2014-11-18, 18:47
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKJ
Brottsrubriceringen sexuellt utnyttjande av underårig finns inte kvar i svensk lag. Det har ersatts av brotten våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn och sexuellt övergrepp mot barn. Barn definieras som en person under 15 år oavsett hur utvecklade de är. Här flyter inga gränser.

Låter som du är mer uppdaterand än jag på lagen än vad jag är , men misstror dig inte var några år sen jag jobbade med detta.
Det innebär med andra ord det är bara inom psykologin benämningen pedofili finns kvar, om jag förstog dig rätt ?
Citera
2014-11-18, 18:52
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det grava i det här fallet var att pojken befann sig i beroendeställning. Jag ser det som mycket allvarligt. I vilken utsträckning även Gud var inblandad vet jag ju inte, men en präst som påstår sig vara sändebud från någon allsmäktig kraft uppe bland molnen och blir trodd, han har ju en symbolisk kraft lik Stålmannens.

Så varför hojtar du pedofili i var o varannan text du skriver?

När det inte finns bevis på det ?

Sen var det väl inte mycket i din text ovan som stämde med vad som framkommit , eller?
Citera
2014-11-18, 21:00
Medlem
Svenskares avatar
Det är tragiskt, men ni får fan komma ihåg att alla homo-präster inte är pedofiler, oavsett era fördomar. Det är viktigt att tänka på!
Citera
2014-11-18, 22:38
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Det är tragiskt, men ni får fan komma ihåg att alla homo-präster inte är pedofiler, oavsett era fördomar. Det är viktigt att tänka på!

Det kan du väl ha rätt i.
Men den här tråden handlar i grunden om en präst som erkänt sexuellt umgänge under längre tid med en pojke i beroendeställning. Prästen har dock inte erkänt att det skulle ha rört sig om "våldtäkt". Om jag får gissa igen (pilutta er alla sura amatörjurister) så beror det antagligen på att prästen fått rådet från sin advokat att säga så, alternativt att han själv inte anser att något "våld" varit inblandat. Det senare stämmer med största sannolikhet, som sagt, det finns tusen ljuvligt listiga sätt att smickra, locka, snyfta, berömma, ge förtroenden, bekänna sin "kärlek" osv, osv för en kåt vuxen att få en osäker femtonåring att bli ens lekdocka och sexobjekt.
Citera
2014-11-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar
Om det är mitt inlägg tidigare du syftar på (?) så har du missat min poäng.

Jag är bara så trött på att man använder fel benämning på något det INTE är !

Pedofil, psykopat och fobi för något används allt för ofta av personer som inte har koll på vad dessa benämningar innebär (inklusive media).

Låt mig ge ett exempel: Bögfobi,islamofobi och nu senast i pressen ryssfobi, inget av detta finns (skit inte ens mitt rättstavningsprogram accepterade vad jag skrev) !
Man använder en benämning som dom inte har koll på för "boosta" en situation som dom inte kan hantera , så då kallar vi det fobi,,,,suck.
Nej det finns inget som heter : bögfobi, isamofobi eller ryssfobi!

När det gäller pedofili, så har jag jobbat med det och vet vad det gör för den utsatte, så det handlar inte om "försvara" Pedofili som du verkar göra gällande, utan, i detta fallet har det inte framkommit att det handlar om pedofili !
Kallar du äpplen för päron ?

Neologistikerna slår till. Har du råkat på hierofobi - prästskräck? Vem vet, det s k BO kanske lider av hierofili?

Eftersom det rör sig om sexualbrott så är väl utredningsmaterialet noga censurerat. Det vore annars intressant att se vilken roll BO haft. Det är ju inte otänkbart att en experimentlysten ungdom inte haft alltför svårt att inleda den uppenbarligen något vilsne unge prällen i frestelse. Var kom anmälan ifrån? Från BO eller från dess förmyndare?
Citera
2014-11-20, 01:18
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Tror inte hen är så engagerad utan gottar sig nog mera åt att en man och präst åkt dit för något alla tycker är avskyvärt.

Nej faan, jag gottar mig inte! Och jag är verkligen ingen manshatare. Men att präster (allihop, precis varenda en) är ett satans lurendrejargäng vet ju alla som har det allra minsta vett i pallet! - Gå på vatten, jungfrufödsel, återuppståndelse ... Kyss mig! Nu är det modern tid, år 2014.
Men världen VILL bedragas. Så är det.
Citera
2014-11-20, 10:50
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bequerel
Jag har inte sett kyrkans tidnings artikel citerad här, tänker att den ändå kan vara av intresse: http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/ett-tecken-pa-brister-i-kyrkans-arbete-mot-overgrepp

Om vi förutsätter att biskop Ragnar Persenius är initierad, ger den några ledtrådar:

Han talar också just om risksituationen där präst eller annan ledare arbetar ensam med en grupp.

För övrigt, kan nog den här grisleken avföras från bevisbordet. Jag uppfattar den inte som sexualiserad, annat än i hur den beskrivits här. Videoexempel jag hittade på youtube: Nöff nöff - Youtube

Artikeln i Kyrkans tidning är intressant. Persenius talar klarspråk och verkar insiktsfull och ärlig. Läs gärna! -Och jag får vatten på min kvarn, där jag sedan länge starkt misstänker att just kyrkfolk och framförallt präster i ovanligt stor utsträckning har en vacklande, annorlunda, instabil sexualitet.
Jag tror t ex inte att katolska präster "blir" homosexuella pedofiler därför att de tvingas till celibat utan jag tror att vissa typer av sexualitet går som hand i handske med religiositet. På nåt vis som bara han den Högste kan förklara!

"Jag har stoppat folk från att bli präster för att de saknat stabilitet i sin sexualitet. I fall där det funnits tveksamheter har vi gått vidare med djupgående psykologtester, men kanske är inte all lämplighetsprövning av blivande präster tillräcklig, säger Ragnar Persenius."
Citera
2014-11-20, 12:23
Medlem
buffalos avatar
Jag hoppas att inte det här fallet resulterar i att alla präster som arbetar med barn och ungdomar misstänkliggörs. Det är trots allt väldigt ovanligt att präster våldtar eller utför sexuella övergrepp.

Jag tror inte kyrkan egentligen behöver, eller kan göra, något för att förhindra de få fall där det sker. Störda människor finns i alla yrkesgrupper och de är ofta väldigt bra på att dölja sina sexuella avvikelser tills det uppdagas vad de gjort, och då är det ju för sent.
Senast redigerad av buffalo 2014-11-20 kl. 12:27.
Citera
2014-11-20, 12:25
Avstängd
Citat:
Jag tror t ex inte att katolska präster "blir" homosexuella pedofiler därför att de tvingas till celibat utan jag tror att vissa typer av sexualitet går som hand i handske med religiositet.

I fallet med katolska präster är det så att det åtminstone i delar av katolska kyrkan har varit så att personer som varit bekymrade över en avvikande sexualitet har uppmanats att välja celibatet eller påståtts vara kallade till celibatet, och därmed uppmanats bli präst/munk/nunna. I detta fall handlar det dock inte om en katolik. Religionen i sig ger ingen förklaring, och jag tvivlar på att det skulle finnas en överrepresentation av sexualbrottslingar bland religiösa. Däremot kan det finnas en naivitet bland religiösa som gör att man tror varandra om gott, och därmed gör misstänksamheten mindre vilket gör att det kan gå längre än det skulle ha gjort i ett annat sammanhang. Mediaintresset är också större om det gäller en präst än en rörmokare, man förväntar sig liksom en högre moral av en kyrkans man.
Citera
2014-11-20, 12:32
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Jag hoppas att inte det här fallet resulterar i att alla präster som arbetar med barn och ungdomar misstänkliggörs. Det är trots allt väldigt ovanligt att präster våldtar eller utför sexuella övergrepp.

Jag tror inte kyrkan egentligen behöver, eller kan göra, något för att förhindra de få fall där det sker. Störda människor finns i alla yrkesgrupper och de är ofta väldigt bra på att dölja sina sexuella avvikelser tills det innan det uppdagas, och då är det ju ofta för sent att förhindra brotten.
Vad som kan göras, och som kyrkan försöker göra, är att undvika situationer där detta kan ske. Exempelvis så är regeln att man aldrig arbetar ensam med ungdomar och barn. Det är arbetslag om minst två personer som ska vara med i varje barngrupp (behöver inte vara identiska team, men alltid två vuxna). Undantaget är, som tyvärr förekommer ibland av diverse orsaker, så arbetar man ensam.

För att undvika att det börjar knytas band som egentligen inte ska knytas, förtroenden som inte ska finnas (visst förtroende ja, men det finns gränser), osv.

Vad jag vet om kyrkans arbete så tycker jag att det är tillräckligt. Det finns arbetsplaner, det gäller bara att implementera dem. Tyvärr så är inget system vattentätt.

Vad jag undrar är vad som rörde sig i Os**r (ca) K*lms (a) huvud. Jag tror inte det här har att göra med att han är bög (jag tror itne att bögar är mer benägna att vara pedofiler), men jag undrar definitivt vad i helvete som rörde isg i hans huvud för att tro att det här var okej?
Och hur det hela kom fram till ytan! Några tankar?
Citera
2014-11-20, 12:38
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Vad som kan göras, och som kyrkan försöker göra, är att undvika situationer där detta kan ske. Exempelvis så är regeln att man aldrig arbetar ensam med ungdomar och barn. Det är arbetslag om minst två personer som ska vara med i varje barngrupp (behöver inte vara identiska team, men alltid två vuxna). Undantaget är, som tyvärr förekommer ibland av diverse orsaker, så arbetar man ensam.

För att undvika att det börjar knytas band som egentligen inte ska knytas, förtroenden som inte ska finnas (visst förtroende ja, men det finns gränser), osv.

Vad jag vet om kyrkans arbete så tycker jag att det är tillräckligt. Det finns arbetsplaner, det gäller bara att implementera dem. Tyvärr så är inget system vattentätt.

Vad jag undrar är vad som rörde sig i Os**r (ca) K*lms (a) huvud. Jag tror inte det här har att göra med att han är bög (jag tror itne att bögar är mer benägna att vara pedofiler), men jag undrar definitivt vad i helvete som rörde isg i hans huvud för att tro att det här var okej?
Och hur det hela kom fram till ytan! Några tankar?
Fast är det ens önskvärt att en präst inte ska kunna vara ensam med ungdomar? Bikt och själavårdande samtal sker ju alltid mellan prästen och den enskilde. Ska sådana möten inte heller få äga rum?

Sådana möten kan väl inte kyrkan ha synpunkter på?
Citera
2014-11-20, 12:43
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Fast är det ens önskvärt att en präst inte ska kunna vara ensam med ungdomar? Bikt och själavårdande samtal sker ju alltid mellan prästen och den enskilde. Ska sådana möten inte heller få äga rum?
Det är ju den ständiga stötestenen, för tystnadsplikten gör att prästen egentligen inte ens får bekräfta att ett samtal skett (visserligen kom det beslutet i domstol när det var statskyrka, men inget har förändrats som ger sken av att tro annat).

Så ja, i bikt och själavårdande samtal så måste prästen vara ensam. Så planerna är inte vattentäta, därför finns det också i planen att prästerna ska få noga information om det här. Min bild är att målet är bra, och planerna tycker jag fungerar (och även bra tankar).

Önskemålet är att minimera tiden då prästerna är ensamma, och i situationerna då prästerna är ensamma så gäller det att noga få dem att själva se när de börjar närma sig gränsen (med förhoppningen om att de inte ska gå över den).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in