2014-11-18, 01:09
Medlem
mvagrippas avatar
Ryska fallskärmsjägare tränar anti-terroristattack i Belgrad.

http://www.themoscowtimes.com/multimedia/photogalleries/parachuting-from-the-sky-in-anti-terrorist-exercise/5476.html
Citera
2014-11-22, 15:29
Bannlyst
Efter en lång undersökning av rysk utrikespolitik från alla vinklar och alla språk ser man tydligt att Putin har planer att kontrollera hela Euroasien, vare sig man ser det som någon positivt eller negativt, med ordet Euroasien menar jag inte Euroasian Union som är tänkt att bildas 2015, istället handlar det om Putins dröm att kontrollera hela EU, "sk. finlandisering".

Herrens väg till makten är just mindre stater som han kommer stödja för att styra sina grannländer, och på tur styras av Moskva, svenska folket lever tyvärr i en dröm, det är bara att åka till Finland och se Putins stöd bland vanliga finnarna, mycket mer än stödet till EU, och det är just vad Putin försöker utnyttja, Presidentens väg till Europa byggs på Finland i norr och Serbien i söder. Kina och Indien samt Egypten är mer utav ekonomiska allianser till Putin snarare än något som ligger inom herrens intresseområde. Iran är däremot en strategisk allians till Ryssland i söder för att hindra "sk. amerikansering av Kaspiska havet och fortsatt expendition av amerikansk makt i MENA", vilket Iran har lyckats hyfsat med, Östasien tänker Putin inte alls röra sig, det finns idelogiska skillnader mellan folken i delarna, och östasiatser skulle aldrig sitta under direkt order av ryssar, det är inte någon pålitlig allians för Ryssland helt enkelt, det President Putin siktar på är det "sk. grannlandet", F.d sovjetunionen, det förverklighetsgörs med hjälp av "Euroasian Union" som Ryssland har bidrat till att skapa, Tyskland är en viktig ekonomisk allians för Ryssland, ingen som man vill kontrollera helt enkelt. Men då kommer frågan, om Putin tänker som du säger, varför använder inte han brutal våld och tar Ukraina med våld? och vid situationen han skulle göra det, skulle västra Ukraina hata honom, likt denna situationen Kiev har idag i Östra Ukraina eller det Ryssland har haft med muslimerna under Boris Jelstins tid och fortsättningen. Svaret kan summeras med att Ukraina kommer endast att få en "exulusiv status" i det ryska planerna, ingen Putin vill ha i någon form utav mark, det är han inte i behov av, en fiendefolk under kontroll har alltid varit tråkigt för stormakter, däremot ger Putin samma möjligheter till Krim som Kaliningrad, det militär resurserna Ryssland har i denna området, kommer totalt att flyttas till Krimhalvön innan 2016, det är bevis på att mina spekulationer förverklighetsgörs.

Frågan är däremot vad Putins nästa steg är tänkt att vara? Europa? eller Asien, jag gissar på att Herren kommer att försöka kontrollera oljan syd om Ryssland, det är en viktig del av Ryska ekonomin och priserna måste hållas nere, notera Saudiarabiens utrikesministerbesök till Moskva för inte länge sedan. Ryssland blev däremot inte nöjd med KSAs förslag, just därför ger man större utrymme till Iran för att agera i MENA, jag skulle vilja påstå att Ryssland stödjer houtierna i Yemen bland annat, just för att försvaga Saudiarabien, som är ett hot mot landets internationella intressen, den som inte förstår det än, hela spelet är om Mellanöstern egentligen, ingen är i behov av EU längre, därför försöker alla aktörer att skapa kris överallt, världen kommer att explodera snart, och innan det måste försvagande krig utkämpas, vilket alla aktörer håller med om, ingen vill dö för snabbt.
Citera
2014-11-22, 17:19
Medlem
mvagrippas avatar
Den ryska expansionen i arktisområdet manifesteras nu av tankarna på i Kreml att skapa ett speciellt ministerium för regionen. Tvivlar på att Margoth Wallström ens har någon tanke om nordkalott-politiken.

http://barentsobserver.com/en/arctic/2014/11/kremlin-moves-arctic-closer-moscow-20-11
Citera
2014-11-22, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den ryska expansionen i arktisområdet manifesteras nu av tankarna på i Kreml att skapa ett speciellt ministerium för regionen. Tvivlar på att Margoth Wallström ens har någon tanke om nordkalott-politiken.

http://barentsobserver.com/en/arctic/2014/11/kremlin-moves-arctic-closer-moscow-20-11
Det handlar om att man vill satsa större resurser på norr, för att bland annan gripa oljan, samt lägga Nordens norra delar under hot, fastän man inte tänker attackera direkt.
Citera
2014-11-22, 19:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Efter en lång undersökning av rysk utrikespolitik från alla vinklar och alla språk ser man tydligt att Putin har planer att kontrollera hela Euroasien, . . .
Vad exakt är det du ser? Konkreta fakta vore på sin plats. Det är mycket svammel nu om "stormaktsambitioner" men inga exempel. Bara snack. Det enda RU gjort i verkligheten att säkra Krim mot NATO styrkor.
Citera
2014-11-22, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad exakt är det du ser? Konkreta fakta vore på sin plats. Det är mycket svammel nu om "stormaktsambitioner" men inga exempel. Bara snack. Det enda RU gjort i verkligheten att säkra Krim mot NATO styrkor.
Nej faktiskt, jag är ingen som luras av CNN eller FoxNews, Jag vet precis hur Putin tänker och gör.. det är bland orsakerna till att han har stöd i Ryssland, för att Ryssland har dessa stormaktsambitioner som de inte erkänner öppet, men det har ju alla länder i varierande utsträckningar, och förövrigt är jag ryss, jag vet hur det ligger till där borta.
Citera
2014-11-22, 19:42
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Nej faktiskt, jag är ingen som luras av CNN eller FoxNews, Jag vet precis hur Putin tänker och gör.. det är bland orsakerna till att han har stöd i Ryssland, för att Ryssland har dessa stormaktsambitioner som de inte erkänner öppet, men det har ju alla länder i varierande utsträckningar, och förövrigt är jag ryss, jag vet hur det ligger till där borta.

Mm en full och förvirrad ryss tycks du vara. Hur fan vågar du påstå att vi finnar gillar Ryssland över EU?
Citera
2014-11-22, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Mm en full och förvirrad ryss tycks du vara. Hur fan vågar du påstå att vi finnar gillar Ryssland över EU?
Många finnar gör det.. 95% av de jag känner direkt, och en hel del andra som jag har träffat från Finland (De jag saknar band till). Jag påstår inte att Ryssland är populärare än EU hos alla finnar, men jag påstår att en stor del av Finlands befolkning inte är emot fortsatt vänskaplig band med Ryssland, vare sig EU sanktionerar eller inte, jag har inga siffror som understryker det, därför kan jag inte förklara det som om majoriteten av finnarna delar denna åsikten.
Citera
2014-11-22, 19:58
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Många finnar gör det.. 95% av de jag känner direkt, och en hel del andra som jag har träffat från Finland (De jag saknar band till). Jag påstår inte att Ryssland är populärare än EU hos alla finnar, men jag påstår att en stor del av Finlands befolkning inte är emot fortsatt vänskaplig band med Ryssland, vare sig EU sanktionerar eller inte, jag har inga siffror som understryker det, därför kan jag inte förklara det som om majoriteten av finnarna delar denna åsikten.

Ingen jag känner gillar Ryssland, långt ifrån. Se yles debatt från i torsdags. T.o.m vänstermupparna i Finland anser att Putins aggressiva beteende är jävligt oroväckande. Däremot har vi en hel del affärer med Ryssland så lite pragmatiska måste vi vara
Citera
2014-11-22, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Ingen jag känner gillar Ryssland, långt ifrån. Se yles debatt från i torsdags. T.o.m vänstermupparna i Finland anser att Putins aggressiva beteende är jävligt oroväckande. Däremot har vi en hel del affärer med Ryssland så lite pragmatiska måste vi vara
Ah! Nej, jag förstår vad du menar, Vi kan ju aldrig hålla om samma sak.
Citera
2014-11-22, 22:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Bra att du erkänner att du är ryss och har nära kontakter med "rodina". Tja, stormaktsambitioner, det beror väl på hur man ser på hur ett "makt" kan bli "stor". Jag själv skulle inte ha någonting emot att Sverige blev en stormakt igen, men inte på samma sätt som på 1600- och inledningen av 1700-talet.

Sverige kan bara bli en stormakt om vi har minst 60 miljoner invånare med tillhörande stark ekonomi. Då skulle vi kunna sprida svenska moderna och postmoderna attityder och värderingar över världen. Samt kunna åstadkomma en lysande teknologisk och hållbar utveckling.

Vi skulle dessutom då kunna hålla oss med en stark, och i huvudsak defensiv militär, (det måste dock finnas utrymme för fredsbevarande aktioner).

Men till skillnad ifrån vad de flesta ryssar verkar anse så handlar dagens stormaktsambitioner inte om att lägga under sig land som man kontrollerar direkt eller indirekt. Under slaveriet och feodalismen så var det enda sättet att bli en stormakt att lägga under sig mark och befolkning. Detta är absolut inte fallet idag. Istället så handlar det om att få möjlighet att sprida sina idéer och att skapa välstånd, teknologisk utveckling och en ekologisk hållbar utveckling, inte bara för sin egen befolkning utan för hela världens befolkning.
Citera
2014-11-22, 23:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Du pratar alltså om en hemlig dold agenda om att de vill ta över världen? Är det rätt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in