2014-11-24, 21:26
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ingen av alla som träffat Yara har sagt att hon visat ett enda tecken på trotsighet, innan hon kom till Sverige var hon ett glatt och livligt barn förutom den sista tiden då vad det verkar som drabbats av någon form av stressreaktion efter bombningen av hennes skola.

Möjligt att hon börjat uttrycka att hon skulle vilja leka efter skolan som andra barn istället för att städa, tvätta, handla och sköta småbarn, möjligt att hon efter Landskronaresan där hon fick leka och umgås med andra barn, äta sig mätt och pysslats om av mamman i den familjen uttryckt något om hur snälla de var hur roligt det var att leka med barnen..

Det tror jag inte alls! Har man en gång fått ordentligt med stryk så går tillvaron ut på att unvika det till varje pris.
Jag tror snarare att Amani kanske var avundsjuk på att just Yara hade fått en massa saker! Så gick hon och såsade ( fast hon var skadad t.ex Sprickor i 2 revben) när Amani ville något. Då kom kaveln fram igen!
Citera
2014-11-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det beror på. Jag skulle säga att man överhuvudtaget inte skickar sin åttaåring till ett främmande land, särskilt om man varken litar på eller gillar kvinnan som ska ta hand om barnet.

Jag tror Yaras föräldrar litade på Rami och Madi. Antagligen beror det på att bägge GM är psykopater och är duktiga på manipulation och att vara övertrevliga för att få som de vill. Det fanns troligen ett syfte för GM med att ta Yara till Sverige - t.ex: ha en hushållerska, skaffa sig mer pengar från staten eller som sexleksak till Rami eller till pedofiler. Kan ha varit vad som helst som skulle göra att Rami och Madi uppnådde något med det. Som jag förstått det så var det Madi som tog initiativet till att ta Yara till Sverige.
Citera
2014-11-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Fast har vi något mer än hollandsresan som tyder på att han hade för avsikt att flytta dit?

De flesta utlandsresor man gör - nöjes- såväl som jobbresor - har inte som mål att bosätta sig i landet.
Rami är inte intresserad av sina små barn, trivs inte med Amani Madi och i Karlskrona har han i sitt eget tycke skämt ut sig i lågstatusaktiviteter, tror jag.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-24 kl. 21:30.
Citera
2014-11-24, 21:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det beror på. Jag skulle säga att man överhuvudtaget inte skickar sin åttaåring till ett främmande land, särskilt om man varken litar på eller gillar kvinnan som ska ta hand om barnet.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Inte skickar man iväg ett barn till de två släkternas svarta får?

Det gjorde dom ju uppenbarligen. Dom är nog inte så kritvita själva. Dom blev av med ett problem och trodde nog dom skulle komma efter så snart Yara fått PUT.
Då trängde de kanske undan eventuella tvivel. Om de hade nåra.
Mamma Madleen verkade ju ha bra kontakt med Madi.
Citera
2014-11-24, 21:37
Medlem
Citat:
Fast har vi något mer än hollandsresan som tyder på att han hade för avsikt att flytta dit?

De flesta utlandsresor man gör - nöjes- såväl som jobbresor - har inte som mål att bosätta sig i landet.

Rami skötte inte sin utbildning i Sverige som hade kunnat - möjligen - gett honom ett insteg på arbetsmarknaden.

Istället ljög han om orsaken till sin frånvaro på en mängd upphittade saker.

Hade han varit seriös och velat få ett jobb, skulle han ansträngt sig mer.

Jag får för mig att när det tar emot flyr han vidare.
Citera
2014-11-24, 21:38
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rami skötte inte sin utbildning i Sverige som hade kunnat - möjligen - gett honom ett insteg på arbetsmarknaden.

Istället ljög han om orsaken till sin frånvaro på en mängd upphittade saker.

Hade han varit seriös och velat få ett jobb, skulle han ansträngt sig mer.

Jag får för mig att när det tar emot flyr han vidare.

Han kanske hade svårt att klara utbildningen?
Citera
2014-11-24, 21:39
Medlem
Det här med resor:
det är vanligare än vi svenskar förstår att gästfriheten även kan innebära att en släkting bjuder en mindre bemedlad på en resa.
Farbrodern i Holland är självklart insatt i familjeangelägenheterna och kan ha stöttat Rami på olika sätt. Jag tycker inte det är anmärkningsvärt. Det intressanta är att Rami ville ringa Amanis bror i Karlskrona. Det är också en person som åtminstone Rami har ett visst förtroende för.
Vad gäller upplivningsförsöken så tror jag att de inte kunde förmå sig till att inse att det värsta hade hänt, nämligen att Yara var död eller döende. In i det sista hoppades de att hon bara var avtuppad och att hon skulle komma på fötter "som vanligt" över helgen. Det blev nog panik ja, när de stor inför fullbordat faktum.
Jag föredrar fortfarande de enklare lösningarna framför de tillkrånglade och sökta - människor är trots allt ganska enkla av sig och bundna till vanor.
Därför tror jag att Amani var den skyldiga denna dag. När Yara kom hem fick hon en enorm massa stryk och hon hade anat att det kulle bli så redan på morgonen.
Rami gjorde sina ärenden och tog med Adnan på fisketur. För de första är Adnan verkligen pappas pojke, de står varandra nära och de har säkert fiskat och "jagat" ganska ofta. Gratisnöje nämligen och inte så långt för grabben att gå med på sina korta ben. Det kan också hända att "lusten" att gå och fiska blev så mycket större som stämningen hemma var botten. På det sättet slapp också Adnan undan. Fotograferandet var en grej för familjealbumet, så typiskt.
Amani hade redan städat med hjälp av Adnan (för sjuttioelfte gången frågar jag: varför hakade ingen på Adnans "mycket blod sedan städade vi. Vem var vi?)
Om det hade legat tydliga blodskvättar häran och däran när Rami kom hem, då hade kanske till och med han reagerat.
Amanis scenario: Yara kom hem sent och trött, tydligen i det skicket; Rami kom hem senare, var dessutom ute, är ett enkelt scenario som skulle vara lätt för Rami att följa. Men hon hade inte räknat med att Rami skulle strula till det med ett scenario anpassat till hur han uppfattar en polisundersökning.
Nu har han snott in sig och hon gör det enda vettiga i sin situation: bjäbbar emot, flamsar och spelar apa.
Det förtäckta hotet - hon kanske inte hotar honom att avslöja allt utan tvärtom, vädjar till honom. Hon kanske antyder att om han bidrar till att fälla henne, då ska något komma tillbaka från familj, vänner, barnen eller kanske gud fader själv.
Allt är möjligt, men detta är en variant av min egen favoritberättelse.
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-24 kl. 21:41.
Citera
2014-11-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Han kanske hade svårt att klara utbildningen?

Ja, det tror jag också. Det ingick nämligen praktik. Om man - föresvävat alla att man har en juridisk utbildning (som man de facto inte har) - då blir lagstiftning över huvud taget (speciellt svensk) rena rama grekiskan. Han skulle bli avslöjad direkt.
Citera
2014-11-24, 21:43
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Eller har en egen plan.
De kan också ha ett samförstånd om att Amani får skulden och Rami ska räddas i första hand, men de hann kanske inte gå igenom alla detaljer varför Rami forsätter brodera ut medan Amani inte vet vad hon ska säga.

Tänk om han sa typ, "Säg ingenting - det här sköter jag!. Jag kan mycket om juridik och kriminalteknik, jag vet precis hur man ska göra".

EDIT: Alltså, att hon ska säga så lite som möjligt för att undvika motsägelser då de inte hunnit prata ihop sig om allt.

Jag tror du gissar alldeles rätt där.
Citera
2014-11-24, 21:46
Medlem
Och varför filmade Rami?
För att få bevis på Amanis grymma uppfostran, på hennes galenskap.
Inte för att visa sin oskuld i ett mord. Jag tror inte att han insåg att Yara verkligen var död.
Han hade lärt sig att det var viktigt att bevisa misshandel och han ville ha det som skäl att slippa Amani. Amani viste att han ville bort.
Han kanske hade planerat en skilsmässa redan när de gifte sig.
Ett påtvingat äktenskap var det definitivt, men han kunde åtminstone utnyttja det till att komma ifrån Gaza och börja ett nytt liv ensam så småningom.
Citera
2014-11-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det tror jag också. Det ingick nämligen praktik. Om man - föresvävat alla att man har en juridisk utbildning (som man de facto inte har) - då blir lagstiftning över huvud taget (speciellt svensk) rena rama grekiskan. Han skulle bli avslöjad direkt.

EDIT. Sista gången blev han satt att läsa på om arbetsrättslagstiftningen i Sverige!
Citera
2014-11-24, 21:51
Medlem
Ja, då är det bättre att fly (till Holland), tänkte Rami, enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in