2014-11-24, 23:29
Medlem
Det har väl egentligen inte framkommit något nytt i sak om diplomatbuggningen idag - annat då än att Kegö och Barrling vill lätta sitt hjärta.

Själv tyckte jag det här var intressantast:

"Regeringen har, genom förra justitieministern Beatrice Ask, avslagit deras begäran om att få berätta och hänvisat frågan vidare till förundersökningsledare Kerstin Skarp."

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/sapomannen-i-nya-forhor-om-olof-palme/

28 år efter mordet har alltså PU inte per automatik tillgång till allt relevant säpo-materiel.
Citera
2014-11-25, 01:30
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Hans Holmer och Ebbe Carlsson verkar inte knutna till Staybehind/AGAG. Mer troligt krigs IB, eller SAPO (partiets egna underrätteletjänst). Flera har påpekat att Hans Holmer i egenskap av Länspolismästare borde vara inblandad i kuppförsvaret och därav befann sig i Stockholm under mordnatten om det pågick en kuppövning. Men Staybehinds karaktär var just en parallell organisationer så Holmer kan inte hänföras till Staybehind av rutin.
Några som däremot skulle kunna vara knutna till Staybehind är Curt Lidgaard och Björn Rosengren som är på bion samtidigt som Palme, deras profiler passar väl in i ett sådant mönster.
Men om mordet är planerat vilken organisation är det som infiltrerar vilken och finns det fler organisationer ute på stan, och vilka är det som övar?

Ok, tack. Vad gäller Frihetsrörelsens koppling till Stay behind framgår ju en del fakta i Lingärdes dokument men all personhistorik är ju av intresse.
Tycker förövrigt att kopplingen till Sydafrika och ANC vad gäller Bofors indienaffär är intressant ur flera aspekter. Se även länk från 2001 där förre SÄPO chefen, Sven-Åke Hjälmroth, förnekar att han efterfrågat uppgifter som kunde knyta ANC:s verksamhet till den kommunistiska rörelsen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217413.ab
Citera
2014-11-25, 06:18
Medlem
Skrev under ordern om Palmetystnaden
Citat:
Säpoutredaren ville vittna om den politiskt känsliga och olagliga diplomatbuggningen - och dess koppling till mordet på statsminister Olof Palme.

Men vittnesmålet stoppades av utrikesminister Margot Wallström.

- Det kom ett regeringsbeslut på fax bara tio minuter innan jag skulle vittna, säger förre Säpoutredaren Jan-Henrik Barrling.

http://www.expressen.se/nyheter/skrev-under-ordern-om-palmetystnaden/

Citat:
När Expressen konfronterar Margot Wallström i riksdagen förra veckan har hon fått möjlighet att ta del av handlingarna på nytt. Hon menar att hon som biträdande civilmininster inte var ansvarig i frågan och att hon troligen, och av okänd anledning, ersatt dåvarande civilministern Bengt KÅ Johansson och undertecknat i hans ställe.
"Har lämnat det vidare"

- Jag har ingen aning, det var 25 år sen och vi har lämnat det vidare så att...

Men du har undertecknat beslutet?

- Jag kan verkligen inte redovisa när det är 25 år senare.

Känner du till något om diplomatbuggningen?

- Nej. Antagligen fick jag en dragning då. Jag var inte ansvarig för det här. Det var inte min portfölj. Antagligen har jag ersatt min kollega men jag kan verkligen inte redovisa några detaljer i dag 25 år senare, utan det vi har gjort är att vi har lämnat detta till justitiedepartementet.

- Så finns det något som kan lämnas ut så får de undersöka det och då ska det lämnas ut tycker jag. Det är väl det bästa, men jag kan inte ge dig något mer.
Citera
2014-11-25, 07:46
Medlem
styrlunds avatar
Intresssnt att wallströms kråka fanns på munkaveln.
socialdemokraternas kraftiga nedtystande tyder bara på en sak.
Om detta kommer fram pekar det ut direkt eller indirekt ut personer med stort inflytande inom SAP.
Känns som det pågår en kamp om palmemordet just nu.
En sida som bestämt sig för att sanningen ska fram. En annan som försöker behålla locket på.
Att Palmes egna parti tillhör sidan som fötsöker lägga loket på, säger ju en hel del.
Senast redigerad av styrlund 2014-11-25 kl. 07:49.
Citera
2014-11-25, 11:26
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det har väl egentligen inte framkommit något nytt i sak om diplomatbuggningen idag - annat då än att Kegö och Barrling vill lätta sitt hjärta.

"Regeringen har, genom förra justitieministern Beatrice Ask, avslagit deras begäran om att få berätta och hänvisat frågan vidare till förundersökningsledare Kerstin Skarp."

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/sapomannen-i-nya-forhor-om-olof-palme/

28 år efter mordet har alltså PU inte per automatik tillgång till allt relevant säpo-materiel.

Man minns Ölvebros lätt uppgivna "Ja men vi måste lita på att vi får allt material vi behöver från Säpo."

Hur som helst låter det som att dagens PU är något mindre avsomnad än tidigare palmeutredningar, fast vi vet ju inte vad som händer om inte någon läcker. Man kan undra om de fortsätter utreda Klöfverskjöld och hans kretsar, t ex, eller om det är lagt till handlingarna.
Citera
2014-11-25, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Man minns Ölvebros lätt uppgivna "Ja men vi måste lita på att vi får allt material vi behöver från Säpo."

Hur som helst låter det som att dagens PU är något mindre avsomnad än tidigare palmeutredningar, fast vi vet ju inte vad som händer om inte någon läcker. Man kan undra om de fortsätter utreda Klöfverskjöld och hans kretsar, t ex, eller om det är lagt till handlingarna.

Sen har vi denna http://www.expressen.se/nyheter/polis-pekas-ut-i-nytt-palmeforhor/ undrar vad som kom ut ur detta.
Citera
2014-11-25, 12:08
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Sen har vi denna http://www.expressen.se/nyheter/polis-pekas-ut-i-nytt-palmeforhor/ undrar vad som kom ut ur detta.

Tänkte spontant på Stellan Å, vilket det antagligen inte är, men jag tror att rätt många av de här tipsen i alla fall handlar om samma krets poliser.
Senast redigerad av Krokofil 2014-11-25 kl. 12:15.
Citera
2014-11-25, 14:59
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Tänkte spontant på Stellan Å, vilket det antagligen inte är, men jag tror att rätt många av de här tipsen i alla fall handlar om samma krets poliser.

Nu händer det grejer! Skall sätta tänderna i det när jag kommer hem. Polismän med norrlandskopplingar...Östersund? Staffan J?
Citera
2014-11-25, 16:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Angående Barrling och Kegö

PKK spåret planteras redan innan mordet av Barrling i möte med PG Näss den 26 februari.

Den förste som kopplar ihop Olof Palme med hot från PKK är SÄPOs Alf Karlsson som offentliggjorde hotbilden i kvällspressen redan i början av augusti-85.
Citera
2014-11-25, 17:03
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Nu händer det grejer! Skall sätta tänderna i det när jag kommer hem. Polismän med norrlandskopplingar...Östersund? Staffan J?

Bror Perä hade Norrländskt/finskt ursprung. Var inte Thomas Piltz norrlänning från början?

edit: såg först nu att tidningsklippet var från i somras. Intressant hursomhelst...
Citera
2014-11-25, 18:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Bror Perä hade Norrländskt/finskt ursprung. Var inte Thomas Piltz norrlänning från början?

edit: såg först nu att tidningsklippet var från i somras. Intressant hursomhelst...

Bror Perä, tornedaling , thomas Piltz skånepåg
Citera
2014-11-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

Javisst, det är det intressanta. Och vad säger detta om vår kära granskningskomission egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in