Citat:
Bioföräldrarnas prioriterade PUT högre än Yaras välmående. Eftersom "alla känner alla" i Gaza så tycker jag det talar starkt för att Mohammed och Madleen inte bekymrade sig tillräckligt för Yara. Det var deras Put som skulle säkerställas med Yara som först ANKARBARN för att nu vara "ANKARGRAV". Tänk så ond jag måste vara som kan tycka så här. Jag får inga godhetspoäng...
Jag tror paret var misslyckade i olika former. Det blev inget av Rami och han lär ha haft ett antal problem av varierande art. Familjesystemet håller individer i schack och det var först i Sverige som deras fulla problematik fick utlopp.
Men jag tror aldrig att Yaras föräldrar kunde tro att paret var onda och farliga. Rami var dessutom en bror med allt vad det innebär av (strikt) formella krav enligt släktreglerna. Att bryta med dem är otänkbart inom varje normal familj.
Personligen tror jag att föräldrarna har rationaliserat sin oro. Man har inte velat se och man har trott på parets lögner. Drivkraften har varit att komma till Sverige och i den önskan har man varit blind.
Skammen som den här familjen (förutom sorgen) får bära är livslång. Det som skett drabbar dem som familj för en evighet. Madleen har på många sätt rätt när hon säger att Rami dödat inte bara Yara utan också hennes andra barn och hennes familj. Det är inte ett känslomässigt uttryck utan har en faktisk grund.
Det som hänt får hon och alla medlemmar bära för resten av sina liv. I skam och vanära. Det är en baksida av det familjesystem som jag själv faktiskt uppskattar på vissa sätt.
Yara verkar ha haft det bra hos sin familj i Gaza. Det är vanligt att man låter flickorna gå vidare till högre studier och överlag är det stort fokus på barnen och deras välmående. Familjen verkar inte i det avseendet ha varit annorlunda. Det som gör dem annorlunda är att de skickade iväg ett barn.
Om ondska vore kriteriet för ankarbarn så skulle det vara mer sällsynt. För mig handlar det inte om godhetspoäng utan en förhoppning om att det som hänt Yara (åtminstone) ska skapa en medvetenhet om hur utsatta de här barnen är. Att Yara blir väckarklocka också för ankarbarnen.