Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-21, 04:44
  #1
Medlem
Gameplayers avatar
Hörde någon teori (rent mumbo jumbo) om att man dör på riktigt om man dör i en dröm. Detta stämmer knappast då jag gjort det. Är det vanligt? I mitt fall så kom jag inte någonstans efteråt, utan vaknade bara upp i min säng. Sen kan man undra vad drömmen betydde? Troligen inget... Finns kanske en gnutta sanning när det gäller "drömtydning" men mestadels är det ren rappakalja.

Har även haft "falska uppvaknanden". Typ att jag drömt att jag vaknat upp, gått ur sängen och påbörjat min dag. Sen blev jag varse det bara var en dröm. Hade en gång flera sådana i rad en gång. Nån annan som haft det?
Citera
2014-11-21, 04:52
  #2
Medlem
Varje gång jag "dött" i en dröm har jag vaknat. Om jag drömmer om en våldsam bilkrasch så vaknar jag exakt när bilarna slår i. Om jag drömmer att jag blir mördad vaknar jag exakt när kniven hugger in i magen. Jag har då aldrig fortsatt att drömma när jag dött iaf.
Väldigt intressant ämne f.ö. Kanske är det så att kroppen försöker att döda en alla gånger man drömmer om att man dör.

Jag har många gånger haft en dröm i en dröm ja, detta är inget ovanligt!
Citera
2014-11-21, 04:52
  #3
Medlem
Att drömma att man själv dör kan betyda att du bearbetar känslor inför döden, typ du har sett en film som berörde dig eller så har du andra personliga funderingar, upplevelser, intryck osv. som har med andras död att göra. Kan också ha att göra med att du bytt livsstil, gamla livsmönster som dör.
Citera
2014-11-21, 05:01
  #4
Medlem
Har också funderat på döende i drömmar. Det har hänt mig ganska många gånger. Sist så cycklade i väldansfart rakt in i en bom, voltade och ja antagligen dog då det var blod överallt. Sen så såg jag min kropp ligga där död.

Falska uppvaknande har jag också varit med om, eller ja något liknande.

Jag drömmer att jag vaknar men är ofta väldigt trött. Ligger kvar i sängen, ibland så sitter någon ovanpå mig och misshandlar mig. Eller så är det någon främmande i rummet. Obehagskänslan är iaf ett faktum.

När jag kommer på i drömmen att jag drömmer så brukar jag hoppa ut ur fönstret och flyga lite. Men håller mig nära fönstret, för jag kommer på att .. oj shit.. tänk om jag inte drömmer och ramlar ner och dör. haha
Citera
2014-11-21, 05:12
  #5
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillidash
Varje gång jag "dött" i en dröm har jag vaknat. Om jag drömmer om en våldsam bilkrasch så vaknar jag exakt när bilarna slår i. Om jag drömmer att jag blir mördad vaknar jag exakt när kniven hugger in i magen. Jag har då aldrig fortsatt att drömma när jag dött iaf.
Väldigt intressant ämne f.ö. Kanske är det så att kroppen försöker att döda en alla gånger man drömmer om att man dör.

Jag har många gånger haft en dröm i en dröm ja, detta är inget ovanligt!

Ok, intressant. Att kroppen försöker döda en... Ja, man ska inte utesluta något men hittills har den misslyckats i så fall.
__________________
Senast redigerad av Gameplayer 2014-11-21 kl. 05:15.
Citera
2014-11-21, 05:14
  #6
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Att drömma att man själv dör kan betyda att du bearbetar känslor inför döden, typ du har sett en film som berörde dig eller så har du andra personliga funderingar, upplevelser, intryck osv. som har med andras död att göra. Kan också ha att göra med att du bytt livsstil, gamla livsmönster som dör.

Kan vara så men som jag nämnde har jag inte så stor tilltro till drömtydning. Det du skriver är i för sig vettigt, men jag menar mer t.ex. böcker som kategoriskt berättar vad vissa drömmar betyder. Tror att det är att förenkla det lite väl mycket.
Citera
2014-11-21, 05:19
  #7
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skossan
Har också funderat på döende i drömmar. Det har hänt mig ganska många gånger. Sist så cycklade i väldansfart rakt in i en bom, voltade och ja antagligen dog då det var blod överallt. Sen så såg jag min kropp ligga där död.

Falska uppvaknande har jag också varit med om, eller ja något liknande.

Jag drömmer att jag vaknar men är ofta väldigt trött. Ligger kvar i sängen, ibland så sitter någon ovanpå mig och misshandlar mig. Eller så är det någon främmande i rummet. Obehagskänslan är iaf ett faktum.

När jag kommer på i drömmen att jag drömmer så brukar jag hoppa ut ur fönstret och flyga lite. Men håller mig nära fönstret, för jag kommer på att .. oj shit.. tänk om jag inte drömmer och ramlar ner och dör. haha

Oki

Men det otäcka du beskriver att du ligger kvar och upplever att någon sitter på dig, påminner mycket om sömnparalys. I de flesta fallen brukar det då vara omöjligt för personen att röra sig.
Citera
2014-11-21, 05:19
  #8
Avstängd
W3ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skossan
Har också funderat på döende i drömmar. Det har hänt mig ganska många gånger. Sist så cycklade i väldansfart rakt in i en bom, voltade och ja antagligen dog då det var blod överallt. Sen så såg jag min kropp ligga där död.

Falska uppvaknande har jag också varit med om, eller ja något liknande.

Jag drömmer att jag vaknar men är ofta väldigt trött. Ligger kvar i sängen, ibland så sitter någon ovanpå mig och misshandlar mig. Eller så är det någon främmande i rummet. Obehagskänslan är iaf ett faktum.

När jag kommer på i drömmen att jag drömmer så brukar jag hoppa ut ur fönstret och flyga lite. Men håller mig nära fönstret, för jag kommer på att .. oj shit.. tänk om jag inte drömmer och ramlar ner och dör. haha

Ibland så kan jag också "inse" att jag drömmer och hittar då på allt möjligt skoj som du säger, man försöker hitta på saker i drömmen som man inte kan göra i verkliga livet, till exempel flyga utanför fönstret som du gör. Jag har, precis som du också den där känslan att man inte är 100% på att de är en dröm så man tar det lite försiktigt ändå. Ibland när jag vaknar sen kan jag ångra att jag inte gjorde vissa saker när jag är säker på att det bara var en dröm.
Citera
2014-11-21, 05:20
  #9
Medlem
kattrackans avatar
Varför tror folk att det dom drömmer har nån sådan konkret verklighetsförankring. Snarare så att hjärnan mixar ihop en jävla massa undermedvetna intryck under dagens/veckans gång och gör det hela till en bisarr mix. Jag har haft mkt mardrömmar i livet, extremt jobbigt, men att det skulle vara sanndrömmar... no way.
Citera
2014-11-21, 05:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W3s
Ibland så kan jag också "inse" att jag drömmer och hittar då på allt möjligt skoj som du säger, man försöker hitta på saker i drömmen som man inte kan göra i verkliga livet, till exempel flyga utanför fönstret som du gör. Jag har, precis som du också den där känslan att man inte är 100% på att de är en dröm så man tar det lite försiktigt ändå. Ibland när jag vaknar sen kan jag ångra att jag inte gjorde vissa saker när jag är säker på att det bara var en dröm.

Ja det är riktigt störigt! Men man får leta efter saker som bara händer i drömmar. Men det är svårt att vara 100% säker.

En gång drömde jag att jag stod vid en bro över en å. Ah jag hoppar i det är ju ändå en dröm... men neeej tänk så drömmer jag inte.

Nu har jag börjat tänka såhär i mina drömmar.. om jag ens funderar på om det är en dröm. Så är de det! Har inte hänt mig en enda gång i vaket tillstånd, att jag undrar om jag drömmer eller inte.
Citera
2014-11-21, 05:38
  #11
Medlem
kattrackans avatar
Finns det någonstans dokumenterat att någon dött "pga" dött i en dröm?
Citera
2014-11-21, 05:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Oki

Men det otäcka du beskriver att du ligger kvar och upplever att någon sitter på dig, påminner mycket om sömnparalys. I de flesta fallen brukar det då vara omöjligt för personen att röra sig.

Ja det stämmer nog som du säger!

Jag brukar försöka vakna men det går inte.. (ibland så vaknar jag för att finna migsjälv i en annan dröm) tillslut så brukar jag kunna bitchslappa mig till vaket tillstånd haha
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback