• 1
  • 2
2014-11-24, 15:01
Medlem
santos_devilles avatar
Men med tanke på att det faktist blir ånga om än inte super het så håller den ju vad den lovar.
Max: 130 Grader
Min: Precis när vatten blir till ånga

Rent allmänt är ju biltemas verktyg skit. Även jag har en sån ångmaskin från biltema som fungerar utmärkt till vad jag köpte den till. Att få bort glassfläckar och annat skit barnen spiller i baksätet på bilen. Har aldrig använt den för att göra rent en motor men hade jag pysslat med motorer så hade jag aldrig förlitat mig på en biltema maskin..
Citera
2014-11-24, 15:59
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Rent allmänt är ju biltemas verktyg skit. Även jag har en sån ångmaskin från biltema som fungerar utmärkt till vad jag köpte den till.
Får instämma här. Har en bekant som jobbat där, och alltid är det folk som kommer in och klagar på att en skruvdragare för 200kr inte håller en livstid och förstår inte alls vad det är för skillnad på en för 2000kr.
Citera
2014-11-24, 17:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Självklart borde en viss "lägre temperaturgräns" finnas inbakad i produkten. Hur varm brukar ångan vara i liknande produkter? Vad kan man förvänta sig? Ska man inte förvänta sig något alls eftersom den är från biltema och är relativt billig? Jo självklart kan man det.
Biltema kan inte garantera en minsta temperatur eftersom temperaturen varierar med hur produkten används, vattnet värms upp till max 130grader men så fort ventilen öppnas och trycket sjunker kommer vattnet att koka och temperaturen sjunker direkt.
Jag märker att min tappar om den används för långa stunder dessutom kan man behöva förbehandla "hårda" fläckar och/eller använda medföljande borste för det ska bli rent så det finns utrymme för handhavandefel.
Citera
2014-11-24, 20:27
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Självklart kan du inte lämna tillbaka en använd produkt, vad du skulle ha gjort är att reklamera produkten om den inte stämmer med specifikationerna som lämnats.

Det är inte helt rätt. Man kan faktiskt utnyttja sin ångerrätt såvida man inte hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Se 15 § 2 p distans- och hemförsäljningslagen. Innan lagändringen den 1 juli i år gällde att varan kunde ångras om den fortfarande var i väsentligen oförändrat skick.
Citera
2014-11-24, 20:48
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Biltema kan inte garantera en minsta temperatur eftersom temperaturen varierar med hur produkten används, vattnet värms upp till max 130grader men så fort ventilen öppnas och trycket sjunker kommer vattnet att koka och temperaturen sjunker direkt.
Jag märker att min tappar om den används för långa stunder dessutom kan man behöva förbehandla "hårda" fläckar och/eller använda medföljande borste för det ska bli rent så det finns utrymme för handhavandefel.
Fast julas billiga ångtvätt gjorde då sitt jobb runt spisplattorna tills vi fick hällspis av hyresvärden.
Har den i förrådet nu, men kan inte påminna mig att den "tappade orken"efter att man använt den ett tag.
Detta är ett Självklart fall där det ska gå att lämna tillbaka produkten.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2014-11-24 kl. 21:14.
Citera
2014-11-25, 00:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan ts lägga upp en film som visar hur bra sprutt det är under säg, 30 sekunder så kan jag jämföra med min egna ångtvätt och se om det är någon distinkt skillnad?

Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Har den i förrådet nu, men kan inte påminna mig att den "tappade orken"efter att man använt den ett tag.
Denna du menar? förmodligen samma tillverkare som biltema's, tillbehören ser likadana ut.
http://www.jula.se/catalog/hem-och-h...gtvatt-802335/

Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Det är inte helt rätt. Man kan faktiskt utnyttja sin ångerrätt såvida man inte hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Se 15 § 2 p distans- och hemförsäljningslagen. Innan lagändringen den 1 juli i år gällde att varan kunde ångras om den fortfarande var i väsentligen oförändrat skick.
Biltema säljer enbart via butiker.

Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59 ) reglerar rättsligt Internethandel, postorder- och telefonförsäljning från och med den 1 april 2005.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Distans...A4ljningslagen

Enda paragraf 15 jag hittar.
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,
https://lagen.nu/2005:59#K2R8
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-11-25 kl. 00:06.
Citera
2014-11-25, 16:47
Medlem
Det är frivilligt för butiker att erbjuda att man får lov att testa varorna innan man lämnar tillbaka dem, men inget lagkrav eftersom det som redan nämnts är bara en lag för distansavtalslagen. Vad jag vet erbjuder NetOnNet det till exempel, men inte biltema.

Precis som wh0re säger så kan man fortfarande reklamera med hänvisning till att varan inte fungerar som förväntat. Att ånga är någorlunda het är ju något man borde tycka faller under vad man kan förvänta sig av en ångmaskin.

Du kan kontakta din kommunala konsumentombudsman för hjälp med detta ämnet.

EDIT:
Det ångar om mitt badrum när jag duschar också, inte 17 betyder det att ångan är het.
Senast redigerad av u53rn4m3 2014-11-25 kl. 16:57.
Citera
2014-11-25, 22:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
men inte biltema.

Hur gör jag om jag ångrar mitt köp eller vill byta varan?
Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste varuhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
Originalförpackningen är oskadad, d.v.s. brukbar. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
Kassakvittot uppvisas.
Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
Undantaget är vissa bilelektronikartiklar och då står det på kassakvittot "Elektronikprodukt Bil, återköps ej!".

Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
EDIT:
Det ångar om mitt badrum när jag duschar också, inte 17 betyder det att ångan är het.
Äpplen och apelsiner.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-11-25 kl. 22:12.
Citera
2014-11-25, 22:14
Medlem
Citat:
Hur gör jag om jag ångrar mitt köp eller vill byta varan?
Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste varuhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
Originalförpackningen är oskadad, d.v.s. brukbar. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
Kassakvittot uppvisas.
Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
Undantaget är vissa bilelektronikartiklar och då står det på kassakvittot "Elektronikprodukt Bil, återköps ej!".
Ja, du bekräftar precis vad jag sagt; man får lov att lämna tillbaka (ångra) en oanvänd vara mot uppvisande mot kvitto, men inte en som man öppnat, testat och ångrar sig. Sedan finns det ju givetvis varor som man kan öppna och testa utan att det märks, men som princip får man inte testa varan och ångra sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in