Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo
Jag hoppas att inte det här fallet resulterar i att alla präster som arbetar med barn och ungdomar misstänkliggörs. Det är trots allt väldigt ovanligt att präster våldtar eller utför sexuella övergrepp.
Jag tror inte kyrkan egentligen behöver, eller kan göra, något för att förhindra de få fall där det sker. Störda människor finns i alla yrkesgrupper och de är ofta väldigt bra på att dölja sina sexuella avvikelser tills det innan det uppdagas, och då är det ju ofta för sent att förhindra brotten.
Vad som kan göras, och som kyrkan försöker göra, är att undvika situationer där detta kan ske. Exempelvis så är regeln att man aldrig arbetar ensam med ungdomar och barn. Det är arbetslag om minst två personer som ska vara med i varje barngrupp (behöver inte vara identiska team, men alltid två vuxna). Undantaget är, som tyvärr förekommer ibland av diverse orsaker, så arbetar man ensam.
För att undvika att det börjar knytas band som egentligen inte ska knytas, förtroenden som inte ska finnas (visst förtroende ja, men det finns gränser), osv.
Vad jag vet om kyrkans arbete så tycker jag att det är tillräckligt. Det finns arbetsplaner, det gäller bara att implementera dem. Tyvärr så är inget system vattentätt.
Vad jag undrar är vad som rörde sig i Os**r (ca) K*lms (a) huvud. Jag tror inte det här har att göra med att han är bög (jag tror itne att bögar är mer benägna att vara pedofiler), men jag undrar definitivt vad i helvete som rörde isg i hans huvud för att tro att det här var okej?
Och hur det hela kom fram till ytan! Några tankar?