2014-11-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Yara fick både kissa och göra "nr 2" i trappen medans hon väntade på att bli insläppt av Madi. Enligt grannarna.

Skulle Madi uppgett att hon varit ute med barnen en timme innan Yara kom hem? Då borde det varit kl 15.00 enligt Madis "tideräkning"? Sedan skulle Madi även tagit promenad med barnen vid 18-tiden? Det var värst vad hon "vädrade" barnen denna dag.

Jag börjar undra om deras gemensamma hemlighet är att de är ungefär som Bobbys föräldrar. Att de blir sexuellt upphetsade av att bruka våld mot ett barn.
Citera
2014-11-19, 22:29
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Sid 37 Tekn.protokollbilaga
I utrymmet mellan två klädkammare fanns ett blodbesudlat papper med DNA från Yara samt ett fotavtryck från Amani Madi avsatt i/med blod.
--
Angående det planerade mötet har jag funderingar på följande beslag:
K1/545-14/S030 A-4 ark med inbjudan till Trossö skolområde. Blodbesudlat.

Skulle detta kunna vara en inbjudan/kallelse till mötet den 5 maj? Är det någon som vet vad Yaras skola hör till för skolområde?

Borde tillhöra Pantarholmen.
Citera
2014-11-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
OBS! Det här är bara en tanke som slog mig när jag följde rättegången i dag...

Tänk om det är så att jag har låtit mig styras av Ramis berättelse och bedömt Amanis historia utifrån den, bara därför att den är så detaljerad och väl anpassad efter alla verifierbara tidsangivelser.

Tänk om det i själva verket är Amanis historia som är den sanna! Vi har ju den här timmen på kvällen då ingen vet vad som har hänt. En timme utan mobiltrafik och datortrafik mellan halv sex och halv sju. Rami säger att under den timmen hade han och Amani sex och låg och vilade och pratade. Amani säger att det inte alls stämmer. Hon hävdar att hon var ute och gick med pojkarna då.

Tänk om Amanis historia är sann? Tänk om det i själva verket gick till så här...

- Yara kom inte hem förrän vid 16-snåret när Rami var ute och handlade.
- Yara gick och lade sig därför att hon var trött.
- Rami kom hem, stekte sin fisk och åt medan Amani satt vid laptopen, tittade på film och chattade.
- Amani gick ut med pojkarna en timme (kl 17:30-18:30) och lämnade Rami ensam med Yara...
- Amani kom hem, tittade lite till på film, tittade på bankkontot och chattade med Madleen.
- Amani trodde att Yara fortfarande sov och tyckte att hon borde äta men lyckades inte väcka henne (Rami tog film nr 1).
- Amani lyfte upp Yara, bar in henne i badrummet och duschade henne (Rami tog film nr 2).
- Rami och Amani lade Yara på soffan och ringde SOS.

Tänk om hela Ramis historia om att han sett Yara städa hallen då han kom hem från fisket, sett Amani dra Yara i håret och slå henne inne i vuxensovrummet, pratat med Yara då han rensade och stekte fisken, sett Amani skälla på Yara och hota flickan med kaveln i Yaras rum, lämnat Yaras rum och sedan sett Amani komma ut med den blodiga kaveln är ren lögn?

Tänk om det i själva verket var han som gjorde allt det han beskyller Amani för? Tänk om det var han som spolade av den blodiga kaveln (som givetvis hade Amanis DNA sedan senaste pizzabaket) med toalettpapper om handen och lade den i fönstret? Tänk om det var han som gömde den blodiga sladden (det var han som först nämnde sladdens existens för polisen!) och sedan såg till att rikta alla misstankar mot Amani och försöka skaffa bevis för sin oskuld genom att filma henne vid två lämpliga tillfällen (då hon hittade Yara livlös och då hon spolade henne i duschen, då han även sa några noga uttänkta och komprometterande ord), övertalade Amani att säga att han inte var hemma när hon hittade Yara (vilket skulle få henne att framstå som lögnare) och slutligen körde ett sorgeskådespel inför ambulanspersonal, grannar och poliser?

Finns det egentligen någonting som bekräftar något i Ramis redogörelse för vad han gjort på valborgsmässoafton bortsett från att han fiskat, gjort inköp på Willys och under några kontrollerbara tidsperioder chattat eller skypat med sin mamma, pappa och Ida på mobilen (var han befann sig då vet vi inget om) samt videofilmat Amani vid två tillfällen med tre minuters mellanrum vid 21.20?

Ja, det var ungefär vad jag tänkte. Men så kan det ju bara inte vara...

Dramaturgin du målar upp gör Rami djävulskt skicklig....och efterspelet till mordet kanske var för taffligt för att det ska stämma? Däremot kan ju Rami vara inblandad på andra sätt. Att Madi med sådan emfas hävdar att han inte var det gör mig också betänksam. Det är ofta tvärtom leken med henne.

En helt annan fråga. Till dig eftersom du är en av dem som har har kunskaper jag själv är i avsaknad av. Och det handlar om någon form av bedömning och/eller tolkning av Yaras skador i relation till GM personlighet.

Om vi utifrån vad vi vet tänker oss scenariot med en pressad Madi/Rami och ett barn där gränser tänjs och misshandel eskalerar under tid. Och slutligen så går en eller både över gränsen och barnet dör. Familjen lever isolerat utan insyn och i det här fallet är barnet extra utsatt utan kontakter eller egentligen språk. Ungefär så. Det är vad vi vet i stora drag. Delar av det scenariot kan förmodligen stämma in på annan barnmisshandel med dödlig utgång.

Samtidigt av vad jag förstår är våldet osedvanligt grovt och utdraget. Det talas om bitmärken, brännmärken och hur köttet i princip lossnat från benen? Det talas om en hel del annat också. Yara kan i princip blivit attackerad av galen alien så grovt är våldet av det lilla jag förstår som lekman.

Frågan handlar alltså om arten av våld inte alls själva dödsorsaken. Utan karaktären av våldet och vad det ev. berättar om GM. Du och några andra har iaf en viss vana. Jag liksom många andra snappar upp små fragment men förstår egentligen inte vad det handlar om förutom att det var mycket våld.

Har du några reflexioner kring våldet och vad var din reaktion och upplevelse kring obduktionsprotokoll och utlåtande och Yaras skador? Förväntar mig ingen avhandling utan bara intresserad av en spontan reaktion. Var det så ovanligt och ofattbart som jag som lekman upplever? Eller var det mer begripligt och "logiskt" utifrån en misshandelssituation än vad jag kan förstå?
Citera
2014-11-19, 22:31
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag börjar undra om deras gemensamma hemlighet är att de är ungefär som Bobbys föräldrar. Att de blir sexuellt upphetsade av att bruka våld mot ett barn.

Ja, det finns väl en del som tyder på det som jag skrev förut.
Citera
2014-11-19, 22:33
Medlem
Citat:
Hennes fotavtryck i Yaras blod fanns på ett papper som låg utanför garderoben. Däremot har jag inte lyckats läsa mig till huruvida Amani trampat på ett blodigt papper eller om hon trampat på ett papper med en blodig fot.

Jag gissar att hon "trampade fast pappret" i klädkammaren och det råkade släppa utanför densamma.
Citera
2014-11-19, 22:37
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Jag gissar att hon "trampade fast pappret" i klädkammaren och det råkade släppa utanför densamma.

Rami hade blod under tofflorna också, icke att förglömma
Citera
2014-11-19, 22:39
Medlem
Citat:
I nästa förhör, den 29 maj, säger Amani också att hon gick ut med barnen, men nu uppger hon att det var efter det att Rami stekt och ätit sin fisk och att Yara sov när hon gick ut:

A: Sen gick jag ut och promenerade, jag och Adnan och Rayan. Promenerade, jag, Adnan och Rayan.

F: Vart tog ni vägen då?

A: Vi promenerade.

F: Var var Yara under tiden?

A: Sov.

F: Tittade du till henne innan du gick?

A: Nej, för hon säkert sov och det bara var så.

F: Vad var klockan då, Amani, när ni var ute?

A: Antingen sex eller sju, jag minns inte.

F: Under tiden är Rami hemma med Yara, stämmer det?

A: Jag tror att han inte var det.

Att hon var ute och promenerade med pojkarna vid den här tiden håller hon sedan fast vid även i de följande förhören.

Vad menar hon här?
Citera
2014-11-19, 22:39
Bannlyst
Om dessa hamnar i vanlig avdelning i fängelset kommer de att ha samma ranking som pedofiler.

De kommer få sitt straff där.
Kvinnofängelser är tuffa. Hon kommer få kvinnostock.
Citera
2014-11-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag kan ha uppfattat det fel, men jag fick för mig att han sällan var hemma före 16? Jag tror det kan bero på att han inte gärna spenderade tid i hemmet. Jag tror att en bidragande orsak även var att Yara inte fick gå på fritids. Då har hon tvingats spendera mer tid hemma med våldsverkarna.

Sen förvånades jag över att Yara väldigt ofta verkade sova när Rami kom hem från sin praktik? Det är väl inte normalt att man låter en åttaåring sova på eftermiddagen? Han måste väl ha tyckt det var konstigt?

Rami och Madi är ju störda och har knappat haft normala familjerutiner skulle jag tro. Förmodligen väldigt sena kvällar även för barnen och sönderhackad sömn. Dessutom blir man energilös av brist på mat.
Citera
2014-11-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Varför skulle det inte kunna vara så? Personligen har jag trott på Rami som huvudsaklig gärningsman hela tiden. Rami är precis lika sannolik som Amani, och som sagt, det enda som är mer komprometterande för henne är hans utpekande och hennes DNA på kaveln. Inget av detta visar bortom rimligt tvivel att hon ensam stod för det dödliga våldet. Jag tror fortfarande att han sparkade, slog och trampade, samt kavlade sönder underhudsvävnaden på Yaras armar och ben vilket troligtvis var vad som ledde till döden genom fettembolisering. Hennes ben såg ut att ha körts genom en mangel. Skulle Amani (eller Rami för den delen) ha slagit besinningslöst med kaveln tror jag att det hade uppstått frakturer på ansiktsskelett, skallben, armar och ben och att det dessutom uppstått tydliga hjärnskador. Inga av dessa skador fanns på Yara. De färska frakturerna fanns i hennes händer och på ett revben, enligt förhör med röntgenläkaren. Enligt honom hade Yara äldre frakturer på armarna och eventuellt ryggen men inga, varken nya eller gamla, på ben eller fötter Det dödliga våldet gav upphov till främst mjukdelsskador och det talar mot teorin om besinningslösa slag med hård kavel tänker jag. Mjukdelsskador kanske låter mindre brutalt eller smärtsamt än frakturer men det är det definitivt inte.

Ok ser att du också har viss koll inom det området. Ställde en något rörig fråga till Pethrus ställer den till dig också.

Berättar inte karaktären av våldet i sig något om GM
? Jag har förstått att det trots allt inte är en exakt vetenskap och att det finns tolkningsutrymme. Kan man tolka våldet på något sätt? Även om det blir spekulationer Du verkar ju delvis göra det i ovanstående inlägg.
Citera
2014-11-19, 22:45
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Vad menar hon här?
Hon menar (eller tror) uppenbarligen att han också gick ut. Hon hävdar ju också att han fortfarande var ute och promenerade när hon gick in för att väcka Yara vid 21.15 och upptäckte att hon inte kunde väcka henne (och Rami i själva verket filmar henne bakifrån).
Citera
2014-11-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det finns väl en del som tyder på det som jag skrev förut.

Det har framkommit att misshandlats tidigare, kanske har Rami släckt cigaretter på hennes kropp och någon har bitit på henne. Jag undrar om Yara var deras sexleksak - men utan att de våldtog henne. Kanske misshandlade den ena henne medan den andra tittade på. På morddagen var det kanske Madis tur att misshandla Yara, för de båda skulle komma i rätta stämningen för att ha sex med varandra. Enligt Rami hade de ju sex i nästan en timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in