Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-25, 19:05
Medlem
Palme mordet är det perfekta brottet... alla tycks till synnes ha goda motiv.
Eftersom de nu är aktuellt med att KGB skulle ha kännt till mordet i förväg, så påminner jag att även KGB och andra öststats underrättelsetjänster kan haft motiv att sänka Olof Palme. För sovjetiska hökar var naturligtvis Svensk socialdemokrati en farlig kraft i Östeuropa och de Öst Europeiska folkens krav på frihet. Bäst att skjuta honom innan han fick tillfälle att träffa Gorbatjov.

Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag tror inte Polen var en rökridå. Det framgår av Schweizers bok att Reaganadministrationen lade ner stor energi på att hjälpa Solidaritet. Och det verkar som att Sverige var en av nyckelaktörerna i den hjälpen - hjälpen skedde av allt att döma med OPs goda minne.
Citera
2014-11-25, 19:38
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Nu händer det grejer! Skall sätta tänderna i det när jag kommer hem. Polismän med norrlandskopplingar...Östersund? Staffan J?

Den pensionerade polisen som intervjuades bodde i Norrland. Artikeln säger inget om att den utpekade polisen skulle vara norrlänning.

På tal om norrland hade jag önskat att vi vetat mer om jämtarna i AGAG.
Citera
2014-11-25, 20:37
Medlem
riskybizzys avatar
Ok, var lite het på gröten idag Thomas Piltz tror jag däremot att det finns uppgifter om att en polisman ifrån Dalarna har ringt in tips om tidigare i Palmeutredningen - kan ha varit Tell också är inte säker...
Citera
2014-11-25, 21:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ok, var lite het på gröten idag Thomas Piltz tror jag däremot att det finns uppgifter om att en polisman ifrån Dalarna har ringt in tips om tidigare i Palmeutredningen - kan ha varit Tell också är inte säker...

Leif Tell o Thomas Piltz var ju välkända vid det här laget pga av Rolf Machnov-fallet. Faller sig naturligt att någon pekade mot dom, inte direkt med i palmes fan club.
Citera
2014-11-25, 21:42
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Leif Tell o Thomas Piltz var ju välkända vid det här laget pga av Rolf Machnov-fallet. Faller sig naturligt att någon pekade mot dom, inte direkt med i palmes fan club.

Året 1972 skulle jag som ljudtekniker spela in en intervju med Olof Palme i Riksdagshuset/Stockholm. Intervjuaren - en adjunkt och läroboksförfattare från en universitetsstad- gillade inte Olof Palme.

Av för oss okänd andledning ställdes intervjun in och vi fick intervjua Ingvar Carlsson istället.

Ingvar Carlsson var tillknäppt jämfört med de andra partiledarna vi gjorde intervju med. Materialet skulle bli läromedel för gymnasieskolan.

Jag sov över i Stockholm hos en bekant vars son jag aldrig träffat tidigare. När han på kvällen hörde att jag nästföljande dag skulle intervjua Palme sa han: "Den f-n skulle skjutas!" och slängde upp bootsen som han skulle dra på sig på ett bord.

Palme-hatet var utbrett långt innan 1986.

Okey, säg så här att många hatade Palme och några av dem närde planer på att ta livet av honom, även främmande underrättelsetjänster. Mitt i detta sammelsurium kliver en knarkare från Rotebro in och knäpper honom
Citera
2014-11-25, 22:02
Medlem
Citat:
Det var L Matzols. Han hade jobbat ihop med Piltz, Tell, Jörlin, Ekesäter, Stefan Svensson
Staffan Jönsson och Lars Mårtensson (senare Sjöbo) i BBL.
Citera
2014-11-25, 23:04
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det var L Matzols. Han hade jobbat ihop med Piltz, Tell, Jörlin, Ekesäter, Stefan Svensson
Staffan Jönsson och Lars Mårtensson (senare Sjöbo) i BBL.

Tackar. Jag har inte sett (eller missat) att det var Matzols. Har du någon läshänvisning?
Citera
2014-11-26, 00:14
Medlem
mvagrippas avatar
Intervju med PU-utredaren Sören Morberg fr 2011 som jag missat tidigare.
En polis som inte gillade Hans Holmers sätt att leda utredningen och inte tror att vare sig PKK eller Christer Pettersson mördade Olof Palme

http://bblat.se/nyheter/koping/1.1118467-palmespanaren-fran-kolsva-tror-inte-det-var-pettersson
Citera
2014-11-26, 00:25
Medlem
riskybizzys avatar
Intervju med Michael Lundh, tidigare medlem i Baseballigan. Vem är befälet med hitlermustaschen som han pratar om tror ni? Stellan Åkebring?

http://www.svtplay.se/klipp/919094/hatet-fanns-inom-poliskaren
Citera
2014-11-26, 01:27
Medlem
riskybizzys avatar
Jag vet att Jan-Ove Sundbergs tillförlitlighet har ifrågasatts men är det någon som kan kommentera de uppgifter som han anför i "Partispåret Gladio" Se citat och länk. Tycker det är intressant.

I samma ögonblick som Gladio hamnade hos Säpo var det strid på kniven mellan socialdemokratiska och konservativa säkerhetspoliser, falanger som internt kallades Karolinerna och Merovingerna.

''Karolinerna'' var missnöjda med att de borgerliga skötte Säpo. ''Merovingerna'', å sin sida, ansåg att den andra falangen inte tog ''den röda faran'' på tillräckligt allvar och pekade till och med ut Olof Palme som en säkerhetsrisk.

Med Gladio (och därmed CIA i ryggen) spionerade Merovingerna på socialdemokrater, folkpartister, centern och naturligtvis kommunisterna, på politiska flyktingar och andra som misstänktes vara rikets fiender. Det gick så långt, att de lämnade ut upplysningar om svenska medborgare till sydafrikanska myndigheter, liksom en rad andra diktaturländer.

Merovingerna upplöstes 1991, då hela Gladionätet avslöjades, och Sven-Åke Hjälmroth tillsattes som Säpo-chef för att överbrygga klyftan mellan de två falangerna och skapa ''fred'' bland Sveriges hemligaste poliser.

http://abe.freeshell.org/palme/node49.html
Citera
2014-11-26, 06:53
Medlem
Grävde ner pärmarna om Palme i trädgården

Citat:
"Källa Erik" blev kodnamnet på den topphemliga och olagliga diplomatbuggningen.

Utskrifterna var så känsliga att Säpos chef för kontraspionaget, Tore Forsberg, grävde ner pärmarna i sin trädgård i Enskede.

Det uppger hans tidigare kollegor på Säpo, Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling.

Nu vet ingen var de mystiska utskrifterna finns.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/gravde-ner-parmarna-om-palme-i-tradgarden/
Citera
2014-11-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkitup
Grävde ner pärmarna om Palme i trädgården

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/gravde-ner-parmarna-om-palme-i-tradgarden/

Uppenbarligen var Tore Forsberg rädd för att någon skulle förstöra innehållet, frågan är bara vem och varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in