2014-11-23, 19:26
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Det säger du som vakar över tråden dag och natt utan att ta ledigt någon gång?
Nu är det klart vad du och likasinnade egentligen står för.
Vi svenskar är intresserade av försvaret av demokrati och hatar de ryska lögnmaskiner som sprider desinformation om Ukraina och den ryska invasionen, det står vi för ja. Till skillnad mot putinister som allt mer desperat ljuger sig blå om de ryska trupperna i Ukraina, som ni gjorde när de "små gröna män" åkte runt på Krim och mördade folk, något de såklart fortsätter med nu
Citat:
Hörde du att FN hade omröstning om resolutionen mot hedrande av nazism?
Rysslands konstiga idéer är inte topic.

Citat:
Det är orsaken till att ingen vill kommentera era inlägg, det heter "mata inte trollen".
Era trollinlägg beror på att ni inte har några sakargument i era vilja att stödja det fascistiska Ryssland.
2014-11-23, 19:45
Medlem
fridaynightouts avatar
Har följt tråden ett tag men dessvärre inte haft kraften att engagera mig p.g.a. all rysk propaganda och glåpord som ständigt överröstar intressanta diskussionsinlägg.

Har under senaste månaderna haft möjligheten att besöka Ukraina och även Ryssland för den delen. Har ni några frågor är ni välkomna att ställa dem här.

Stor eloge till Xelious, Ola Schubert, Lucas49 och övriga kommentatorer som bidrar till en förhöjd diskussionsnivå i denna tråd.
2014-11-23, 20:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Har följt tråden ett tag men dessvärre inte haft kraften att engagera mig p.g.a. all rysk propaganda och glåpord som ständigt överröstar intressanta diskussionsinlägg.

Har under senaste månaderna haft möjligheten att besöka Ukraina och även Ryssland för den delen. Har ni några frågor är ni välkomna att ställa dem här.

Stor eloge till Xelious, Ola Schubert, Lucas49 och övriga kommentatorer som bidrar till en förhöjd diskussionsnivå i denna tråd.

Välkommen tillbaka, du är saknad! Hoppas du kommer ha tid med dina fina välartikulerade faktabaserade inlägg. Hur nära så att säga konfliktens centrum i Ukraina har du kommit? hur ser det ut i Ryssland med vetskap om de ryska soldaterna på ukrainas territorium, alltså inte på Krim nu utan i östra delarna...
2014-11-23, 20:14
Medlem
Får Ukraina vapen och förnödenheter av något land just nu? Hur mycket har läget förändrats nu i november? Får inte så bra samlad bild av de sidor man bläddrat igenom.
2014-11-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du får allt skriva mer än att det är "intressanta bilder".

Video på sjuk rysk beskjutning av minibuss bland folk, den ryska maffian jagar efter minibussen med en vit BMW vid en "checkpoint" i östra Ukraina. Laglösheten är total som sagts.
http://www.youtube.com/watch?v=2dPOVNciM8k&list=UUZBN-7tq5t50ysk1XvUI3tA

Medan folk svälter kommer nya bilder på rysk "humanitär hjälp", hur är däck till militärfordon något som kan hjälpa svältande?
https://twitter.com/ProtestSPb/status/536220014807113728

Och svältande finns det tyvärr, 646 äldre sägs ha dött i Luhansk på grund av den ryska invasionen:
https://twitter.com/lennutrajektoor/status/536221692344143872
Snarare på grund av Ukrainas oförmåga att driva bort rebellerna. Istället för att mobilisera fullt och visa allvar nöjer man sig med att slappa och låta rebellerna ta initiativ samtidigt som civila lider.
2014-11-23, 20:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Snarare på grund av Ukrainas oförmåga att driva bort rebellerna. Istället för att mobilisera fullt och visa allvar nöjer man sig med att slappa och låta rebellerna ta initiativ samtidigt som civila lider.

Det är en vapenvila, under vilken ryssarna såklart har fört in mer vapen och folk. På Krim väntar mer ryska vapen för att döda civila i Ukraina, de är nog avsedda för mariupol och de ukrainska medborgarna där. Så varför anfaller inte Ukraina tror du?
https://twitter.com/olegnovikovkh/status/536603976243113986
Citat:
Dzhankoy, Crimea and military vehicles of the Russian army
2014-11-23, 21:05
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Får Ukraina vapen och förnödenheter av något land just nu? Hur mycket har läget förändrats nu i november? Får inte så bra samlad bild av de sidor man bläddrat igenom.

De får "icke-dödlig" militärt bistånd av USA. Bl a har de väl börjat fått lite Humvees. De har sagt nej till att ge vapen än så länge. Vet inte om något europeiskt land ger några vapen. Däremot lär de knappast vara förbjudna att handla vapen.
2014-11-23, 21:38
Medlem
Citat:
Det är en vapenvila, under vilken ryssarna såklart har fört in mer vapen och folk. På Krim väntar mer ryska vapen för att döda civila i Ukraina, de är nog avsedda för mariupol och de ukrainska medborgarna där. Så varför anfaller inte Ukraina tror du?
https://twitter.com/olegnovikovkh/status/536603976243113986
Hur länge har vapenvilan hållit på och varför fan skrev man på den? Utgjorde rebellerna ett sånt reellt hot att man ansåg det vara mer gynnsamt att förhandla än att försöka krossa?

Jag har inte läst någonstans att Ukraina har dragit nytta av vapenvilan. Jag tycker ju att info om huruvida de har riggad åkrar runt städer med minor etc borde läckt. Dra nytta av vapenvilan så att säga.

Just nu är det ju vapenvila. Frågan är ju varför Ukraina respekterar den. Vad kan rebellerna göra om de blir blåsta? Gråta ut hos Putin?
2014-11-23, 21:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Det säger du som vakar över tråden dag och natt utan att ta ledigt någon gång?
Nu är det klart vad du och likasinnade egentligen står för.
Hörde du att FN hade omröstning om resolutionen mot hedrande av nazism?
Hörde du att Ukraina röstade emot i sällskap av Kanada och USA?
Det är orsaken till att ingen vill kommentera era inlägg, det heter "mata inte trollen".
"Russia’s Foreign Ministry regrets the U.S., Canada and Ukraine have voted against the UN resolution on fighting glorification of Nazism, and the EU countries’ delegations have abstained from voting."
http://en.itar-tass.com/russia/761146
Du behöver inte svara, jag är i högsta grad ointresserad av det.

Det vore bättre om FN hade fördömt fascistiskt agerande, då skull Ryssland ha torskat rejält!

Jag har inte kolla upp omröstningen, men vad gäller USA så finns det en naturlig förklaring:

USA har en betydligt mer omfattande yttrandefrihet än t.ex. Sverige har. Det är ingen tillfällighet att flashback nu står skrivet i USA.
2014-11-23, 21:45
Medlem
HerroFruBolls avatar
Skulle strider bryta ut på allvar igen spelar det inte så stor roll vad Ukraina gör, Putin ser hela tiden till att terroristerna får överhanden, han pytsar bara in mer folk o vapen allteftersom det behövs.
Ukrainas armé är i sådant skick att man inte klarar att hantera ny sofistikerad vapenmateriel i en handvändning. Där skulle nog behövas amerikanska "frivilliga på semester" som assistans...
Hur illa en svag o eftersatt krigsmakt klarar sig mot en modernt utrustad o vältränad fiende är en bra läxa för Sverige att studera.
2014-11-23, 21:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout

Tack, även fast jag inte skriver så ofta i tråden numera.

Jag är lite nyfiken på stämningen i Ukraina. Är man optimistisk om framtiden, oroade eller pessimistiska. Kort sagt: Hur är folkets "stridsmoral"?

Och vad gäller Ryssland: Börjar folk i allmänhet att genomskåda lögnerna i den statliga TV propagandan eller är man fortfarande hjärntvättade?

(Jag har lite körigt nästa vecka men kan troligen svara åtminstone nästa helg, eller kanske någon kväll i veckan och ev. ställa nya frågor).
2014-11-23, 21:52
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Välkommen tillbaka, du är saknad! Hoppas du kommer ha tid med dina fina välartikulerade faktabaserade inlägg. Hur nära så att säga konfliktens centrum i Ukraina har du kommit? hur ser det ut i Ryssland med vetskap om de ryska soldaterna på ukrainas territorium, alltså inte på Krim nu utan i östra delarna...

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tack, även fast jag inte skriver så ofta i tråden numera.

Jag är lite nyfiken på stämningen i Ukraina. Är man optimistisk om framtiden, oroade eller pessimistiska. Kort sagt: Hur är folkets "stridsmoral"?

Och vad gäller Ryssland: Börjar folk i allmänhet att genomskåda lögnerna i den statliga TV propagandan eller är man fortfarande hjärntvättade?

(Jag har lite körigt nästa vecka men kan troligen svara åtminstone nästa helg, eller kanske någon kväll i veckan och ev. ställa nya frågor).

Har endast besökt Kiev och Moskva.

Avseende Kiev kan det sägas att situationen är helt lugn. Som besökare känner man inte av konflikten i östra Ukraina...eller, ja, man ser den åtminstone inte. Folk jobbar på som vanligt och ägnar sig åt sina vardagssysslor. Den inhemska valutan har tagit mycket stryk, vilket i sig gett avtryck på affärerna och den ekonomiska planeringen. För låginkomsttagare är det mycket tufft, då basvaror och medicin blivit dyrare. Några "nazister"/Högra Sektorn eller dylikt har jag inte sett. Visserligen kunde man få syn på män i kamouflagekläder då och då (vet inte om det var reguljära armén eller frivilliga bataljoner). Jag kände dock aldrig av någon säkerhetsrisk eller otrygghet. Jag skulle inte säga att detta besök var avsevärt annorlunda från mina tidigare besök i Kiev.

En stor skillnad kan man dock notera i interaktionen mellan människor. Ukraina har blivit ett starkare land, ukrainare har blivit en enad nation. Konflikten i östra Ukraina har tveklöst förenat människorna. Jag ser mycket positivt på framtiden för detta land och jag är säker på att Ukraina aldrig kommer ta ett steg bakåt. Många är pessimistiska över den post-revolutionära utvecklingen, mer och kraftigare reformer efterfrågas. Befintligheten av gamla korrupta system irriterar. Andra är försiktigt optimistiska och tror att utvecklingen går i rätt riktning; allt tar sin tid och den ryska invasionen gör det knappast snabbare. Det gemensamma är dock att samtliga ser den europeiska riktningen som den enda vägen. Jag har svårt att se vad som skulle kunna ändra denna politiska kurs. (Tyvärr har landet en bedrövlig ekonomisk situation, militär konflikt med Ryssland, samt omfattande korruption... så ja, helt lätt blir det inte, men jag talar nu om folkviljan och den politiska riktningen, snarare än praktiska förutsättningar).

Beträffande själva kriget så är det givetvis något som människorna tänker på dagligen, följer nyheter. Många donerar pengar till militären eller hjälper till på andra sätt. I överlag fortsätter dock folk leva sina liv som vanligt. Männen är beredda på att bli inkallade och göra sin plikt för landet.

Vad som dessutom är intressant är avsaknaden av "rysshatet". Jag har inte kunnat notera något hat mot ryssar som folkgrupp, trots att landet just nu befinner sig i krig med Ryssland. Det finns en stark avsky mot det ryska/sovjetiska systemet och de värderingar som präglar det. Däremot är det ingen som har uttryckt sig hatiskt mot ryssar i sig. Avskyn är stark mot den ryska propagandan och Putin. Många tycker snarare "synd" om ryssarna och hoppas att de en dag kan utföra egen Majdan och utrota systemet. Många har sagt upp vänskapen med vänner i Ryssland till följd av meningsmotsättningar och vissa har t.o.m. brutit kontakt med sina släktingar.

Ja, juste.. Sverige är ett land som uppskattas nere i Ukraina. De är mycket väl medvetna om vem Carl Bildt är och svenskt engagemang för Ukraina i övrigt. Kopplingar till Poltava är mer populära än förr.

Vad gäller Moskva så var det en kort visit med givande diskussioner. Det mediala klimatet i landet är bedrövligt och informationsfriheten obefintlig. Statlig propaganda genomsyrar hela samhället. Detta vet ni redan om, varför jag utelämnar det här. Bland de människor jag träffat så har åsikterna varierat. (Kan påpeka att det rör sig om välutbildade människor med internationella kontakter, varför åsiktsfördelningen "på stan" lär vara mycket dystrare.) Vissa har uttryckt fullständig avsky för den ryska politiken och beklagat sig över att Ryssland är på väg tillbaka till Sovjet. Folk vill ha "business as usual", och den senaste händelseutvecklingen är dålig för ekonomin, affärerna, och samhället i stort. De flesta har dock varit mer försiktiga och försökt att rationalisera Putins handlande. Även om de ansett att Rysslands agerande är fel, så har de uttryckt "förståelse" för Putins handlande. Några argument om "nazister" har jag inte hört. Däremot har rationaliseringar gått ut på "USA:s intressen/NATO", varför Ryssland måste försvara sin intressesfär. Att Ryssland är inblandat är det ingen som har förnekat, däremot är man försiktig med att göra Ryssland till boven. "USA har ett finger i spelet, allt är inte svart eller vitt, vi kan aldrig veta hur det egentligen är etc".

Sammanfattningsvis upplever jag det som att ingen vill ha ett krig med Ukraina, däremot har den ryska propagandan gett människor diverse rationaliseringar. Hur starkt man väljer att anta dessa rationaliseringar varierar. De "mest extrema" människor jag har kontakt med i Ryssland skulle jag beskriva som Putin-light. Ja, överlag kan nog sägas att jag sett mer pro-Putin åsikter i denna tråd än vad jag upplevt via kontakt med mina ryska bekanta i Ryssland. Det är dock människor med internationell erfarenhet, varför de knappast utgör ett representativt urval. Situationen "på stan" lär vara mycket dyster. Propagandan är effektiv och Putin är fortfarande frälsaren.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-11-23 kl. 22:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in