2014-11-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IronRandy
Kan man göra den liknelsen om man bortser fri vilja och accepterar den som en illusion?

Då får man avskriva mänskligheten alla andra värderande termer också, för att vara konsekvent. Ingen är isåfall längre ansvarig för något, ingen är längre god eller ond -- alla är uppvridna urverk, eller marionetter: och att reagera känslomässigt på mänskliga robothandlingar över huvud taget skola man då icke göra!

En sådan beskrivning är förvisso sann, men språket är inte anpassat efter hur världen ter sig, utan efter hur vi beskriver och värderar den i enlighet med våra illusioner.

Det är ju även, i praktisk mening, oväsentligt huruvida en person begår en ond handling p.g.a. den metafysiska omöjligheten fri vilja, eller p.g.a. nervsignaler. Personen är ett lika stort hot mot vad som anses vara god sed, oavsett.
Citera
2014-11-10, 22:02
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag tycker det är hyfsat ondskefullt att exempelvis tortera någon, även om man skulle få ut en belöning av det. Så, nä, din definition haltar -- ändamålen helgar inte alltid medlen.
Vad du väger in med din egen tolkning är inte en definition av Absolut Ondska.
Citera
2014-11-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Vad du väger in med din egen tolkning är inte en definition av Absolut Ondska.

Ja, såklart. Ondska existerar bara hos ett subjekt, såsom en människa. Antingen slutar vi använda begreppet, eller så behåller vi det och låter var individ själv tillskriva världen rätt och fel; ondska och godhet.
Citera
2014-11-10, 22:17
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ja, såklart. Ondska existerar bara hos ett subjekt, såsom en människa. Antingen slutar vi använda begreppet, eller så behåller vi det och låter var individ själv tillskriva världen rätt och fel; ondska och godhet.
Jag tror TS söker svaret på vad är ondska är i sin mest absoluta form. Bortom moral, dygder och kollektiva begrepp.
Citera
2014-11-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Jag tror TS söker svaret på vad är ondska är i sin mest absoluta form. Bortom moral, dygder och kollektiva begrepp.

Svar: icke-existerande.
Citera
2014-11-20, 05:14
Medlem
En människa som anses ond kan ha större doser av dessa medfödda karaktärsdrag: stort ego, mindre samvete, maktbehov, kontrollbehov, empatiproblem

Sedan finns det vissa karaktärsdrag som manipuleras fram från traumatiska upplevelser, vet inte om dom räknas? Ifall man inte föds med det liksom..

Frågan är om man kan kalla psykiskt-sjuka människor för onda? Är det rättvist?

Vet inte om jag är helt off topic nu men
Citera
2014-11-20, 14:05
Medlem
Imcools avatar
Citat:
Ingen människa är absolut ond -- förutom Stalin. Där har vi vår absoluta ondska. Enligt mig, då.

Stalin? Really? Bara för att han råkade vara politiskt intresserad och inneha det högsta ämbete i Sovjet under andra världskriget, det gör väl inte honom automatiskt ondare än tex seriemördare?
Citera
2014-11-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imcool
Stalin? Really? Bara för att han råkade vara politiskt intresserad och inneha det högsta ämbete i Sovjet under andra världskriget, det gör väl inte honom automatiskt ondare än tex seriemördare?

Det var faktiskt lite skämtsamt menat. Fast nog var han allt en ruskig typ.
Citera
2014-11-20, 14:16
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusaren92
aah exempelvis hitler var väl igentligen väldigt sjuk i skallen liksom !
Hur då? Hitlers ambitioner var att frigöra Tyskland från bankväldet som sög ut folkets välfärd, hur är det sjukt? I mina öron är det något positivt, till skillnad från de judiska bankierna som startade andra världskriget, eftersom de vägra acceptera folkets renässans.

Där kan vi snacka sann ondska, ormen som finansierar konflikter och låter broder förgöra broder, allt efter sina egna intressen. Något som denne orm gör än idag, i massiv skala.
Citera
2014-11-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myntad
Om vi antar att ondska står i motsats till godhet tycker jag man kan definiera en absolut ond person som en sådan som kan identifiera det absolut goda, och sedan göra allt i sin makt för att förhindra detta goda.
Problemet med en sådan person är att den känner sig fulländad även i ett vakuum: om ondska endast är icke-godhet är ett tomt rum fullständigt ont.

Om man inte är nöjd med detta måste man försöka sig på att definiera ondska utan att ställa den i relation till godhet: och det blir uppenbarligen mer problematiskt. Vi kan börja med att anta att det trots allt finns ett visst samband. T.ex. kan man säga att godhet är en metod vilken leder till lycka, och ondska är en metod som leder till lidande. Även om lidande och lycka står i motsats till varandra behöver dess respektive metoder inte göra det. Nu har vi alltså särställt ondska från godhet; vi har sagt att ondska är per definition den metoden som leder till maximalt lidande. En ond person är alltså en som gör allt i sin makt för att maximera lidande.

Men även detta räcker väl inte. Vi är benägna att koppla ondska och godhet till ett state of mind, och tycker inte att handlingar räcker, utan dessa måste kopplas till en viss sinnesstämning. T.ex. vill vi inte säga att en person som blivit tvingad att göra onda handlingar är ond, men den som tvingar däremot, den är ond, trots att denna personen inte har utfört dessa handlingar. Alltså kan man vara ond utan att direkt genomföra onda handlingar, och man kan vara icke-ond även om man genomför onda handlingar. Detta verkar leda till att det endast är sinnesstämningen som avses när man pratar om ondska.

Kanske denna sinnesstämning är vad vi kallar intention? Om man har intention att maximera lidande, då är man ond. Men, är den som sitter på sitt rum och planerar 10 personers lidande mer ond än den som handlar så att 9 personer lider? Eller är det först när de 10 lider som den första personen blir mer ond än den andra?

Det verkar som att ondska intuitivt trots allt innebär ett samband mellan intention och handling.
För att svara på frågeställningen menar jag då att de egenskaper som den absolut onda personen besitter är:
1. Har gjort allt i sin makt för att maximera lidande och har haft intention till detta
2. Har intention till att maximera lidande i framtiden

Hela den diskussion utgår ifrån att vi har fri vilja, vilket vi inte har (enligt mig, jag har en tråd i filosofi delen där jag pratar om hur allt egentligen är matematik), eftersom vårat sinne styrs av elektriska impulser och fysiska minnen i hjärnan (bland annat), alltså uppstår tankar inte ur tomma intet. När du läser detta skapas "tankar" i ditt huvud, information, och som kommer bidra till dina idéer och föreställningar om just ondska. När du läser det kommer din slutsats av det jag skriver baseras på dina tidigare tankar, idéer och föreställningar, vilket i sin tur är skapat av andra människor och dig själv. Det är därför en bebis inte kan diskutera dessa frågor, dom har inte utvecklat tankar och idéer på det här stadiet.

T.ex. du styr inte vilka tankar du har eller kommer få.
Du styr inte vilka känslor du får. Och att 99% av våra tankar är faktiskt inte våra egna, utan kulturens. Nu när jag skriver vet jag inte egentligen vad jag kommer att skriva, utan det ploppar bara upp, samma sak när jag pratar.

Ondska existerar inte, endast sjuka sinnen. Ondska är något som koncentrerar ett problem till en människa, när det egentligen är såldes samhällets ansvar. Ett annat exempel: Föreställ er att man föds i ett fängelse. Där styrs du med järnhand och hjärntvättas från födelsen. Hjärntvätten går ut på att göra dig till en massmördare. Menar du att denna person har ett val? Det tror jag inte. Hjärntvätt/hypnos är bara finslipade metoder av tankar, ideer och föreställningar, vilket vanliga människor gör genom att bara "leva" och inte i den koncentrerade formen.

Hur låter de?
Senast redigerad av Presence 2014-11-20 kl. 17:44.
Citera
2014-11-20, 17:43
Medlem
Citat:
Då får man avskriva mänskligheten alla andra värderande termer också, för att vara konsekvent. Ingen är isåfall längre ansvarig för något, ingen är längre god eller ond -- alla är uppvridna urverk, eller marionetter: och att reagera känslomässigt på mänskliga robothandlingar över huvud taget skola man då icke göra!

En sådan beskrivning är förvisso sann, men språket är inte anpassat efter hur världen ter sig, utan efter hur vi beskriver och värderar den i enlighet med våra illusioner.

Det är ju även, i praktisk mening, oväsentligt huruvida en person begår en ond handling p.g.a. den metafysiska omöjligheten fri vilja, eller p.g.a. nervsignaler. Personen är ett lika stort hot mot vad som anses vara god sed, oavsett.

Fast den frågan är väl högst relevant? Jag menar, massmördare och terrorister pekas ut som de värsta på detta jordklot. Utan fri vilja står ju samhället till lika mycket skuld, om inte mer. Alltså skulle de inte avrättas, fängslas osv. utan bli väl omhändertagna och få mycket kärlek. Istället borde systemet och samhället fängslas och förstöras. Men vi förstår ju alla varför inte det händer. Eliten i världen vill utnyttja att ha syndabockar och kunna fortsätta med sitt system till spel där de kan göra människor till slavar. Stannar där innan det går off topic

Samhällets bild på individer och mördare är att det har gjort detta med uppsåt och genuin ondska. Men om vi istället ser på det som en sjukdom, hade vi nog tyckt synd om dom, likt någon som får cancer. Personligen håller jag med föregående talare om fri vilja.
Citera
2014-11-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presence
Hur låter de?

Läs inlägg nr. 13.

(FB) Absolut ondska enligt dig?

EDIT: Det hann du göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera