• 1
  • 2
2014-11-24, 04:50
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Hej! Knasig rubrik kan jag gå med på, men iallafall, Vi köpte en ångtvätt (http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-oc...ngtvatt-84059/) som inte alls uppfyllde några som helst krav. ångan blir inte varm nog för att rengöra något med, man skall inte kunna hålla handen framför munstycket då man skall bränna sig för Att ens uppfylla det den är gjord för. Den tar inte bort någon som helst smuts och då jag hade öppnat och testat produkten går det inte att lämna tillbaka.

Kom in i en dispyt med de som jobbar där just för att de skulle testa och ta tillbaka skiten, men de säger att den funkar bra.

Då den bara kostade 229kr så förstår man ju att den kan vara utav sämre kvalle, men borde iallafall funka att ta bort lite oljefläckar på en motor. och inte bara spryta ut all ånga i onödan. Men tack vare att den är så billig, så finns det kanske inte något man kan göra åt detta? Kan ju inte bara vara jag som blivit lurad av denna produkt.
Citera
2014-11-24, 05:07
Medlem
kinesarsles avatar
Står det några specifikationer om vad den ska klara?
Citera
2014-11-24, 05:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Står det några specifikationer om vad den ska klara?

Ångtryck: 20–350 kPa. Temperatur: 130 ºC
Användningsområden
Ångtvätten genererar varm vattenånga som snabbt och
effektivt rengör på svårtillgängliga ställen av vitt skilda
underlagstyper. Ett automatiskt värmestyrningssystem
eliminerar effektivt bakterier och tar bort smuts. Ångtvätten
lämpar sig väl för användning i kök, badrum
samt garage då den levereras med tillbehör för rengöring
av bl.a. fönster, hörn, möbelytor samt textiler.
Apparaten använder sig uteslutande av rent vatten utan
kemiska tillsatse

Jag har en likadan som jag köpte för många år sedan när dom där var nya, den är bra i köket o badrummet. Iofs inte Biltemas modell men samma teknik.
Senast redigerad av GOOGL3 2014-11-24 kl. 05:13.
Citera
2014-11-24, 06:30
Medlem
I manualen står det:

Temperaturgräns (övre
termostatgräns
vid
normalt bruk): 130 ̊C

Ingen undre gräns. Så du är nog rätt rökt på temperaturen eftersom de inte garanterar någon undre.

Kommer det ut ånga från den?
Citera
2014-11-24, 07:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
och då jag hade öppnat och testat produkten går det inte att lämna tillbaka.
Självklart kan du inte lämna tillbaka en använd produkt, vad du skulle ha gjort är att reklamera produkten om den inte stämmer med specifikationerna som lämnats.

Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Ingen undre gräns. Så du är nog rätt rökt på temperaturen eftersom de inte garanterar någon undre.
Biltema kan inte garantera en nedre gräns för temperaturen för den påverkas av användaren, temperaturen sjunker snabbt när ånga släpps ut och därför kan man behöva pausa med jämna mellanrum så att ångsprutan får tid att värma upp vattnet igen.
Citera
2014-11-24, 08:11
Medlem
Barney Calhouns avatar
Om du kan hålla handen framför munstycket utan att bränna dig måste den ju vara defekt.
Har en liknande från jula som var billigare än din och den funkar perfekt att lösa upp smuts/fett med.
Men fattar inte riktigt hur din kan producera "kall" ånga?
Citera
2014-11-24, 08:19
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
...men borde iallafall funka att ta bort lite oljefläckar på en motor. och inte bara spryta ut all ånga i onödan...

Ånga=vatten
Olja är inte vattenlöslig. Du kan inte tvätta olja med vatten.
Citera
2014-11-24, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
I manualen står det:

Temperaturgräns (övre
termostatgräns
vid
normalt bruk): 130 ̊C

Kommer det ut ånga från den?
Fast det finns, enligt fysikens lagar en undre gräns för när vatten förångas, så helt rökt är han väl inte? För visst är det väl vatten som förångas?
"•den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta. " saxat får konsumentverkets hemsida, kolla även 19 § konsumentköplagen
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-1990-932/
Citera
2014-11-24, 10:54
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Ånga=vatten
Olja är inte vattenlöslig. Du kan inte tvätta olja med vatten.
Så anledningen till att man värmer upp vattnet i diskmaskiner och högtryckstvättar är att försöka bli av med det stora energiöverskottet i samhället?
Senast redigerad av Barney Calhoun 2014-11-24 kl. 10:58.
Citera
2014-11-24, 12:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Så anledningen till att man värmer upp vattnet i diskmaskiner och högtryckstvättar är att försöka bli av med det stora energiöverskottet i samhället?
Rengöringsmedel kan tillsättas som löser upp olja, utan blir det mest mekanisk nötning och värme som mjukar upp oljan men det är inte så effektivt.
Citera
2014-11-24, 12:23
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Rengöringsmedel kan tillsättas som löser upp olja, utan blir det mest mekanisk nötning och värme som mjukar upp oljan men det är inte så effektivt.
När jag spolar av hjullastaren med varmvatten "utan tvättmedel" i högtryckstvätten så släpper fettet som trängt ut vid smörjpunkterna lekande lätt.
Ibland är tvätten tom på diesel så man får nöta på som bara den med kallvattnet, blir mest som man kladdar ut det.
Värmen löser inte direkt upp oljan/fetten, men får den mera flytande så den släpper från underlaget.
Vid en handdisk så är det värmen som får fettet att släppa från tallriken, diskmedlet kapslar sedan in oljedroppen så den hindras att fastna igen.
Citera
2014-11-24, 13:34
Medlem
wh0res avatar
Huruvida olja är vattenlösligt eller ej börjar närma sig OT-gränsen, men jag låter det vara kvar eftersom det, som framhållits, inte är helt lätt att tvätta bort olja med vatten. Att det är svårt att tvätta bort olja bidrar mycket väl väl till hur felaktig man kan bedöma att produkten är... Men vi behöver inte dra den diskussionen för långt vill jag bara påpeka såhär i förebyggande syfte eftersom det tar oss ifrån topicen.

Självklart borde en viss "lägre temperaturgräns" finnas inbakad i produkten. Hur varm brukar ångan vara i liknande produkter? Vad kan man förvänta sig? Ska man inte förvänta sig något alls eftersom den är från biltema och är relativt billig? Jo självklart kan man det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in