2014-11-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag har inte förstått det här. Vilken är den extra fördelen i år jämfört med tidigare då i stort sett ett shl-lag ryker varje år? En extra hemmamatch i kvalet tycker jag inte är otroligt.
Skillnaden är ju att kvalspelet blir som ett slutspel vilket gör det väldigt svårt för SHL-lagen att åka ut. Sett över en hel matchserie så är det fan otroligt om inte SHL-laget är strået vassare.
Citera
2014-11-21, 11:59
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Skillnaden är ju att kvalspelet blir som ett slutspel vilket gör det väldigt svårt för SHL-lagen att åka ut. Sett över en hel matchserie så är det fan otroligt om inte SHL-laget är strået vassare.

De senaste typ 15 åren har ett allsvenskt kvallag varit bättre än ett kvallag från högsta serien. Nu är det en annan typ av kval och då är det i stort sett omöjligt att vad som skett i 15 års tid sker igen menar du?

Exakt varför skulle just denna regeländring gynna SHL-lagen mer än de i AS? Vad har du för belägg för att tex Leksand garanterat är bättre på att spela slutspelsmatcher än vad Mora är?

Jag skulle ha lika mycket på fötterna om jag skriver "De allsvenska lagen har en enorm fördel mot SHL-lagen i år då kvalspelet blir som ett slutspel vilket gör det väldigt lätt för AS-lagen att gå upp". Det är lika logiskt.

Inte bara du som tycker så utan det verkar vara den allmänna åsikten bland expertkåren.
Citera
2014-11-21, 12:02
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Jere Karalahti klar för HV71.

Jere Karalahti var Jokerits bästa back mot Sankt Petersburg igår (14-11-20). Styrde och ställde i PP och var rejäl defensivt. Kan bli riktigt bra, HV. - Uffe Bodin

Kul! Shl behöver fler gamla stofiler och inte bara en massa bortskämda snorvalpar.
Citera
2014-11-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
De senaste typ 15 åren har ett allsvenskt kvallag varit bättre än ett kvallag från högsta serien. Nu är det en annan typ av kval och då är det i stort sett omöjligt att vad som skett i 15 års tid sker igen menar du?

Exakt varför skulle just denna regeländring gynna SHL-lagen mer än de i AS? Vad har du för belägg för att tex Leksand garanterat är bättre på att spela slutspelsmatcher än vad Mora är?

Jag skulle ha lika mycket på fötterna om jag skriver "De allsvenska lagen har en enorm fördel mot SHL-lagen i år då kvalspelet blir som ett slutspel vilket gör det väldigt lätt för AS-lagen att gå upp". Det är lika logiskt.

Inte bara du som tycker så utan det verkar vara den allmänna åsikten bland expertkåren.
Ja visst kan såväl Modo, Leksand och vilket annat lag som helst åka ur även som det är nu men fortfarande så anser jag att det blir svårare för dom allsvenska lagen att avancera. Som det är nu så är 9 av 12 SHL-klubbar oerhört erfarna och har en lång erfarenhet av spel i högsta serien och jag kan inte se hur något av dom rutinerade klubbarna ska åka ut mot en allsvensk klubb. Ska krävas enorm näsbränna i så fall.
Citera
2014-11-21, 12:19
Medlem
TheSnakeEyes avatar
Erik Karlsson ska nog vara glad att Karalahti inte var med igår...
Citera
2014-11-21, 12:25
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Yan Stastny till HV71?

https://twitter.com/andystrickland/status/535516038646206464
Citera
2014-11-21, 12:25
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Yan Stastny till HV71?

https://twitter.com/andystrickland/status/535516038646206464

Mora.

Hade Modo haft råd, så hade han nog hamnat där.
Senast redigerad av Emba 2014-11-21 kl. 12:29.
Citera
2014-11-21, 12:31
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Spelar AIK i SHL?
Nej, men förra säsongen. Och se vilket övertag de har.

Citat:
Vad i helvete yrar du om? För det första är Modo ett mycket mer erfaret SHL-lag än vad AIK nånsin varit. Dessutom har inte Modo varit i närheten av att vara så kaxiga som AIK innan säsongsstarten.
AIK spelade i SHL förra säsongen och ligger sist i Allsvenskan nu. Min poäng är att ligorna är jämnare än vad många vill tro.
Citera
2014-11-21, 12:32
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ja visst kan såväl Modo, Leksand och vilket annat lag som helst åka ur även som det är nu men fortfarande så anser jag att det blir svårare för dom allsvenska lagen att avancera. Som det är nu så är 9 av 12 SHL-klubbar oerhört erfarna och har en lång erfarenhet av spel i högsta serien och jag kan inte se hur något av dom rutinerade klubbarna ska åka ut mot en allsvensk klubb. Ska krävas enorm näsbränna i så fall.

Du svarar inte riktigt på frågan. De 10 senaste åren har över ett lag per år i snitt åkt ur högsta serien. Inte för att de inte vet hur man spelar i en kvalserie utan för att de varit sämre än sina allsvenska konkurrenter.

Det är möjligt att det just i år skiljer mycket i kvalitet på lagen till SHL-lagens fördel, men varför skulle det nya sättet att spela kval gynna dem? Varför skulle det (utöver den extra hemmamatchen) just gynna SHL-lagen mer än AS-lagen så mycket att man bortser från solklar statistik över de senaste 10-15 åren som visar att SHL-lag alltid åker ur?
Citera
2014-11-21, 12:34
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
AIK spelade i SHL förra säsongen och ligger sist i Allsvenskan nu. Min poäng är att ligorna är jämnare än vad många vill tro.

Fast det är ju inte AIKs SHL-lag som spelar i Allsvenskan...
Citera
2014-11-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Nej, men förra säsongen. Och se vilket övertag de har.

Ja men AIK har överskattat sig själva och varit alldeles för naiva redan i början. Inget fel att ha ambitioner och att tro på sig själv men AIK verkar helt ha missförstått hur tuff allsvenskan är.
Citera
2014-11-21, 12:38
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Fast det är ju inte AIKs SHL-lag som spelar i Allsvenskan...
Eh? Skulle det vara Modos SHL-lag som spelar i Allsvenskan eller? Det som räknas är ju vilket lag de kvalar med. Har jag fel om jag påstår att AIK kvalade med sitt SHL-lag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in