2014-11-21, 12:34
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Amani sa i något förhör i rätten att det var första gången hon såg Rami med skägg och att skägget var ett tecken på att han sörjde en närstående. Alltså något kulturellt eller religiöst. Riktigheten i detta kanske någon islamkunnig kan bekräfta eller vederlägga.

Det händer att de låter sitt skägg växa i 30 dagar efter en närståendes död.
Men det har gått mer än 30 dagar nu och jag tror inte Rami blivit så religiös helt plötsligt.

Edit: petade in saknade bokstäver. Katt pillrar loss tangenter på tangentbordet!
Senast redigerad av LaScala 2014-11-21 kl. 12:37.
Citera
2014-11-21, 12:34
Medlem
Man kan ju undra hur de hade tänkt sig att det skulle bli när väl Yaras föräldrar kom till Sverige. Litade de så hårt på att Yara inte skulle berätta hur hon haft det? Usch, i mina vildaste fantasier kanske de tyckte det var "lugnast" om Yara dog. Men nej så var det förhoppningsvis inte.
Citera
2014-11-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Rami hade endast 3 dagars närvaro å sin praktikplats under April månad och så mycket ogiltig frånvaro på den Korta vägen att han fick sluta så om han inte befann sig i hemmet under alla dessa veckor Yara inte var i skolan så måste han antingen varit mycket delaktig, själv utfört misshandeln eller befunnit sig hos någon annan för att kunna missa de svåra skador som gjorde att hon inte kunde gå till skolan.

Det är slutsatser som jag tycker Madis advokat inte arbetat efter, och borde lagt ner energi på då han har en skyldighet att hjälpa Madi, hur osympatisk hon än är!

Madis sätt hjälper inte henne, men jag får signaler om att hon vill ha hjälp, men utan att medverka själv. Det kan ha med olika överenskommelser och hot att göra. Det måste till listighet i detta, som går ut på att få fram olika delar i saken utan att Madi direkt gör sig skyldig till bristande lojalitet mot Rami/klanen.

Undrar om någon förklarat för Madi att hennes liv med Rami är över, och att hon inte kommer belönas för att hon skyddat honom. Släktens skam är starkare än Ramis tacksamhet. Om ens Rami är tacksam, då Madi gör det hon vet att de kräver av henne.
Citera
2014-11-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det händer att de låter sitt skägg växa i 30 dagar efter en närståendes död.
Men det har gått mer än 30 dagar nu och jag trro inte Rami blivit så religiös helt pötsligt.
Både judar och muslimer har traditionen att låta skägget växa under en period av sorg. Har låter det nog vara kvar för att visa sin syster Madleen och sin kusin Mohammed att han också sörjer Yara.
Mohammed hade också skägg när han kom hit för begravningen, efter att han varit rakad på tidigare bilder.
Citera
2014-11-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Är det någon som har spekulationer på varför Rami slutat raka sig?

Är han lat?

Är det en markering till oss alla och släkten att han hittat Allah och profeten Muhammed?

Jag finner det mycket osmakligt, som att han vill gömma sitt ansikte. Och framstå som en god muslim!
Han markerar sorg genom att inte raka sig.
Citera
2014-11-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Han markerar sorg genom att inte raka sig.

Vad sörjer han, och vem?
Citera
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Både judar och muslimer har traditionen att låta skägget växa under en period av sorg. Har låter det nog vara kvar för att visa sin syster Madleen och sin kusin Mohammed att han också sörjer Yara.

Ja, så är det förmodligen. Han är väl rädd om livhanken.
Citera
Medlem
Jag tror att Amani och Rami delat på bördan att "fostra" Yara å det bestämdaste, nämligen med stryk.
De har haft en arbetsdelning så att Amani tuktat henne för misstag i hushållet (barntillsyn, tvätt,städning osv) medan Rami varit inriktad på hennes liv i omvärlden. Enligt ganska känt mönster har då Rami summerat veckans förbrytelser i helgen och utmätt sitt straff - då för både inre och yttre missar. Att döma av skadeschemat i BLT tycks de stora skadorna ha kommit varje gång skolan blivit inblandad och så blev det en fasans uppskruvning.
Notera att Amani dessutom berättat att Rami blir rasande när han inte hittar sina saker och tydligen gärna skyller på andra. Det har säkert också drabbat Yara.

Nu tror jag vidare att det här har antagit större proportioner när det började gå upp för Yara att föräldrarna kanske inte skulle komma och att det var möjligt att hon skulle återvända till Gaza.
Hon blev nedstämd och reagerade med att väta i sängen.
Detta måtte ha retat Amani till vanvett, hon straffade Yara bl.a. med att låta henne vara smutsig (vittnesmål om att hon luktade illa; hon duschade stjärten kanske för att bli av med nattkissandet, och fick sin ödla till skydd för alla slags olyckor).

Notera att den ödesdigra dagen nämns hennes madrass flera gånger som ett irritationsmoment.
Antagligen hade de hotat henne med att nästa gång det händer så ska de banka livet ur henne.
Det hände den natten, hon gick till skolan med sin ödla och var skräckslagen. Berättade för de andra om sin skräck. Sölade kanske på vägen hem. Kom hem och fick ett helvete av Amani för att madrassen var våt.
Sedan kom Rami hem och där var en hysteriskt arg Amani; Rami vädjade (eller hotade) Yara att göra i ordning sängen så att tjafset med Amani fick ett slut. Yara var trött orkade inte och kanske det blev så att han smockade till henne och sa' något i stil med "men så ligg då i ditt eget piss!" tryckte hennes näsa i kudden och gick ut igen.
Sedan gick eftermiddagen som den gjorde ...
Citera
2014-11-21, 12:44
Medlem
Citat:
Vad sörjer han, och vem?
Vi vet inte hur han prioriterar.
Hur som helst är hans liv ganska förstört
Nu fattas bara att han inser att det är självförvållat
Citera
2014-11-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Rami hade endast 3 dagars närvaro å sin praktikplats under April månad och så mycket ogiltig frånvaro på den Korta vägen att han fick sluta så om han inte befann sig i hemmet under alla dessa veckor Yara inte var i skolan så måste han antingen varit mycket delaktig, själv utfört misshandeln eller befunnit sig hos någon annan för att kunna missa de svåra skador som gjorde att hon inte kunde gå till skolan.
Var har du hittat dessa uppgifter? Nytt för mig, han har ju inte heller framställt det så i förhören eller tingsrätten.
Citera
2014-11-21, 12:47
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Vad sörjer han, och vem?

Sitt PUT?
Citera
2014-11-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Sitt PUT?
Jag skulle vilja läsa vad Nantale har att säga om detta med att Sveriges regering erkänner Palestina som stat. Påverkar det möjligheten att utvisa palestinier som dömts för brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in