2014-11-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Var bara tanken angående den avklippta kontakten i askkoppen att alla sladdar togs till vara för att användas på samma sätt som förlängningssladden kanske på den äldre pojken som kanske tröttnade på att vara parkerad framför tecknade filmer.

Hoppas de pojkarna nu hamnat i en lugn och trygg miljö med lagom stimulerande aktiviteter anpassade för barn i den åldern.

Om dom får träffa och leka med andra barn kommer dom snabbt att tillägna sig svenska språket. Barn är receptiva.
Citera
2014-11-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivXXX
Sett till tekniska bevisningen, datatrafik, vittnen etc så upplever jag svaren i det första förhöret med Rami som det mest trovärdiga. Jag har själv varit i liknande situationer där anhöriga, släkt försökt att "läxa" upp trotsiga barn. Här pratar vi om en kvinna med mycket ansträngd tillvaro. Hon har två egna barn som tar väldigt mycket tid, ansträngd ekonomi, mannen som ofta är ute , hon får ingen hjälp av mannen och lägg till att ta hand om en trotsig 8-åring.

Kvinnan som har en hetlevrad temperament använde övervåld mot en trotsig 8-åring och åstadkom hennes död. Det finns inga tvivel från mig vem som använde dödlig våld mot Yara under den aktuella kvällen.

Juridikstuderande Rami filmade Amani som bevis på att han inte var delaktig. Han förstod att misshandeln ägde rum men han trodde väl inte i sin vildaste fantasi att hon kunde använda sådan övervåld som kunde leda till döden.
Amani är den dominanta i familjen vilket hennes tidigare aggressioner tydligen avskräckt Rami att lägga sig i hennes angelägenheter.

Finns inget som tyder på att Yara var trotsig snarast tvärtom. Hon var artig, försynt och försiktig.

Madi sov fram till tolv på dagen och struntade i barnen. Rami satte på TVn när han gick vid 8-snåret.

Sedan låg Madi och glodde på TV-såpor. Något annat har inte framkommit. Leksaker lyste med sin frånvaro.
Senast redigerad av Remark 2014-11-24 kl. 14:37.
Citera
2014-11-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hoppas de pojkarna nu hamnat i en lugn och trygg miljö med lagom stimulerande aktiviteter anpassade för barn i den åldern.

Om dom får träffa och leka med andra barn kommer dom snabbt att tillägna sig svenska språket. Barn är receptiva.

Det går snabbt för småbarn att återhämta sig och den äldre pojken verkar åtminstone vid förhörstillfället inte underutvecklad mentalt och passiviserad symtom som understimulerade barn kan uppvisa.
Citera
2014-11-24, 14:43
Medlem
Citat:
Sett till tekniska bevisningen, datatrafik, vittnen etc så upplever jag svaren i det första förhöret med Rami som det mest trovärdiga. Jag har själv varit i liknande situationer där anhöriga, släkt försökt att "läxa" upp trotsiga barn. Här pratar vi om en kvinna med mycket ansträngd tillvaro. Hon har två egna barn som tar väldigt mycket tid, ansträngd ekonomi, mannen som ofta är ute , hon får ingen hjälp av mannen och lägg till att ta hand om en trotsig 8-åring.

Kvinnan som har en hetlevrad temperament använde övervåld mot en trotsig 8-åring och åstadkom hennes död. Det finns inga tvivel från mig vem som använde dödlig våld mot Yara under den aktuella kvällen.

Juridikstuderande Rami filmade Amani som bevis på att han inte var delaktig. Han förstod att misshandeln ägde rum men han trodde väl inte i sin vildaste fantasi att hon kunde använda sådan övervåld som kunde leda till döden.
Amani är den dominanta i familjen vilket hennes tidigare aggressioner tydligen avskräckt Rami att lägga sig i hennes angelägenheter.

Ingen av alla som träffat Yara har sagt att hon visat ett enda tecken på trotsighet, innan hon kom till Sverige var hon ett glatt och livligt barn förutom den sista tiden då vad det verkar som drabbats av någon form av stressreaktion efter bombningen av hennes skola.

Möjligt att hon börjat uttrycka att hon skulle vilja leka efter skolan som andra barn istället för att städa, tvätta, handla och sköta småbarn, möjligt att hon efter Landskronaresan där hon fick leka och umgås med andra barn, äta sig mätt och pysslats om av mamman i den familjen uttryckt något om hur snälla de var hur roligt det var att leka med barnen..
Citera
2014-11-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ingen av alla som träffat Yara har sagt att hon visat ett enda tecken på trotsighet, innan hon kom till Sverige var hon ett glatt och livligt barn förutom den sista tiden då vad det verkar som drabbats av någon form av stressreaktion efter bombningen av hennes skola.

Möjligt att hon börjat uttrycka att hon skulle vilja leka efter skolan som andra barn istället för att städa, tvätta, handla och sköta småbarn, möjligt att hon efter Landskronaresan där hon fick leka och umgås med andra barn, äta sig mätt och pysslats om av mamman i den familjen uttryckt något om hur snälla de var hur roligt det var att leka med barnen..

Jag har påtalat att jag tror att föräldrarna och barnplågarna kan ha upplevt Yara som ett barn som behöver uppfostras, och jag har frågat mig varför, flera gånger.

Utifrån dina eller mina värderingar är Yara allt för kuvad och rädd, för villig att hjälpa till och vara till lags. Vi ser inget förmildrande i hur Yara behandlades, men det är tydligt att andra kulturer tillåter denna behandling av barn och kallar det för fostran.

Det är väl här kulturkrocken märks, vi ser så helt olika på hur flickor skall vara!
Citera
2014-11-24, 16:09
Medlem
Citat:

Inget av det du skriver har rättslig relevans, eller kan ens tas upp som förmildrande onständighet till att någon slår ihjäl ett barn.

Det du tar upp som förmildrande omständigheter är precis tvärtom, i en domstol!

Det är graverande att en frisk ung kvinna som Madi inte orkar gå upp på morgnarna och ta hand om barnen och hemmet. För att vara flykting med livet i behåll, så är situationen inget en domstol skulle se som en ursäkt för att banka ihjäl ett barn.

Stor och fin lägenhet och socialbidrag som täcker alla utgifter. Ekonomiskt led de ingen nöd, för att de använde pengarna till annat än det bidragen var ämnade för.

Det är inte så att man i domstolen värderar alla Ramis utsagor och väljer den minst lögnaktiga för att vara sanningen. När någon har olika utsagor ska personen avfärdas som en lögnare! Den korrekta slutsatsen blir att Rami inte är trovärdig! För om det är sanning någon talar, så blir storyn den samma varje gång!
Citera
2014-11-24, 16:09
Medlem
Pethruss avatar
Rami, i förhör den 7 augusti 2014:

R: "Alltså, jag kan... jag vill säga att jag är inte hemma så många timmar hemma om dagarna, för jag är för det mesta ute, så jag bryr mig inte så mycket om det här med barn och det... Alltså, jag kan säga er att jag sluta alltid mina etableringstiden klockan 16 och när jag slutade där då brukade jag vara ute vid havet och fiska och stanna fram till klockan 21 på kvällen, och jag är inte så ofta hemma."

Somliga bör nog inte skaffa barn över huvud taget...
Citera
2014-11-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Inget av det du skriver har rättslig relevans, eller kan ens tas upp som förmildrande onständighet till att någon slår ihjäl ett barn.

Det du tar upp som förmildrande omständigheter är precis tvärtom, i en domstol!

Det är graverande att en frisk ung kvinna som Madi inte orkar gå upp på morgnarna och ta hand om barnen och hemmet. För att vara flykting med livet i behåll, så är situationen inget en domstol skulle se som en ursäkt för att banka ihjäl ett barn.

Stor och fin lägenhet och socialbidrag som täcker alla utgifter. Ekonomiskt led de ingen nöd, för att de använde pengarna till annat än det bidragen var ämnade för.

Det är inte så att man i domstolen värderar alla Ramis utsagor och väljer den minst lögnaktiga för att vara sanningen. När någon har olika utsagor ska personen avfärdas som en lögnare! Den korrekta slutsatsen blir att Rami inte är trovärdig! För om det är sanning någon talar, så blir storyn den samma varje gång!

Jag rättfärdigar absolut inte hennes handling, jag vill bara sätta in mig i hennes situation. Och självklart måste hon få tuffast möjligast straff. Men jag anser personligen att det inte är MORD det handlar om här. Sannolikt att hon döms för "grovt vållande till annans död".
Citera
2014-11-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

R: "Alltså, jag kan... jag vill säga att jag är inte hemma så många timmar hemma om dagarna, för jag är för det mesta ute, så jag bryr mig inte så mycket om det här med barn och det... Alltså, jag kan säga er att jag sluta alltid mina etableringstiden klockan 16 och när jag slutade där då brukade jag vara ute vid havet och fiska och stanna fram till klockan 21 på kvällen, och jag är inte så ofta hemma."

Jag är inte så säker på att det ligger så mycket sanning i det där. Tror det ligger i linje med att han vill friskriva sig själv från allt ansvar i hemmet. Det är Madis ansvar alltihop. Själv vet han inget.

Efterkonstruktion är bara Förnamnet!

EDIT. Dessutom hade han mkt stor frånvaro från den kurs han gick.
Senast redigerad av Remark 2014-11-24 kl. 16:53.
Citera
2014-11-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

Troligt att man är och fiskar vid havet från kl.16.00 till 21.00 under vintern och tidig vår.
Citera
2014-11-24, 16:46
Medlem
Psykopat (alt. sociopat) tror jag att Rami är och då har han säkert svikit människor i sin väg tidigare.
Sådant tror jag släkten har kännedom om...

Hans syster (Yaras mamma Madleen) verkar inte vara den mest empatiska hon heller. PUT har haft högre prio än Yaras välmående.

Den ev äldre generationen?
Finns några tecken på ömhet, omsorg och respekt för lilla Yaras räkning därifrån?
Eller har de också bara haft PUT för sina ögon?
Citera
2014-11-24, 17:15
Medlem
Pethruss avatar
Angående Ramis tillförlitlighet...

Tidigt på morgonen den 23 april sjukskrev sig Rami genom att skicka mejl till E*a N*man, som är coach och samordnare på företaget Alpha CE där Rami gjorde praktik.

Han skrev då att han var jättesjuk, hade ont i hela kroppen och att det var frågan om influensa. Han skickade sedan ett sms samma dag kl 09:16 och skrev då: "Hej Jag är jättesjuk och trorr jag har influnsa. Jag kommer inte idag Mvh Rami Ashour."

Sedan satte han sig på tåget tillsammans med Amani och barnen. I Lund skildes de åt - Amani fortsatte till Landskrona medan Rami fortsatte till Kastrup och Holland.

Den 28 april var hela familjen hemma i Karlskrona igen. Samma dag skulle Rami ha varit hos samordnaren för Blekinge och när han inte kom försökte hon nå honom på telefon. Hon lyckades inte, vilket han nästa dag förklarade med att hans telefon gått sönder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in