2014-11-23, 23:17
Medlem
Pajons avatar
Hej!

Detta inlägg skriver jag enbart på grund av en egen upplevelse precis. Jag har flugit väldigt mycket i mitt liv, men fick ikväll en av de mest obehagliga landningar som jag har varit med om i hela mitt liv. Flera vittnade om samma sak.

Åkte från Bromma Flygplats till Kristianstad Österlen Flygplats. Det började mycket bra, nedstigning likaså. MEN, när det kom till att man kommer i det avstånd från landningsbanan, som kräver mer manuell kontroll, kände jag att något blev märkligt. Det blev gaspådrag, det blev sidoförflyttningar hastiga mot både vänster och höger. Ja, dessa blev så kraftiga och frekventa, att jag i planet reagerade över saken. Normalt vis brukar man ju så inte göra.

Detta fortsatte frekvent som sagt. Tänkte för mig själv att det måste blåsa som tusan. När vi väl tog mark, blev detta med en kraftig duns... då menar jag inte egentligen kraftig, mer därtill. Det var så att man kände att planets stötdämpare inte räckte till. Mina rövben fick alltså stryk vid landningen. Direkt efter detta, så tog planet en riktning åt vänster på landningsbanan, så skarp att man "hujade" till. Var direkt rädd att planet skulle gå av banan, men lyckligtvis fick piloten ordning på det bakre rodret och kunde stabilisera en rak färd till sist på landningsbanan.

Min flickvän, som satt bredvid mig, satt också lika chockad.
Jag förväntade mig ärligt talat att det skulle blåsa ordentligt när jag kom ut ur planet.
Det som förvånade mig, det var att allt var helt vindstilla. Alltså, optimala förhållande för ett plan att landa. Retade med min flickvän och sa "Jaja, det var säkert en tjej som var pilot." Ja, då också den som landade planet (vet att den som sitter bredvid kan landa också). Väl av planet, vänder jag mig tillbaka av ren nyfikenhet. Där sitter en ung tjej i pilotposition med långt blont hår (tja, hårfärg och hur långt det är spelar kanske ingen roll, nämner mina iakttagande dock).

Kanske en som fick "tränas" för landning av killen bredvid? Men varför ska man utsättas för detta? Jag vill faktiskt leva, detta var RIKTIGT nära att vi åkte ur banan, det kan jag säga utan minsta tvivel.

Sedan läste jag detta:
http://illvet.se/manniskan/hjarnan/konens-intelligens-ar-olika

Har männen alltså då bättre rumsuppfattning?

Jag menar inget illa mot kvinnor i sig, men kanske vissa yrken bör vara mer åt ett visst kön, precis som kanske kvinnor är bättre på annat? Själv vill jag inte dö pga att allt ska vara PK, ja politiskt korrekt. Min flickvän säger samma sak. Vad har ni för tankar om detta?
Citera
2014-11-23, 23:21
Bannlyst
finns många duktiga tjejer som spöar killar i både det ena och andra , men alla är nybörjare i början
Citera
2014-11-23, 23:26
Medlem
Hur bra pilot man är beror nog mer på person än kön skulle jag tro.
Citera
2014-11-23, 23:27
Medlem
Pajons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
finns många duktiga tjejer som spöar killar i både det ena och andra , men alla är nybörjare i början

Självklart! Jag menar inte alls att klanka ner på tjejer.
Men, när jag väl upplever den värsta landningen i mitt 32-åriga liv, så sitter det en tjej bakom spakarna. Jag vill självklart inte på något sätt eller vis vara elak, men forskning visar att rumsuppfattning (tidigare bifogad länk) är bättre hos män. Likaså är många andra saker bra bättre hos kvinnor. Så förstå min poäng, kanske vissa yrken är bättre lämpade för ett visst kön, utan att vi ska behöva få in feminister i denna debatt, utan att se saker helt verkligt! =)
Citera
2014-11-23, 23:31
Medlem
Pajons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle-gris
Hur bra pilot man är beror nog mer på person än kön skulle jag tro.

Ja, jag reagerade på detta som skedde, sökte upp en artikel som står ovan med rumsuppfattning.
Men detta var katastrofalt illa. Jag brukar inte kika på vem som landade planet, men här var det verkligen illa. Ja, "illa" låter kanske som en lite mindre miss, men vi höll på att lämna landningsbanan. Kompensationen för att lägga sig "rak" mot landningsbanan var också helt galen som skrivit ovan. Det var vänster kraftigt, höger likaså... gaspådrag, släppa gas. REJÄLT över vad man är van vid... och det var vindstilla, optimala förhållanden alltså. Detta var så illa, att jag var tvungen att skriva en tråd om det här, säger nog en del.
Citera
2014-11-23, 23:48
Bannlyst
många tjejer kan ha väldigt dåligt självförtroende som spökar i början fast de är helt ok när de är under utbildning , medans när de fått rutin i kroppen så är de otroligt lugna och fokuserade när det väl gäller
Citera
2014-11-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajon
Ja, jag reagerade på detta som skedde, sökte upp en artikel som står ovan med rumsuppfattning.
Men detta var katastrofalt illa. Jag brukar inte kika på vem som landade planet, men här var det verkligen illa. Ja, "illa" låter kanske som en lite mindre miss, men vi höll på att lämna landningsbanan. Kompensationen för att lägga sig "rak" mot landningsbanan var också helt galen som skrivit ovan. Det var vänster kraftigt, höger likaså... gaspådrag, släppa gas. REJÄLT över vad man är van vid... och det var vindstilla, optimala förhållanden alltså. Detta var så illa, att jag var tvungen att skriva en tråd om det här, säger nog en del.

Det låter ju vannsingt, tycker absolut att du ska höra av dig till flygbolaget med dina observationer.
En pilot som inte kan hantera planet på ett säkert sätt har inte i passagerar trafiken att göra.
Senast redigerad av pelle-gris 2014-11-23 kl. 23:55.
Citera
2014-11-24, 00:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Självklart! Jag menar inte alls att klanka ner på tjejer.
Men, när jag väl upplever den värsta landningen i mitt 32-åriga liv, så sitter det en tjej bakom spakarna. Jag vill självklart inte på något sätt eller vis vara elak, men forskning visar att rumsuppfattning (tidigare bifogad länk) är bättre hos män. Likaså är många andra saker bra bättre hos kvinnor. Så förstå min poäng, kanske vissa yrken är bättre lämpade för ett visst kön, utan att vi ska behöva få in feminister i denna debatt, utan att se saker helt verkligt! =)
Spelar det egentligen någon roll om tjejer generellt sett är bättre eller sämre än killar på att köra flygplan?
Man måste ju ändå uppfylla vissa krav, så om någon lite del av hjärnan skiljer sig lite mellan könen spelar väl ingen roll.

Tänk dig neuronklumpen X i hjärnan, som påverkar den för piloter viktiga egenskapen Y, generellt sett är X mindre hos tjejer än hos killar. Det betyder inte att den är mindre hos alla tjejer än hos någon kille.

Tillägg: Hur vet du vem som körde planet under landningen och hur vet du att ni var nära att åka av landningsbanan? Att det var obehagligt ifrågasätter jag inte, däremot ifrågasätter jag din kompetens att bedöma situationen.
Senast redigerad av Neksnor 2014-11-24 kl. 00:04.
Citera
2014-11-24, 00:05
Medlem
Pajons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle-gris
Det låter ju vannsingt, tycker absolut att du ska höra av dig till flygbolaget med dina observationer.
En pilot som inte kan hantera planet på ett säkert sätt har inte i passagerar trafiken att göra.

Det är faktiskt så som jag känner. Jag, med flera, reagerade kraftigt på hur planet flögs. Som sagt tidigare, trodde att det stormade då vi landade. Var riktigt illa. Ska absolut höra av mig, för det känns långt ifrån acceptabelt. Brukar inte reagera, vet hur saker normalt sett sköts. Dock inte parering osv som det skedde i denna mån. Tack för din förståelse!
Citera
2014-11-24, 00:09
Medlem
Pajons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Spelar det egentligen någon roll om tjejer generellt sett är bättre eller sämre än killar på att köra flygplan?
Man måste ju ändå uppfylla vissa krav, så om någon lite del av hjärnan skiljer sig lite mellan könen spelar väl ingen roll.

Tänk dig neuronklumpen X i hjärnan, som påverkar den för piloter viktiga egenskapen Y, generellt sett är X mindre hos tjejer än hos killar. Det betyder inte att den är mindre hos alla tjejer än hos någon kille.

Tillägg: Hur vet du vem som körde planet under landningen och hur vet du att ni var nära att åka av landningsbanan? Att det var obehagligt ifrågasätter jag inte, däremot ifrågasätter jag din kompetens att bedöma situationen.

Som jag skrev ovan, kan jag bara titta tillbaka och se vem som satt i fronten. En ung tjej med blont hår (ja, det såg jag på pilotsidan). Därav tog jag direkt en tanke att hon inte direkt är den som är mest erfaren. Troligen lärling för att lära sig att landa. Jag säger rakt av inte heller att tjejer är sämre, dock visar jag vetenskapliga saker att deras rumsuppfattning inte är lika bra som hos oss killar.

Sedan får alla ta det som de vill, lita på dessa fakta, eller inte. Jag konstaterar enbart vad som skedde för mig nu. Ett så kraftigt konstaterande, att jag i sig kände mig tvungen att smälla ut frågan här. Det gör jag inte lättvindigt och absolut inte för att reta gallfeber på någon sida heller.
Citera
2014-11-24, 00:15
Medlem
Pajons avatar
Tillägg: Hur vet du vem som körde planet under landningen och hur vet du att ni var nära att åka av landningsbanan? Att det var obehagligt ifrågasätter jag inte, däremot ifrågasätter jag din kompetens att bedöma situationen.[/quote]

Missade att svara på detta. Nej, jag kan absolut inte veta vem som landade planet, bara säga vem som satt på pilotsidan. Nära att köra av? Ja, det kan jag intyga, för jag såg hur nära linjen vi var. Jag hade inte skrivit här, om jag inte reagerat ORDENTLIGT.

Nej, jag skriker inte då jag tog till versaler. Är själv en "nörd" som kan allt om flygplan sedan många år. Vet om när saker sker som inte "bör ske". Bakre roder fick oss på bana, efter landning. Men detta var ingen crosswind-landning, detta var utan vind i sig. Av att spegla hela inflygningen, så är det under all kritik just med tanke att det faktiskt var vindstilla. Åkt samma linje åtskilliga gånger tidigare. Så, mitt uttalande speglar sig alltså från erfarenheter inom sträckan, samt att jag är insatt rejält inom flygplan. =)
Citera
2014-11-24, 00:20
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Exakt. Så vad säger egentligen din anekdotiska bevisföring?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in