2014-11-19, 22:47
Bannlyst
Läste i AB att Yaras fingrar var brutna, när skedde detta tro, mordnatten?
Borde inte monstret Rami fällas för medhjälp till mord åtminstone, vad är rubricering för att tillåta ett barn bli mördad?
Citera
2014-11-19, 22:48
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad menar hon här?

Jag tror hon vill ha sagt att Rami hade möjlighet att utföra misshandeln utan att hon faktiskt anger honom och utan att hon avviker från sin linje: hon vet inget, R var inte hemma, hon har inget gjort. Men här drar hon tillbaka en del av Ramis alibi genom att inte vara närvarande under en del av dagen och därmed faktiskt inte vet var Rami var eller hade för sig just då. Här tror hon inte att han var hemma.
Citera
2014-11-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
En annan sak som får mig att bara vilja skrika rakt ut är detta: 1300 sidor förundersökningsprotokoll, där hela hennes omgivning förhörts, mängder av artiklar i media, nästan niohundra sidor flashbackspekulerande och en halv rättegång har inte lyckats göra denna unge synlig! Vem var hon? Vad tyckte hon om, vad gjorde henne glad? Förutom snö. Vad hoppades hon på, vad drömde hon om? Förutom att få hit sin familj. Vad tyckte hon om för kläder vad tyckte hon var fint? Tyckte hon om djur? Var hon ledsen för andra saker än att hon misshandlades regelbundet och att hon skickats bort av sin familj? Det skymtar en ensam liten unge som INGEN brydde sig om, fast ingen säger det. Skolkamraterna antyder att det inte var särskilt kul att behöva vara med henne. Hon luktade illa och kunde inte göra sig förstådd, medan lärarna pratar om ett klipskt barn som lärde sig fort och där man inte (tydligen) tog notis om att hon var illa klädd, ständigt i samma paltor, luktade, var utanför kamratskapen och knappt kunde kommunicera med jämnåriga efter mer än ett år i svensk skola. Det gör förbannat ont i hjärtat att inse det och samtidigt se att hon fortfarande används som redskap för andras agendor. Och att ingen vill erkänna vad man gjort mot henne.

Yara fick ju aldrig chans att leva som andra barn gör. Klart hon blev utanför med det liv hon levde. I normalfallet är en åttaårig tjej ofta en levande/sprudlande person som är noga med att det egna rummet ska vara en mysig privatzon där man kan pyssla och leka och tjattra med sina (oftast flick-)kompisar som bjuds in efter fritids och på helger. Golv och bordsytor fylls snabbt med pysselsaker, Barbries- Monster High- och tillhörande småpryttlar. Men Yara kunde knappast umgås med någon på fritiden. Efter skolan fick hon inte gå till fritids som andra barn i samma ålder, utan hänvisades till en tunn madrass i något som kan liknas vid en kal och mörk skrubb. Hon fick ibland inte ens komma in i sitt "hem" utan tvingades kissa och bajsa i trappuppgången och i lägenheten fanns en galen kärring som slog henne och en haschrökande Rami. Klart flickan luktade illa och sågs som konstig. Tyvärr Men undrar hurdan hon var i Gaza, för där fick hon säkert leva ut sina intressen och sin potential.
Citera
2014-11-19, 23:01
Medlem
Att Yara slog sig i skolan ...

och dom första "blåklockorna" dök upp.

Läst igenom förhören med skolan (lärare mm).

Utan att någon egentligen sett vad som hänt är många eniga om att Yara gjort sig illa pga av att hon ramlat av ett lekdjur och landat på "ansiktet".

Det finns en person som säger att hon kom till skolan så. Nämligen den arabiskt talade kvinnan.

Jag tror med (betoning på tror). Att Yara åkt på stryk hemma - innan skolan alt natten innan.

När Madi inser att detta blir väldans svårt att förklara skadorna för Madleen, får hon den ljusa snilleblixten att skylla allt på lek i skolan.

Madi stormar in i klassrummet med telefonen i högsta hugg - med Yaras mamma i andra änden av luren - och anklagar skolan.

Som tar på sig skulden och därmed ger en visst stöd till Madis utsaga.

Därefter skyller Madi allt på skolan.

Det är vad jag tror.
Citera
2014-11-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det har framkommit att misshandlats tidigare, kanske har Rami släckt cigaretter på hennes kropp och någon har bitit på henne. Jag undrar om Yara var deras sexleksak - men utan att de våldtog henne. Kanske misshandlade den ena henne medan den andra tittade på. På morddagen var det kanske Madis tur att misshandla Yara, för de båda skulle komma i rätta stämningen för att ha sex med varandra. Enligt Rami hade de ju sex i nästan en timme.

Lite småsvårt dock eftersom Madi då var ute och promenerade med barnen ...
Citera
2014-11-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lite småsvårt dock eftersom Madi då var ute och promenerade med barnen ...

...eller inte. Kan man inte konfrontera Rami med att när han trodde sig ha sex med hustrun så var hon i själva verket ute på promenad med barnen.
Senast redigerad av nantale 2014-11-19 kl. 23:13.
Citera
2014-11-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag tror hon vill ha sagt att Rami hade möjlighet att utföra misshandeln utan att hon faktiskt anger honom och utan att hon avviker från sin linje: hon vet inget, R var inte hemma, hon har inget gjort. Men här drar hon tillbaka en del av Ramis alibi genom att inte vara närvarande under en del av dagen och därmed faktiskt inte vet var Rami var eller hade för sig just då. Här tror hon inte att han var hemma.

Ett spel av utpressning. Eller maktpositionering. Båda är förlorare dock.
Citera
2014-11-19, 23:13
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
En helt annan fråga. Till dig eftersom du är en av dem som har har kunskaper jag själv är i avsaknad av. Och det handlar om någon form av bedömning och/eller tolkning av Yaras skador i relation till GM personlighet.

Om vi utifrån vad vi vet tänker oss scenariot med en pressad Madi/Rami och ett barn där gränser tänjs och misshandel eskalerar under tid. Och slutligen så går en eller både över gränsen och barnet dör. Familjen lever isolerat utan insyn och i det här fallet är barnet extra utsatt utan kontakter eller egentligen språk. Ungefär så. Det är vad vi vet i stora drag. Delar av det scenariot kan förmodligen stämma in på annan barnmisshandel med dödlig utgång.

Samtidigt av vad jag förstår är våldet osedvanligt grovt och utdraget. Det talas om bitmärken, brännmärken och hur köttet i princip lossnat från benen? Det talas om en hel del annat också. Yara kan i princip blivit attackerad av galen alien så grovt är våldet av det lilla jag förstår som lekman.

Frågan handlar alltså om arten av våld inte alls själva dödsorsaken. Utan karaktären av våldet och vad det ev. berättar om GM. Du och några andra har iaf en viss vana. Jag liksom många andra snappar upp små fragment men förstår egentligen inte vad det handlar om förutom att det var mycket våld.

Har du några reflexioner kring våldet och vad var din reaktion och upplevelse kring obduktionsprotokoll och utlåtande och Yaras skador? Förväntar mig ingen avhandling utan bara intresserad av en spontan reaktion. Var det så ovanligt och ofattbart som jag som lekman upplever? Eller var det mer begripligt och "logiskt" utifrån en misshandelssituation än vad jag kan förstå?
Jag är ledsen, men jag är precis lika mycket lekman som du och jag har (lyckligtvis) ingen som helst "vana" vid sådana här saker. Jag är varken psykolog eller läkare (jag har bara skaffat mig lite grundläggande medicinska kunskaper genom mitt jobb).

Min reaktion när jag läste obduktionsprotokollet var ungefär densamma som din - att det här skulle ha platsat i en skräckfilm av värsta slag. Hur någon kan misshandla ett barn (eller någon annan levande varelse över huvud taget) på det här sättet är helt ofattbart. Det ger mig bilden av "besinningslöst raseri" - att någon bara slår och slår och slår utan att tänka och utan att kunna besinna sig.

Men det värsta är ju egentligen att de flesta av Yaras skador inte tillfogades henne den här dagen, utan att hon - enligt rättsläkarna - utsatts för grov misshandel (kanske minst lika grov som den här dagen) vid åtminstone två tidigare tillfällen, ett par veckor och någon månad före sin död. Och bevisligen gått med alla dessa frakturer som måste ha varit ytterst smärtsamma i flera veckor.
Citera
2014-11-19, 23:14
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok ser att du också har viss koll inom det området. Ställde en något rörig fråga till Pethrus ställer den till dig också.

Berättar inte karaktären av våldet i sig något om GM
? Jag har förstått att det trots allt inte är en exakt vetenskap och att det finns tolkningsutrymme. Kan man tolka våldet på något sätt? Även om det blir spekulationer Du verkar ju delvis göra det i ovanstående inlägg.

Med tanke på att det uppenbarligen varit ett utdraget förlopp med skador över hela flickebarnets kropp som hon uppenbarligen inte dog av snabbt tänker jag snarare på målmedveten sadism än på planlöst bankande med livsfarligt tillhygge. Vid besinningslöst bankande med ett så pass hårt föremål som en kavel borde något slag ha träffat huvud, armar eller ben med så pass mycket kraft att någon fraktur hade uppstått. En del av de nya frakturerna i händerna KAN enligt rättsmedicin ha uppstått genom att man brutit flickans fingrar bakåt. Jag läste också någonstans (minns tyvärr inte riktigt var) att akutläkaren sagt att Yara hade märken på bålen som av skoavtryck. Hjärnan uppvisade diffus svullnad men inga blödningar vare sig i själva vävnaden eller under skallben eller hinnor. Med utgångspunkt i detta ser jag framför mig ett kallt kalkylerat beteende som mer liknar planmässig tortyr än vildsinta vredesutbrott. Det skulle kunna handla om att tvinga fram bekännelser - "vad har du gjort, vad har du sagt" och det långdragna förloppet kanske helt enkelt beror på att Yara inte hade några svar att ge, hon hade inget sagt eller gjort, och att det svaret inte godtogs. Jag tycker det ser ut som om den eller de som gjorde detta ville undvika frakturer och huvudskador. AVSIKTEN var nog inte att döda flickan och då ville man säkert inte att det skulle bli alltför långvariga tecken på misshandeln. Man missbedömde nog risken med omfattande vävnadsskador.

Synd att vi inte får veta vilka frågor som ställdes och svar som gavs under förhöret med rättsläkaren. Men det kanske kommer?
Citera
2014-11-19, 23:17
Medlem
Citat:
...eller inte.

Madi är definitivt inte den promenerande typen. Nu "vädrar" hon sig och barnen TVÅ gånger samma dag/kväll.

Hon måste drabbats av en hastig personlighetsförändring.

Jag kan nästan lova att hela huset skulle hört när hon släpade ut dessa understimulerade barn. Hörde någon något? Inte vad jag vet.
Citera
2014-11-19, 23:19
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Det har framkommit att misshandlats tidigare, kanske har Rami släckt cigaretter på hennes kropp och någon har bitit på henne. Jag undrar om Yara var deras sexleksak - men utan att de våldtog henne. Kanske misshandlade den ena henne medan den andra tittade på. På morddagen var det kanske Madis tur att misshandla Yara, för de båda skulle komma i rätta stämningen för att ha sex med varandra. Enligt Rami hade de ju sex i nästan en timme.

En undran: Kan Yara har varit med Rami till Holland?
Finns det annat än "tjuvens" vittnesmål för detta, som för övrigt var i samma stil som Amadis "Oj, vad gott Yara fick äta och mycket"..har vi några faktiska bevis för att hon var där?
Citera
2014-11-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
En undran: Kan Yara har varit med Rami till Holland?
Finns det annat än "tjuvens" vittnesmål för detta, som för övrigt var i samma stil som Amadis "Oj, vad gott Yara fick äta och mycket"..har vi några faktiska bevis för att hon var där?

Kanske finns bilder på Facebook...Islam Lilly har ett konto, antagligen hennes barn också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in