2014-11-25, 20:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag tänker väl mest på att just detta styckmord utfört av en ung kvinna är väldigt exceptionellt i sin natur...
När det väl blir aktuellt med rättegång så kommer man sannolikt att även uppmärksamma
fallet i programmet du fört på tal under förutsättning då att det fortfarande rullar på i
televisonen.
Citera
2014-11-25, 21:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Men?
Det var ju inte I OFFRETS hem brottet begicks.
Det var ju i JA:s lägenhet som BO befann sig.

Eller spelar det ingen roll.
Undrar bara?
Det beror på hur sammanboende JA och BO anses ha varit. Jag erkänner att jag var lite slarvig som drog likhetstecken mellan JA:s lägenhet och offrets bostad.
Citera
2014-11-25, 21:32
Medlem
HectorPis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tingsrättsdom. Diskutabel, som du skriver, men tingsrättsdomar kan inte användas som indikation på rättsläget. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir tidsbegränsat i hovrätten.

Jag är av samma åsikt.

Den här historien är sammantaget ett av de mer skeva förlopp jag följt..
Citera
2014-11-25, 22:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Där har du bara fel. Uppsåtet hör inte dit, och mord med likgiltighetsuppsåt ger inte nödvändigtvis kortare straff än de med direkt uppsåt. Normalstraffet för ett mord utan vare sig förmildrande eller försvårande omständigheter som begåtts före 1/7 2014 är 14 år, helt oavsett uppsåtstyp.
Nja, uppsåtstypen spelar roll för strafflängden men det är ändå en sammanlagd bedömning som görs av domstolen. Men HD har ju fastslagit att likgiltighetsuppsåtet utgör uppsåtets nedre gräns.
https://lagen.nu/begrepp/Likgiltighetsupps%C3%A5t

Morotsdomen är den enda morddom jag läst noga och där utgick man från 14 år på ett likgiltighetsuppsåt och sen fick han två år extra också. Något längre straff än så minns jag inte ens att man övervägde. Såhär står det också i en annan morddom ( https://lagen.nu/dom/nja/2013s376 ):

"Lagstiftaren har angett omständigheter som bör tala i skärpande riktning; att brottet har föregåtts av noggrann planering, att det har präglats av stor förslagenhet, att det syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, att gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att den medfört svårt lidande för brottsoffret, att brottet har riktat sig mot närstående, att brottsoffret har befunnit sig i en skyddslös ställning eller att brottet förövats inför ögonen på närstående till offret samt vissa andra specialfall. Å andra sidan har angetts omständigheter som talar i mildrande riktning som att händelseförloppet varit hastigt, att gärningsmannen har haft svårigheter att besinna sig, att brottet har föregåtts av ett kraftigt provocerande beteende, att brottet har begåtts under påverkan av psykisk störning eller att gärningsmannen har haft en starkt nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. "

Där ser du klart och tydligt att uppsåtstypen spelar roll för strafflängden. Allt det här gäller före straffskärpningen. Så om vi tar det här aktuella fallet med JH så gäller det för försvaret att undgå att åka dit på ett direkt uppsåt för då ligger påföljden jäkligt nära livstid. Om det bara blir mord på ett likgiltighetsuppsåt så blir det väl förmodligen samma bedömning som i Morotsdomen då, alltså 14 år +- 2 år. Som lite kuriosa i sammanhanget kan man ju nämna att den enda kvinna som har begått ett styckmord i svensk rättshistoria fick livstid.
http://svenskamord.se/index.php?topic=689.0
Senast redigerad av Sgt.Bland 2014-11-25 kl. 22:17.
Citera
2014-11-25, 23:30
Medlem
Sitter och läser FUP:en, det är så himla hemskt! Får se en bild på ett par turkosa och blodiga SVEA-skor som kunnat tillhöra vilken ung tjej som helst. Lite längre ner visas bilden på en dragsko som man funnit i en av Lovisas kroppsdelar! Man mår så himla dåligt av det här och jag kan inte fatta att det är sant. Man blir fan mörkrädd.
Citera
2014-11-26, 00:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Citat:
Där har du bara fel. Uppsåtet hör inte dit, och mord med likgiltighetsuppsåt ger inte nödvändigtvis kortare straff än de med direkt uppsåt. Normalstraffet för ett mord utan vare sig förmildrande eller försvårande omständigheter som begåtts före 1/7 2014 är 14 år, helt oavsett uppsåtstyp.
Nja, uppsåtstypen spelar roll för strafflängden men det är ändå en sammanlagd bedömning som görs av domstolen. Men HD har ju fastslagit att likgiltighetsuppsåtet utgör uppsåtets nedre gräns.
https://lagen.nu/begrepp/Likgiltighetsupps%C3%A5t

Morotsdomen är den enda morddom jag läst noga och där utgick man från 14 år på ett likgiltighetsuppsåt och sen fick han två år extra också. Något längre straff än så minns jag inte ens att man övervägde. Såhär står det också i en annan morddom ( https://lagen.nu/dom/nja/2013s376 ):

"Lagstiftaren har angett omständigheter som bör tala i skärpande riktning; att brottet har föregåtts av noggrann planering, att det har präglats av stor förslagenhet, att det syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, att gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att den medfört svårt lidande för brottsoffret, att brottet har riktat sig mot närstående, att brottsoffret har befunnit sig i en skyddslös ställning eller att brottet förövats inför ögonen på närstående till offret samt vissa andra specialfall. Å andra sidan har angetts omständigheter som talar i mildrande riktning som att händelseförloppet varit hastigt, att gärningsmannen har haft svårigheter att besinna sig, att brottet har föregåtts av ett kraftigt provocerande beteende, att brottet har begåtts under påverkan av psykisk störning eller att gärningsmannen har haft en starkt nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. "

Där ser du klart och tydligt att uppsåtstypen spelar roll för strafflängden.

Nu ska vi inte tjafsa hur mycket som helst om det här, men i ditt citat ovan står det inte ett dugg om uppsåtstyp. Huruvida brottet har varit föremål för noggrann planering är en helt annan sak, som inte har med uppsåtet att göra. Ett direkt uppsåt behöver inte på minsta sätt förutsätta någon planering, och det kan vara en betydande planering inför en gärning som befinns ha likgiltighetsuppsåt. 14 är gäller som normalstraff helt oberoende av uppsåtstyp.

Jag citerar de inledande resonemangen i tingsrättens dom mot Morot:

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgs TR
Påföljden för mord är fängelse är fängelse lägst tio år och högst 18 år, eller livstid. Enligt Högsta domstolen är utgångspunkten att straffet för mord ska bestämmas till fängelse 14 år (NJA 2013 s. 376). Förekommande förmildrande och försvårande omständigheter kan föranleda sänkning eller höjning av straffet i förhållande till denna utgångspunkt.

Och sedan citerar vi det HD-utslag som tingsrätten refererar till

Citat:
Ursprungligen postat av NJA 2013 s 2376
29. En läsning av endast förarbetena till ändringen av straffskalan för mord (prop. 2008/09:118) leder till bedömningen att lagstiftaren då får antas ha haft uppfattningen att utgångspunkten för mord skulle vara fängelse tolv år. Efter lagändringarna den 1 juli 2010 är det dock berättigat att dra slutsatsen, att utgångspunkten för mord numera ska vara fängelse fjorton år. Livstids fängelse ska tillämpas endast i de undantagsfall då ett tidsbestämt fängelsestraff på arton år inte är tillräckligt, t.ex. då gärningsmannen har mördat mer än en person eller då omständigheterna annars är synnerligen försvårande.

Som synes anges 14 år som normalstraff för mord i största allmänhet, inte för mord med likgiltighetsuppsåt. Du har helt enkelt fel om detta.
Citera
2014-11-26, 00:43
Medlem
Min nya gissning;

JH - [Machiavellisk personlighet.] Har otroligt mycket sex(isåfall inte sexmissbruk perse), presterade högt i skolan (utbytbar med annan prestation), drag som överlappar men ej nödvändig psykopati och narcissism.

JA - [Fobisk personlighet.] Tveksamt tal , tveksam socialt, rädd, nu sjuk av psykiska skäl.

.

Och isåf skulle det ändå bli tveksamt att straffa JH
Senast redigerad av Isocksnow 2014-11-26 kl. 00:53.
Citera
2014-11-26, 08:04
Medlem
Kexet65s avatar
Här hittar ni en bild på en "normal" J.H.
Med "normal" menar jag en bild där hon ser ut som hon gjorde innan hon blev en styckmörderska!

http://narcissisten.for.me/2014/november/jonna-henningsson.html
Citera
2014-11-26, 09:29
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Här hittar ni en bild på en "normal" J.H.
Med "normal" menar jag en bild där hon ser ut som hon gjorde innan hon blev en styckmörderska!

http://narcissisten.for.me/2014/november/jonna-henningsson.html

Tror inte hon ändrat utseende efter mordet och jag misstänker att "tänket" finns med bilden även här, om ej mördartankar.
Personlighetsdrag är svåra att få med på bild.
Citera
2014-11-26, 09:54
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tror inte hon ändrat utseende efter mordet och jag misstänker att "tänket" finns med bilden även här, om ej mördartankar.
Personlighetsdrag är svåra att få med på bild.

Jag syftade mest på den "skillnad" på foton på detta (på en "till synes" helt normal tjej) till dom tre bilderna på henne som återfinns i FUP där hon är helt "tom" i blicken - typ totalt nollad....
Citera
2014-11-26, 13:09
Medlem
Citat:
Jag syftade mest på den "skillnad" på foton på detta (på en "till synes" helt normal tjej) till dom tre bilderna på henne som återfinns i FUP där hon är helt "tom" i blicken - typ totalt nollad....

Jag har bara hittat en bild på henne, när hon är gripen och står i helbild i nåt rum. Vart ligger de andra bilderna?
Citera
2014-11-26, 13:50
Medlem
elizadeaths avatar
Vem kunde tro att John Wayne Gacy var en clown som gillade att våldta och mörda unga män?
Man kan inte alltid se på människor om de är homosexuella/mördare/pedofiler o.s.v. Tänk så lätt det hade varit.
Att Jonna skulle sluta som en styckmörderska var oväntat, samma att Lovisa skulle sluta som mordoffer. Tragiskt. Ingen som träffar Jonna skulle kunna tro att hon var kapabel till det, så låter det alltid. Man vet inte förrän det sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in