2014-11-24, 22:31
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
M jobbade för den Palestinska Myndigheten (Fatah) och Rs släkt åt Hamas. m jag fattat det rätt.

Just precis. M och R tillhör samma släkt. Kusiner.
Citera
2014-11-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Många missköter sig och sumpar chanser utan att det beror på att de planerar att flytta Holland. Flyttplaner är inte omöjligt, visst, men ändå en vild gissning i tråden ska vi komma ihåg.

- Han kanske inte hade förmågan, kunskapsmässigt? OM det nu är så att han blåst upp sina meriter. Korta vägen är inte den vanliga AF-praktiken där arbetslösa får diska utan lön. Det är ett arbetsmarknadsprogram för akademiker där de ska få individuellt utvalda och kvalificerade praktikplatser. Han fick kanske prestationsångest?

- Eller så var han kanske omogen/slö/nerrökt/deprimerad e dyl och inte hade uthållighet att jobba för något långsiktigt? Vissa tänker "en bra praktikplats, detta är min chans!" Andra tänker "Idag känner jag mig trött och så får jag inte ens betalt, varför ska jag slita utan pengar... jag tar en joint och softar i stället. I morgon går jag till praktiken, promise!"

- Han hade annat för sig, t ex ett svartjobb?

Han fick ingen lön. Han fick ersättning. Givet han deltog.

"Etableringslots" är lika värdelöst som "Jobbcoach" och kommer att avskaffas, om jag förstått rätt.
Citera
2014-11-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Visst kan det vara så. Jag kan inte bedöma sannolikheten - allt är möjligt.
Men jag börjar tro att "exotismen" eller vad jag nu ska kalla det (jag hittar kanske på något bättre senare) i det här fallet förleder en att söka "exotiska" förklaringar till snart sagt varenda pryl, rörelse och replik. Man ska kanske söka först i det "närområde" som är det rent mänskliga och naturligtvis då ta hänsyn till att vissa fenomen kan te sig annorlunda av kulturella skäl.
Trots allt det spektakulära i fallet som sådant är det kanske mänskligt gripbart (raserianfall, svartsjuka, hat, amningspsykos, alienation, rädsla för det främmande, social oförmåga, you name it) utan att man joxar till det för mycket.
Nä,..."inte joxa till det...
Ha, ha, ha!

"Det gäller att ha den rätta knycken" ! /Godnatt!
Citera
2014-11-24, 22:39
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Många missköter sig och sumpar chanser utan att det beror på att de planerar att flytta till Holland. Flyttplaner är inte omöjligt, visst, men ändå en vild gissning i tråden ska vi komma ihåg.

- Han kanske inte hade förmågan, kunskapsmässigt? OM det nu är så att han blåst upp sina meriter. Korta vägen är inte den vanliga AF-praktiken där arbetslösa får diska utan lön. Det är ett arbetsmarknadsprogram för akademiker där de ska få individuellt utvalda och kvalificerade praktikplatser. Han fick kanske prestationsångest?

- Eller så var han kanske omogen/slö/nerrökt/deprimerad e dyl och inte hade uthållighet att jobba för något långsiktigt? Vissa tänker "en bra praktikplats, detta är min chans!" Andra tänker "Idag känner jag mig trött och så får jag inte ens betalt, varför ska jag slita utan pengar... jag tar en joint och softar i stället. I morgon går jag till praktiken, promise!"

- Han hade annat för sig, t ex ett svartjobb?

Eller han kanske tyckte han redan kunde allt det där? Världsmästare i allting?
Citera
2014-11-24, 22:50
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Visst kan det vara så. Jag kan inte bedöma sannolikheten - allt är möjligt.
Men jag börjar tro att "exotismen" eller vad jag nu ska kalla det (jag hittar kanske på något bättre senare) i det här fallet förleder en att söka "exotiska" förklaringar till snart sagt varenda pryl, rörelse och replik. Man ska kanske söka först i det "närområde" som är det rent mänskliga och naturligtvis då ta hänsyn till att vissa fenomen kan te sig annorlunda av kulturella skäl.
Trots allt det spektakulära i fallet som sådant är det kanske mänskligt gripbart (raserianfall, svartsjuka, hat, amningspsykos, alienation, rädsla för det främmande, social oförmåga, you name it) utan att man joxar till det för mycket.
Mycket kloka ord av tantigheter! Man ska inte joxa till saker i onödan.

Citat:
Och varför filmade Rami?
För att få bevis på Amanis grymma uppfostran, på hennes galenskap.
Inte för att visa sin oskuld i ett mord. Jag tror inte att han insåg att Yara verkligen var död.
Han hade lärt sig att det var viktigt att bevisa misshandel och han ville ha det som skäl att slippa Amani. Amani viste att han ville bort.
Han kanske hade planerat en skilsmässa redan när de gifte sig.
Ett påtvingat äktenskap var det definitivt, men han kunde åtminstone utnyttja det till att komma ifrån Gaza och börja ett nytt liv ensam så småningom.
Men här tror jag du låter dig luras lite av Rami. När han filmar är Yara redan död. Han påstår att Yara står bredvid bildrutan. Är det inte ganska uppenbart att han ljuger? Och är det inte ganska sannolikt att han då, kanske före Amani, insett att Yara är död. Varför städar man men lämnar blodig kavel framme fullt synlig? Varför är Rami så angelägen att peka ut sina bevis för polisen och visa dem filmen? När ambulans och polis anländer har Yara varit död ett par timmar. Är det att bli av med Amani som är hans fokus fortfarande?

Om han skulle filma för att bli av med Amani, är det inte ett märkligt sammanträffande att det är just denna dag?
Citera
2014-11-24, 22:58
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var kanske en ytterligare pålagring. Säcken började knytas ihop.

Rami hade också varit hos FK den dagen, jag gissar att han pga ogiltig frånvaro inte fick ut någon ersättning. Sedan - möjligen - ligger kallelsen till skolmötet i brevlådan.
Ja, om sådant sammanfaller i tid bör det tas med i beräkningen.

De har redan "vant sig" att ta ut sin ilska på Yara och eventuella gränser har brutits ner successivt. Sen kommer dessa motgångar som bygger upp en enorm aggressivitet inombords. Han kan inte ta ut det på FK-handläggaren, praktikhandledaren, Korta vägen-koordinatorn eller skolfröken.

Madi kan också ha spårat ur då hon får höra om det nya ekonomiska problemet och hur Rami klantat till det. Men Rami vågar hon kanske inte ge sig på.

Enklare att sparka neråt...
Citera
2014-11-24, 23:00
Medlem
Citat:

Men här tror jag du låter dig luras lite av Rami. När han filmar är Yara redan död. Han påstår att Yara står bredvid bildrutan. Är det inte ganska uppenbart att han ljuger? Och är det inte ganska sannolikt att han då, kanske före Amani, insett att Yara är död. Varför städar man men lämnar blodig kavel framme fullt synlig? Varför är Rami så angelägen att peka ut sina bevis för polisen och visa dem filmen? När ambulans och polis anländer har Yara varit död ett par timmar. Är det att bli av med Amani som är hans fokus fortfarande?

Om han skulle filma för att bli av med Amani, är det inte ett märkligt sammanträffande att det är just denna dag?

Allt känns "tillrättalagt". Av Rami.

Han är så avslappnad och för detaljrik. För att jag skall svälja hans historia.
Citera
2014-11-24, 23:02
Medlem
Citat:

Jomenvisst - jag har inte dubbelkollat allt han har sagt vid olika tillfällen. Jag plockar ur mitt minne och där ligger också ett minne av att han tidigare sagt att hon låg på madrassen.
Han är slem, alla gånger.
Madleen har dömt honom som "djur, mördare" och den domen räcker bra för mig och är förödande för honom.
Yaras pappa har också sagt något märkligt om honom, det har jag redan påpekat - men ni får leta själva.
Hur slem han än är, så vill jag ha klart för mig vad som hänt den dagen.
Det är bara bra om man kan hjälpas åt att korrigera och fastslå allt i detalj.
Citera
2014-11-24, 23:09
Medlem
Citat:
Jomenvisst - jag har inte dubbelkollat allt han har sagt vid olika tillfällen. Jag plockar ur mitt minne och där ligger också ett minne av att han tidigare sagt att hon låg på madrassen.
Madleen har dömt honom som "djur, mördare" och den domen räcker bra för mig och är förödande för honom.
Yaras pappa har också sagt något märkligt om honom, det har jag redan påpekat - men ni får leta själva.

Självklart.

EDIT. Just innan jag slår igen ögonen. Vilka andra tidsuppgifter om dagen, bortsett från dom Rami redovisat? finns det.
Senast redigerad av Remark 2014-11-24 kl. 23:30.
Citera
2014-11-24, 23:45
Medlem
Citat:

Ja, han är säkert en pedofil. Som diskuterades redan när vi såg de först bilderna med dem tillsammans i Gaza. Men varför fattade inte mamman. Jo, därför att hon har oxå blivit utsatt för incest och pedofili och tycker det är helt normalt.
Citera
2014-11-25, 00:38
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Och varför filmade Rami?
För att få bevis på Amanis grymma uppfostran, på hennes galenskap.
Inte för att visa sin oskuld i ett mord. Jag tror inte att han insåg att Yara verkligen var död.
Han hade lärt sig att det var viktigt att bevisa misshandel och han ville ha det som skäl att slippa Amani. Amani viste att han ville bort.
Han kanske hade planerat en skilsmässa redan när de gifte sig.
Ett påtvingat äktenskap var det definitivt, men han kunde åtminstone utnyttja det till att komma ifrån Gaza och börja ett nytt liv ensam så småningom.

Analys av video - har postats i tråden - tack Fredriksam! http://minfil.org/Y4Oegab2be/Analys_Av_Video.pdf

På sista sidan längst ner står: "Rami uppger i förhör att han filmade Amani när hon duschade Yara. Detta då han ville visa att han var oskyldig. Han uppger i förhör att det är Amani och Yara på filmen han filmat."
Citera
2014-11-25, 01:09
Medlem
Artiklar på BLT/Sydöstran tycks ha fått lässkyddet borttaget så länge det varar.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/alla-artiklar-om-attaariga-yaras-dod%284269775%29.gm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in