Googla "tydlighet". Finns hur många klyschor som helst på nätet om tydlighet i arbetslivet, tydlighet i politiken m.m.
Min poäng är att folk som talar om "tydlighet" ofta har en agenda som folk inte gillar, och blir frustrerade när den inte går hem. Se vad jag skrev ovan om politiker som förlorat ett val.
Senast redigerad av Regulus 2014-11-23 kl. 15:11.
Googla "tydlighet". Finns hur många klyschor som helst på nätet om tydlighet i arbetslivet, tydlighet i politiken m.m.
Min poäng är att folk som talar om "tydlighet" ofta har en agenda som folk inte gillar, och blir frustrerade när den inte går hem. Se vad jag skrev ovan om politiker som förlorat ett val.
Tydlighet är ett alldeles utmärkt ord som handlar om att det inte ska råda något tvivel om vad som gäller. Du kan ju leka med tanken på vad motsatsen skulle innebära. Vilket ord ska man använda då enligt dig?
Ordet tydlighet i dess nysvenska betydelse stör mig enormt. Det används ju av allehanda stalinister och byråkrater för att motivera ständigt fler regler och förordningar som i detalj ska styra våra liv.
När folk bryter mot korkade regler är det inte därför att de är otydliga utan därför att de är korkade.
Frasen »Låt mig vara tydlig« missbrukas av tongivande politiker sekunderna innan dimmoln av reservationer och motsägelser serveras. Försök till parodi …
– Låt mig vara tydlig: Vi kommer att införa ett rättvist skattesystem så snart konjunkturen tillåter det, senast 2020, när vi genom rationaliseringar i industrin och i vård, skola och omsorg har fått ner arbetslösheten till den nivå som krävs för att möta inflationsmålet 2 procentenheter.
Ja, visst är det nyspråk när flum kallas tydlighet.
Tydlighet är ett alldeles utmärkt ord som handlar om att det inte ska råda något tvivel om vad som gäller. Du kan ju leka med tanken på vad motsatsen skulle innebära. Vilket ord ska man använda då enligt dig?
Jag har ingenting emot äkta tydlighet. Det som stör mig är när folk använder ordet "tydlighet" som en ursäkt för stelbenta och korkade regler som de vill påtvinga andra.
Om du inte drabbats av den nysvenska "tydligheten" i något sammanhang är du bara att gratulera.
Jag har ingenting emot äkta tydlighet. Det som stör mig är när folk använder ordet "tydlighet" som en ursäkt för stelbenta och korkade regler som de vill påtvinga andra.
Om du inte drabbats av den nysvenska "tydligheten" i något sammanhang är du bara att gratulera.
Jag tycker nog att ord som tolerans (som RFSL själva vill tolka) och rättvisa (som avundsjuka vill tolka) är betydligt värre.