högkvalitativa saker skulle bara göra dig gott.

Våga gå ur era trygghets-zoner, fegisar!

Vem bryr sig om det är en kvinna eller en man som skapar kultur? Jag kollar inte på TV, filmer och sådant bara för att det råkar vara en kvinna eller en snubbe som tillverkade det. Så länge det inte är nån nassepropaganda eller feministblaja skulle jag teoretiskt kunna kolla vad det är. Men jag är nöjd med att spela GTA V, kolla på Våra Värsta år och att skratta åt idiotsaker som det du försöker skyffla.
Senast redigerad av BurroBastard 2014-12-01 kl. 14:37. Anledning: Ändrade en mening
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in