Citat:
Politikerna i nämnden kan väl inte göra så mycket mer än att lita på de föredragande och deras rekommendationer gissar jag? Men de politiker som beslutar om budgeten har det stora ansvaret. Det är problem att rekrytera och behålla socionomer till de avdelningar som jobbar med barn och ungdom. Det blir en ond cirkel dålig bemanning -> överbelastning och hopplös arbetssituation -> personalen lämnar eller blir utbrända och långtidssjukskrivna -> ännu högre belastning för dem som är kvar.I socialnämnden sitter fritidspolitiker och de har ingen detaljkunskap i området. I bästa fall sitter de i nämnden och vill alla gott i allmänhet..
För att bli socionom läser man ungefär 3 år på högskola. Jag vet inte riktigt vad som ingår i utbildningen men jag antar att man studerar lagar, psykologi, socialt arbete och så ingår praktik också. Jag tror det är omkring en termin man är på praktik.
Väl ute på en arbetsplats så är det väl närmast arbetsledaren som får se till att medarbetarna håller sig á jour med ändringar i lagen.
Jag har läst att kommunen nyligen tagit beslut om ändrade rutiner vad gäller placering av flyktingbarn i fortsättningen. Tidigare visste inte nämnden skillnaden mellan en familjehemsplacering och en "privat placering". Den skillnaden är lika stor som en golfboll och en badboll... men nämnden verkade tro "boll som boll".
För att bli socionom läser man ungefär 3 år på högskola. Jag vet inte riktigt vad som ingår i utbildningen men jag antar att man studerar lagar, psykologi, socialt arbete och så ingår praktik också. Jag tror det är omkring en termin man är på praktik.
Väl ute på en arbetsplats så är det väl närmast arbetsledaren som får se till att medarbetarna håller sig á jour med ändringar i lagen.
Jag har läst att kommunen nyligen tagit beslut om ändrade rutiner vad gäller placering av flyktingbarn i fortsättningen. Tidigare visste inte nämnden skillnaden mellan en familjehemsplacering och en "privat placering". Den skillnaden är lika stor som en golfboll och en badboll... men nämnden verkade tro "boll som boll".
För att vända en sådan snurra måste de se till att ändra arbetssituationen så att de kan rekrytera och behålla folk.
Erbjuda högre lön än andra socionomjobb, se till att de får handledning, vidareutbildning etc. Man måste visa beslutsamhet att "nu satsar vi ordentligt på detta område" så att potentiell personal övertygas om att det kommer att fungera. Att jobba under förutsättningar där du inte har möjlighet att göra ett bra jobb och får gå hem med dåligt samvete varje dag och känna dig otillräcklig sliter självklart ut folk. Särskilt dem som är ambitiösa och ansvarskännande.