2014-11-26, 21:50
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Skor antagligen.

Troligtvis inte. Om om man skär ut så många läderbitar man kan så är det ju omöjligt att göra fler skor. Bespoketillverkare gör testskor av det 'dåliga" lädret.
Citera
2014-11-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Både ja och nej. I regel görs inte skor av dem hos premiumtillverkarna, om de inte gör skor för private labels som har betydligt lägre spec, men oftast inte så stor skillnad i specen. Sedan vet jag att ex EG fulat med sina skor för Taiwanesiska marknaden, med betydligt sämre läder där, så ibland chansar de kanske för vissa marknader (läs Asien, där allt brittiskt automatiskt dyrkas, särskilt om det är anrika märken som EG) och hoppas att de ska komma undan med det. Är nog kombo dock att de har jävligt hårt pressad fabrik och svårt få tag i material, så tog nån beslutet att man skulle chansa med en marknad som Taiwan, som ändå är rätt isolerad. Lite synd. Och finns risk slår tillbaka, så de brukar bara försiktiga med sånt.

Men annars används överskottet till lite olika saker, provmodeller av nya grejer, till förstärkning i skorna i vissa fall, har man bespoke som G&G till testskor, osv. Eller slängs.

Om det nu spelar någon roll så lär de ju blir skor i en eller annan form hos någon, inte nödvändigtvis hos samma tillverkare - att det slängs material till 6 par dojor är orimligt.
Citera
2014-11-26, 22:26
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Om det nu spelar någon roll så lär de ju blir skor i en eller annan form hos någon, inte nödvändigtvis hos samma tillverkare - att det slängs material till 6 par dojor är orimligt.

Nej då, det slängs en hel del läder (läs återvinns, iom att det mesta är kromgarvat läder så ska det inte brännas då det trevärdiga krom som finns i lädret omvandlas till betydligt mer miljöfarliga sexvärt krom vid förbränning). Det är ju delvis det du betalar för. Som jag redan sagt, de flesta tillverkarna köper läder från ungefär samma garverier, Loake och Meermin såväl som Edward Green och Gaziano & Girling. De dyrare tillverkarna använder mindre av lädret, får alltså ut mindre av det de köpt in, en kostnad som sedan landar på konsumenten.
Senast redigerad av AlisterG 2014-11-26 kl. 23:04.
Citera
2014-11-27, 11:26
Medlem
Bayous avatar
Någon som har tips på oxfordmodeller (alltså stängd snörning) gjorda för högt insteg?

Jag fick precis hem ett par herring reading i mocka, storlek 6f, som passar jättebra förutom att V:et är rätt stort. I detta fallet struntar jag i det, eftersom dom sitter bra annars och är billiga, men skulle jag köpa ett par finare cap toes för en 3-4K så vill jag ju att de sitter rätt.
Citera
2014-11-27, 14:36
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Samma problem för mig! Prova med C&J särskillt de med G-vidd!, funkade för mig.
Citera
2014-11-27, 14:54
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayou
Någon som har tips på oxfordmodeller (alltså stängd snörning) gjorda för högt insteg?

Jag fick precis hem ett par herring reading i mocka, storlek 6f, som passar jättebra förutom att V:et är rätt stort. I detta fallet struntar jag i det, eftersom dom sitter bra annars och är billiga, men skulle jag köpa ett par finare cap toes för en 3-4K så vill jag ju att de sitter rätt.
Har samma problem med den modellen. Har ett par C&J hallam i standardvidd och de passar fint så beror lite på olika passform.
Citera
2014-11-27, 14:58
Medlem
Vass U- och F-läst lär också ha rätt högt insteg (vilket blir ett problem för mig med lågt insteg eftersom jag är grymt sugen på ett par Old English till våren...)
Citera
2014-11-27, 20:01
Medlem
Var på NK idag och testade ett par loake cannon.
strl 10 var för stor och 8.5 var rätt tight (hur mycket töjer sig de?)

Är det någon som upplever att de är stora i storlekarna?
Har normalt strl 44-46 annars på tex adidas superstar
Citera
2014-11-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejego

Jag har storlek 10 i engelska herrskor och 44 i sydeuropeiska herrskor. 8.5 är väl typ storlek 39. Det är ganska stor skillnad på 8.5 och 10. Menar du 9.5?
Citera
2014-11-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag har storlek 10 i engelska herrskor och 44 i sydeuropeiska herrskor. 8.5 är väl typ storlek 39. Det är ganska stor skillnad på 8.5 och 10. Menar du 9.5?

UK 8,5 är euro 42, det stora glappet skulle väl snarare bero på att personen tvingas gå upp i storlek för att få bredden på skon, inte helt osannolikt om man har breda fötter.

Citat:
Ursprungligen postat av pejego

Skulle väl rekommendera dig att mäta och kolla vad för storlek du bör ha med avseende på längden och bredden (Köpa skor utifrån ett omdöme om att du har storlek som skiljer två storlekar... är väl inte så vettigt). Sedan är väl frågan hur tight skon sitter, och i vilken ledd den är tight. Är det längden eller bredden?
Senast redigerad av Simcon 2014-11-27 kl. 20:20.
Citera
2014-11-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
UK 8,5 är euro 42, det stora glappet skulle väl snarare bero på att personen tvingas gå upp i storlek för att få bredden på skon, inte helt osannolikt om man har breda fötter.

Skulle väl rekommendera dig att mäta och kolla vad för storlek du bör ha med avseende på längden och bredden (Köpa skor utifrån ett omdöme om att du har storlek som skiljer två storlekar... är väl inte så vettigt). Sedan är väl frågan hur tight skon sitter, och i vilken ledd den är tight. Är det längden eller bredden?

Mätte foten nu när det ändå var kväll samt kollade alla skor jag hittade, och inser att jag bör skämmas för mitt skobestånd.
Fot 286mmx93mm (mätt tvådimensionellt)

Gant "Driving shoe" 45/10.5uk
Din sko derbys 45
Lack sko 43
Nike SB 45/10uk
Converse 44/10uk
Din sko ökenboot 44
Arbetssko 46
Adidas superstar 46/11uk

8.5an satt tight som fasen, obekvämt men inte smärtsamt. 10an var för lång iallafall. Stod inte vilken 'fit' det var på dom så gissar att det var normalvidd. Skall hitta ett ställe som har fler storlekar av den lästen och testa. Borde inte vara orimligt att någon av 9/9.5 sitter som gjutet.
Glad iallafall att jag inte beställde på måfå online =)

P.s -En av de vanligare sidorna som börjar på H har 20% rabatt nu under black friday ifall nån ville veta
Citera
2014-11-27, 22:18
Medlem
bleus avatar
Dags för en skobild, Herring Gosforth II
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in