Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Men är oftast inte den förklaring dom tycker är troligare just precis den som finns att läsa i vardagsmedia? Svävar dom ut för långt ut från denna förklaring så är dom ju inte debunkers utan foliehattar dom också?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar här?
En Debunkares uppgift är ju att styr opinionen, förhindra att folket ska börja "tänka fel".
Så det har ju inte så mycket med vilken bild media målar upp. Media presenterar ju oftast den auktoriserade versionen, utan några större varianter. Tex nu senast i Rysslandsfrågan. Endast få skribenter har försökt problematisera bilden av Ryssland - eller Tillåts problematisera/nyansera bilden.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Brukar dom inte dra slutsatser utifrån dessa bevis? Dessa slutsatser utgör väl då en alternativ förklaring som är uppbackad av hårda bevis?
Återigen förstår jag inte riktigt vad du menar.
Om tex en journalist motbevisar en officiellt auktoriserad version, så brukar den ju göra det genom att presentera sina bevis - och låta läsarna/tittarna avgöra. Tex i stil med Uppdrag granskning. Som efter programmen gör någon minutkort intervju med tex journalisten bara. Som i fallet med den militära exporten till Saudiarabien. Det var inte mycket utrymme journalisten fick i eftersnacket precis.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Fast jag hade ju istället betraktat dom som riktigt bra foliehattar i det läget... Alltså om dom hade granskat den officiella och etablerade sanningen och hittar och presenterar trovärdiga bevis för att det inte stämmer.
Hade det tvärt om varit så att det hade varit en alternativ teori som hade bemötts på samma sätt så hade jag per definition ansett att det var en bra debunker.
Du skriver dafktiskt ganska märkligt. Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter.
Hur är en granskande journalist etc en foliehatt för att den gräver farm och presetnterar bevis på något som tex mörklagts eller förvrängts?
En foliehatt hade den väl bara varit om den hade skyllt på något helt ovidkommande och obevisbart - tex Illuminati eller flygande tefat.
Om en grävande journalist tex hade försökt övertyga sin publik att Estonia i själva verket belv attackerat av ett flygande tefat - då hade det ju varit en foliehatt.
Det känns som att du använder dig av epitetet foliehatt ganska vårdslöst och allt för föraktfullt. Varför gör du det?
Och du tar åter upp "bra debunkare" - men Vad är en sådan??? Snälla förklara.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Det sista stycket handlade inte om att klassificera dig utan vad jag tolkade skulle vara konsekvensen av påståendet att det inte existerar några bra debunkers, vilket alltså bara skulle lämna kvar dom dåliga och elaka vilket alltså i så fall vore helt korrekt att påpeka redan i formulerandet av valfri konspirationsteori.
Om du inte definierar vilka kriterier som en sådan "bra debunkare" måste uppfylla så går det ju inet ens att förhålla sig till dina påståenden.
På vilket sätt måste mitt tvivel på de "bra debunkarna" automatiskt innebära at jag kategoriskt accepterar "dåliga debunkare"?
Är det kanske inte istället så att du gärna vill se mig som konspiratorisk och nojjig foliehatt - som bara misstror "makten"? Dvs att du menar att man antingen måste hålla med eller inte hålla med - om allt, nån form av svartvit världsuppfattning alltså?
Är inte sanningen, verkligheten betydligt mer nyanserad än så?
En "dålig" debunkare är väl helt enkelt bara en sådan som inte klarar av att bevisa något?
En "elak" debunkare måste väl bara vara en sådan som av illvilja vill "trolla".
Men ä'r det "elakt" att, som CIA i TWA800-fallet, utföra sina av regeringen beordrade uppdrag? Är det elakt av regeringen att utfärda en sådan order?
Är det "elakt" av dig som individ/mottagare att blint acceptera och föra vidare en uppenbar lögn?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Om jag kan ge exempel på en bra debunker enligt min egen definition? Nej, inte på rak hand, men behöver jag verkligen göra det? Kan inte en definition existera oberoende av det som definieras? Dom kanske tillhör ett utdött släkte... Eller finns överallt... Vad vet jag?

Ja, du behöver verkligen ge exempel på vad du menar.
Klarar du inte av det så måste du revidera din definition, eller hur? Det går inte att bara "tro" på något, utan det är ganska viktigt att vara insatt - särskilt i sådant man själv vill argumentera för eller mot. Om man itne vet varför man tycker på et särskilt sätt - hur kan man då ens veta om man egentligen faktiskt tycker det då?
Ofta brukar det vara så att man ändrar uppfattning efter att man väl satt sig in i något ordentligt.
det du gör här är att du försöker definiera vad "debunkare" innebär. Men problemet är att du gör det utan eftertanke.
Det är därför du heller inte klarar av att hitta stöd för din egen teori.
Alltså behöver du sätta in dig i det mer, och kanske ändra uppfattning - eller bli stärkt i din tro (men med stöd i fakta, inte tro).