Citat:
Ursprungligen postat av
ecandersson
För snart en månad sedan skrev jag till en medarbetare på SVT. Jag skrev bland annat så här:
"Beträffande rektorn som blev av med jobbet kanske det skulle vara bra med lite grävande journalistik. Jag har en känsla av att det är något man försöker sopa under mattan."
Detta är vad jag fick till svar:
"Jag tror i ärlighetens namn inte att grävande journalistik är svaret på alla frågor. Ibland läggs locket på av helt annorlunda skäl än man kan tro, och att gräva i det vinner ingen på. Vad som hänt med rektorn är således inte en fråga jag kommer lägga tid på."
Var säker på att det kommer sopas hejvilt från alla håll och kanter för ingen vill ta detta med tång, tyvärr. Det är dessutom
politiskt känsligt avseende både skola, soc.förvaltning och att familjen var invandrare. Man hade från myndigheterna (läs migrationsverket) i princip "noll koll" på hur denna familj var uppbyggd och vilka familjeband som var korrekta. Det är något man inte kontrollerar särskilt mycket om personerna är från "rätt" bakgrund.
Ställ bara den enkla frågan, en flicka hamnar i Malmö och en "släkting" dyker upp med densamma hos mig.verket, vips med kontakt med Palestina så är det en vårdnadshavare och PUT landar.
Redan här görs grundfelet som hade kunnat förhindra Yara's död, man kan inte i den vildaste fantasin verkligen tro soc.förvaltningen kollat upp detta par ordentligt, hur familjen fungerade mm. mm. Det var ju en misär utav dess like, där placerar man Yara.
Nu skjuter man rektorn för någon skall bära hundhuvudet.
Efterbörden är nog inte färdig ännu:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19888071.ab