2014-11-20, 09:24
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Jag har för mig att det var uppehåll idag och de fortsätter imorgon.

Tack för info, då kan jag sluta leta
Citera
2014-11-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpolis
Jag läste på Radio Blekinges hemsida att rektorn blivit syndabock för den tragiska händelsen. Jag kan inte förstå hur man kan peka ut rektorn. Han gjorde ju en anmälan och då är det socialförvaltningens uppgift att handlägga den. Påståendet att rektorn nöjde sig med socialförvaltningens förklaring varken belastar rektorn eller befriar socialförvaltningen. Rektorn uppgift är att anmäla, punkt. Socialförvaltningens uppgift är att handlägga. Rektorn skall inte ta ställning till utfallet av socialförvaltningens handläggning. Därför anser jag att det skett ett felaktigt utpekande av rektorn.
Varför skall kvinnoarbetsplatser alltid favorisera socialförvaltningar

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Chockerande.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/kommunen-avrattade-min-man-offentligt

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/skolchefen-vi-gjorde-inte-fel

För snart en månad sedan skrev jag till en medarbetare på SVT. Jag skrev bland annat så här:

"Beträffande rektorn som blev av med jobbet kanske det skulle vara bra med lite grävande journalistik. Jag har en känsla av att det är något man försöker sopa under mattan."

Detta är vad jag fick till svar:

"Jag tror i ärlighetens namn inte att grävande journalistik är svaret på alla frågor. Ibland läggs locket på av helt annorlunda skäl än man kan tro, och att gräva i det vinner ingen på. Vad som hänt med rektorn är således inte en fråga jag kommer lägga tid på."
Citera
2014-11-20, 09:27
Medlem
Pethruss avatar
Jag håller med fasligt om att om någon slagit Yara besinningslöst med kaveln så borde hon ha fått svåra skallskador, men samtidigt har jag svårt att tolka hennes skador som något annat än resultatet av ett våldsamt och mer eller mindre "besinningslöst" vredesutbrott - ungefär: "Nu ska du få så mycket stryk att du aldrig nånsin mer sätter dig upp mot mig!"

Enligt rättsläkarna bestod de skador som hon ansågs ha fått den sista dagen (de flesta frakturerna var ett par veckor äldre) av följande:

- 32 skador på huvudet i form av blåmärken samt blödningar i huvudsvålen (bortslitet hår) och kring tinningmuskulaturen,
- 13 skador på halsen i form av hudavskrapningar, blåmärken och underhudsblödningar,
- 28 skador på armarna och händerna i form av hudavskrapningar och omfattande blåmärken på de båda armarna med svullnad av händerna och med utbredd söndertrasning av underhudsvävnaden med blödning och svullnad,
- 55 skador på bålen i form av blåmärken, underhudsblödningar och hudavskrapningar,
- 37 skador på underkroppen och benen i form av blåmärken på båda låren och säteshalvorna, omfattande blåmärke kring båda knäna, underbenen och fötterna med utbredd söndertrasning av underhudsvävnaden med blödning och svullnad,
- brott på höger och vänster hand samt högra 10:e och 11:e revbenet med omgivande blödning.

Deras slutsats rörande dessa skador är att:
- blåmärkena/hudblödningarna, svullnaderna och benbrotten uppkommit genom trubbigt våld och hudavskrapningarna genom inverkan av trubbigt våld,
- utseendet och läget av dessa skador talar för våldsverkan i form av grepp kring ansiktet och halsen, grepp kring armar, möjligen vridning av fingrar, slag med eller utan tillhygge mot huvudet, armarna och benen, slag med tillhygge mot bålen samt islag av huvud, bål, ben, armar i fasta föremål.

Även om rättsläkarnas beskrivning, där minsta lilla avskrapade hud finns redovisad, innebär att exempelvis ett hårt nyp kan ge upphov till och rapporteras som flera skador typ blåmärke, hudavskrapning och underhudsblödning, så går det inte att komma ifrån att flickan måste ha fått väldigt många, mycket hårda slag för att alla dessa skador skulle uppstå. Att åstadkomma dem med bara händerna borde vara svårt och ha gett skador även på gärningsmannens händer. Därför tror jag att kaveln har använts mot flickans bål och ben (inte mot huvudet) medan gärningsmannen hållit henne fast i håret, armarna och händerna och flickan försökt slita sig fri, vilket gett skadorna på dessa kroppsdelar.
Citera
2014-11-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag håller med fasligt om att om någon slagit Yara besinningslöst med kaveln så borde hon ha fått svåra skallskador, men samtidigt har jag svårt att tolka hennes skador som något annat än resultatet av ett våldsamt och mer eller mindre "besinningslöst" vredesutbrott - ungefär: "Nu ska du få så mycket stryk att du aldrig nånsin mer sätter dig upp mot mig!"

Enligt rättsläkarna bestod de skador som hon ansågs ha fått den sista dagen (de flesta frakturerna var ett par veckor äldre) av följande:

- 32 skador på huvudet i form av blåmärken samt blödningar i huvudsvålen (bortslitet hår) och kring tinningmuskulaturen,
- 13 skador på halsen i form av hudavskrapningar, blåmärken och underhudsblödningar,
- 28 skador på armarna och händerna i form av hudavskrapningar och omfattande blåmärken på de båda armarna med svullnad av händerna och med utbredd söndertrasning av underhudsvävnaden med blödning och svullnad,
- 55 skador på bålen i form av blåmärken, underhudsblödningar och hudavskrapningar,
- 37 skador på underkroppen och benen i form av blåmärken på båda låren och säteshalvorna, omfattande blåmärke kring båda knäna, underbenen och fötterna med utbredd söndertrasning av underhudsvävnaden med blödning och svullnad,
- brott på höger och vänster hand samt högra 10:e och 11:e revbenet med omgivande blödning.

- blåmärkena/hudblödningarna, svullnaderna och benbrotten uppkommit genom trubbigt våld och hudavskrapningarna genom inverkan av trubbigt våld,
- utseendet och läget av dessa skador talar för våldsverkan i form av grepp kring ansiktet och halsen, grepp kring armar, möjligen vridning av fingrar, slag med eller utan tillhygge mot huvudet, armarna och benen, slag med tillhygge mot bålen samt islag av huvud, bål, ben, armar i fasta föremål.

Även om rättsläkarnas beskrivning, där minsta lilla avskrapade hud finns redovisad, innebär att exempelvis ett hårt nyp kan ge upphov till och rapporteras som flera skador typ blåmärke, hudavskrapning och underhudsblödning, så går det inte att komma ifrån att flickan måste ha fått väldigt många, mycket hårda slag för att alla dessa skador skulle uppstå. Att åstadkomma dem med bara händerna borde vara svårt och ha gett skador även på gärningsmannens händer. Därför tror jag att kaveln har använts mot flickans bål och ben (inte mot huvudet) medan gärningsmannen hållit henne fast i håret, armarna och händerna och flickan försökt slita sig fri, vilket gett skadorna på dessa kroppsdelar.

Har nog inte varit besinningslösa slag utan slag i som varit utdelade för att bestraffa och kuva som inte ska kunna synas av omgivningen under de långärmade tröjor och långbyxor. Kvinnan de besökte i Landskroma vittnade om att flicka kunde låna hennes dotters lättare kläder. De veckogamla skadorna trolig orsak till att de åkte på besök eftersom dessa skador inte hade gått att dölja i skolan med tanke på hur den andra mamman påpekade att Yara skulle leka och röra på sig men gavs intryck att hon var en stillsam flicka som mest ville vara stilla.

Våldet eskalerad under vårterminen den tid då det är mycket lov från skolan och där ett barn som annars har aktiviteter och träffar andra barn och sysselsätter sig, har rutiner och får äta sig mätt vid lunchen tillbringar dagarna instängd i en mer eller mindre tom lägenhet med småbarn och en vuxen som tillbringar dagarna i sängen med att titta på såpor.
Citera
2014-11-20, 09:52
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:

(min markering)

Någonstans står att Rami hållit henne mot vägg och dunkat hennes huvud hårt i väggen.
Tyvärr vet jag inte var jag läste detta. Tråden är lång liksom FUP. Men kanske någon annan vet?
Citera
2014-11-20, 09:58
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Har nog inte varit besinningslösa slag utan slag i som varit utdelade för att bestraffa och kuva som inte ska kunna synas av omgivningen under de långärmade tröjor och långbyxor. Kvinnan de besökte i Landskroma vittnade om att flicka kunde låna hennes dotters lättare kläder. De veckogamla skadorna trolig orsak till att de åkte på besök eftersom dessa skador inte hade gått att dölja i skolan med tanke på hur den andra mamman påpekade att Yara skulle leka och röra på sig men gavs intryck att hon var en stillsam flicka som mest ville vara stilla.

Våldet eskalerad under vårterminen den tid då det är mycket lov från skolan och där ett barn som annars har aktiviteter och träffar andra barn och sysselsätter sig, har rutiner och får äta sig mätt vid lunchen tillbringar dagarna instängd i en mer eller mindre tom lägenhet med småbarn och en vuxen som tillbringar dagarna i sängen med att titta på såpor.
Du har säkert rätt vad gäller de slag som utdelats och gett de tidigare skadorna (Yara har tveklöst fått ta emot slag vid många tillfällen), men just när det gäller alla de skador som var helt färska och torde ha uppstått vid ett och samma tillfälle (den 30 april) och är resultatet av ett så stort antal hårda slag, så kan jag inte tolka det som annat än att gärningsmannen börjat slå och sedan, kanske på grund av flickans motstånd, inte kunnat besinna sig utan fortsatt att slå och slå för att verkligen "lära henne en läxa".
Citera
2014-11-20, 10:00
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
(min markering)

Någonstans står att Rami hållit henne mot vägg och dunkat hennes huvud hårt i väggen.
Tyvärr vet jag inte var jag läste detta. Tråden är lång liksom FUP. Men kanske någon annan vet?
Det var någon skolkamrat som sa att Yara berättat att Rami dunkat hennes huvud mot väggen och att om hon skrek så dunkade han ännu hårdare. Det finns i något av förhören med skolkamraterna.
Citera
2014-11-20, 10:07
Medlem
Citat:
Du har säkert rätt vad gäller de slag som utdelats och gett de tidigare skadorna (Yara har tveklöst fått ta emot slag vid många tillfällen), men just när det gäller alla de skador som var helt färska och torde ha uppstått vid ett och samma tillfälle (den 30 april) och är resultatet av ett så stort antal hårda slag, så kan jag inte tolka det som annat än att gärningsmannen börjat slå och sedan, kanske på grund av flickans motstånd, inte kunnat besinna sig utan fortsatt att slå och slå för att verkligen "lära henne en läxa".

Troligtvis helt riktigt att det var för att verkligen lära henne en gång för alla att sluta vad Amani ansåg vara respektlöshet mot henne.
Gissningsvis har denna människa svår psykisk sjukdom med tanke på föreställning att hon skickade hemliga tecken till sin mamma via Skype dessutom verkade ingen se Yara som ett barn utan som den där flickan som var inte klarade av att sköta alla tunga hushållssysslor vilket hon hon borde göra i gengäld mot att hon fick bo hos dem.
Amani verkar se henne som en utomstående eftersom det inte var hon som var släkt med henne.
Citera
2014-11-20, 10:17
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Har nog inte varit besinningslösa slag utan slag i som varit utdelade för att bestraffa och kuva som inte ska kunna synas av omgivningen under de långärmade tröjor och långbyxor.
Det kan vara en förklaring till att skolpersonalen inte märkt mycket av Yaras alla skador. De var dolda under kläderna. Därför tror jag också att man bör fästa extra stor vikt vid vad hennes kamrater vittnat om, eftersom Yara både visade dem sina skador och berättade om vad hon utsatts för under lång tid. Dem vågade hon öppna sig för om än bara mot löfte att de inte berättade för någon, eftersom hon skulle få ännu mer stryk ("de slår ihjäl mig!") om Rami och Amani fick veta att hon sagt något om misshandeln.
Citera
2014-11-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
För snart en månad sedan skrev jag till en medarbetare på SVT. Jag skrev bland annat så här:

"Beträffande rektorn som blev av med jobbet kanske det skulle vara bra med lite grävande journalistik. Jag har en känsla av att det är något man försöker sopa under mattan."

Detta är vad jag fick till svar:

"Jag tror i ärlighetens namn inte att grävande journalistik är svaret på alla frågor. Ibland läggs locket på av helt annorlunda skäl än man kan tro, och att gräva i det vinner ingen på. Vad som hänt med rektorn är således inte en fråga jag kommer lägga tid på."

Var säker på att det kommer sopas hejvilt från alla håll och kanter för ingen vill ta detta med tång, tyvärr. Det är dessutom politiskt känsligt avseende både skola, soc.förvaltning och att familjen var invandrare. Man hade från myndigheterna (läs migrationsverket) i princip "noll koll" på hur denna familj var uppbyggd och vilka familjeband som var korrekta. Det är något man inte kontrollerar särskilt mycket om personerna är från "rätt" bakgrund.

Ställ bara den enkla frågan, en flicka hamnar i Malmö och en "släkting" dyker upp med densamma hos mig.verket, vips med kontakt med Palestina så är det en vårdnadshavare och PUT landar. Redan här görs grundfelet som hade kunnat förhindra Yara's död, man kan inte i den vildaste fantasin verkligen tro soc.förvaltningen kollat upp detta par ordentligt, hur familjen fungerade mm. mm. Det var ju en misär utav dess like, där placerar man Yara.

Nu skjuter man rektorn för någon skall bära hundhuvudet.

Efterbörden är nog inte färdig ännu:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19888071.ab
Citera
2014-11-20, 10:40
Medlem
Pethruss avatar
När man läser förhören med Yaras kamrater så kan man se att när de frågade om alla hennes blåmärken så sa hon nästan alltid att det var Rami som slagit henne. Till en kamrat säger hon till och med uttryckligen att Amani inte slår utan nyper henne, men att Rami slår och att han slår väldigt hårt och om hon gråter så slår han ännu mer.

(Var det det som hände i klädkammaren?)
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-20 kl. 10:42.
Citera
2014-11-20, 11:05
Medlem
Funderar nu lite kring barnen runt Yara.

Hoppas verkligen att de får mycket och återkommande hjälp för att slippa alltför mycket skuldkänslor.
Tänker att barn tar ansvar för allt runtomkring sig. Barnen, också de som inte Yaras berättade något för, kan ta på sig en stor skuld här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in