Citat:
Ursprungligen postat av
Myntad
Om vi antar att ondska står i motsats till godhet tycker jag man kan definiera en absolut ond person som en sådan som kan identifiera det absolut goda, och sedan göra allt i sin makt för att förhindra detta goda.
Problemet med en sådan person är att den känner sig fulländad även i ett vakuum: om ondska endast är icke-godhet är ett tomt rum fullständigt ont.
Om man inte är nöjd med detta måste man försöka sig på att definiera ondska utan att ställa den i relation till godhet: och det blir uppenbarligen mer problematiskt. Vi kan börja med att anta att det trots allt finns ett visst samband. T.ex. kan man säga att godhet är en metod vilken leder till lycka, och ondska är en metod som leder till lidande. Även om lidande och lycka står i motsats till varandra behöver dess respektive metoder inte göra det. Nu har vi alltså särställt ondska från godhet; vi har sagt att ondska är per definition den metoden som leder till maximalt lidande. En ond person är alltså en som gör allt i sin makt för att maximera lidande.
Men även detta räcker väl inte. Vi är benägna att koppla ondska och godhet till ett state of mind, och tycker inte att handlingar räcker, utan dessa måste kopplas till en viss sinnesstämning. T.ex. vill vi inte säga att en person som blivit tvingad att göra onda handlingar är ond, men den som tvingar däremot, den är ond, trots att denna personen inte har utfört dessa handlingar. Alltså kan man vara ond utan att direkt genomföra onda handlingar, och man kan vara icke-ond även om man genomför onda handlingar. Detta verkar leda till att det endast är sinnesstämningen som avses när man pratar om ondska.
Kanske denna sinnesstämning är vad vi kallar intention? Om man har intention att maximera lidande, då är man ond. Men, är den som sitter på sitt rum och planerar 10 personers lidande mer ond än den som handlar så att 9 personer lider? Eller är det först när de 10 lider som den första personen blir mer ond än den andra?
Det verkar som att ondska intuitivt trots allt innebär ett samband mellan intention och handling.
För att svara på frågeställningen menar jag då att de egenskaper som den absolut onda personen besitter är:
1. Har gjort allt i sin makt för att maximera lidande och har haft intention till detta
2. Har intention till att maximera lidande i framtiden
Hela den diskussion utgår ifrån att vi har fri vilja, vilket vi inte har (enligt mig, jag har en tråd i filosofi delen där jag pratar om hur allt egentligen är matematik), eftersom vårat sinne styrs av elektriska impulser och fysiska minnen i hjärnan (bland annat), alltså uppstår tankar inte ur tomma intet. När du läser detta skapas "tankar" i ditt huvud, information, och som kommer bidra till dina idéer och föreställningar om just ondska. När du läser det kommer din slutsats av det jag skriver baseras på dina tidigare tankar, idéer och föreställningar, vilket i sin tur är skapat av andra människor och dig själv. Det är därför en bebis inte kan diskutera dessa frågor, dom har inte utvecklat tankar och idéer på det här stadiet.
T.ex. du styr inte vilka tankar du har eller kommer få.
Du styr inte vilka känslor du får. Och att 99% av våra tankar är faktiskt inte våra egna, utan kulturens. Nu när jag skriver vet jag inte egentligen vad jag kommer att skriva, utan det ploppar bara upp, samma sak när jag pratar.
Ondska existerar inte, endast sjuka sinnen. Ondska är något som koncentrerar ett problem till en människa, när det egentligen är såldes samhällets ansvar. Ett annat exempel: Föreställ er att man föds i ett fängelse. Där styrs du med järnhand och hjärntvättas från födelsen. Hjärntvätten går ut på att göra dig till en massmördare. Menar du att denna person har ett val? Det tror jag inte. Hjärntvätt/hypnos är bara finslipade metoder av tankar, ideer och föreställningar, vilket vanliga människor gör genom att bara "leva" och inte i den koncentrerade formen.
Hur låter de?