2015-01-30, 19:29
Medlem
flyer1s avatar
Var med i en flygklubb på 80 talet. Vi hade väl 100 piloter varav 3 var tjejer. Vi totalkvadda 3 flygplan under den tiden, 2 av dem av kvinnor. Dvs 67% av kvinnorna kvaddade, 1% av männen.
Sen flög jag JSM där var det 2 kvinnor och 15 män, 1 kvinna totalkvadda, blev invalid. Inga män kvadda. Efter det har jag bara flygit seniortävlingar i 10 år där det kvaddats en gång, men då har inga kvinnor deltagit, de har gallrat bort sig själva.

Jag tror män håller sig kallare o rationellare i en krissituation, plus oftast bättre teknisk förståelse. Men kvinnor är nog generellt försiktigare, vilket naturligvis är bra. Men skulle hellre flyga med en manlig pilot.
PS en kompis till mig är höjdare på SAS, han flög med SAS till Helsingfors, men den kvinniga piloten flög genom ett åskväder så planet blev skadat av hagel, ren tur inte motorerna slocknade av haglet. Andra plan har fått nödlanda utan fungerande motorer efter sådant. Detta har nog SAS mörkat.
Flygplanen har radar för att kunna undvika hagel o åskmoln, obegripligt hur detta ändå skedde.
Piloten nödlanda inte heller efter skadan utan fortsatte till Helsingfors, men det är väl mer ett manligt beteende.
Citera
2015-01-31, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
en kompis till mig är höjdare på SAS, han flög med SAS till Helsingfors, men den kvinniga piloten flög genom ett åskväder så planet blev skadat av hagel, ren tur inte motorerna slocknade av haglet.
Bara en pilot ombord? Och kompisen visste vem som manövrerade?

Jag flyger ungefär lika mycket med kvinnliga som manliga certifikatinnehavare. Det finns väldigt stora individuella skillnader men knappast någon som går att hänföra till kön, möjligen med undantag för riskbedömningar.
Citera
2015-01-31, 13:45
Bannlyst
De har ofta svårt att skilja på vänster och höger
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem