2014-11-23, 15:03
Bannlyst
banne mig/baske mig
Citera
2014-11-23, 15:05
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patibulum
... Att kunna klä sina tankar i språklig skrud kräver en verbal rikedom.
Citat:
Ursprungligen postat av patibulum
Uttrycket »backa bakåt« kan vara en "pleonasm"

Nu får du fan ge dig!

Jag gillar teori och sånt, men nu gick du fan ett steg för långt...
Här efterlyses tydligare tydlighet. Ska det vara verbal mångfald eller inte?
Citera
2014-11-23, 15:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har du några exempel att länka till?

Googla "tydlighet". Finns hur många klyschor som helst på nätet om tydlighet i arbetslivet, tydlighet i politiken m.m.

Min poäng är att folk som talar om "tydlighet" ofta har en agenda som folk inte gillar, och blir frustrerade när den inte går hem. Se vad jag skrev ovan om politiker som förlorat ett val.
Senast redigerad av Regulus 2014-11-23 kl. 15:11.
Citera
2014-11-23, 15:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Googla "tydlighet". Finns hur många klyschor som helst på nätet om tydlighet i arbetslivet, tydlighet i politiken m.m.

Min poäng är att folk som talar om "tydlighet" ofta har en agenda som folk inte gillar, och blir frustrerade när den inte går hem. Se vad jag skrev ovan om politiker som förlorat ett val.

Tydlighet är ett alldeles utmärkt ord som handlar om att det inte ska råda något tvivel om vad som gäller. Du kan ju leka med tanken på vad motsatsen skulle innebära. Vilket ord ska man använda då enligt dig?
Citera
2014-11-23, 15:20
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ordet tydlighet i dess nysvenska betydelse stör mig enormt. Det används ju av allehanda stalinister och byråkrater för att motivera ständigt fler regler och förordningar som i detalj ska styra våra liv.

När folk bryter mot korkade regler är det inte därför att de är otydliga utan därför att de är korkade.
Frasen »Låt mig vara tydlig« missbrukas av tongivande politiker sekunderna innan dimmoln av reservationer och motsägelser serveras. Försök till parodi …
– Låt mig vara tydlig: Vi kommer att införa ett rättvist skattesystem så snart konjunkturen tillåter det, senast 2020, när vi genom rationaliseringar i industrin och i vård, skola och omsorg har fått ner arbetslösheten till den nivå som krävs för att möta inflationsmålet 2 procentenheter.
Ja, visst är det nyspråk när flum kallas tydlighet.
Citera
2014-11-23, 15:22
Bannlyst
Ponera. Alla som vill verka intellektuella här använder det. Man kan använda det tyska anta istället eller det helsvenska säg.
Citera
2014-11-23, 15:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ja, visst är det nyspråk när flum kallas tydlighet.

Fast ordet "tydlig" är ju utmärkt. Den som säger det avslöjar sig själv.
Citera
2014-11-23, 15:38
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ponera. Alla som vill verka intellektuella här använder det. Man kan använda det tyska anta istället eller det helsvenska säg.
Ändå verkar det som om trafiken på stora tråden har stannat av:
(FB) Flashbackarnas ohälsosamma vana att använda ordet "ponera"
Citera
2014-11-23, 15:46
Medlem
Zests avatar
En sak som retar mig till vansinne är användandet av as- för att beskriva något.

askul, ascool, ashäftigt.

Fattar inte grejen. Och är så otroligt fult!
Citera
2014-11-23, 15:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tydlighet är ett alldeles utmärkt ord som handlar om att det inte ska råda något tvivel om vad som gäller. Du kan ju leka med tanken på vad motsatsen skulle innebära. Vilket ord ska man använda då enligt dig?

Jag har ingenting emot äkta tydlighet. Det som stör mig är när folk använder ordet "tydlighet" som en ursäkt för stelbenta och korkade regler som de vill påtvinga andra.

Om du inte drabbats av den nysvenska "tydligheten" i något sammanhang är du bara att gratulera.
Citera
2014-11-23, 16:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har ingenting emot äkta tydlighet. Det som stör mig är när folk använder ordet "tydlighet" som en ursäkt för stelbenta och korkade regler som de vill påtvinga andra.

Om du inte drabbats av den nysvenska "tydligheten" i något sammanhang är du bara att gratulera.

Jag tycker nog att ord som tolerans (som RFSL själva vill tolka) och rättvisa (som avundsjuka vill tolka) är betydligt värre.
Citera
2014-11-23, 16:35
Medlem
Landsknechts avatar
"Hen", "gött" och olika variationer av "ha många bollar i luften" är ord och uttryck som jag stör mig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in