Jag köpte en cykel av modell ATB från Biltema för ett par år sedan för 1000kr.
Bakaxeln gick av helt spontant efter cirka 6 månader och 100 mil, det var tur att det var i låg hastighet så att jag inte ramlade och slog mig.
Cykeln var väldigt tung och därmed "tungtrampad", men detta är ingen större nackdel för mig; jag uppskattar den extra motionen man får.
Det kändes som om framväxeln var geometrisk omöjlig att justera så att man kan använda alla växlarna, den liksom tog i ramen i låga läget.
Däcken på Biltema biltema är katastrofala, jag tuggade mig igenom minst 3 par under ett år och man fick väldigt lätt punktering. Små glas- och grusbitar vandrar väldigt lätt igenom det mjuka gummit.
Trots allt detta så var jag hyfsat nöjd. Det är inte på många ställen man kan köpa en ny fräsch cykel för 1000kr.
Man måste väl se till vad man får för pengarna. En Biltema MTB för 3K kronor kan ju inte jämföras med en Merida MTB för 10 - 15K kronor. Har själv ägt en Biltema MTB för några år sedan o tyckte att den klart var värd pengarna så länge den förvarades inomhus o inte cyklades i regn därför jag har ett svagt minne av att den rostade.
En biltemacykel kan hålla riktigt bra, de första året/åren...
Därefter är det dock ett rent helvete.
Dessutom är det få cykelreparatörer som vill ta in dem.
Cyklar man ofta och regelbundet lönar det sig definitivt i längden att köpa ett bättre märke.
Då har man i regel 5-10 bekymmersfria år, sen går det att reparera och få det bra.
Ska man köpa biltemacykel...
Billigare att byta till en ny biltemacykel efter ett par år än att börja reparera enligt min erfarenhet.
Någon som vet ett bra cykel-lås på Biltema? Har fått låna en fin cykel som jag inte vill ska bli stulen. Biltema är det närmaste jag kommer på som säljer cykel-lås. Bör man ha en "wire" eller ett av "hänglås-typ"?
Någon som vet ett bra cykel-lås på Biltema? Har fått låna en fin cykel som jag inte vill ska bli stulen. Biltema är det närmaste jag kommer på som säljer cykel-lås. Bör man ha en "wire" eller ett av "hänglås-typ"?
Är dessa billiga varuhuscyklar någonting att ha?
Jag köpte en ”dyrare” (3000kr) citybike på biltema för 10 år sedan. Jag har cyklat en hel del med den och även änvänt den för motion när jag började cykla längre.
Min kompis har pendlat med biltemacyklar, och sen köpt delar från samma butik när något gått sönder. Han har haft massa problem....i synnerhet med reservdelarna.
Annektdotiska vittnessmål bevisar ingenting men jag tror ändå att dessa historier ger en bra fingervisning.
Om du bara skall ha en cykel för transport i närområdet, till affären, till skolan osv räcker antagligen dessa cyklar långt.
Men skall du pendla dag ut och dag in, oavsett väderlek så är det helt andra påfrestningar och du behöver antagligen bättre/dyrare grejor.
Det är heller inte rimligt att tro att en billig mountainbike skall hålla för tuff skogskörning. Du kan jämföra dessa cyklar med volvo xc 70. De är inte anpassade för tuff terängkörning utan de ser bara tuffa ut för att konsumenterna vill ha det utseendet.
Det beror ju helt på vad man vi ha ut av sin cykel. Har själv ett par Temat-hojar som jag haft några år. HAr också en Skeppshult som jag är väldigt nöjd med!
Temathojarna är perfekta till och från jobbet och stan. HAr inte haft några större bekymmer med dem. Har även haft en Sjösala som var ett riktigt sorgebarn.