2014-11-24, 22:02
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
EDIT. Sista gången blev han satt att läsa på om arbetsrättslagstiftningen i Sverige!

Då insåg han att det var kört. Undrar om det fanns en enda bok i det där hemmet?
Han borde ha en gedigen samling juridisk student/facklitteratur..eller?
Citera
2014-11-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Då insåg han att det var kört. Undrar om det fanns en enda bok i det där hemmet?

Skulle inte tro det.
Citera
2014-11-24, 22:04
Medlem
Att en äldre släkting bjuder på reskostnad till Holland kan vara ren omtänksamhet, men kanske är det gemensam utgift i eventuell människosmuggelbransch.
Citera
2014-11-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

EDIT. Det var samma dag Yara blev ihjälslagen.
Citera
2014-11-24, 22:10
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag förstår inte hur Rami och Madi träffades och blev kära i varandra då ingen av dem har berättat om detta, inte heller Yaras föräldrar. Rami bodde inte ens i Gaza och Madi var en frånskild kvinna som sov med sin mamma eller med sina syskonbarn, visserligen i Gaza men långt från Ramis familj. Jag tror att det var ett arrangerat äktenskap. Familjerna kom överens om att gifta bort sina svarta får med varandra och skicka dem utomlands med en påhittad asylhistoria, för att slippa skämmas för dem. Jag undrar hur ofta Rami egentligen har åkt till Holland. Kanske har han en annan ''fru'' där som han att flytta ihop med så fort han slapp Yara.

Mycket man inte förstår här! T ex hur pappa M hann med att göra karriär i den palestinska myndighetsvärlden. Hade ju bott 25 år i Syrien + diverse utlandsstudier. Enligt mamma M var familjen inte så etablerad i Gaza och skulle därför ha en lätt avvikande syn på de bryskare inslagen i arabisk barnuppfostran. Denna finfina familj låg mer åt det syriskt frisinnade hållet. Den lilla anomalin tycks ju på intet vis lagt hinder i vägen då pappa M kände sig manad att axla viktigt samhällsansvar.En så redbar person ville givetvis inte undanhålla den kämpande nationen sina fina postorderkunskaper i sådana matnyttiga ämnen som juridik. Så redlig och stridbar var pappa M att han trotsade den egna klanens egen hamasbrigadgeneral och modigt anslöt sig till Fatahrörelsen. Det måste ju ha varit med risk att kidnappas och kanske värre. Med tanke på att oduglingen Rami ständigt råkade ut för brigadgeneralens kidnappningar borde ju den långt mer förträfflige pappa M på FatahMyndigheten vara rena rama högviltet. Eller?
Citera
2014-11-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Mycket man inte förstår här! T ex hur pappa M hann med att göra karriär i den palestinska myndighetsvärlden. Hade ju bott 25 år i Syrien + diverse utlandsstudier. Enligt mamma M var familjen inte så etablerad i Gaza och skulle därför ha en lätt avvikande syn på de bryskare inslagen i arabisk barnuppfostran. Denna finfina familj låg mer åt det syriskt frisinnade hållet. Den lilla anomalin tycks ju på intet vis lagt hinder i vägen då pappa M kände sig manad att axla viktigt samhällsansvar.En så redbar person ville givetvis inte undanhålla den kämpande nationen sina fina postorderkunskaper i sådana matnyttiga ämnen som juridik. Så redlig och stridbar var pappa M att han trotsade den egna klanens egen hamasbrigadgeneral och modigt anslöt sig till Fatahrörelsen. Det måste ju ha varit med risk att kidnappas och kanske värre. Med tanke på att oduglingen Rami ständigt råkade ut för brigadgeneralens kidnappningar borde ju den långt mer förträfflige pappa M på FatahMyndigheten vara rena rama högviltet. Eller?

M jobbade för den Palestinska Myndigheten (Fatah) och Rs släkt åt Hamas. m jag fattat det rätt.
Citera
2014-11-24, 22:18
Medlem
Citat:
EDIT. Det var samma dag Yara blev ihjälslagen.
Psykopat som pga nederlaget/ "förnedringen" (i samband med avslöjandet som okunnig i juridikstudierna, Karlskrona) fullkomligt exploderat med Yara som slagpåse.
Citera
2014-11-24, 22:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Rami skötte inte sin utbildning i Sverige som hade kunnat - möjligen - gett honom ett insteg på arbetsmarknaden.

Istället ljög han om orsaken till sin frånvaro på en mängd upphittade saker.

Hade han varit seriös och velat få ett jobb, skulle han ansträngt sig mer.

Jag får för mig att när det tar emot flyr han vidare.

Många missköter sig och sumpar chanser utan att det beror på att de planerar att flytta till Holland. Flyttplaner är inte omöjligt, visst, men ändå en vild gissning i tråden ska vi komma ihåg.

- Han kanske inte hade förmågan, kunskapsmässigt? OM det nu är så att han blåst upp sina meriter. Korta vägen är inte den vanliga AF-praktiken där arbetslösa får diska utan lön. Det är ett arbetsmarknadsprogram för akademiker där de ska få individuellt utvalda och kvalificerade praktikplatser. Han fick kanske prestationsångest?

- Eller så var han kanske omogen/slö/nerrökt/deprimerad e dyl och inte hade uthållighet att jobba för något långsiktigt? Vissa tänker "en bra praktikplats, detta är min chans!" Andra tänker "Idag känner jag mig trött och så får jag inte ens betalt, varför ska jag slita utan pengar... jag tar en joint och softar i stället. I morgon går jag till praktiken, promise!"

- Han hade annat för sig, t ex ett svartjobb?
Senast redigerad av TigerKid 2014-11-24 kl. 22:30.
Citera
2014-11-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Psykopat som pga nederlaget/ "förnedringen" (i samband med avslöjandet som okunnig i juridikstudierna, Karlskrona) fullkomligt exploderat med Yara som slagpåse.

Det var kanske en ytterligare pålagring. Säcken började knytas ihop.

Rami hade också varit hos FK den dagen, jag gissar att han pga ogiltig frånvaro inte fick ut någon ersättning. Sedan - möjligen - ligger kallelsen till skolmötet i brevlådan.
Citera
2014-11-24, 22:27
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Och varför filmade Rami?
För att få bevis på Amanis grymma uppfostran, på hennes galenskap.
Inte för att visa sin oskuld i ett mord. Jag tror inte att han insåg att Yara verkligen var död.
Han hade lärt sig att det var viktigt att bevisa misshandel och han ville ha det som skäl att slippa Amani. Amani viste att han ville bort.
Han kanske hade planerat en skilsmässa redan när de gifte sig.
Ett påtvingat äktenskap var det definitivt, men han kunde åtminstone utnyttja det till att komma ifrån Gaza och börja ett nytt liv ensam så småningom.

Då tycker jag det är väldigt märkligt att han inte filmade själva misshandeln. Om din teori stämmer torde varken tillfälle eller bristande omvärldsbevakning från Amanis sida saknats. Dessutom synnerligen säreget att han själv påstår att Yara står vid väggen utanför bild medan Amani i så fall står och glor ner i golvet på något helt annat medan Rami filmar den ytterst udda tilldragelsen bland all annan graverande dramatik han kunde ha dokumenterat den dagen och kvällen. Övrig information tyder på att Yara vid denna tidpunkt redan var död. Och han skulle med berått mod utnyttjat Amanis misshandel av stackars Yara för att själv bli fri från Amani? Bara låtit det pågå? Verkligen osympatisk kille.
Citera
2014-11-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Att en äldre släkting bjuder på reskostnad till Holland kan vara ren omtänksamhet, men kanske är det gemensam utgift i eventuell människosmuggelbransch.
Visst kan det vara så. Jag kan inte bedöma sannolikheten - allt är möjligt.
Men jag börjar tro att "exotismen" eller vad jag nu ska kalla det (jag hittar kanske på något bättre senare) i det här fallet förleder en att söka "exotiska" förklaringar till snart sagt varenda pryl, rörelse och replik. Man ska kanske söka först i det "närområde" som är det rent mänskliga och naturligtvis då ta hänsyn till att vissa fenomen kan te sig annorlunda av kulturella skäl.
Trots allt det spektakulära i fallet som sådant är det kanske mänskligt gripbart (raserianfall, svartsjuka, hat, amningspsykos, alienation, rädsla för det främmande, social oförmåga, you name it) utan att man joxar till det för mycket.
Citera
2014-11-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Då tycker jag det är väldigt märkligt att han inte filmade själva misshandeln. Om din teori stämmer torde varken tillfälle eller bristande omvärldsbevakning från Amanis sida saknats. Dessutom synnerligen säreget att han själv påstår att Yara står vid väggen utanför bild medan Amani i så fall står och glor ner i golvet på något helt annat medan Rami filmar den ytterst udda tilldragelsen bland all annan graverande dramatik han kunde ha dokumenterat den dagen och kvällen. Övrig information tyder på att Yara vid denna tidpunkt redan var död. Och han skulle med berått mod utnyttjat Amanis misshandel av stackars Yara för att själv bli fri från Amani? Bara låtit det pågå? Verkligen osympatisk kille.
Jo, jag vet - det är många detaljer som jag inte kan förklara.
(Jag kan skylla på att Rami rör till det för mig, kanske)
Men i grova drag?
Återigen: att försöka förklara är inte detsamma som att ursäkta, förminska eller förlåta.
Han är säkert brutal, han också.
Men just denna dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in