2014-11-27, 22:22
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Dags för en skobild, Herring Gosforth II

Mmmmm....

Snygg och simpel höstkombo.
Citera
2014-11-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Dags för en skobild, Herring Gosforth II

Snyggt! Men kanske dags att ta fram mockaborsten och borsta bort de vita ränderna vid gångvecken?
Citera
2014-11-28, 11:17
Avslutad
Ska slå till på en black Friday erbjudande.
Är det någon skillnad på kvalité mellan loake 290 och blenheim? Alltså vinterskor och skiljer endast 279 sek mellan dessa.
Citera
2014-11-28, 11:53
Medlem
Bayous avatar
Putsade mina herring (by cheaney) kängor för andra gången, förra (första) gången fick jag till jättefin spitshine med pate de luxe och vatten, och idag fick jag det på ENA men inte den andra, som jag slet mitt hår över och försökte få till men den blev sämre än från början!

Vad har jag gjort för fel? För mycket vatten? För hårt tryck? Håller på att bli tokig.
Citera
2014-11-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Ska slå till på en black Friday erbjudande.
Är det någon skillnad på kvalité mellan loake 290 och blenheim? Alltså vinterskor och skiljer endast 279 sek mellan dessa.
290 har lädersula och Blenheim gummisula så jag hade valt Blenheim om jag var ute efter en vintersko. I övrigt tillhör bägge modellerna Loakes Shoemaker-serie så de bör vara tämligen likvärdiga.
Citera
2014-11-28, 12:50
Medlem
golangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayou
Putsade mina herring (by cheaney) kängor för andra gången, förra (första) gången fick jag till jättefin spitshine med pate de luxe och vatten, och idag fick jag det på ENA men inte den andra, som jag slet mitt hår över och försökte få till men den blev sämre än från början!

Vad har jag gjort för fel? För mycket vatten? För hårt tryck? Håller på att bli tokig.
Jag har råkat ut för samma sak och utan att vara särskilt kunnig misstänker jag att jag använde för mycket vatten. Det jag gjorde var att ta bort vaxet (gjordes med hårtork och bomullstrasa) och börja om.
Citera
2014-11-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayou

Du väntar för länge innan du putsar med vatten efter att du lagt på polishen. Lägg på ett lager polish på den sämre skon och putsa direkt efter. Om polishen stelnar för hårt blir det svårare att putsa upp glansen.
Citera
2014-11-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golang
Jag har råkat ut för samma sak och utan att vara särskilt kunnig misstänker jag att jag använde för mycket vatten. Det jag gjorde var att ta bort vaxet (gjordes med hårtork och bomullstrasa) och börja om.

Väldigt onödigt att ta bort polishen bara för att den inte blir blank.
Citera
2014-11-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Har man riktiga 'ankfötter', skor som kräver H-bredd (eller väldigt bred läst i G-bredd), så känner jag inte till några butiker i området som har några vettiga alternativ. G är väl i stort sett det bredaste som finns att tillgå då jag tror det är det bredaste C&J erbjuder (Tror inte att någon av skomakarna i området har något annat än C&J).

Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
För övrigt finns det även en skobutik inne på Caroli som har ett par modeller från Allan Edmonds. Men jag misstänker att de är i normalvidd.

Nu har skobutiken inne på Caroli, utöver tre modeller från Allan Edmonds, fått in en riktigt bred svart Capped Toe Oxford från Barker i polished binder för riktiga gentlemen med ankfötter, och en annan smalare modell.

Utöver det en longwing brogue från Oscar Jacobsson tillverkad hos Italigente i Italien och en slät derby som var rätt snygg faktiskt.
Citera
2014-11-28, 13:59
Medlem
mastejags avatar
Vart kan man hitta skosnören på nätet till "riktiga" skor? de i butikerna här omkring har ju bara snören till sportskor!
Citera
2014-11-28, 14:03
Medlem
golangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Väldigt onödigt att ta bort polishen bara för att den inte blir blank.
Tror du? Putsade mig fördärvad i över en timme utan någon som helst skillnad. Efter det att jag tog bort vaxet var det smooth sailing.
Citera
2014-11-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golang
Tror du? Putsade mig fördärvad i över en timme utan någon som helst skillnad. Efter det att jag tog bort vaxet var det smooth sailing.

OK, funkade det bra för dig så är det ok. Men om anledningen att man inte får upp glansen är att man väntar för länge innan man börjar putsa med vatten så är det väldigt "over kill". För att få till en riktigt djup spitshine så krävs det många lager polish och tar man bort all polish och börjar om från scratch så tar det onödigt lång tid i regel. Oftast räcker det med att man lägger ett tunt lager över de matta lagren och putsar direkt med vatten så kommer glansen tillbaka så att säga.

Har man nåt klet i botten som gör att inte polishen fäster, då kan det vara en bra idé att ta bort det gamla innan man börjar lägga nya lager polish.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in