Citat:
Ursprungligen postat av
Pethrus
OBS! Det här är bara en tanke som slog mig när jag följde rättegången i dag...
Tänk om det är så att jag har låtit mig styras av Ramis berättelse och bedömt Amanis historia utifrån den, bara därför att den är så detaljerad och väl anpassad efter alla verifierbara tidsangivelser.
Tänk om det i själva verket är Amanis historia som är den sanna! Vi har ju den här timmen på kvällen då ingen vet vad som har hänt. En timme utan mobiltrafik och datortrafik mellan halv sex och halv sju. Rami säger att under den timmen hade han och Amani sex och låg och vilade och pratade. Amani säger att det inte alls stämmer. Hon hävdar att hon var ute och gick med pojkarna då.
Tänk om Amanis historia är sann? Tänk om det i själva verket gick till så här...
- Yara kom inte hem förrän vid 16-snåret när Rami var ute och handlade.
- Yara gick och lade sig därför att hon var trött.
- Rami kom hem, stekte sin fisk och åt medan Amani satt vid laptopen, tittade på film och chattade.
- Amani gick ut med pojkarna en timme (kl 17:30-18:30) och lämnade Rami ensam med Yara...
- Amani kom hem, tittade lite till på film, tittade på bankkontot och chattade med Madleen.
- Amani trodde att Yara fortfarande sov och tyckte att hon borde äta men lyckades inte väcka henne (Rami tog film nr 1).
- Amani lyfte upp Yara, bar in henne i badrummet och duschade henne (Rami tog film nr 2).
- Rami och Amani lade Yara på soffan och ringde SOS.
Tänk om hela Ramis historia om att han sett Yara städa hallen då han kom hem från fisket, sett Amani dra Yara i håret och slå henne inne i vuxensovrummet, pratat med Yara då han rensade och stekte fisken, sett Amani skälla på Yara och hota flickan med kaveln i Yaras rum, lämnat Yaras rum och sedan sett Amani komma ut med den blodiga kaveln är ren lögn?
Tänk om det i själva verket var han som gjorde allt det han beskyller Amani för? Tänk om det var han som spolade av den blodiga kaveln (som givetvis hade Amanis DNA sedan senaste pizzabaket) med toalettpapper om handen och lade den i fönstret? Tänk om det var han som gömde den blodiga sladden (det var han som först nämnde sladdens existens för polisen!) och sedan såg till att rikta alla misstankar mot Amani och försöka skaffa bevis för sin oskuld genom att filma henne vid två lämpliga tillfällen (då hon hittade Yara livlös och då hon spolade henne i duschen, då han även sa några noga uttänkta och komprometterande ord), övertalade Amani att säga att han inte var hemma när hon hittade Yara (vilket skulle få henne att framstå som lögnare) och slutligen körde ett sorgeskådespel inför ambulanspersonal, grannar och poliser?
Finns det egentligen någonting som bekräftar något i Ramis redogörelse för vad han gjort på valborgsmässoafton bortsett från att han fiskat, gjort inköp på Willys och under några kontrollerbara tidsperioder chattat eller skypat med sin mamma, pappa och Ida på mobilen (var han befann sig då vet vi inget om) samt videofilmat Amani vid två tillfällen med tre minuters mellanrum vid 21.20?
Ja, det var ungefär vad jag tänkte. Men så kan det ju bara inte vara...
Dramaturgin du målar upp gör Rami djävulskt skicklig....och efterspelet till mordet kanske var för taffligt för att det ska stämma? Däremot kan ju Rami vara inblandad på andra sätt. Att Madi med sådan emfas hävdar att han inte var det gör mig också betänksam. Det är ofta tvärtom leken med henne.
En helt annan fråga. Till dig eftersom du är en av dem som har har kunskaper jag själv är i avsaknad av. Och det handlar om någon form av bedömning och/eller tolkning av Yaras skador i relation till GM personlighet.
Om vi utifrån vad vi vet tänker oss scenariot med en pressad Madi/Rami och ett barn där gränser tänjs och misshandel eskalerar under tid. Och slutligen så går en eller både över gränsen och barnet dör. Familjen lever isolerat utan insyn och i det här fallet är barnet extra utsatt utan kontakter eller egentligen språk. Ungefär så. Det är vad vi vet i stora drag. Delar av det scenariot kan förmodligen stämma in på annan barnmisshandel med dödlig utgång.
Samtidigt av vad jag förstår är våldet osedvanligt grovt och utdraget. Det talas om bitmärken, brännmärken och hur köttet i princip lossnat från benen? Det talas om en hel del annat också. Yara kan i princip blivit attackerad av galen alien så grovt är våldet av det lilla jag förstår som lekman.
Frågan handlar alltså om arten av våld inte alls själva dödsorsaken. Utan karaktären av våldet och vad det ev. berättar om GM. Du och några andra har iaf en viss vana. Jag liksom många andra snappar upp små fragment men förstår egentligen inte vad det handlar om förutom att det var mycket våld.
Har du några reflexioner kring våldet och vad var din reaktion och upplevelse kring obduktionsprotokoll och utlåtande och Yaras skador? Förväntar mig ingen avhandling utan bara intresserad av en spontan reaktion. Var det så ovanligt och ofattbart som jag som lekman upplever? Eller var det mer begripligt och "logiskt" utifrån en misshandelssituation än vad jag kan förstå?