2014-11-22, 12:08
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi är inte ofta överens, men jag håller med dig i det fallet. Om vi går 40 år tillbaka så användes nog "småviktig" för samma betydelse. "Skitnödig" är en klar förbättring.
Skitviktig har funnits åtminstone sedan 1913 i betydelsen "uppblåst och högfärdig på ett löjligt sätt". Skitförnäm (1935) och fisförnäm (1954) har varit andra möjligheter om man velat blanda in bakdelen i sammanhanget.
Citera
2014-11-22, 12:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Skitviktig har funnits åtminstone sedan 1913 i betydelsen "uppblåst och högfärdig på ett löjligt sätt".

Javisst (jag satte ingen bakre gräns), men det har inte varit lika frekvent efter den tidsangivelse jag gav. Ord/uttryck kan ju komma och gå sett ur användningsgrad. Ett exempel på det är det förstärkande förledet "skit-" som var väldigt frekvent under slutet av 60-talet och början av 70-talet. Det försvann sedan och ersattes av "sten-" (stenkul, stenbra med flera). För några år sedan (kan vara 10 år) återkom det med förnyad kraft. Det är som med klädmodet.
Citera
2014-11-22, 12:18
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Javisst (jag satte ingen bakre gräns), men det har inte varit lika frekvent efter den tidsangivelse jag gav. Ord/uttryck kan ju komma och gå sett ur användningsgrad. Ett exempel på det är det förstärkande förledet "skit-" som var väldigt frekvent under slutet av 60-talet och början av 70-talet. Det försvann sedan och ersattes av "sten-" (stenkul, stenbra med flera). För några år sedan (kan vara 10 år) återkom det med förnyad kraft. Det är som med klädmodet.

Det är möjligt att våra erfarenheter skiljer sig åt, eftersom jag tror jag mer har stött på skitviktig och fisförnäm än småviktig.
Citera
2014-11-22, 12:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är möjligt att våra erfarenheter skiljer sig åt, eftersom jag tror jag mer har stött på skitviktig och fisförnäm än småviktig.

Det kan vara så. Fisförnäm har jag naturligtvis stött på, men min upplevelse är att det oftare avsåg kvinnor och inte sällan kopplad till ingifte eller arvsbetingad ställning. Med andra ord förnäm utan att själv ha åstadkommit något för att uppnå den ställningen. Skitviktig kopplar jag mer ihop med att det var skitviktigt i ordets förstärkande [inte ironiserande] bemärkelse.

Edit: Jag ser nu att jag läste fel i ditt förra svar. Jag uppfattade det som att "småviktig" funnits sedan 1913. Det var ju "skitnödig" som diskussionen ursprungligen avsåg.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-11-22 kl. 12:29.
Citera
2014-11-22, 12:53
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Edit: Jag ser nu att jag läste fel i ditt förra svar. Jag uppfattade det som att "småviktig" funnits sedan 1913. Det var ju "skitnödig" som diskussionen ursprungligen avsåg.
Visst var det så, och jag kompletterade det du skrivit om "småviktig" som tidigare sätt att uttrycka samma sak med att det funnits bakdelsreferenser i sammanhanget redan tidigare. Det var allt.
Citera
2014-11-22, 13:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Visst var det så, och jag kompletterade det du skrivit om "småviktig" som tidigare sätt att uttrycka samma sak med att det funnits bakdelsreferenser i sammanhanget redan tidigare. Det var allt.

Ok, hmm...det blev lite rörigt.

Hur som helst är det, enligt mitt synsätt, en viss skillnad mellan "skitviktig" och "skitnödig". Det förra är en förstärkning av viktig (som uppenbarligen kan leda åt två olika håll, verkligen viktig och påklistrat viktig) medan det senare är ett alluderande på ett tillstånd där man kan sägas vara "tillgjord".
Citera
2014-11-22, 13:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag kan inte låta bli att störa mig på uttrycket "sjukt". Här är ett exempel på varför:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/simning/article19899628.ab

Citat:
Nästan ett helt år av sjukdomar och motgångar är över.
Efter två SM-guld på två dagar kunde simtalangen Johannes Skagius, 19, inte sluta le:
– Det är sjukt härligt.

Antingen är det ett idiotiskt eller så är det ett genialiskt sätt att uttrycka sig.
Citera
2014-11-22, 15:31
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Jag kan inte låta bli att störa mig på uttrycket "sjukt". ...

Antingen är det [sjukt härligt etc] ett idiotiskt eller så är det ett genialiskt sätt att uttrycka sig.
Särskilt makabert blir sammanhanget »sjukt härligt att vara frisk igen«. Det verkar vara en sorts besvärjelse. Nu när både Djävulen och Incest blivit utslitna så står Cancer och Ebola i tur, om än via eufemismen »sjukt«.

Den goda nyheten är att norskan drabbats av samma sjuka. Den 20-åriga vinnaren Agnete Johnsen i TV-serien «Skal vi danse» utbrister:
– Det er bare helt sykt. Jeg vil bare takke alle som har stemt på oss, og takke Egor for en super opplevelse, sa 20-åringen etter seieren var et faktum.
Citera
2014-11-22, 15:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Den goda nyheten är att norskan drabbats av samma sjuka. Den 20-åriga vinnaren Agnete Johnsen i TV-serien «Skal vi danse» utbrister:
– Det er bare helt sykt. Jeg vil bare takke alle som har stemt på oss, og takke Egor for en super opplevelse, sa 20-åringen etter seieren var et faktum.

I Norge var de långt före med detta bruk. Jag kommer ihåg att det var ganska vanligt att använda "sinnessjukt" för ett antal år sedan. Det [sinnsyk] användes även i Norge och det kan ha blivit en kortform att använda "sjuk".

"Sinnessjuk" anspelar ju på de vedertagna "vansinnigt", "galet" med flera medan "sjukt" ju innebär så mycket mer.
Citera
2014-11-22, 20:58
Medlem
Mikojans avatar
TV-kockarna, särskilt dom som terroriserar oskyldiga i TV4, använder en gång och det är jämt begrepp som "det är jätteviktigt här att…", "det är mycket viktigt att", "glöm inte att det är viktigt att du".

För att inte tala om hur kockuslingarna ständigt och jämt pratar om "härliga smaker" och "härliga dofter" när dom ska beskriva de oftast rätt mediokra blandningarna dom presterar.
Citera
2014-11-22, 21:07
Bannlyst
Jag stör mig lite på användandet av förkortningar som används i tid och otid. Hatobjektet nummer ett är:

t.ex.

För mig förfular förkortningar det skrivna språket. Ett alternativ för er gymnasieungdomar är att använda ordet exempelvis.

Att kunna klä sina tankar i språklig skrud kräver en verbal rikedom.
Senast redigerad av patibulum 2014-11-22 kl. 21:28.
Citera
2014-11-22, 21:08
Medlem
Stör mig på folk som säger att man ska backa bakåt.
Det går ju liksom inte att backa framåt...
Det räcker att säga att man ska backa eller köra bakåt.
Man ska inte kombinera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in