Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-24, 14:03
Medlem
eireanns avatar
https://www.dropbox.com/s/qzdap8yo1y7nstx/Entr%C3%A9n%20%20Panorama.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/4foo1fqzm7o10ou/Hall%20in%20mot%20k%C3%B6k%20%20Panorama.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/zkf6n3b3fiiu66y/Hall%20Panorama.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h8ikpur2aogzvja/Utomhus%201%20Panorama.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ssz1ibiltti25y7/Utomhus%202%20Panorama.mov?dl=0

OBS!!! Ladda ner filerna och öppna med Quicktime.
De måste öppnas med Quicktime då det är panoramabilder.
Citera
2014-11-24, 14:04
Medlem
airell8s avatar
Berättade inte Kristian i förhöret att JH tog initiativ till sex när de sågs nån kväll där innan mordet? Polisen frågade om Jonna haft ett ärr vid buken men Kristian kan ej minnas, det var mörkt.

Sex efter ett missfall? Hon var ju på sjukan nån dag innan hon åkte till Örebro och hade fått en p-stav i magen (????). I call bs
Citera
2014-11-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Ja, svårt att greppa: livs levande en morgon, ser ut att kunna bli en dag vilken som helst, sedan mördad och sågad itu samma dag. Fy f*n.
Citera
2014-11-24, 14:21
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
https://www.dropbox.com/s/qzdap8yo1y7nstx/Entr%C3%A9n%20%20Panorama.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/4foo1fqzm7o10ou/Hall%20in%20mot%20k%C3%B6k%20%20Panorama.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/zkf6n3b3fiiu66y/Hall%20Panorama.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h8ikpur2aogzvja/Utomhus%201%20Panorama.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ssz1ibiltti25y7/Utomhus%202%20Panorama.mov?dl=0

OBS!!! Ladda ner filerna och öppna med Quicktime.
De måste öppnas med Quicktime då det är panoramabilder.

finns det inga videoförhör på cd-skivan?
Citera
2014-11-24, 14:28
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
finns det inga videoförhör på cd-skivan?
bara panoramabilder från platserna. De ska alltså inte ses som filmer, jag hoppas ni kan lista ut hur man gör för att se på dem för det var de på biblioteket som fick hjälpa mig.
Citera
2014-11-24, 15:12
Medlem
För info så finns det avvikande detaljer på minst en av panoramabilderna. På bilden märkt med Entré syns en svart plastsäck liggandes bredvid Wc-stolen, denna finns inte med i FUP på liknande bild som visas där. Vad beror detta på? Dessutom skiljer sig bilderna ganska mycket vad gäller olika ting på golv, m.m...
Hur tänkte utredarna där?
Citera
2014-11-24, 16:39
Medlem
FUP-12s avatar
Nu när jag har tagit mig igenom FUP till slut är min enda tanke: det här är ju fan Arbogafallet 2.0.

* Samma obesvarade kärlek, som slagit över i djup svartsjuka.

* Samma inledande försök till manipulation för att väcka sympati hos den åtrådda – det vill säga graviditeten/aborten.

(Det är talande att Jonna tidigare även hade använt sig av självmordsvarianten, fast på Jonathan. Hade inte mordet kommit emellan är jag ganska säker på att även Jonas hade fått uppleva samma sak. Schürrer körde på båda varianterna, vilket säkert får tillskrivas tysk grundlighet…)

* Samma vedervärdiga, naiva - men synbarligen rationella - lösning på problemet: ”Om bara den andre dör så kommer allt att ordna sig!”

* Samma tillvägagångssätt – överfall i direkt anslutning till hemmet.

* Samma val av vapen – hammare.

* Samma typ av – taffliga – planering, där de efterlämnade spåren nästan i sig räcker till fällande dom.

Det väsentliga som skiljer dem åt är, i min mening, att Schürrer hade någonting djävligt otäckt och kallt inom sig som gjorde att fasaden inte rämnade och hon kunde framhärda sin oskuld genom förhör, två rättsinstanser och lika många anstalter.

Vad gäller diskussionen om Jonnas eventuella personlighetsstörningar eller psykiska tillstånd, så tror jag att detta är den springande punkten: vad än Jonna faktiskt gjorde den där dagen, så lyckades hon inte hålla det inom sig. Det får tillräknas henne som människa.
Citera
2014-11-24, 17:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag köper inte JH:s panik under gärningen och hur hon ska få oss att tänka som om det vore grannens envisa ringande på dörren som leder fram till dödsfallet. Det är en efterkonstruktion. Hade hon haft panik och velat få tyst på LL, hade hon släppt kniven och bankat med nävarna på LL. Istället springer hon ut i vardagsrummet och hämtar jaktkniven och det tolkar jag som klart tänkande i situationen. Bara hitta den där och då, minnas den i tumultet.
JH var i sitt klimax och lät sig inte störas förrän målgång, hur många det än hade varit på dörren.
Hon offergör sig själv och sprider skulden på andra..
Citera
2014-11-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag köper inte JH:s panik under gärningen och hur hon ska få oss att tänka som om det vore grannens envisa ringande på dörren som leder fram till dödsfallet. Det är en efterkonstruktion. Hade hon haft panik och velat få tyst på LL, hade hon släppt kniven och bankat med nävarna på LL. Istället springer hon ut i vardagsrummet och hämtar jaktkniven och det tolkar jag som klart tänkande i situationen. Bara hitta den där och då, minnas den i tumultet.
JH var i sitt klimax och lät sig inte störas förrän målgång, hur många det än hade varit på dörren.

JH agerar kallsinnigt flera gånger den dagen. Tämligen fokuserat och iskallt klartänkt. Hon följer en plan till punkt och pricka.

Att det inte höll ända till slutet ... ingick nog inte i planen.
Citera
2014-11-24, 18:10
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om agerandet vid själva dödandet. Jag kan föreställa mig båda scenarion: målmedvetet agerande och panik. Jag lutar dock åt att Jonna har en tendens och ett direkt intresse av att betona det senare.

En sak fann jag dock intressant och det är två meningar i Saids - den utländske grannens - vittnesmål:

"Said vaknade av att ytterdörren eller lägenhetsdörren under honom slog igen hårt, hördes i
hela trapphuset. Efter bara någon minut efter detta blir det ett väldigt liv i lägenheten under
Said." (FUP, s. 5)

Jag undrar hur man ska tolka den fetade tidsangivelsen mellan att dörren slår igen till dess det börjar komma skrik från lägenheten?

Vad tror ni?
Citera
2014-11-24, 18:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Hemsk läsning om LL´s sista stund i livet. Hur hon slåss för sitt liv allt hon mäktar med, med de krafter hon har kvar. Vilken enorm dödsångest hon måste ha känt, innan hennes 22-åriga liv var över.

Hon skulle lämna lägenheten för att åka till sitt arbete, men istället bär en 25-årig tjej ut henne därifrån i Ikeakassar, sågad i bitar. Vilket fruktansvärt grymt och makabert öde denna unga tjej gick till mötes. Smärtsamt att läsa - omöjligt att förstå.
Ja, verkligen hemskt alltihop!

Tänk om JH medan hon var på väg nerför trappan hade tappat greppet om någon av dessa
kassar eller tyngden av kroppsdelar hade fått någon av dem att gå sönder i botten så att
exempelvis överkroppen med huvud och armar hade farit ut...och någon råkat komma
in genom porten samtidigt...

Sedan misstänker jag att Jonna trots att det gick som det gick; att hon inte lyckades
genomföra sin ursprungliga plan och arrangera mordet som ett självmord ute vid
järnvägsspåret, att hon ej kom undan med hela det förfärliga utan nu får betala
det höga priset för vad hon tog sig för i junigryningen 2014 och fråntas friheten
under ett ansenligt antal år framåt och är allmänt avskydd numera, ändå känner
någon tillfredsställelse i att personen som stod i vägen för den lycka hon föreställde sig
skulle kunna uppnås tillsammans med den "ombytlige" JA, är utplånad för evig tid.
Hon är BORTA. Även om detta faktum inte medger att den där lyckan ihop med JA går
att förverkliga längre.
Men det hat som utvecklades under längre tid gentemot Lovisa antog proportioner
så att det blev helt besinningslöst och till slut måste hon helt enkelt agera ut det
på ett drastiskt sätt och nog blev det drastiskt alltid...

Jag tror alltså att hon egentligen inte ångrar själva dödandet. Faktiskt.
Hon realiserade sin plan att omintetgöra rivalen. Hon hade sysslat med detta i tankarna
ett bra tag. Gjort sina efterforskningar om lämpliga tillvägagångssätt och inte minst
erinrat sig en hel del matnyttigt som förmedlats via den populära serien om mr Dexter
med alla sina sprutor vid sina mångtaliga mordaktioner...

Hon saknar inte sitt offer. Lovisa hade förorsakat henne så pass mycket "lidande" genom
att hänga kvar vid den man som Jonna bara skulle ha för sig själv. Hon hade inte
förstått sitt eget bästa och lämnat killen en gång för alla. Inte ens när Jonna bemödar
sig om att få ihop en längre text på den där ansiktsboken ställd till denna rival där hon
vänligt men bestämt pekar ut hur LL bör agera fortsättningsvis; helt enkelt på klarspråk
dra sin väg fort som fan så att Jonna blir fri denna förbannade börda som denna utgör
i hennes liv.
Några veckor innan avfattas det långa meddelandet men det får ju ingen avsedd effekt;
LL är likväl kvar.
Då återstår "de hårda tagen" och dessa "tag" har vi nu gruvlig kännedom om...
Senast redigerad av Grandioso 2014-11-24 kl. 19:29.
Citera
2014-11-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
JH agerar kallsinnigt flera gånger den dagen. Tämligen fokuserat och iskallt klartänkt. Hon följer en plan till punkt och pricka.

Att det inte höll ända till slutet ... ingick nog inte i planen.

Plan??
Ja en plan hade hon nog.
Men inte så omfattande som det blev.

Hon hade nog en plan fram till hon slagit hammaren i bakhuvudet.
Efter det spårade det nog bara ur mer och mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in