2014-11-20, 11:36
Medlem
TheHmms avatar
Nu mina vänner ska ni få höra en historia av stor sorg och träta.
Som många av er vet är det stor skillnad på den finländska och svenska flyktingpolitiken...

Det börjar med att lilla jag gillar lite saker på facebook, inte SD rakt ut... jag måste smyga in dem i min yttre bekantskapskrets. men logiska saker, så som länkarna nedan har jag godtyckt till.

http://avpixlat.info/2014/11/14/doms...lig-krankning/

Ett youtubeklipp på Löfven när han är boss

samt http://www.expressen.se/nyheter/brit...kas-atervanda/

jag skrev en kommentar, som jag själv tyckte var logisk... den följer.

Islamofobi och diskriminering pga RELIGION är inte detsamma som rasism, alltså på grund av ras/hudfärg... Religion är något man väljer att tro på, man anser det som mest logiskt och väljer att leva sitt liv efter det, lite eller mycket. Hudfärg eller ras eller födelseort väljer man inte... ska man inte få kritisera och utesluta människor efter vilka val de gjort i livet så blir det väldigt svårt att neka pedofiler arbete på dagis.

På basis av detta, har då min finske vän, vi kallar henne Lilla My, brutit kontakten med mig.

Argumenten för detta var, och jag citerar:

"Du röstar för ett parti som arbetar mot minoriteter. I Finland finns ett motsvarande parti. Tyvärr så är jag på en minoritet i Finland, en sån som högerextrema inte villa ha här. Därför klarar jag inte av såna som röstar för motsvarande."

"Alla högerextrema är rötägg"

"Så du tycker det or okej att rösta på ett parti som är öppet främlingsfientliga? Som har öppet nazistiska medlemmar?"

"Ha ett bra liv."

Inga motargument fungerade, inte att finlands flyktingpolitik är jättebra, att finländska ålderstest är något SD vill ha, inte att mitt största argument för att rösta på SD är att jag tycker om ansvarsfull användning av skattepengar. Inte heller skillnaden i siffror hjälpte, Lilla My hade helt enkelt bestämt sig att jag var ett Rötägg, oavsett hur verkligheten såg ut.

Så, mina vänner... nu tänker jag dricka en Öl och kanske lite Nyköpings brännvin och glädja mig åt att Lilla My i alla fall var tjock.

Jävla samhälle vi lever i. Lite ledsen i ögat blir man.

Gjorde jag rätt? Är jag ett rötägg? Kommer negrer alltid vara negrer? Har du varit varit med om något liknande och fungerade något argument för att lugna ner PK-bajsisen då?
Senast redigerad av TheHmm 2014-11-20 kl. 11:52.
Citera
2014-11-20, 11:59
Medlem
Habbenzs avatar
Jag tycker du fick en ganska bra förklaring i och med att hon sa att hon var en minoritet i Finland. Skriver du massa (positiva) grejer om SD på din facebook kan du vara beredd på att folk kommer reagera. Förutsatt att du inte enbart har totalt likasinnade vänner givetvis. Att vi har ett samhälle där man öppet inte får visa stöd för ett parti i riksdagen utan att bli stämplad som nazist är givetvis bisarrt. Men det är så det är, är du gammal nog att dricka brännvin vid lunchtid borde du förstått hur vår fina politik fungerar.
Citera
2014-11-20, 12:05
Jag tycker att du ska se det positiva i det skedda, du lyckades rensa ut ett krockmongo ur ditt liv. Det är nämligen som så att om någon inte kan acceptera att du har en egen politisk åsikt, hur impopulär denna än kan vara bland vissa, så är vederbörande inte värd att vara din vän. Det handlar om respekt. Respekt för yttrande- och åsiktsfriheten. Hon visade att hon inte respekterade varken dig eller din rätt att ha egna åsikter. Good riddance.
Citera
2014-11-20, 12:13
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habbenz
Jag tycker du fick en ganska bra förklaring i och med att hon sa att hon var en minoritet i Finland. Skriver du massa (positiva) grejer om SD på din facebook kan du vara beredd på att folk kommer reagera. Förutsatt att du inte enbart har totalt likasinnade vänner givetvis. Att vi har ett samhälle där man öppet inte får visa stöd för ett parti i riksdagen utan att bli stämplad som nazist är givetvis bisarrt. Men det är så det är, är du gammal nog att dricka brännvin vid lunchtid borde du förstått hur vår fina politik fungerar.

Det är ju det som är det skrämmande, jag skrev inte något om SD i sig, eller något rasistiskt, förutom kommentaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Jag tycker att du ska se det positiva i det skedda, du lyckades rensa ut ett krockmongo ur ditt liv. Det är nämligen som så att om någon inte kan acceptera att du har en egen politisk åsikt, hur impopulär denna än kan vara bland vissa, så är vederbörande inte värd att vara din vän. Det handlar om respekt. Respekt för yttrande- och åsiktsfriheten. Hon visade att hon inte respekterade varken dig eller din rätt att ha egna åsikter. Good riddance.

Jag skulle aldrig bryta kontakten med en vän bara för att de var anarkister eller vänsterpartister.
Alla får säga och tycka vad de vill... men den åsikten verkar vara ovanlig idag. Till och med i övrigt intelligenta personer glömmer bort att censur är fel.
Citera
2014-11-20, 12:18
Moderator
skunkensunes avatar
//Hur man får det här till att passa i Offentliga debatter är väldigt underligt.

Offentliga debatter --> Papperskorgen
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in