2014-11-23, 15:23
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Man kan resonera kring olika omständigheter och söka klarhet i vad som hänt utan att lägga en värdering i varje ord. Du verkar rätt fyrkantig i tänkandet. Jag tror inte en enda användare i tråden försöker ursäkta parets brott.

För mig är det tämligen svart och vitt. Det har du helt rätt i. Jag ser inte resonemang kring deras (påhittade) stolthet som särskilt relevant. De är tjuvar och banditer. De har ingen stolthet alls. Deras agerande och deras hem är tydliga vittnesmål om deras förfall.
Citera
2014-11-23, 15:26
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ta emot kassvis med avlagt gods från Karlskronasläktingar gick i alla fall bra, så kanske det var annat än den sortens skam som var haken? A hade själv en del tecken på att ha blivit misshandlad vid gripandet. Kanske var det så att hon inte heller kunde visas upp till vardags?
Jo, jag hade nog fel i den spekulationen. Fast att ta emot avlagda kläder/leksaker från äldre barn i bekantskapskretsen är inte nödvändigtvis att betrakta som "allmosor" utan kanske mer som praktisk recykling.

Ja, så var det nog många gånger med tanke på Yaras mycket låga närvaro skolan (ca 40% har jag för mig). Mycket möjligt att hon var synligt skadad stor del av tiden.
Senast redigerad av TigerKid 2014-11-23 kl. 15:28.
Citera
2014-11-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Det är klart att de visste hur hemmet såg ut. De skypade ju regelbundet, med bild.

Det skedde så vitt jag förstår från det enda anständiga vardagsrummet och då fokuserade dom väl främst på Yara.
Citera
2014-11-23, 15:32
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det skedde så vitt jag förstår från det enda anständiga vardagsrummet och då fokuserade dom väl främst på Yara.

Läs resten av inläggen.
Citera
2014-11-23, 15:32
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
För mig är det tämligen svart och vitt. Det har du helt rätt i. Jag ser inte resonemang kring deras (påhittade) stolthet som särskilt relevant. De är tjuvar och banditer. De har ingen stolthet alls. Deras agerande och deras hem är tydliga vittnesmål om deras förfall.

Du glömde mördare, det värsta av deras brott.

Hur tror du exempelvis att polisen skulle lyckas om de inte försökte förstå brottslingars tänkesätt, drivkrafter och den miljö de verkar i? Hur många gånger ska man försöka förklara för dig att det inte handlar om att rättfärdiga eller hitta förmildrande omständigheter. Du verkar nästan lite efterbliven.
Citera
2014-11-23, 15:36
Medlem
När fortsätter rättegången?
Citera
2014-11-23, 15:37
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heissehexe
När fortsätter rättegången?
3 december.

Onsdagen den 29 oktober
Torsdagen den 6 november
Tisdagen den 11 november
Torsdagen den 13 november
Tisdagen den 18 november
Onsdagen den 19 november
Fredagen den 21 november
Onsdagen den 3 december
Torsdagen den 4 december
Fredagen den 5 december
Onsdagen den 10 december
Tisdagen den 16 december
Citera
2014-11-23, 15:57
Medlem
LaScalas avatar
Om att se saker i svart eller vitt:
Har man ett motiv till en gärning kan jag i vissa fall få en förklaring till varför det gick som det gick.
Jag söker ingen förklaring eller motiv här helt enkelt för att inte anser att det finns ett enda motiv som som kan förklara varför man utsätter en liten flicka för en sån behandling.
Så då ser jag det nog också i svart eller vitt.
Ondska, vare sej man ser ondska som ett fristående väsen eller ej räcker för mej som förklaring.
Citera
2014-11-23, 16:05
Medlem
Citat:

Jag tror inte heller att de hade någon stolthet som innebar att de inte ville ta emot pengar från socialen. Den typen av stolthet hör ihop med Martin Luther. Och även om man skulle ha det tänket i sig så tar man nog mössan i hand och ber om hjälp om det inte finns mat och kläder för barnen.
Citera
2014-11-23, 16:07
Medlem
Citat:

Förfall har en bakomliggande orsak.
Citera
2014-11-23, 16:13
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Om att se saker i svart eller vitt:
Har man ett motiv till en gärning kan jag i vissa fall få en förklaring till varför det gick som det gick.
Jag söker ingen förklaring eller motiv här helt enkelt för att inte anser att det finns ett enda motiv som som kan förklara varför man utsätter en liten flicka för en sån behandling.
Så då ser jag det nog också i svart eller vitt.
Ondska, vare sej man ser ondska som ett fristående väsen eller ej räcker för mej som förklaring.
Undrar om jag uttrycker mig väldigt otydligt... Det känns som goddag yxskaft här.
100 gånger har jag sagt att ingenting kan ursäkta deras handlingar mot Yara.

Men, jag ser ingenting "konstigt" med att de isolerade sig. Handlar inte om rätt eller fel, ont eller gott. Det är det mest sannolika.

Jag spekulerade i om de eventuellt prioriterade att försöka hålla masken utåt framför att skaffa kläder och möbler till Yara. OM det skulle vara så att de sätter sin egen fåfänga framför Yaras välmående, vilket jag tror ganska starkt att de gjorde, så är det inget förmildrande. Förstår inte hur folk kan tolka det som att jag ser det som en förmildrande omständighet.

Samvete och inre hinder verkar de sakna. Det betyder inte att de struntar i hur de framstår för andra. Ramis Facebook med uppblåsta titlar tycker jag tyder på att han vill framstå som mer framgångsrik än vad han de facto är. Hur någon kan få det till att jag ursäktar deras handlingar övergår mitt förstånd.
Citera
2014-11-23, 16:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om det hade varit emot deras stolthet att ta emot allmosor hade de väl sett till att försörja sig själva? De levde ju redan på allmosor. De sökte t om. extra bidrag för en säng till Yara. En säng som vi alla vet att aldrig fick.
Det gavs ekonomisk hjälp till säng och sängkläder, men detta tycks ha ingått i någon slags allmän norm. Härutöver gjorde den gode mannen en förfrågan om bidrag till vinterkläder - vilket pga avsaknad av regelrätt blankett ej beviljades. Den gode mannen ser också ut att ha ansökt om hyresbidrag - som emellertid 2013-10-24 avslogs pga ofullständigt underlag. - Y:s gode man avsade sig pga svår sjukdom alla sina uppdrag 2013-10-23.

Externutredningen som gjordes på uppdrag av kommunledningsförvaltningen i Karlskrona (med en hel del fakta och hållpunkter):
http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Medieservice/externutredning_140630.pdf

Pdf:en är ej sökbar, men nedan följer ett utdrag betr. den ekonomiska delen av dokumentationen:
Här kan man (fortfarande) ta del av de intervjuer som i samband med kommunens presskonferens den 30 juni gjordes med konsulten A-CP och förvaltningschef MP:
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/liverapportering-fran-kommunens-presskonferens-(4346780).gm

Kaliber granskar krisen i socialtjänsten:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/463313?programid=1316
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in