Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
En helt annan fråga. Till dig eftersom du är en av dem som har har kunskaper jag själv är i avsaknad av. Och det handlar om någon form av bedömning och/eller tolkning av Yaras skador i relation till GM personlighet.
Om vi utifrån vad vi vet tänker oss scenariot med en pressad Madi/Rami och ett barn där gränser tänjs och misshandel eskalerar under tid. Och slutligen så går en eller både över gränsen och barnet dör. Familjen lever isolerat utan insyn och i det här fallet är barnet extra utsatt utan kontakter eller egentligen språk. Ungefär så. Det är vad vi vet i stora drag. Delar av det scenariot kan förmodligen stämma in på annan barnmisshandel med dödlig utgång.
Samtidigt av vad jag förstår är våldet osedvanligt grovt och utdraget. Det talas om bitmärken, brännmärken och hur köttet i princip lossnat från benen? Det talas om en hel del annat också. Yara kan i princip blivit attackerad av galen alien så grovt är våldet av det lilla jag förstår som lekman.
Frågan handlar alltså om arten av våld inte alls själva dödsorsaken. Utan karaktären av våldet och vad det ev. berättar om GM. Du och några andra har iaf en viss vana. Jag liksom många andra snappar upp små fragment men förstår egentligen inte vad det handlar om förutom att det var mycket våld.
Har du några reflexioner kring våldet och vad var din reaktion och upplevelse kring obduktionsprotokoll och utlåtande och Yaras skador? Förväntar mig ingen avhandling utan bara intresserad av en spontan reaktion. Var det så ovanligt och ofattbart som jag som lekman upplever? Eller var det mer begripligt och "logiskt" utifrån en misshandelssituation än vad jag kan förstå?
Jag är ledsen, men jag är precis lika mycket lekman som du och jag har (lyckligtvis) ingen som helst "vana" vid sådana här saker. Jag är varken psykolog eller läkare (jag har bara skaffat mig lite grundläggande medicinska kunskaper genom mitt jobb).
Min reaktion när jag läste obduktionsprotokollet var ungefär densamma som din - att det här skulle ha platsat i en skräckfilm av värsta slag. Hur någon kan misshandla ett barn (eller någon annan levande varelse över huvud taget) på det här sättet är helt ofattbart. Det ger mig bilden av "besinningslöst raseri" - att någon bara slår och slår och slår utan att tänka och utan att kunna besinna sig.
Men det värsta är ju egentligen att de flesta av Yaras skador inte tillfogades henne den här dagen, utan att hon - enligt rättsläkarna - utsatts för grov misshandel (kanske minst lika grov som den här dagen) vid åtminstone två tidigare tillfällen, ett par veckor och någon månad före sin död. Och bevisligen gått med alla dessa frakturer som måste ha varit ytterst smärtsamma i flera veckor.