Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Leif Tell o Thomas Piltz var ju välkända vid det här laget pga av Rolf Machnov-fallet. Faller sig naturligt att någon pekade mot dom, inte direkt med i palmes fan club.
Året 1972 skulle jag som ljudtekniker spela in en intervju med Olof Palme i Riksdagshuset/Stockholm. Intervjuaren - en adjunkt och läroboksförfattare från en universitetsstad- gillade inte Olof Palme.
Av för oss okänd andledning ställdes intervjun in och vi fick intervjua Ingvar Carlsson istället.
Ingvar Carlsson var tillknäppt jämfört med de andra partiledarna vi gjorde intervju med. Materialet skulle bli läromedel för gymnasieskolan.
Jag sov över i Stockholm hos en bekant vars son jag aldrig träffat tidigare. När han på kvällen hörde att jag nästföljande dag skulle intervjua Palme sa han: "Den f-n skulle skjutas!" och slängde upp bootsen som han skulle dra på sig på ett bord.
Palme-hatet var utbrett långt innan 1986.
Okey, säg så här att många hatade Palme och några av dem närde planer på att ta livet av honom, även främmande underrättelsetjänster. Mitt i detta sammelsurium kliver en knarkare från Rotebro in och knäpper honom