2014-11-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Var har du hittat dessa uppgifter? Nytt för mig, han har ju inte heller framställt det så i förhören eller tingsrätten.

Står så i förundersökningen Grön del förhör med Ramis arbetskamrater.
Citera
2014-11-21, 12:52
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja läsa vad Nantale har att säga om detta med att Sveriges regering erkänner Palestina som stat. Påverkar det möjligheten att utvisa palestinier som dömts för brott?
Det där är väl en fråga som blir aktuell långt senare? Visserligen ska väl beslutet finnas med i domen (det där var en fråga) men först ska de avtjäna sitt straff och sedan blir ev verkställighet aktuell.
Citera
2014-11-21, 12:57
Medlem
LaScalas avatar
Det vore ju en upprättelse för en liten ihjälplågad flicka om hennes banemän åtminstone kastades ut ur riket.
Det ger fel signaler att låta dom stanna här med sina fejkade asylskäl och att det går att behållla sitt PUT även om du har ihjäl oskyldiga barn.
Citera
2014-11-21, 12:57
Medlem
Citat:
Var har du hittat dessa uppgifter? Nytt för mig, han har ju inte heller framställt det så i förhören eller tingsrätten.

Läste fel att han fått sluta men han hade så mycket frånvaro att det ledde till trepartssamtal och därefter skärpte han till sig.
Praktiken däremot var han endast 3 dagar på under April.
Citera
2014-11-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Läste fel att han fått sluta men han hade så mycket frånvaro att det ledde till trepartssamtal och därefter skärpte han till sig.
Praktiken däremot var han endast 3 dagar på under April.
Tack, jag hade missat det.
Citera
2014-11-21, 13:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där är väl en fråga som blir aktuell långt senare? Visserligen ska väl beslutet finnas med i domen (det där var en fråga) men först ska de avtjäna sitt straff och sedan blir ev verkställighet aktuell.

Om de döms till utvisning blir straffet här i Sverige förkortat. Det är en ekonomisk vinst dessutom om man är rädd om skattemedel.
Citera
2014-11-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan ju undra hur de hade tänkt sig att det skulle bli när väl Yaras föräldrar kom till Sverige. Litade de så hårt på att Yara inte skulle berätta hur hon haft det? Usch, i mina vildaste fantasier kanske de tyckte det var "lugnast" om Yara dog. Men nej så var det förhoppningsvis inte.
Har också haft den tanken! en död talar inte.
Citera
2014-11-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Om de döms till utvisning blir straffet här i Sverige förkortat. Det är en ekonomisk vinst dessutom om man är rädd om skattemedel.
Sen när blev man rädd om skattemedel? De blir inte utvisade de får en ny identitet och livstidsförsörjning .......Myndigheter är toleranta mot alla med kriminellt förflutet speciellt om du kommer från utlandet samt utan giltigt asylskäl.
Citera
2014-11-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Jag tolkar Kulturellatantellas fråga som generell. Det vill säga om möjligheterna gällande utvisning har förändrats i och med den rödgröna regeringens erkännande av Palestina. Den frågan är aktuell nu. Inte "långt senare".
Citera
2014-11-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jag tror att det har haft stor betydelse, mötet som var planerat med skolan också. Det var mycket som körde ihop sig under våren, många som var på honom om frånvaro för både sig själv och Yara. Svårt att få ihop med den självbild han visade på Prince Rami Back (ett av hans facebookkonton) och i chatten med IF och andra.
Citera
2014-11-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan ju undra hur de hade tänkt sig att det skulle bli när väl Yaras föräldrar kom till Sverige. Litade de så hårt på att Yara inte skulle berätta hur hon haft det? Usch, i mina vildaste fantasier kanske de tyckte det var "lugnast" om Yara dog. Men nej så var det förhoppningsvis inte.

Citat:
Ursprungligen postat av rettod1

Jag har också haft dessa tankar men släppt det då våldet är så ofta och ostrukturerat. Hade de planerat att döda Yara, så hade hon varit anmäld försvunnen. Dessa barnplågare har agerat i panik, och utgått ifrån att de kan prata sig ur allt, när de har att göra med idioter till svenskar.

Det finns en sadism och raseri i denna sak, som inte är planerad. Det verkar som det blir blockeringar i hjärnan hos någon av detta raseri. Att den som slår blir vansinnig, och inte kan kontrollera sig.

Men det våldet som är mest graverande är trots allt en person som röker en cigarett och bränner ett barn med glöden. Det är medvetet och sadistiskt, och visar på en grymhet som inte går att förklara med okontrollerad ilska.
Citera
2014-11-21, 13:39
Medlem
BLT live:
Advokat Eric Widner: "Vad händer med kvinnan om det slutar med att hon fastslås vara mördare?"
Jan Hjärpe: "Hon skulle ses som den som har dödat någon. De som har bestämmanderätt är blodssläkten till Yara. Släkten har ett avgörande inflytande på vilken typ av straff det ska bli.

Undrar vilket som är värst för Amani, att anses ha mördat ett barn, eller att avslöja maken som mördare. Kanske kommer ett svar från Hjärpe på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in