2014-11-24, 00:54
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
I socialnämnden sitter fritidspolitiker och de har ingen detaljkunskap i området. I bästa fall sitter de i nämnden och vill alla gott i allmänhet..
För att bli socionom läser man ungefär 3 år på högskola. Jag vet inte riktigt vad som ingår i utbildningen men jag antar att man studerar lagar, psykologi, socialt arbete och så ingår praktik också. Jag tror det är omkring en termin man är på praktik.
Väl ute på en arbetsplats så är det väl närmast arbetsledaren som får se till att medarbetarna håller sig á jour med ändringar i lagen.
Jag har läst att kommunen nyligen tagit beslut om ändrade rutiner vad gäller placering av flyktingbarn i fortsättningen. Tidigare visste inte nämnden skillnaden mellan en familjehemsplacering och en "privat placering". Den skillnaden är lika stor som en golfboll och en badboll... men nämnden verkade tro "boll som boll".
Politikerna i nämnden kan väl inte göra så mycket mer än att lita på de föredragande och deras rekommendationer gissar jag? Men de politiker som beslutar om budgeten har det stora ansvaret. Det är problem att rekrytera och behålla socionomer till de avdelningar som jobbar med barn och ungdom. Det blir en ond cirkel dålig bemanning -> överbelastning och hopplös arbetssituation -> personalen lämnar eller blir utbrända och långtidssjukskrivna -> ännu högre belastning för dem som är kvar.

För att vända en sådan snurra måste de se till att ändra arbetssituationen så att de kan rekrytera och behålla folk.

Erbjuda högre lön än andra socionomjobb, se till att de får handledning, vidareutbildning etc. Man måste visa beslutsamhet att "nu satsar vi ordentligt på detta område" så att potentiell personal övertygas om att det kommer att fungera. Att jobba under förutsättningar där du inte har möjlighet att göra ett bra jobb och får gå hem med dåligt samvete varje dag och känna dig otillräcklig sliter självklart ut folk. Särskilt dem som är ambitiösa och ansvarskännande.
Citera
2014-11-24, 01:02
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänkte att han kanske agerade i panik, att han bara ville därifrån när han såg i vilket skick Yara var. Och att han sedan trodde på Amani när hon sade att Yara hade svarat på tal osv. Men samtidigt tog han bilder under fisketuren, sparade kvitton osv. För att skaffa sig ett alibi eftersom han ändå förstod att de skulle få problem pga Yaras skador som knappast skulle gå att bortförklara.
Tycker han framstår som kall och beräknande snarare än panikslagen.
Citera
2014-11-24, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
I socialnämnden sitter fritidspolitiker och de har ingen detaljkunskap i området. I bästa fall sitter de i nämnden och vill alla gott i allmänhet..
För att bli socionom läser man ungefär 3 år på högskola. Jag vet inte riktigt vad som ingår i utbildningen men jag antar att man studerar lagar, psykologi, socialt arbete och så ingår praktik också. Jag tror det är omkring en termin man är på praktik.
Väl ute på en arbetsplats så är det väl närmast arbetsledaren som får se till att medarbetarna håller sig á jour med ändringar i lagen.
Jag har läst att kommunen nyligen tagit beslut om ändrade rutiner vad gäller placering av flyktingbarn i fortsättningen. Tidigare visste inte nämnden skillnaden mellan en familjehemsplacering och en "privat placering". Den skillnaden är lika stor som en golfboll och en badboll... men nämnden verkade tro "boll som boll".

Tack för ditt svar. Med "hur ser socionomutbildningen ut" menade jag innehållet. Idag är utbildningen 3½ år (7 terminer och 140 poäng.) Annars stämmer det du sa i stort sett om innehållet. Vad jag saknar är mindre inriktning på att utbildningen nödvändigtvis leder till vidare forskningsstudier utan mer inriktning på de grundläggande kunskaperna. De allra flesta "hamnar" på en socialförvaltning till att börja med och då saknas kunskap om den praktiska delen av dokumentering, som vi tyvärr sett här. För många är det kanske första gången dom ser en skriven utredning!
Citera
2014-11-24, 06:05
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har helt rätt. Men hans deltagande var väldig sporadisk och dagen då Yara dog slutade han redan före 12.00 och gick till FK. Eftersom hans sjukfrånvaro inte stöddes av läkarintyg tror jag FK inte betalade ut ersättning för dom dagarna.

Det var nog en missräkning för Rami som sedan vid hemkomsten ev fann ett brev med kallelse till skolan. Han kan ha tagit ut frustrationen på Yara innan fisketuren.

Att Yara stod på benen när Rami kom hem efter att ha handlat har vi bara Ramis ord på.

Han hävdade att han gick till FK för att ordna med sin frus mammaledighets ersättning, det var någon komplettering.
Visst har han kunnat misshandla tösen och sedan täckt upp det med fiske. Jag skulle så gärna vilja veta om han brukade fota när han var och fiskade, det kanske bara var den dagen precis som filmen på frun.
Någonstans känner jag att Amani kanske täckte upp för sin man och han betalar igen med att försöka få henne att se skyldig ut..

Yara fick nog stryk av bägge, frågan är vem av dem gick för långt? Rami blev nog rasande när de förstod att Yara hade något brutet. De hade ju då förstört hela sin framtid.

Skulle det vara lika illa om de "bara brutit några ben" på henne? Kan det vara därför de slog henne till döds?
Citera
2014-11-24, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag undrar om Amani älskar Rami - egentligen. (Vad nu "älska" är.)

Han är ju hennes enda överlevnadschans i den kultur de kommer ifrån. Hon har redan en skilsmässa bakom sig, massor av minuspoäng. Men nu har hon en ny man och TVÅ söner. Plus, plus.

Om de bor i hemlandet innebär hennes släkt ett visst stöd för henne. Hon kan prata med sin släkt och få stöd av kvinnorna där. Hon skulle förmodligen hursomhelst umgås mer med kvinnorna än med Rami. Om det blir problem i äktenskapet kan hennes släkt skicka folk att prata med honom (och med henne). (Alla kommer att skvallra om och prata med varandra). Båda släkterna kommer att försöka hålla ihop äktenskapet. Om hennes släkt har högre status än hans får hon en bättre position.

Men om det trots allt skulle gå till skilsmässa skulle hon verkligen stå där. Mannen har rätten till barnen enligt islams lagar. hon kan i nåder få ta hand om dem tills de blir högst 7 år, dvs under den tid som man verkligen måste lägga ner mycket arbete på dem. Men sen ska de tas om hand och uppfostras i mannens familj. Flickor kan få stanna något längre hos mamman, men även de tillhör mannens familj.

I den kulturen kan kvinnor inte arbeta och försörja sig och en kvinna kan inte bo ensam. Vid en skilsmässa ska hon återbördas till sin pappas hem tillsammans med sin hemgift (alltså tillgångar som hon medfört till boet) som hon får tillbaka. Den innebär någon liten trygghet för henne.

Pappan och mamman kommer inte att gilla att ha en utskämd dotter att dras med. Men det blir svårt att gifta bort henne en tredje gång.

Så Amanis enda chans är att försöka hålla Rami vänligt stämd mot sig. Hon måste fjäska, aldrig invända mot vad han gör, låta honom komma och gå som han vill, få slå henne och hon måste uthärda. Hon måste bedyra att hon älskar honom över allt annat.

Ja, islam är vedervärdigt patriarkalisk. Männen har alla rättigheter, kvinnor knappast några. Vi måste till varje pris förhindra att islam får något inflytande här

I Sverige har Amani faktiskt mycket bättre chanser. Om hon skulle dömas till fängelse kan hon få chans att studera där. När hon kommer ut har hon rätt att få eget försörjningsstöd och någon form av bostad. Hon kan få ett eget jobb och tjäna egna pengar. Om det går så att Rami blir frikänd och får vårdnaden om barnen kan hon få umgängesrätt med barnen, och hon kan försöka att få delad vårdnad. Om ingen av dem får vårdnaden kan hon i alla fall få umgängesrätt med barnen, och det är mer än om de hade bott som skilda i hemlandet. Och hon behöver inte älska Rami över allt annat.

Det här kände jag inte till...
Jag undrar (bl a) om Amani tillåts av släkten att ta chansen i Sverige, att försörja sig och barnen?
Eller är det underförstått att det är hemlandets regler som gäller här...?
Och vid en ev skilsmässa så förlorar hon kanske barnen enligt islam?

Hmmm....
Citera
2014-11-24, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det här kände jag inte till...
Jag undrar (bl a) om Amani tillåts av släkten att ta chansen i Sverige, att försörja sig och barnen?
Eller är det underförstått att det är hemlandets regler som gäller här...?
Och vid en ev skilsmässa så förlorar hon kanske barnen enligt islam?

Hmmm....
Det är ett mångkulturellt samhälle vi lever i.
Citera
2014-11-24, 08:57
Medlem
santos_devilles avatar
Finns det någon längre samanfattning av tråden.
De som finns i trådstarten är bra men väldigt korta och handlar bara om de två iblandade misstänkta till brottet. Om jag förstår det rätt så beskyldes även rektorn för något som ledde till avstängning och att muppen försökte ta självmord ?

Vad handlar allt det om ?
Citera
2014-11-24, 09:57
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Åklagaren har inte lyckats bra med sina frågor, jag är faktiskt lite chockerad över hur taffligt allt verkar skötas i detta fallet.
Instämmer. Det känns som om åklagarna bara har ställt enkla frågor och accepterat Ramis och Amanis svar även när de stridit helt och hållet mot de uppgifter de lämnat tidigare. Man har inte gjort några som helst försök att pressa de tilltalade att förklara oklarheter och motsägelser (som det finns i överflöd) i deras berättelser. Det finns massor av när, hur och varför som man borde ha frågat om.
Citera
2014-11-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Instämmer. Det känns som om åklagarna bara har ställt enkla frågor och accepterat Ramis och Amanis svar även när de stridit helt och hållet mot de uppgifter de lämnat tidigare. Man har inte gjort några som helst försök att pressa de tilltalade att förklara oklarheter och motsägelser (som det finns i överflöd) i deras berättelser. Det finns massor av när, hur och varför som man borde ha frågat om.

Det finns dock ett lysande undantag och det var när åklagarbiträdet fick Rami att erkänna att han bevittnat att Madi slog Yara med kaveln.

Mer av den förhörstekniken skulle önskas. Mer direkta påståenden som kräver svar, tvinga in de åtalade i ett hörn.
Citera
2014-11-24, 11:20
Medlem
Yara´s tragedi har berört mig väldigt mycket och jag har snart i enmånadstid läst samtliga förhör och dokument kring fallet. Jag kommer också från liknande kultur och har bildat mig en uppfattning om vad som verkligen har hänt.
Jag ska fatta mig kort:

Det som är säkert är att Yara har många fakturor i kroppen, läkta som färska. Sannolikt att Yara har blivit misshandlat under lång tid, därav alla frånvarande skoldagar. Misshandeln har skett från både mannen och kvinnan i uppfostringssyfte.

Under den aktuella kvällen är det kvinnan som står för de dödande slagen. Både med tillhyggen och kvävning med kudde.

Mannen har inte varit delaktig i misshandeln under den aktuella dagen. Däremot har han som vårdnadshavare inte ingripit när misshandeln ägde rum.

Det framkommer också tydligt att kvinnan ljuger väldigt mycket. Hon försöker med alla medel på ett desperat sätt vilseleda rätten.

Personligen tror jag att kvinnan åker dit för "dråp" eller "grovt vållande till annans död". Jag ser det som övervåld i uppfostringssyfte. Osannolikt att det ses som MORD.
Mannen är vårdnadshavare och måste skydda sin "dotter" för faror. Här är han passiv och kommer dömas. Vad mannen kommer dömas för är svårbedömt eftersom han inte delade ut några dödande slag under kvällen.
Senast redigerad av ArkivXXX 2014-11-24 kl. 11:25.
Citera
2014-11-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivXXX
Yara´s tragedi har berört mig väldigt mycket och jag har snart i enmånadstid läst samtliga förhör och dokument kring fallet. Jag kommer också från liknande kultur och har bildat mig en uppfattning om vad som verkligen har hänt.
Jag ska fatta mig kort:

Det som är säkert är att Yara har många fakturor i kroppen, läkta som färska. Sannolikt att Yara har blivit misshandlat under lång tid, därav alla frånvarande skoldagar. Misshandeln har skett från både mannen och kvinnan i uppfostringssyfte.

Under den aktuella kvällen är det kvinnan som står för de dödande slagen. Både med tillhyggen och kvävning med kudde.

Mannen har inte varit delaktig i misshandeln under den aktuella dagen. Däremot har han som vårdnadshavare inte ingripit när misshandeln ägde rum.

Det framkommer också tydligt att kvinnan ljuger väldigt mycket. Hon försöker med alla medel på ett desperat sätt vilseleda rätten.

Personligen tror jag att kvinnan åker dit för "dråp" eller "grovt vållande till annans död". Jag ser det som övervåld i uppfostringssyfte. Osannolikt att det ses som MORD.
Mannen är vårdnadshavare och måste skydda sin dotter för faror. Här är han passiv och kommer dömas. Vad mannen kommer dömas för är svårbedömt eftersom han inte delade ut några dödande slag under kvällen.

Det enda vi vet är att han inte använt kaveln. Han kan ha använt råstyrka och pucklat på henne rätt rejält ändå.
Citera
2014-11-24, 11:34
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivXXX
Jag ska fatta mig kort:

Mannen är vårdnadshavare och måste skydda sin "dotter" för faror. Här är han passiv och kommer dömas. Vad mannen kommer dömas för är svårbedömt eftersom han inte delade ut några dödande slag under kvällen.
Välkommen i tråden!

Ja, om Ramis historia är sann, så är det sannolikt frågan om "fostrande" slag - som gått för långt. Amani har ju, enligt Rami, ansett att flickan inte visat henne tillräcklig respekt och lydnad. Ramis och Amanis chock när det visade sig att Yara faktiskt var död tyder ju också på att det aldrig varit deras avsikt att döda henne, utan att det blev den olyckliga konsekvensen av misshandeln. Så "mord" är nog uteslutet, liksom även "dråp". Jag tror också på "vållande till annans död". Frågan är bara hur man ska kunna bevisa utom rimligt tvivel vem som utfört den slutliga misshandeln som kom att vålla Yaras död.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-24 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in